REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 1994 nr 52 poz. 210

ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW

z dnia 19 kwietnia 1994 r.

w sprawie szczegółowego zakresu działania Polskiego Komitetu Normalizacyjnego oraz zasad jego współdziałania z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej.

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 3 kwietnia 1993 r. o normalizacji (Dz. U. Nr 55, poz. 251) zarządza się, co następuje:

Rozdział 1

Szczegółowy zakres działania Polskiego Komitetu Normalizacyjnego

§ 1.

1. Do zakresu działania Polskiego Komitetu Normalizacyjnego, zwanego dalej "Komitetem", należy organizowanie i prowadzenie krajowej działalności normalizacyjnej oraz uczestniczenie w międzynarodowej i regionalnej współpracy normalizacyjnej, jak również wykorzystywanie jej wyników w rozwoju krajowej normalizacji.

2. Podstawowym zadaniem Komitetu jest tworzenie Polskich Norm oraz zapewnienie ich aktualności stosownie do potrzeb społecznych i gospodarczych kraju, a także postępu naukowo-technicznego.

§ 2.
Do zakresu działania Komitetu należy w szczególności:

1) kształtowanie polityki normalizacyjnej przez określanie:

a) priorytetów i kierunków rozwoju normalizacji,

b) strategii działalności normalizacyjnej,

c) kierunków działalności informacyjnej, wydawniczej, popularyzatorskiej, poradnictwa normalizacyjnego, w tym również w zakresie normalizacji zakładowej oraz szkolenia kadr,

d) kierunków i zakresu uczestnictwa w międzynarodowej i regionalnej współpracy normalizacyjnej,

2) ocena stanu i potrzeb normalizacji w zakresie:

a) zaspokajania potrzeb kraju przez działalność normalizacyjną,

b) powiązania normalizacji krajowej z normalizacją międzynarodową i regionalną,

c) działalności organów wykonawczych Komitetu,

3) określanie polityki i zasad stosowania znaku zgodności z Polską Normą,

4) kształtowanie polityki finansowej Komitetu i ocena wykorzystania środków finansowych,

5) współdziałanie z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej, zgodnie z zasadami określonymi w rozdziale 2,

6) współdziałanie z Prezesem Narodowego Banku Polskiego w zakresie określonym w art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 3 kwietnia 1993 r. o normalizacji (Dz. U. Nr 55, poz. 251), zwanej dalej "ustawą",

7) reprezentowanie interesów państwa w międzynarodowych i regionalnych organizacjach normalizacyjnych oraz występowanie za granicą w sprawach dotyczących normalizacji,

8) inicjowanie prac badawczych dotyczących podstaw działalności normalizacyjnej,

9) ustanawianie Polskich Norm oraz wprowadzanie do nich zmian na wniosek Normalizacyjnych Komisji Problemowych,

10) powoływanie i odwoływanie Normalizacyjnych Komisji Problemowych oraz okresowe zawieszanie ich działalności,

11) powierzanie innym jednostkom działalności, o której mowa w art. 13 ust. 4 i art. 14 ust. 1 ustawy.

§ 3.
Zadania, o których mowa w § 1, są wykonywane przez:

1) Komitet,

2) Biuro Komitetu,

3) Normalizacyjne Komisje Problemowe.

§ 4.
Do zadań Biura Komitetu należy w szczególności:

1) obsługa organizacyjno-techniczna, finansowo-księgowa i prawna działalności Komitetu,

2) analizowanie zagadnień i przygotowywanie materiałów w zakresie spraw wymagających uchwał Komitetu,

3) organizowanie i uczestnictwo w krajowych pracach normalizacyjnych, w tym:

a) występowanie z wnioskami do Komitetu w sprawie powierzenia zakresów tematycznych Normalizacyjnym Komisjom Problemowym,

b) prowadzenie prac związanych z powoływaniem, odwoływaniem i okresowym zawieszaniem działalności Normalizacyjnych Komisji Problemowych,

c) współpraca z Normalizacyjnymi Komisjami Problemowymi oraz występowanie do Komitetu z wnioskami w sprawach koordynowania ich działalności,

d) prowadzenie sekretariatów Normalizacyjnych Komisji Problemowych,

e) prowadzenie prac związanych z powierzaniem innym jednostkom działalności, o której mowa w art. 13 ust. 4 i art. 14 ust. 1 ustawy,

f) analiza formalna i językowa projektów Polskich Norm opracowanych przez Normalizacyjne Komisje Problemowe,

g) przedstawianie do opinii oraz przeprowadzanie ankiety powszechnej projektów Polskich Norm,

4) współpraca z ministerstwami i urzędami centralnymi oraz Narodowym Bankiem Polskim,

5) inicjowanie i organizowanie prac badawczych w zakresie organizacji, podstaw i metod działalności normalizacyjnej.

6) organizowanie i uczestnictwo w pracach wynikających z międzynarodowej i regionalnej współpracy normalizacyjnej, w tym:

a) pełnienie funkcji sekretariatu krajowego organu normalizacyjnego dla międzynarodowych i regionalnych organizacji normalizacyjnych,

b) przygotowywanie oficjalnego stanowiska strony polskiej do projektów międzynarodowych i regionalnych dokumentów normalizacyjnych,

c) prowadzenie powierzonych Polsce sekretariatów organów roboczych międzynarodowych organizacji normalizacyjnych,

d) organizowanie posiedzeń organów roboczych międzynarodowych organizacji normalizacyjnych, przewidzianych do odbycia w Polsce,

e) współpraca z międzynarodowymi i regionalnymi organizacjami normalizacyjnymi w zakresie informacji o normach i normalizacji oraz wymiany dokumentów normalizacyjnych,

7) współdziałanie w sprawach uczestnictwa w pracach normalizacyjnych prowadzonych przez organizacje międzynarodowe i regionalne, w których interesy państwa reprezentują właściwi ministrowie,

8) organizowanie i prowadzenie działalności informacyjnej, wydawniczej, popularyzatorskiej, szkoleniowej i poradnictwa w zakresie normalizacji, w tym dotyczących:

a) gromadzenia i udostępniania zbioru Polskich Norm oraz norm międzynarodowych, regionalnych i zagranicznych, jak również innych dokumentów normalizacyjnych,

b) organizowania i prowadzenia systemu informacji o krajowych, międzynarodowych, regionalnych i zagranicznych dokumentach normalizacyjnych,

c) publikowania i rozpowszechniania Polskich Norm,

d) wydawania publikacji i czasopism z dziedziny normalizacji,

e) organizowania i prowadzenia szkolenia oraz poradnictwa w zakresie normalizacji, w tym również w zakresie normalizacji zakładowej.

§ 5.
Do zadań Normalizacyjnych Komisji Problemowych należy:

1) prowadzenie prac określonych w art. 13 ust. 2 ustawy, stosownie do tematycznego zakresu działania,

2) ustalanie ostatecznej treści projektu Polskiej Normy i występowanie z wnioskiem do Komitetu o jej ustanowienie,

3) prowadzenie prac merytorycznych w ramach współpracy z międzynarodowymi i regionalnymi organizacjami normalizacyjnymi lub innymi opracowującymi dokumenty o charakterze normalizacyjnym.

Rozdział 2

Zasady współdziałania Polskiego Komitetu Normalizacyjnego z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej

§ 6.

Współdziałanie Komitetu z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej, zwanymi dalej "organami administracji", obejmuje w szczególności:

1) wzajemne informowanie o sprawach i zdarzeniach zachodzących w gospodarce, administracji państwowej i normalizacji w kontekście ich wzajemnego związku oraz uczestniczenie w posiedzeniach, na których omawiane są te sprawy, uzgadniane stanowiska i podejmowane decyzje,

2) podejmowanie działań służących wywiązywaniu się państwa z zobowiązań wynikających z międzynarodowej i regionalnej współpracy normalizacyjnej, a zwłaszcza w zakresie osiągania zgodności Polskich Norm z normami międzynarodowymi i europejskimi,

3) ustalanie zakresu udziału Komitetu w realizacji zobowiązań państwa wynikających ze współpracy międzynarodowej i regionalnej innej niż normalizacyjna,

4) ustalanie programów i planów prac dotyczących projektów Polskich Norm i prac badawczo-rozwojowych z nimi związanych,

5) wprowadzanie obowiązku stosowania Polskich Norm i udzielanie zezwoleń na odstąpienie od stosowania ich postanowień, z zachowaniem warunków określonych w art. 21 ust. 1 i 2 ustawy,

6) wprowadzanie zmian do Polskich Norm uznanych za obowiązujące,

7) uzgadnianie projektów Polskich Norm:

a) związanych z ochroną życia, zdrowia, środowiska, mienia oraz bezpieczeństwa pracy i użytkowania,

b) zlecanych do opracowania przez organy administracji,

c) przewidzianych do przywołania w przepisach prawnych,

d) zmieniających Polskie Normy uznane za obowiązujące,

8) ustalanie programów kształcenia normalizacyjnego w szkolnictwie,

9) powierzanie zadań określonych w art. 13 ust. 4 i art. 14 ust. 1 ustawy.

§ 7.
1. Komitet we współpracy z organami administracji podejmuje działania w celu zapewnienia zgodności Polskich Norm z przepisami prawnymi przez:

1) uwzględnianie w Polskich Normach obowiązujących przepisów prawnych,

2) ustalanie relacji i zakresów między przepisami prawnymi i Polskimi Normami,

3) opiniowanie projektów normatywnych aktów prawnych, które mogą mieć związek z normalizacją,

4) występowanie do organów administracji o przywoływanie Polskich Norm w przepisach prawnych oraz stosowanie w treści normatywnych aktów prawnych terminologii. znaków i symboli określonych w Polskich Normach.

2. W ramach współdziałania w sprawach, o których mowa w ust. 1 pkt 4, organy administracji w miarę potrzeby:

1) przywołują Polskie Normy w przepisach prawnych,

2) stosują, przy ustalaniu treści normatywnych aktów prawnych, terminologię, znaki i symbole określone w Polskich Normach.

3. Komitet opracowuje w pierwszej kolejności Polskie Normy zamawiane i finansowane przez organy administracji, w szczególności gdy wiąże się to z potrzebą przywołania tych norm w przepisach prawnych.

§ 8.
1. Komitet może występować do organów administracji o upoważnienie go do reprezentowania interesów państwa w sprawach normalizacyjnych w międzynarodowych i regionalnych organizacjach, innych niż normalizacyjne, do współpracy z którymi zobowiązana jest administracja państwowa.

2. Komitet reprezentuje interesy państwa w przypadku upoważnienia, o którym mowa w ust. 1, na zasadach i w zakresie uzgodnionych z upoważniającym organem administracji.

§ 9.
Komitet opiniuje w szczególności:

1) projekty rozporządzeń ministrów w sprawie wprowadzenia obowiązku stosowania Polskich Norm,

2) projekty decyzji w sprawie udzielenia zezwolenia na odstąpienie od obowiązku stosowania Polskiej Normy, o której mowa w art. 21 ust. 1 ustawy.

§ 10.
Komitet występuje do organów administracji o desygnowanie przedstawiciela na członka Normalizacyjnej Komisji Problemowej, której zakres działania jest bezpośrednio związany z ochroną życia, zdrowia, środowiska, mienia oraz bezpieczeństwa pracy i użytkowania.
§ 11.
1. Komitet udostępnia informacje o Polskich Normach i przepisach normalizacyjnych oraz posiadanych zbiorach norm i przepisów zagranicznych i międzynarodowych, a także o innej dokumentacji związanej z tą tematyką.

2. Komitet w miarę potrzeby doradza organom administracji w zakresie prowadzenia działalności normalizacyjnej i organizowania stosownych służb.

Rozdział 3

Przepis końcowy

§ 12.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Prezes Rady Ministrów: W. Pawlak

Metryka
  • Data ogłoszenia: 1994-04-22
  • Data wejścia w życie: 1994-04-22
  • Data obowiązywania: 1994-04-22
  • Z mocą od: 1994-04-22
  • Dokument traci ważność: 2003-01-01

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA