REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 1995 nr 21 poz. 113
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
z dnia 28 lutego 1995 r.
w sprawie nadania statutu Bankowemu Funduszowi Gwarancyjnemu.
Na podstawie art. 3 ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym (Dz. U. z 1995 r. Nr 4, poz. 18) zarządza się, co następuje:
Prezes Rady Ministrów: W. Pawlak
Załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 28 lutego 1995 r. (poz. 113)
STATUT BANKOWEGO FUNDUSZU GWARANCYJNEGO
I. Postanowienia ogólne
§ 1. Bankowy Fundusz Gwarancyjny, zwany dalej „Funduszem”, działa na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, zwanej dalej „ustawą”, oraz na podstawie postanowień niniejszego statutu.
§ 2. Siedzibą Funduszu jest Warszawa.
§ 3. Fundusz posiada osobowość prawną.
II. Organizacja Funduszu
§ 4. Organami Funduszu są Rada Funduszu i Zarząd Funduszu.
§ 5. Liczbę członków i tryb powołania organów Funduszu określa ustawa.
§ 6. 1. Rada Funduszu składa się z przewodniczącego oraz 9 członków posiadających odpowiednie wykształcenie wyższe i doświadczenie zawodowe.
2. Przewodniczący Rady Funduszu zwołuje, otwiera i prowadzi posiedzenia Rady Funduszu. W razie nieobecności przewodniczącego obrady prowadzi członek Rady Funduszu wskazany pisemnie przez przewodniczącego. W razie braku takiego wskazania członkowie Rady Funduszu wybiorą spośród siebie osobę prowadzącą obrady.
3. Rada Funduszu podejmuje uchwały większością głosów w obecności co najmniej 7 osób wchodzących w skład Rady Funduszu. W przypadku równego rozkładu głosów decyduje głos przewodniczącego Rady Funduszu.
4. Uchwały w sprawie odwołania Zarządu Funduszu lub poszczególnych jego członków, a także w sprawach, o których mowa w § 13 pkt 2 i 3, Rada Funduszu podejmuje przy akceptacji co najmniej 6 członków Rady w głosowaniu tajnym.
§ 7. 1. Członków Rady Funduszu powołuje i odwołuje:
1) Minister Finansów – trzech,
2) Prezes Narodowego Banku Polskiego – trzech,
3) Związek Banków Polskich – trzech.
2. Przewodniczącego Rady Funduszu powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów na uzgodniony wniosek Ministra Finansów i Prezesa Narodowego Banku Polskiego, po zaopiniowaniu przez właściwą komisję sejmową.
3. Powołanie członków Rady Funduszu przez Związek Banków Polskich następuje w sposób zapewniający reprezentację całego sektora bankowego, z uwzględnieniem jego struktury kapitałowej. Związek Banków Polskich powołuje i odwołuje członków Rady Funduszu na Walnym Zgromadzeniu w głosowaniu tajnym. Uchwały w sprawie powołania i odwołania członków Rady Funduszu są podejmowane większością głosów.
4. Kadencja Rady Funduszu trwa 4 lata.
5. Przewodniczący i członkowie wchodzący w skład Rady Funduszu nie pozostają z Funduszem w stosunku pracy.
§ 8. 1. Zarząd Funduszu składa się z 5 członków, w tym prezesa i jego zastępcy.
2. Zarząd Funduszu jest powoływany przez Radę Funduszu spośród osób posiadających odpowiednie wyższe wykształcenie oraz 5-letni staż w bankowości.
3. Rada Funduszu wybiera Prezesa Zarządu i jego zastępcę spośród członków Zarządu Funduszu.
4. Kadencja Zarządu Funduszu trwa 3 lata od dnia ukonstytuowania się, z tym że Zarząd Funduszu pełni swoje funkcje do czasu ukonstytuowania się nowego Zarządu.
5. Członkowie Zarządu Funduszu, w tym prezes lub jego zastępca, mogą być w każdej chwili odwołani z pełnionej funkcji przez organ, który ich powołał.
§ 9. Prezes Zarządu Funduszu jest kierownikiem zakładu pracy w rozumieniu Kodeksu pracy.
§ 10. 1. Rada Funduszu i Zarząd Funduszu wykonują swoje funkcje przy pomocy Biura Funduszu.
2. Do zakresu działania Biura Funduszu należy:
1) zapewnienie technicznej obsługi organów Funduszu w związku z realizacją gwarancji, udzielania pomocy bankom oraz koordynacją wykonywania zadań Funduszu,
2) gromadzenie i analizowanie informacji, w szczególności dotyczących podmiotów objętych systemem gwarantowania,
3) prowadzenie obsługi prawnej, między innymi opiniowanie czynności prawnych dokonywanych przez Fundusz, reprezentowanie Funduszu w postępowaniu sądowym, administracyjnym oraz przed innymi organami orzekającymi,
4) prowadzenie spraw administracyjnych, w szczególności księgowości i spraw personalnych Funduszu,
5) obsługa prowadzenia kontroli finansowej Funduszu,
6) wydawanie biuletynu Funduszu,
7) opracowywanie rocznych preliminarzy kosztów administracyjnych Biura Funduszu, Zarządu Funduszu oraz Rady Funduszu.
3. Strukturę organizacyjną oraz zasady działania Biura Funduszu określi Zarząd Funduszu w uzgodnieniu z Radą Funduszu.
III. Szczegółowe zadania organów Funduszu
§ 11. 1. Zadania Funduszu realizują jego organy w ramach uprawnień nadanych ustawowo oraz szczegółowo określonych w niniejszym statucie.
2. Do zadań Funduszu w zakresie funkcjonowania systemów obowiązkowego i umownego gwarantowania zgromadzonych środków pieniężnych należy:
1) określanie na dany rok, zgodnie z art. 25 ustawy, wysokości środków wyodrębnionych przez podmioty objęte systemem gwarantowania, w związku z obowiązkiem tworzenia funduszu ochrony środków gwarantowanych,
2) wykonywanie obowiązków wynikających z gwarantowania środków pieniężnych na zasadach określonych w ustawie,
3) gromadzenie i analizowanie informacji o podmiotach objętych systemem gwarantowania,
4) nadzór nad umownym systemem gwarantowania środków pieniężnych.
3. Do zadań Funduszu w zakresie udzielania pomocy podmiotom objętym systemem gwarantowania należy:
1) udzielanie zwrotnej pomocy finansowej, zgodnie z zasadami określonymi w art. 19 i 20 ustawy, w wypadku powstania sytuacji zagrożenia wypłacalności bądź na nabycie akcji lub udziałów banków,
2) kontrola nad prawidłowością wykorzystania pomocy, o której mowa w pkt 1,
3) określanie wysokości obowiązkowych opłat rocznych, o których mowa w art. 13 ust. 1 i art. 14 ustawy, wnoszonych przez podmioty objęte systemem gwarantowania na rzecz Funduszu,
4) kontrola realizacji postępowania mającego na celu uzdrowienie gospodarki podmiotu objętego systemem gwarantowania, w sytuacjach określonych w ustawie.
Zadania Rady Funduszu
§ 12. Rada podejmuje uchwały na posiedzeniach.
§ 13. Wykonując nadzór nad działalnością Funduszu, Rada Funduszu może:
1) uchwalać zalecenia dla Zarządu Funduszu, w szczególności w wypadku stwierdzenia nieprawidłowości w wykonaniu przez Zarząd jego zadań,
2) zawiesić wykonanie albo uchylić uchwałę Zarządu Funduszu sprzeczną z prawem lub uchwałą Rady Funduszu,
3) zawieszać w czynnościach członków Zarządu Funduszu.
§ 14. 1. Wykonując kontrolę nad działalnością Funduszu, Rada i poszczególni jej członkowie działający z upoważnienia Rady badają pełny zakres działalności Funduszu, a w szczególności:
1) sprawdzają akta i dokumentację,
2) dokonują rewizji majątku Funduszu i kontroli finansowej,
3) wydają polecenia złożenia przez pracowników Funduszu sprawozdań i wyjaśnień,
4) uczestniczą w posiedzeniach Zarządu Funduszu.
2. Informacje uzyskane przez członków Rady Funduszu przy pełnieniu przez nich obowiązków stanowią tajemnicę służbową.
§ 15. 1. Rada Funduszu określa na dany rok wysokość obowiązkowej opłaty rocznej, zgodnie z art. 13 i 14 ustawy.
2. Wysokość stawki obowiązkowej opłaty rocznej na dany rok kalendarzowy jest ustalana przez Radę Funduszu do dnia 15 grudnia poprzedniego roku kalendarzowego i podawana do wiadomości podmiotom objętym systemem gwarantowania w terminie 14 dni.
3. Rada Funduszu, podając do wiadomości wysokość stawki opłaty rocznej, określa dzień, na który stan aktywów banków będzie stanowił podstawę wyliczenia opłaty rocznej, oraz termin, w którym banki obowiązane są do jej wniesienia.
4. Rada Funduszu, na wniosek Zarządu, ustala stawkę określającą wysokość funduszy ochrony środków gwarantowanych, o których mowa w art. 25 ustawy, tworzonych przez podmioty objęte systemem gwarantowania.
5. Wysokość stawki funduszu ochrony środków gwarantowanych na dany rok kalendarzowy jest ustalana przez Radę Funduszu do dnia 15 grudnia poprzedniego roku kalendarzowego i podawana do wiadomości podmiotom objętym systemem gwarantowania w terminie 14 dni.
§ 16. 1. Rada Funduszu corocznie, wraz z uchwaleniem planu finansowego, określa warunki i tryb udzielania pomocy bankom, zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy.
2. Udzielenie pomocy ze środków funduszu pomocy Bankowego Funduszu Gwarancyjnego w wysokości przekraczającej 5% środków tego funduszu na dany rok następuje uchwałą Zarządu, wydaną po uzyskaniu opinii Rady Funduszu. Rada Funduszu wydaje opinię w tej sprawie w terminie określonym w regulaminie.
3. Rada Funduszu określi sposoby zabezpieczania wierzytelności Funduszu z tytułu udzielanych bankom pożyczek, gwarancji i poręczeń.
§ 17. Rada Funduszu, z własnej inicjatywy lub na wniosek Zarządu, może podjąć uchwałę o powołaniu niezależnych ekspertów, jeżeli jest to niezbędne do wykonania przez Fundusz zadań określonych w art. 4 ustawy.
§ 18. 1. Rada Funduszu sprawuje nadzór nad umownym systemem gwarantowania środków pieniężnych.
2. Zatwierdzając umowę, o której mowa w art. 40 ustawy. Rada Funduszu może zobowiązać banki do stosowania określonej formy powiadamiania klientów banku o sposobie i wysokości gwarancji, jak również do podania do publicznej wiadomości informacji o planowanym wycofywaniu się banku z umowy o utworzeniu umownego funduszu gwarantowania.
Zadania Zarządu Funduszu
§ 19. 1. Zarząd Funduszu do dnia 15 listopada każdego roku przekazuje do zatwierdzenia Radzie Funduszu proponowaną wysokość stawki procentowej stosowanej do obliczania obowiązkowej opłaty rocznej, o której mowa w art. 13 i 14 ustawy.
2. Zarząd Funduszu weryfikuje prawidłowość naliczenia przez banki opłaty, w oparciu o dane uzyskane z Narodowego Banku Polskiego.
§ 20. Zarząd, na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 5 ustawy, corocznie, nie później niż do dnia 15 listopada każdego roku kalendarzowego, przedstawia Radzie wniosek w sprawie ustalenia na rok następny stawki określającej wysokość funduszy ochrony środków gwarantowanych, o których mowa w art. 25 ustawy, tworzonych przez podmioty objęte systemem.
§ 21. 1. Uchwałę o przekazaniu syndykowi masy upadłości kwot na wypłatę środków gwarantowanych, o której mowa w art. 28 ustawy. Zarząd ogłasza w dwóch dziennikach, w tym przynajmniej w jednym o zasięgu ogólnokrajowym, oraz w biuletynie Funduszu, a także przesyła listem poleconym podmiotom objętym systemem gwarantowania.
2. Jednocześnie z przekazaniem środków, o których mowa w ust. 1, Zarząd Funduszu dokonuje zgłoszenia do masy upadłości wierzytelności, o których mowa w art. 30 ustawy.
§ 22. 1. Zarząd jest obowiązany do bieżącego gromadzenia i analizowania informacji dotyczących sytuacji finansowej podmiotów objętych systemem gwarantowania.
2. Zarząd określa sposób przekazywania informacji, o których mowa w art. 26 ust. 4 ustawy, oraz wzory formularzy sprawozdań przesyłanych przez podmioty objęte obowiązkowym systemem gwarantowania.
3. Tryb i formy przekazywania informacji przez Narodowy Bank Polski, Ministra Finansów i Najwyższą Izbę Kontroli, zgodnie z art. 38 ustawy, określają porozumienia zawarte między tymi podmiotami a Bankowym Funduszem Gwarancyjnym.
§ 23. Zarząd Funduszu podejmuje uchwały o udzielaniu zwrotnej pomocy finansowej, zgodnie z zasadami określonymi w art. 19 i 20 ustawy oraz zasadami, o których mowa w § 16 statutu, w razie powstania sytuacji zagrożenia wypłacalności bądź na nabycie akcji lub udziałów banków.
§ 24. 1. Zarząd Funduszu kontroluje prawidłowość wykorzystania pomocy udzielonej bankowi objętemu obowiązkowym systemem gwarantowania oraz postępowanie mające na celu uzdrowienie gospodarki banku, z punktu widzenia celowości i efektywności wykorzystania środków oraz zgodności z prawem i postanowieniami umów, na podstawie których Fundusz udzielił pomocy.
2. Zasady wykonywania kontroli, o której mowa w ust. 1, określi Zarząd w drodze uchwały.
IV. Zasady gospodarki finansowej
§ 25. 1. W celu realizacji zadań w zakresie funkcjonowania obowiązkowego systemu gwarantowania środków pieniężnych Fundusz tworzy wyodrębniony rachunek specjalny rozliczeń gwarancyjnych w Narodowym Banku Polskim.
2. Na rachunek specjalny rozliczeń gwarancyjnych wpływają:
1) wpłaty z funduszy ochrony środków gwarantowanych, dokonywane przez podmioty objęte systemem gwarantowania, na podstawie uchwały Zarządu Funduszu, o której mowa w art. 28 ustawy,
2) środki z funduszu pomocowego oraz inne środki, o których mowa w art. 34 ustawy, przekazywane zgodnie z uchwałą Zarządu Funduszu, podjętą w sytuacji spełnienia przesłanek, o których mowa w art. 34 ustawy,
3) odsetki z tytułu opóźnienia w dokonywaniu przez banki wpłat, o których mowa w art. 29 i art. 33 ust. 2 ustawy,
4) środki uzyskane zgodnie z art. 34 ust. 3 i 4 ustawy.
3. Podstawą wypłat z rachunku specjalnego rozliczeń gwarancyjnych jest uchwała Zarządu Funduszu, o której mowa w art. 28 ust. 1 ustawy.
§ 26. 1. Bankowy Fundusz Gwarancyjny tworzy następujące fundusze:
1) fundusz statutowy,
2) fundusz pomocowy.
2. Rada Funduszu, na wniosek Zarządu Funduszu, podejmuje uchwałę o utworzeniu innych funduszy, jeżeli obowiązek ich tworzenia wynika z innych ustaw.
§ 27. 1. Celem utworzenia funduszu statutowego jest zapewnienie środków na wypłaty środków gwarantowanych przez Fundusz, po wyczerpaniu innych źródeł finansowania wypłat, przewidzianych w art. 15 ustawy.
2. Na fundusz statutowy składają się środki pochodzące z następujących źródeł:
1) wpłaty Narodowego Banku Polskiego i Ministra Finansów, o których mowa w art. 45 ustawy,
2) kwoty uzyskane przez Fundusz, zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy, z masy upadłości przy uwzględnieniu obowiązków wynikających z art. 35 ust. 2 i 3 ustawy,
3) nadwyżka bilansowa, o której mowa w art. 16 ust. 2 ustawy.
§ 28. 1. Fundusz pomocowy jest tworzony w celu zapewnienia środków na finansowanie zadań Funduszu w zakresie udzielania pomocy podmiotom objętym systemem gwarantowania.
2. Na fundusz pomocowy składają się:
1) środki pochodzące z obowiązkowych opłat rocznych, o których mowa w art. 13 ust. 1 ustawy, wnoszonych przez podmioty objęte systemem gwarantowania,
2) odsetki z tytułu opóźnienia w dokonywaniu opłat rocznych,
3) środki uzyskane ze źródeł, o których mowa w art. 15 pkt 4 i 7 ustawy, jeżeli nie zostaną wykorzystane na wypłaty z tytułu gwarantowania środków pieniężnych oraz pokrycie kosztów administracyjnych Funduszu.
3. Spłaty pożyczek udzielanych przez Fundusz oraz kwoty uzyskane z tytułu wierzytelności wynikających z udzielonych gwarancji i poręczeń zwiększają środki funduszu pomocowego. Realizacja udzielonych gwarancji i poręczeń zmniejsza środki funduszu pomocowego.
4. Środki funduszu pomocowego są gromadzone na rachunku wyodrębnionym z rachunku bieżącego.
5. Podstawę wypłat ze środków funduszu pomocowego stanowi uchwała Zarządu Funduszu o udzieleniu zwrotnej pomocy finansowej.
§ 29. Przekazanie środków pochodzących ze źródeł, o których mowa w art. 15 pkt 3–7 ustawy, oraz nadwyżki środków uzyskanych z masy upadłości ponad kwoty, o których mowa w art. 35 ust. 2 ustawy, na poszczególne fundusze następuje na podstawie uchwały Rady Funduszu uwzględniającej roczny plan finansowy, podjętej na wniosek Zarządu Funduszu z uwzględnieniem planu finansowego.
§ 30. Środki Funduszu są gromadzone na rachunku bieżącym i na rachunkach specjalnych Funduszu w Narodowym Banku Polskim lub Krajowym Depozycie Papierów Wartościowych.
§ 31. 1. Podstawą gospodarki finansowej Funduszu jest roczny plan finansowy, sporządzany przez Zarząd Funduszu i zatwierdzany przez Radę Funduszu do końca roku poprzedzającego rok, na który plan jest sporządzany.
2. Plan finansowy powinien posiadać wyodrębnione części dotyczące:
1) wpłat i wypłat z rachunku specjalnego rozliczeń gwarancyjnych,
2) wpłat i wypłat z funduszu pomocowego,
3) spłat pożyczek, zrealizowanych gwarancji i poręczeń,
4) innych przychodów z tytułu udzielanej bankom zwrotnej pomocy, a w szczególności odsetek i prowizji,
5) wydatków na utrzymanie organów Funduszu i Biura Funduszu,
6) wpływów z działalności Funduszu,
7) wyniku finansowego,
8) stanu majątkowego,
9) innych wydatków związanych z działalnością Funduszu.
§ 32. Wydatki związane z wykonywaniem określonych zadań Funduszu, tj. koszty działalności Rady, Zarządu i Biura Funduszu, są pokrywane w pierwszej kolejności ze środków, o których mowa w art. 15 pkt 3–7 ustawy, a dopiero po ich wyczerpaniu – ze środków, o których mowa w art. 15 pkt 1 ustawy.
§ 33. 1. Wydatki ponoszone i przychody otrzymane z tytułu działalności Funduszu są odnoszone bezpośrednio na rachunek zysków i strat i wykazywane oddzielnie: wydatki, przychody, zyski i straty nadzwyczajne – w układzie rodzajowym.
2. Przychody i zyski nadzwyczajne oraz wydatki i straty nadzwyczajne są rozliczane na koncie wynikowym.
3. Nadwyżka bilansowa jako dodatni wynik finansowy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. Nr 121, poz. 591) jest przenoszona na fundusz statutowy.
§ 34. Fundusz prowadzi księgi rachunkowe na zasadach ogólnych, z uwzględnieniem szczególnych zasad rachunkowości Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, ustalonych przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego w porozumieniu z Ministrem Finansów.
§ 35. 1. Sprawozdanie z działalności Funduszu i załączone do niego sprawozdanie finansowe wraz z wynikami badania, o którym mowa w art. 17 ust. 2 ustawy, przygotowuje Zarząd Funduszu, a Rada Funduszu, do dnia 30 kwietnia każdego roku, przekazuje Radzie Ministrów do zatwierdzenia.
2. Sprawozdanie finansowe jest przedstawiane Radzie Funduszu w terminie określonym w zarządzeniu Prezesa Narodowego Banku Polskiego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy.
§ 36. Rokiem obrotowym Funduszu jest rok kalendarzowy, z wyjątkiem pierwszego roku obrotowego, który zaczyna się z dniem 17 lutego 1995 r. i kończy dnia 31 grudnia tego roku.
- Data ogłoszenia: 1995-03-06
- Data wejścia w życie: 1995-03-06
- Data obowiązywania: 2008-11-12
- Dokument traci ważność: 2009-10-20
- ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 7 października 1997 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nadania statutu Bankowemu Funduszowi Gwarancyjnemu
- ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 8 lutego 2000 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nadania statutu Bankowemu Funduszowi Gwarancyjnemu
- ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 27 lutego 2001 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nadania statutu Bankowemu Funduszowi Gwarancyjnemu
- ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 26 września 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nadania statutu Bankowemu Funduszowi Gwarancyjnemu
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA