REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 1993 nr 92 poz. 428
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 24 września 1993 r.
w sprawie opłat za uprawnienia przewozowe oraz opłat drogowych w międzynarodowym transporcie drogowym.
Na podstawie art. 15 ust. 2 i art. 16 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o warunkach wykonywania międzynarodowego transportu drogowego (Dz. U. Nr 75, poz. 332 i z 1992 r. Nr 75, poz. 369) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.
1) za udzielenie:
a) koncesji na wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego,
b) zezwoleń zagranicznych na przewozy jednorazowe,
c) zezwoleń zagranicznych okresowych na przewozy wielokrotne,
2) drogowych za przejazdy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pojazdami samochodowymi zarejestrowanymi za granicą.
Rozdział 2
Opłaty za koncesje
§ 2.
1) od autobusu - 50 mln zł,
2) od ciężarowego pojazdu samochodowego lub zespołu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej:
a) do 6 ton włącznie - 20 mln zł,
b) od 6 ton do 20 ton włącznie - 60 mln zł,
c) powyżej 20 ton - 40 mln zł,
3) od ciągnika siodłowego lub balastowego - 40 mln zł.
2. Za udzielenie koncesji:
1) do jednego kraju graniczącego z Rzecząpospolitą Polską lub posiadającego bezpośrednie połączenie promowe dla transportu drogowego - pobiera się opłatę w wysokości 25% opłaty określonej w ust. 1,
2) do grupy krajów, z wyłączeniem państw EWG i EFTA - pobiera się opłatę w wysokości 50% opłaty określonej w ust. 1.
3. W przypadku:
1) wymiany w terminie do 31 grudnia 1995 r. pojazdu samochodowego objętego koncesją,
2) zmiany nazwy lub siedziby właściciela koncesji,
3) zmiany numerów rejestracyjnych pojazdu,
4) utraty koncesji z przyczyn nie leżących po stronie przewoźnika (np. pożaru, grabieży, katastrofy)
- opłatę za udzielenie koncesji pobiera się w wysokości 1 mln zł.
4. W innych przypadkach utraty koncesji opłatę za nową koncesję pobiera się w wysokości 5 mln zł, przy czym wnioskodawca jest obowiązany złożyć pisemne wyjaśnienie okoliczności utraty koncesji oraz oświadczenie, że dotychczas posiadana koncesja w przypadku odnalezienia (odzyskania) zostanie niezwłocznie zwrócona organowi, który ją wydał.
5. W przypadku zmiany zakresu przyznanego uprawnienia określonego koncesją poza dopłatą wynikającą ewentualnie z ust. 1 i 2 pobiera się opłatę w wysokości 1 mln zł. Zwrotu wniesionych opłat w związku ze zwrotem koncesji lub zawężeniem uprawnień nie stosuje się.
1) przy składaniu wniosku o koncesję - 1 mln zł,
2) pozostała należność - przy odbiorze koncesji,
3) opłaty, o których mowa w pkt 2, na wniosek przewoźnika, ulegają rozłożeniu na dwie równe raty:
a) pierwsza rata w momencie odbioru koncesji,
b) druga rata nie później niż przed upływem roku od dnia wydania koncesji.
2. W razie zaprzestania przez podmiot działalności gospodarczej przed upływem terminu płatności drugiej raty za koncesję i zwrotu koncesji, pozostała część opłaty ulega umorzeniu.
3. W przypadku opłat wnoszonych w ratach odroczona część opłaty za koncesję podlega oprocentowaniu według stopy kredytu refinansowego.
Rozdział 3
Opłaty za zezwolenia
§ 4.
1) od autobusu - 300 tys. zł,
2) od pozostałych pojazdów samochodowych lub zespołu pojazdów - 600 tys. zł.
2. Za udzielenie zezwolenia zagranicznego na przewóz wielokrotny z określoną ilością jazd pobiera się opłatę stanowiącą iloczyn opłat określonych w ust. 1 i tej ilości jazd.
3. Za udzielenie zezwolenia nie powodującego zwolnienia z opłaty drogowej na terytorium państwa, które je wydało, nie pobiera się opłat określonych w ust. 1.
4. W razie udzielania zezwoleń podlegających centralnym rozliczeniom pieniężnym z państwem, które je wydało, może być pobierana kaucja przez podmiot udzielający zezwolenia. Wysokość kaucji nie może być wyższa od maksymalnej opłaty wynikającej z rozliczeń międzynarodowych. Kaucja zostaje rozliczona przy zwrocie zezwolenia zagranicznego.
2. Za udzielanie zezwolenia zagranicznego okresowego wydawanego przez Europejską Konferencję Ministrów Transportu, obowiązującego na obszarze tych państw, na przewozy wielokrotne pobiera się opłatę w wysokości 42 mln zł za okres jednego roku.
3. Opłaty za zezwolenia, o których mowa w ust. 2, na wniosek przewoźnika ulegają rozłożeniu na 4 raty kwartalne, płatne, z wyjątkiem pierwszej raty, przed rozpoczęciem każdego kwartału danego roku.
4. Jeżeli opłaty, o których mowa w ust. 1 i 2, pobiera się w ciągu roku kalendarzowego, wysokość tych opłat ustala się proporcjonalnie do części roku, w której zezwolenie może być wykorzystane, przyjmując rozpoczęty miesiąc za pełny.
5. Opłaty za poszczególne rodzaje zezwoleń, o których mowa w ust. 1 i 2, udzielanych w IV kwartale mogą zostać decyzją Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej obniżone dodatkowo do 50%, przy czym nie narusza to zasady wynikającej z ust. 4.
1) o 100% w stosunku do opłat określonych w § 4,
2) o 50% w stosunku do opłat określonych w § 5.
Rozdział 4
Opłaty drogowe
§ 7.
1) od autobusu łącznie z przyczepą:
a) o liczbie miejsc siedzących do 30 włącznie - 500 tys. zł,
b) o liczbie miejsc siedzących powyżej 30 - 800 tys. zł,
2) od ciężarowego pojazdu samochodowego łącznie z przyczepą lub naczepą:
a) o ładowności do 10 t włącznie - 1,4 mln zł,
b) o ładowności powyżej 10 t do 24 t włącznie - 2,0 mln zł,
c) o ładowności powyżej 24 t - 3,2 mln zł.
2. Opłaty określone w ust. 1 pkt 2 pobiera się bez uwzględnienia miejsca rejestracji przyczepy (naczepy).
1) za każdy rozpoczęty metr długości ponad dopuszczalną długość - 350 tys. zł,
2) za każde przekroczenie o 10 cm wysokości ponad dopuszczalną wysokość pojazdu:
a) do 4,5 m włącznie - 600 tys. zł,
b) ponad 4,5 m - 1,3 mln zł,
3) za przekroczenie dopuszczalnej szerokości pojazdu:
a) do 3,2 m włącznie - 700 tys. zł,
b) ponad 3,2 m do 4,5 m włącznie - 1,5 mln zł,
c) ponad 4,5 m - 3,0 mln zł,
4) za przekroczenie dopuszczalnego nacisku osi pojazdu:
a) do 25% włącznie - 5,2 mln zł,
b) ponad 25% do 40% włącznie - 10 mln zł,
c) ponad 40% - 15 mln zł;
w razie przekroczenia nacisku kilku osi pojazdu, opłatę pobiera się od największego przekroczenia,
5) za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej:
a) pojazdu pojedynczego do 5 t włącznie, pojazdu członowego i zespołu pojazdów składającego się z pojazdu silnikowego i przyczepy do 10 t - 2,0 mln zł,
b) pojazdu pojedynczego ponad 5 t do 10 t włącznie, pojazdu członowego i zespołu pojazdów składającego się z pojazdu silnikowego i przyczepy powyżej 10 t do 24 t włącznie - 4,0 mln zł,
c) pojazdu pojedynczego powyżej 10 t, pojazdu członowego i zespołu pojazdów składającego się z pojazdu silnikowego i przyczepy:
- powyżej 24 t do 40 t włącznie - 8,0 mln zł,
- powyżej 40 t - 12 mln zł.
2. W przypadku jednoczesnego przekroczenia więcej niż jednego parametru opłatę pobiera się za każde przekroczenie.
3. Opłaty, o których mowa w ust. 1, pobiera się po wydaniu zezwolenia na przejazd pojazdu przekraczającego dopuszczalne wymiary, naciski osi lub masę i po wyznaczeniu trasy przejazdu transportu nienormatywnego.
Rozdział 5
Przepisy końcowe
§ 9.
Minister Transportu i Gospodarki Morskiej: Z. Jaworski
- Data ogłoszenia: 1993-10-06
- Data wejścia w życie: 1993-10-19
- Data obowiązywania: 1993-10-19
- Z mocą od: 1993-10-19
- Dokument traci ważność: 1995-04-06
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ z dnia 23 listopada 1994 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie opłat za uprawnienia przewozowe oraz opłat drogowych w międzynarodowym transporcie drogowym
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ z dnia 2 lutego 1995 r. w sprawie określenia wysokości opłat za uprawnienia przewozowe w międzynarodowym transporcie drogowym oraz trybu ich wnoszenia
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA