REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 1995 nr 87 poz. 437
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
z dnia 13 lipca 1995 r.
w sprawie zlecania zadań państwowych jednostkom niepaństwowym.
Na podstawie art. 20 ust. 3 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. – Prawo budżetowe (Dz. U. z 1993 r. Nr 72, poz. 344, z 1994 r. Nr 76, poz. 344, Nr 121, poz. 591 i Nr 133, poz. 685 oraz z 1995 r. Nr 78, poz. 390) zarządza się, co następuje:
2. Przepisy rozporządzenia określają ogólne warunki i tryb zlecania zadań państwowych jednostkom niepaństwowym, zasady ustalania i rozliczania dotacji z budżetu państwa, zwanych dalej „dotacjami”, przekazanych na realizowane przez te jednostki zadania państwowe, tryb dokonywania ocen oraz sprawowania nadzoru i kontroli realizacji zadań zleconych.
2. Wniosek powinien być podpisany przez osobę upoważnioną do składania oświadczeń woli w imieniu jednostki niepaństwowej.
1) szczegółowy zakres rzeczowy proponowanego do realizacji zadania,
2) termin i miejsce realizacji zadania,
3) kalkulację przewidywanych kosztów realizacji zadania,
4) informację o posiadanych zasobach rzeczowych i kadrowych, wskazujących na możliwość wykonania zadania, w tym o wysokości środków finansowych uzyskanych od innych organów administracji państwowej na realizację danego zadania.
2. Organ administracji państwowej lub osoby, o których mowa w § 4, mogą uzależnić rozpatrzenie wniosku od złożenia, w określonym terminie, dodatkowych informacji lub dokumentów.
2. W wypadku stwierdzenia uchybień formalnoprawnych lub innych wad wniosku organ administracji państwowej lub osoby, o których mowa w § 4, wzywa jednostkę niepaństwową do ich usunięcia w terminie 21 dni. Wniosek nie poprawiony pozostawia się bez rozpatrzenia.
1) znaczenie zadania dla realizacji celów i zadań organu administracji państwowej,
2) wysokość środków budżetowych, które są przeznaczone w formie dotacji dla jednostek niepaństwowych na realizowane przez te jednostki zadania państwowe,
3) ocenę przedstawionej we wniosku kalkulacji kosztów realizacji zadania, w tym w relacji do zakresu rzeczowego zadania,
4) ocenę możliwości realizacji zadania przez jednostkę niepaństwową, przy uwzględnieniu informacji podanych przez tę jednostkę,
5) analizę wykonania zadań zleconych jednostce niepaństwowej w okresie poprzednim, z uwzględnieniem w szczególności rzetelności i terminowości ich realizacji.
2. Organ administracji państwowej lub osoby, o których mowa w § 4, dokonują wyboru najbardziej korzystnej oferty realizacji zadania państwowego.
1) oznaczenie stron umowy,
2) szczegółowy zakres rzeczowy realizowanego zadania, termin i miejsce jego realizacji,
3) określenie czasu, na jaki umowa została zawarta,
4) wzory dokumentacji umożliwiającej okresową ocenę realizacji zadania,
5) zobowiązanie zleceniobiorcy do prowadzenia dokumentacji według wymagań określonych przez zleceniodawcę, w sposób umożliwiający ocenę wykonania zadania pod względem rzeczowym i finansowym,
6) zobowiązanie zleceniobiorcy do poddania się kontroli przeprowadzanej przez zleceniodawcę lub osobę przez niego upoważnioną, w zakresie objętym umową,
7) określenie wysokości dotacji, jaką zleceniodawca przekaże zleceniobiorcy z tytułu realizacji umowy, oraz terminu jej przekazywania,
8) określenie przeznaczenia przychodów uzyskanych przy realizacji zadania,
9) ustalenie zasad rozliczeń,
10) ustalenie trybu przekazywania zleceniodawcy informacji o zakresie i sposobie realizacji umowy oraz ustalenie zakresu objętego stałym nadzorem zleceniodawcy,
11) warunki wypowiedzenia umowy,
12) sankcje z tytułu nienależytego wykonania zleconego zadania lub wykorzystania dotacji na cele inne niż określone w umowie, a w szczególności:
a) terminu zwrotu kwoty dotacji przeznaczonej na inne cele,
b) wysokości oprocentowania kwoty dotacji, o której mowa pod lit. a).
2. Umowa na realizację zadania inwestycyjnego może być zawarta na okres dłuższy niż jeden rok, jeżeli zostanie wyodrębniona ta część zadania inwestycyjnego, której realizacja przypada na dany rok budżetowy.
3. Umowa na realizację zadań państwowych w zakresie prowadzenia: placówek opiekuńczo-leczniczych, leczniczo-wychowawczych, zakładów rehabilitacyjno-readaptacyjnych, opieki hospicyjnej, domów pomocy społecznej, ośrodków opiekuńczych – może być zawarta na czas nie oznaczony, z możliwością jej wypowiedzenia w okresie 6 miesięcy, z tym że określenie wysokości dotacji, przekazanej na realizację umowy, dokonywane jest corocznie w aneksie do umowy sporządzonym w formie pisemnej.
2. Zmiany, o których mowa w ust. 1, zawarte są w aneksie do umowy, sporządzonym również w formie pisemnej.
2. Przy ustalaniu wysokości dotacji, o której mowa w ust. 1, należy uwzględnić w szczególności: planowane koszty bezpośrednie realizowanego zadania, powiększone o te rodzaje kosztów, których poniesienie jest niezbędne do prawidłowej realizacji zadania, oraz środki własne zleceniobiorcy i przychody uzyskane przy realizacji zadania.
2. W wypadku wykorzystania na realizację umowy tylko części przekazanej kwoty dotacji, część nie wykorzystana dotacji podlega zwrotowi.
3. Zwrot dotacji, o którym mowa w ust. 1 i 2, następuje nie później niż do końca lutego następnego roku budżetowego na rachunek bieżący, subkonto dochody, zleceniodawcy.
2. Rozliczenie, o którym mowa w ust. 1, powinno nastąpić w terminie do 30 dni po zakończeniu realizacji zadania.
3. W wypadku realizacji zadania, o którym mowa w § 11 ust. 2 i 3, którego okres realizacji jest dłuższy niż jeden rok, zleceniobiorca jest obowiązany do przedstawienia zleceniodawcy rozliczenia tej części zadania, której realizacja przypada na dany rok budżetowy.
4. Zatwierdzenie rozliczenia przez zleceniodawcę powinno nastąpić nie później niż do końca lutego następnego roku budżetowego.
1) sposobu realizacji zadania zleconego,
2) gospodarowania przekazaną dotacją,
3) dokonywanych rozliczeń ustalających koszty realizowanego zadania.
2. Na podstawie przekazanej dokumentacji, o której mowa w ust. 1, zleceniodawca sporządza sprawozdanie dotyczące:
1) oceny stanu realizacji zleconego zadania,
2) oceny prawidłowości wykorzystania przekazanej zleceniobiorcy dotacji na realizację zleconego zadania.
2. Kontrola może być przeprowadzona przez osobę upoważnioną przez zleceniodawcę.
3. Celem przeprowadzenia kontroli jest sporządzenie odpowiednich informacji dla zleceniodawcy, wskazujących na konkretne nieprawidłowości i uchybienia oraz określających ich przyczyny i skutki.
2. Zleceniobiorca, w terminie 30 dni od otrzymania wniosków i zaleceń, o których mowa w ust. 1, zawiadamia zleceniodawcę o ich wykonaniu lub przyczynach ich niewykonania.
1) z upływem terminu określonego w umowie,
2) w wypadku wystąpienia okoliczności, za które strony nie ponoszą odpowiedzialności, a które uniemożliwiają dalsze wykonanie umowy.
2. Podstawę do rozwiązania umowy z przyczyn określonych w ust. 1 stanowią wyniki kontroli wykonywania umowy, przeprowadzonej przez zleceniodawcę, oraz ocena realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych, o których mowa w § 25.
3. Umowa może być rozwiązana w wypadku nieprzekazania lub nieterminowego przekazywania dotacji z tytułu realizacji zleconego zadania. Rozwiązanie umowy poprzedza wezwanie do przekazania zaległej dotacji.
2. Organy administracji państwowej dostosują do przepisów § 10–29 niniejszego rozporządzenia warunki i tryb zlecania zadań państwowych, zasady ustalania i rozliczania dotacji przekazanych na realizowane zadania, tryb dokonywania ocen oraz sprawowania nadzoru i kontroli zadań państwowych zleconych jednostkom niepaństwowym przed terminem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, a realizowanych po dniu 1 stycznia 1996 r.
Prezes Rady Ministrów: J. Oleksy
- Data ogłoszenia: 1995-07-28
- Data wejścia w życie: 1995-08-11
- Data obowiązywania: 1995-08-11
- Z mocą od: 1995-08-11
- Dokument traci ważność: 1997-08-26
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA