REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 1994 nr 115 poz. 556

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA KULTURY I SZTUKI

z dnia 17 października 1994 r.

w sprawie określenia rodzaju, zasad tworzenia, przekształcania i likwidowania oraz zasad działania placówek doskonalenia zawodowego nauczycieli przedmiotów zawodowych szkół artystycznych.

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 78 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425, z 1992 r. Nr 26, poz. 113, Nr 54, poz. 254, z 1993 r. Nr 127, poz. 585 oraz z 1994 r. Nr 1, poz. 3 i Nr 53, poz. 215) zarządza się, co następuje:

§ 1.

1. W celu doskonalenia zawodowego nauczycieli przedmiotów zawodowych szkół artystycznych mogą być tworzone placówki doskonalenia zawodowego nauczycieli, zwane dalej "placówkami".

2. Do zadań placówek należy w szczególności:

1) diagnozowanie stanu kwalifikacji nauczycieli i określanie potrzeb w zakresie ich doskonalenia zawodowego,

2) gromadzenie, opracowywanie i upowszechnianie informacji pedagogicznej w zakresie różnych. dziedzin sztuki, bibliotekarstwa i animacji kulturalnej,

3) organizowanie doskonalenia i dokształcania nauczycieli w zakresie pedagogiczno-metodycznym, specjalistycznym oraz doskonalenie kadry kierowniczej i pracowników sprawujących nadzór pedagogiczny,

4) organizowanie doradztwa specjalistycznego i metodycznego oraz sprawowanie opieki metodycznej nad nauczycielami rozpoczynającymi pracę,

5) upowszechnianie nowych metod, technik i środków kształcenia poprzez warsztaty, plenery, koncerty, wystawy i inne formy,

6) organizowanie współpracy i wymiany doświadczeń między szkołami oraz nauczycielami,

7) wspieranie procesu uzyskiwania przez nauczycieli stopni specjalizacji zawodowej,

8) wspieranie dokształcania i doskonalenia nauczycieli szkół polskich działających za granicą oraz ośrodków polonijnych propagujących kulturę polską,

9) organizowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli z udziałem partnerów zagranicznych,

10) inicjowanie zmian programowych w zakresie kształcenia artystycznego.

§ 2.
1. Publiczne placówki o zasięgu ogólnopolskim tworzy, prowadzi, przekształca i likwiduje Minister Kultury i Sztuki.

2. Niepubliczne placówki o zasięgu ogólnopolskim, regionalnym, wojewódzkim i międzyszkolnym mogą tworzyć, prowadzić, przekształcać i likwidować osoby prawne i fizyczne.

§ 3.
1. Placówkę tworzy się na podstawie aktu założycielskiego, który określa jej cel, rodzaj. nazwę, organ prowadzący, siedzibę, zakres i czas działania.

2. Organ prowadzący placówkę zapewnia jej utrzymanie oraz kadrowe i organizacyjne warunki do realizacji zadań statutowych.

§ 4.
1. Osoba ubiegająca się o prowadzenie placówki niepublicznej powinna dołączyć do wniosku projekt aktu założycielskiego placówki oraz dokumenty określone w art. 82 ust. 2 pkt 1-5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

2. Minister Kultury i Sztuki odmówi wpisania placówki do rejestru w przypadku stwierdzenia, że statut placówki jest niezgodny z prawem albo program działalności i kwalifikacje pracowników nie gwarantują należytego poziomu dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli.

3. Wpis do rejestru obejmuje dane zawarte w akcie założycielskim.

§ 5.
1. Publiczna placówka podejmuje działalność w dniu określonym w akcie założycielskim.

2. Niepubliczna placówka podejmuje działalność w dniu wpisu do rejestru prowadzonego przez Ministra Kultury i Sztuki.

§ 6.
1. W przypadku nierealizowania zadań statutowych albo nieprzestrzegania przepisów prawa, Minister Kultury i Sztuki wydaje dyrektorowi placówki, a w odniesieniu do placówek niepublicznych - także osobie prowadzącej placówkę polecenie usunięcia nieprawidłowości w wyznaczonym terminie.

2. W przypadku placówki niepublicznej niewykonanie polecenia, o którym mowa w ust. 1, może stanowić podstawę wykreślenia jej z rejestru prowadzonego przez Ministra Kultury i Sztuki.

§ 7.
1. Działalnością placówki kieruje dyrektor.

2. Dyrektorem może być nauczyciel, który ukończył szkołę wyższą, posiada kwalifikacje pedagogiczne i co najmniej 5-letni staż pracy pedagogicznej.

3. Funkcję dyrektora placówki publicznej powierza i z tej funkcji odwołuje organ prowadzący placówkę.

4. Na zasadach określonych przez statut w placówce mogą być tworzone stanowiska wicedyrektora oraz kierowników jednostek organizacyjnych placówki.

5. Funkcje wicedyrektora i kierowników jednostek organizacyjnych placówki powierza i z tej funkcji odwołuje dyrektor placówki.

§ 8.
1. W placówce działa rada programowa powoływana przez prowadzącego placówkę jako organ opiniodawczo-doradczy dyrektora placówki.

2. W skład rady programowej wchodzą:

1) dyrektor i wicedyrektor placówki,

2) kierownicy jednostek organizacyjnych placówki,

3) przedstawiciele doradców, o których mowa w § 9 ust. 3,

4) przedstawiciel organu prowadzącego,

5) inne osoby określone w statucie placówki.

3. Przewodniczący rady programowej jest wybierany zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 2/3 jej składu.

4. Do kompetencji rady programowej należy w szczególności:

1) opiniowanie ogólnych kierunków działania placówki,

2) opiniowanie planów pracy placówki,

3) opiniowanie szczegółowych planów i programów doskonalenia i dokształcania.

5. Uchwały rady programowej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 3/5 jej członków.

§ 9.
1. W placówce mogą być zatrudnieni:

1) nauczyciele konsultanci,

2) pracownicy ekonomiczni, inżynieryjno-techniczni, administracyjni i obsługi,

3) inni pracownicy, jeśli wynika to z potrzeb placówki.

2. Nauczycielem konsultantem może być osoba legitymująca się:

1) dyplomem ukończenia szkoły wyższej artystycznej i przygotowaniem pedagogicznym lub

2) dyplomem ukończenia szkoły wyższej w określonej specjalności i przygotowaniem pedagogicznym.

§ 10.
Nauczyciele konsultanci oraz pracownicy, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 3, realizują zadania wymienione w § 1 ust. 2 w zakresie określonym w statucie placówki.
§ 11.
1. Zadania wymienione w § 1 ust. 2 pkt 1, 2, 5, 7, 8 i 10 mogą być także realizowane przez nauczycieli - doradców metodycznych, zwanych dalej "doradcami".

2. Doradcami mogą być czynni nauczyciele akademiccy lub inni czynni nauczyciele posiadający kwalifikacje, o których mowa w § 9 ust. 2, oraz co najmniej 5-letni staż pracy pedagogicznej.

3. Doradcy mogą być zatrudniani na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia.

§ 12.
1. Doskonalenie zawodowe nauczycieli placówka prowadzi na podstawie własnych planów i programów doskonalenia, zaopiniowanych przez radę programową i zatwierdzonych przez Ministra Kultury i Sztuki.

2. Placówka prowadzi dokształcanie nauczycieli:

1) w zakresie kierunków i specjalności określonych w przepisach o szczegółowych kwalifikacjach wymaganych od nauczycieli szkół artystycznych,

2) w zakresie przygotowania pedagogicznego do nauczania przedmiotów zawodowych w szkołach artystycznych, zgodnie z posiadaną specjalizacją - po uzyskaniu zgody Ministra Kultury i Sztuki.

§ 13.
1. Placówka działa na podstawie statutu.

2. Statut powinien określać w szczególności:

1) nazwę, rodzaj, cele i zadania placówki,

2) formy doskonalenia,

3) zakres zadań dyrektora i pracowników placówki,

4) szczegółową organizację oraz tryb i zasady tworzenia, znoszenia i przekształcania jednostek organizacyjnych placówki,

5) tryb uchwalania i wprowadzania zmian do statutu.

3. Statut placówce nadaje organ prowadzący placówkę.

§ 14.
Placówki publiczne są jednostkami budżetowymi.
§ 15.
Placówka może być połączona organizacyjnie ze szkołami i placówkami kształcenia artystycznego w zespół.
§ 16.
1. Zadania placówek w zakresie dokształcania i doskonalenia nauczycieli mogą wykonywać:

1) wyższe szkoły artystyczne,

2) centra kształcenia ustawicznego,

3) publiczne i niepubliczne zakłady kształcenia nauczycieli,

4) instytucje, stowarzyszenia i inne jednostki organizacyjne, prowadzące statutową działalność w zakresie zawodowego doskonalenia.

2. Publiczne i niepubliczne zakłady kształcenia nauczycieli oraz instytucje, stowarzyszenia i inne jednostki organizacyjne wymienione w ust. 1 pkt 4 prowadzą dokształcanie i doskonalenie nauczycieli zgodnie z zasadami określonymi w § 12.

§ 17.
1. Nauczyciele uczestniczący w określonej formie doskonalenia zawodowego otrzymują świadectwo według wzoru określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

2. Nauczyciele uczestniczący w kursie dokształcania otrzymują:

1) świadectwo ukończenia kursu, o którym mowa w § 12 ust. 2 pkt 1, według wzoru określonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia,

2) świadectwo ukończenia kursu pedagogicznego, o którym mowa w § 12 ust. 2 pkt 2, według wzoru określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.

§ 18.
W zakresie nie uregulowanym w rozporządzeniu do zasad działania placówek stosuje się przepisy dotyczące szkół artystycznych.
§ 19.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Kultury i Sztuki: K. Dejmek

Załącznik 1. [ŚWIADECTWO DOSKONALENIA ZAWODOWEGO NAUCZYCIELI]

Załączniki do rozporządzenia Ministra Kultury i Sztuki
z dnia 17 października 1994 r. (poz. 556)

Załącznik 2. [ŚWIADECTWO DOSKONALENIA ZAWODOWEGO NAUCZYCIELI]

Załącznik nr 1

ŚWIADECTWO DOSKONALENIA ZAWODOWEGO NAUCZYCIELI

infoRgrafika

Załącznik 3. [ŚWIADECTWO UKOŃCZENIA KURSU]

Załącznik nr 2

ŚWIADECTWO UKOŃCZENIA KURSU

infoRgrafika

Załącznik 4. [ŚWIADECTWO UKOŃCZENIA KURSU PEDAGOGICZNEGO]

Załącznik nr 3

ŚWIADECTWO UKOŃCZENIA KURSU PEDAGOGICZNEGO

infoRgrafika

Metryka
  • Data ogłoszenia: 1994-11-03
  • Data wejścia w życie: 1994-11-17
  • Data obowiązywania: 1994-11-17
  • Z mocą od: 1994-11-17
  • Dokument traci ważność: 1999-01-01
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA