REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 1994 nr 52 poz. 210
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
z dnia 19 kwietnia 1994 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania Polskiego Komitetu Normalizacyjnego oraz zasad jego współdziałania z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej.
Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 3 kwietnia 1993 r. o normalizacji (Dz. U. Nr 55, poz. 251) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Szczegółowy zakres działania Polskiego Komitetu Normalizacyjnego
§ 1.
2. Podstawowym zadaniem Komitetu jest tworzenie Polskich Norm oraz zapewnienie ich aktualności stosownie do potrzeb społecznych i gospodarczych kraju, a także postępu naukowo-technicznego.
1) kształtowanie polityki normalizacyjnej przez określanie:
a) priorytetów i kierunków rozwoju normalizacji,
b) strategii działalności normalizacyjnej,
c) kierunków działalności informacyjnej, wydawniczej, popularyzatorskiej, poradnictwa normalizacyjnego, w tym również w zakresie normalizacji zakładowej oraz szkolenia kadr,
d) kierunków i zakresu uczestnictwa w międzynarodowej i regionalnej współpracy normalizacyjnej,
2) ocena stanu i potrzeb normalizacji w zakresie:
a) zaspokajania potrzeb kraju przez działalność normalizacyjną,
b) powiązania normalizacji krajowej z normalizacją międzynarodową i regionalną,
c) działalności organów wykonawczych Komitetu,
3) określanie polityki i zasad stosowania znaku zgodności z Polską Normą,
4) kształtowanie polityki finansowej Komitetu i ocena wykorzystania środków finansowych,
5) współdziałanie z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej, zgodnie z zasadami określonymi w rozdziale 2,
6) współdziałanie z Prezesem Narodowego Banku Polskiego w zakresie określonym w art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 3 kwietnia 1993 r. o normalizacji (Dz. U. Nr 55, poz. 251), zwanej dalej "ustawą",
7) reprezentowanie interesów państwa w międzynarodowych i regionalnych organizacjach normalizacyjnych oraz występowanie za granicą w sprawach dotyczących normalizacji,
8) inicjowanie prac badawczych dotyczących podstaw działalności normalizacyjnej,
9) ustanawianie Polskich Norm oraz wprowadzanie do nich zmian na wniosek Normalizacyjnych Komisji Problemowych,
10) powoływanie i odwoływanie Normalizacyjnych Komisji Problemowych oraz okresowe zawieszanie ich działalności,
11) powierzanie innym jednostkom działalności, o której mowa w art. 13 ust. 4 i art. 14 ust. 1 ustawy.
1) Komitet,
2) Biuro Komitetu,
3) Normalizacyjne Komisje Problemowe.
1) obsługa organizacyjno-techniczna, finansowo-księgowa i prawna działalności Komitetu,
2) analizowanie zagadnień i przygotowywanie materiałów w zakresie spraw wymagających uchwał Komitetu,
3) organizowanie i uczestnictwo w krajowych pracach normalizacyjnych, w tym:
a) występowanie z wnioskami do Komitetu w sprawie powierzenia zakresów tematycznych Normalizacyjnym Komisjom Problemowym,
b) prowadzenie prac związanych z powoływaniem, odwoływaniem i okresowym zawieszaniem działalności Normalizacyjnych Komisji Problemowych,
c) współpraca z Normalizacyjnymi Komisjami Problemowymi oraz występowanie do Komitetu z wnioskami w sprawach koordynowania ich działalności,
d) prowadzenie sekretariatów Normalizacyjnych Komisji Problemowych,
e) prowadzenie prac związanych z powierzaniem innym jednostkom działalności, o której mowa w art. 13 ust. 4 i art. 14 ust. 1 ustawy,
f) analiza formalna i językowa projektów Polskich Norm opracowanych przez Normalizacyjne Komisje Problemowe,
g) przedstawianie do opinii oraz przeprowadzanie ankiety powszechnej projektów Polskich Norm,
4) współpraca z ministerstwami i urzędami centralnymi oraz Narodowym Bankiem Polskim,
5) inicjowanie i organizowanie prac badawczych w zakresie organizacji, podstaw i metod działalności normalizacyjnej.
6) organizowanie i uczestnictwo w pracach wynikających z międzynarodowej i regionalnej współpracy normalizacyjnej, w tym:
a) pełnienie funkcji sekretariatu krajowego organu normalizacyjnego dla międzynarodowych i regionalnych organizacji normalizacyjnych,
b) przygotowywanie oficjalnego stanowiska strony polskiej do projektów międzynarodowych i regionalnych dokumentów normalizacyjnych,
c) prowadzenie powierzonych Polsce sekretariatów organów roboczych międzynarodowych organizacji normalizacyjnych,
d) organizowanie posiedzeń organów roboczych międzynarodowych organizacji normalizacyjnych, przewidzianych do odbycia w Polsce,
e) współpraca z międzynarodowymi i regionalnymi organizacjami normalizacyjnymi w zakresie informacji o normach i normalizacji oraz wymiany dokumentów normalizacyjnych,
7) współdziałanie w sprawach uczestnictwa w pracach normalizacyjnych prowadzonych przez organizacje międzynarodowe i regionalne, w których interesy państwa reprezentują właściwi ministrowie,
8) organizowanie i prowadzenie działalności informacyjnej, wydawniczej, popularyzatorskiej, szkoleniowej i poradnictwa w zakresie normalizacji, w tym dotyczących:
a) gromadzenia i udostępniania zbioru Polskich Norm oraz norm międzynarodowych, regionalnych i zagranicznych, jak również innych dokumentów normalizacyjnych,
b) organizowania i prowadzenia systemu informacji o krajowych, międzynarodowych, regionalnych i zagranicznych dokumentach normalizacyjnych,
c) publikowania i rozpowszechniania Polskich Norm,
d) wydawania publikacji i czasopism z dziedziny normalizacji,
e) organizowania i prowadzenia szkolenia oraz poradnictwa w zakresie normalizacji, w tym również w zakresie normalizacji zakładowej.
1) prowadzenie prac określonych w art. 13 ust. 2 ustawy, stosownie do tematycznego zakresu działania,
2) ustalanie ostatecznej treści projektu Polskiej Normy i występowanie z wnioskiem do Komitetu o jej ustanowienie,
3) prowadzenie prac merytorycznych w ramach współpracy z międzynarodowymi i regionalnymi organizacjami normalizacyjnymi lub innymi opracowującymi dokumenty o charakterze normalizacyjnym.
Rozdział 2
Zasady współdziałania Polskiego Komitetu Normalizacyjnego z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej
§ 6.
1) wzajemne informowanie o sprawach i zdarzeniach zachodzących w gospodarce, administracji państwowej i normalizacji w kontekście ich wzajemnego związku oraz uczestniczenie w posiedzeniach, na których omawiane są te sprawy, uzgadniane stanowiska i podejmowane decyzje,
2) podejmowanie działań służących wywiązywaniu się państwa z zobowiązań wynikających z międzynarodowej i regionalnej współpracy normalizacyjnej, a zwłaszcza w zakresie osiągania zgodności Polskich Norm z normami międzynarodowymi i europejskimi,
3) ustalanie zakresu udziału Komitetu w realizacji zobowiązań państwa wynikających ze współpracy międzynarodowej i regionalnej innej niż normalizacyjna,
4) ustalanie programów i planów prac dotyczących projektów Polskich Norm i prac badawczo-rozwojowych z nimi związanych,
5) wprowadzanie obowiązku stosowania Polskich Norm i udzielanie zezwoleń na odstąpienie od stosowania ich postanowień, z zachowaniem warunków określonych w art. 21 ust. 1 i 2 ustawy,
6) wprowadzanie zmian do Polskich Norm uznanych za obowiązujące,
7) uzgadnianie projektów Polskich Norm:
a) związanych z ochroną życia, zdrowia, środowiska, mienia oraz bezpieczeństwa pracy i użytkowania,
b) zlecanych do opracowania przez organy administracji,
c) przewidzianych do przywołania w przepisach prawnych,
d) zmieniających Polskie Normy uznane za obowiązujące,
8) ustalanie programów kształcenia normalizacyjnego w szkolnictwie,
9) powierzanie zadań określonych w art. 13 ust. 4 i art. 14 ust. 1 ustawy.
1) uwzględnianie w Polskich Normach obowiązujących przepisów prawnych,
2) ustalanie relacji i zakresów między przepisami prawnymi i Polskimi Normami,
3) opiniowanie projektów normatywnych aktów prawnych, które mogą mieć związek z normalizacją,
4) występowanie do organów administracji o przywoływanie Polskich Norm w przepisach prawnych oraz stosowanie w treści normatywnych aktów prawnych terminologii. znaków i symboli określonych w Polskich Normach.
2. W ramach współdziałania w sprawach, o których mowa w ust. 1 pkt 4, organy administracji w miarę potrzeby:
1) przywołują Polskie Normy w przepisach prawnych,
2) stosują, przy ustalaniu treści normatywnych aktów prawnych, terminologię, znaki i symbole określone w Polskich Normach.
3. Komitet opracowuje w pierwszej kolejności Polskie Normy zamawiane i finansowane przez organy administracji, w szczególności gdy wiąże się to z potrzebą przywołania tych norm w przepisach prawnych.
2. Komitet reprezentuje interesy państwa w przypadku upoważnienia, o którym mowa w ust. 1, na zasadach i w zakresie uzgodnionych z upoważniającym organem administracji.
1) projekty rozporządzeń ministrów w sprawie wprowadzenia obowiązku stosowania Polskich Norm,
2) projekty decyzji w sprawie udzielenia zezwolenia na odstąpienie od obowiązku stosowania Polskiej Normy, o której mowa w art. 21 ust. 1 ustawy.
2. Komitet w miarę potrzeby doradza organom administracji w zakresie prowadzenia działalności normalizacyjnej i organizowania stosownych służb.
Rozdział 3
Przepis końcowy
§ 12.
Prezes Rady Ministrów: W. Pawlak
- Data ogłoszenia: 1994-04-22
- Data wejścia w życie: 1994-04-22
- Data obowiązywania: 1994-04-22
- Z mocą od: 1994-04-22
- Dokument traci ważność: 2003-01-01
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA