REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 1993 nr 64 poz. 307

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW

z dnia 30 czerwca 1993 r.

w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o grach losowych i zakładach wzajemnych.

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 13 ust. 6, art. 19 ust. 2, art. 20 ust. 3, art. 24 ust. 2 i 3, art. 38 ust. 5, art. 39 ust. 3, art. 48 ust. 2 i art. 51 pkt 3 ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach losowych i zakładach wzajemnych (Dz. U. Nr 68, poz. 341 i z 1993 r. Nr 28, poz. 127) zarządza się, co następuje:

Rozdział 1

Wydawanie zezwoleń na urządzanie loterii fantowej i gry bingo fantowe

§ 1. 

1. Zezwolenie na urządzanie loterii fantowej wydaje w drodze decyzji izba skarbowa, właściwa ze względu na terytorialny zasięg urządzania loterii.

2. W przypadku gdy deklarowany we wniosku obszar urządzania loterii jest większy niż jedno województwo, zezwolenie wydaje wskazana przez wnioskodawcę izba skarbowa, na której obszarze ma być urządzana gra. Wydanie zezwolenia następuje po uzyskaniu opinii od pozostałych, właściwych ze względu na terytorialny zasięg urządzania loterii, izb skarbowych.

3. Czas sprzedaży losów loterii fantowej nie może być dłuższy niż 6 miesięcy.

4. Loteria fantowa może być urządzana na obszarze najwyżej czterech sąsiadujących ze sobą województw.

§ 2.

 1. Zezwolenie na urządzanie gry bingo fantowe wydaje w drodze decyzji urząd skarbowy właściwy ze względu na miejsce urządzania gry.

2. Jedno zezwolenie może być wydane wyłącznie na jedno miejsce urządzania gry bingo fantowe.

3. Czas sprzedaży kartonów do gry bingo fantowe nie może być dłuższy niż 3 miesiące.

§ 3.

 Podmiot występujący z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na urządzanie loterii fantowej lub gry bingo fantowe, zwanych dalej „grami fantowymi”, powinien przedstawić:

1) w przypadku gdy on sam lub osoby przez niego zatrudnione brały w przeszłości udział w urządzaniu gier losowych – dokumenty świadczące o prawidłowości przeprowadzonej gry, a w szczególności:

a) oświadczenie o terminowym uiszczeniu należności podatkowych,

b) dokumenty potwierdzające realizację wygranych,

2) jeżeli podmiot prowadzi lub prowadził działalność gospodarczą – oświadczenie o terminowym wywiązywaniu się z zobowiązań podatkowych.

§ 4.

 Podmiot, któremu udzielono zezwolenia na urządzanie gier fantowych, powinien, do czasu rozpoczęcia sprzedaży losów lub kartonów, pod rygorem cofnięcia zezwolenia, spełnić dodatkowo następujące wymogi:

1) powołać komisję nadzoru nad prawidłowością urządzania gry,

2) przedstawić wydane przez Ministra Finansów świadectwo zawodowe osoby zatrudnionej w celu sprawowania nadzoru nad grami fantowymi,

3) przedstawić kopię umowy na druk losów lub kartonów,

4) załączyć wzorcowe egzemplarze losów lub kartonów oraz ekspertyzę wykonaną przez policyjne laboratorium kryminalistyczne na okoliczność:

a) zachowania odpowiednich reżimów technologicznych przy druku losów lub kartonów i zabezpieczenia przed fałszowaniem,

b) możliwości odczytania wyniku gry, w szczególności przez prześwietlenie, otwarcie lub zdrapanie farby ochronnej i zamknięcie lub ponowne naniesienie farby ochronnej bez naruszenia struktury papieru losów.

§ 5.

 1. Podmiot, któremu udzielono zezwolenia na urządzanie gry fantowej, może za zgodą właściwego urzędu skarbowego lub izby skarbowej powierzyć innemu podmiotowi wykonywanie niektórych czynności z zakresu urządzania gry.

2. Podmiot, o którym mowa w ust. 1, nie może urządzać jednocześnie więcej niż jednej gry fantowej.

§ 6.

 Organ wydający zezwolenie zatwierdza w drodze decyzji regulamin gry fantowej i zmiany w tym regulaminie oraz sprawuje nadzór i kontrolę nad prawidłowością urządzania gier.

§ 7.

 1. Rozpoznając wnioski o wydanie zezwolenia, izby i urzędy skarbowe biorą pod uwagę spełnienie przez podmiot ubiegający się o zezwolenie wymogów określonych w § 3 i 4.

2. Corocznie, w terminie do dnia 10 stycznia, izby i urzędy skarbowe przekazują Ministrowi Finansów szczegółową informację o liczbie rozpatrzonych wniosków.

§ 8.

 1. Regulamin gry fantowej powinien zawierać:

1) nazwę gry,

2) nazwę podmiotu urządzającego grę,

3) nazwę organu, który wydał zezwolenie,

4) określenie obszaru, na którym będzie urządzana loteria, lub miejsca urządzania gry bingo,

5) liczbę losów lub kartonów,

6) cenę jednostkowego losu lub kartonu,

7) sposób prowadzenia gry, w szczególności sposób i termin realizacji wygranych,

8) sposób komisyjnego zapewnienia prawidłowości urządzania gry,

9) termin rozpoczęcia i zakończenia sprzedaży losów lub kartonów,

10) cel społecznie użyteczny, w szczególności dobroczynny, na który zostanie przeznaczony w całości dochód z gry,

11) sposób ogłaszania wyników,

12) miejsce wydawania wygranych,

13) termin przedawnienia roszczeń,

14) tryb składania i rozpatrywania reklamacji,

15) jeżeli urządzaną grą jest:

a) loteria fantowa – liczbę i rodzaj fantów przeznaczonych na nagrody oraz procentowe określenie wartości fantów w stosunku do łącznej ceny przewidzianych do sprzedaży losów,

b) bingo fantowe – liczbę i rodzaj fantów oraz procentowe określenie ich wartości w stosunku do łącznej ceny sprzedanych kartonów.

2. Wartość fantów w loterii fantowej nie może być niższa niż 30% łącznej ceny przeznaczonych do sprzedaży losów, a fantów w bingo fantowym – niższa niż 40% łącznej ceny sprzedanych kartonów.

§ 9.

 Uprawnienia przewidziane w art. 52 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach losowych i zakładach wzajemnych (Dz. U. Nr 68, poz. 341 i z 1993 r. Nr 28, poz. 127), zwanej dalej ustawą, przysługują odpowiednio urzędom i izbom skarbowym, o których mowa w § 1 i 2.

Rozdział 2

Wykaz stanowisk, których sprawowanie wymaga uzyskania świadectwa zawodowego

§ 10. 

1. Do uzyskania świadectwa zawodowego obowiązane są:

1) osoby o uprawnieniach kierowniczych, koordynujące funkcjonowanie ośrodka gier, w szczególności zajmujące stanowisko dyrektora (kierownika) kasyna gry, salonu gier w automatach losowych lub salonu gry bingo pieniężne,

2) osoby uprawnione do kontrolowania i koordynowania działalności podległych im osób bezpośrednio prowadzących grę, w szczególności zaś: inspektorzy stołu, kierownicy sali, dyrektorzy i kierownicy oddziałów podmiotów prowadzących gry liczbowe i loterie pieniężne, nadzorujący gry fantowe, kierownicy punktów przyjmowania zakładów wzajemnych,

3) osoby bezpośrednio prowadzące grę, w szczególności: krupierzy, osoby obsługujące urządzenia do gry bingo pieniężne, prowadzący kolekturę gier liczbowych, przyjmujący zakłady wzajemne.

2. Przepis ust. 1 pkt 3 nie dotyczy osób sprzedających losy loterii pieniężnych i fantowych.

§ 11.

 1. Z wnioskiem o wydanie świadectwa zawodowego występuje podmiot prowadzący działalność w zakresie gier losowych i zakładów wzajemnych lub ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie takiej działalności.

2. Wniosek o wydanie świadectwa zawodowego powinien zawierać:

1) oznaczenie wnioskodawcy i miejsca prowadzenia gry losowej lub zakładu wzajemnego,

2) oznaczenie stanowiska i proponowany zakres uprawnień kandydata,

3) dane kandydata: nazwisko, imiona, datę i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania, imiona rodziców, zaświadczenie o niekaralności, dokumenty stwierdzające uzyskane wykształcenie, świadectwa pracy, opinię o kandydacie uzyskaną z zakładu pracy, w którym był on ostatnio zatrudniony.

§ 12.

 1. Egzamin odbywa się przed komisją egzaminacyjną, złożoną z przewodniczącego, dwóch członków oraz sekretarza, każdorazowo wyznaczanych przez Ministra Finansów.

2. Egzaminy odbywają się w terminach wyznaczonych przez Ministra Finansów, ogłaszanych nie później niż na miesiąc przed ich datą.

3. Dopuszczony przez Ministra Finansów kandydat może przystąpić do egzaminu po uiszczeniu przez wnioskodawcę opłaty za złożenie egzaminu, o której mowa w § 23.

4. Egzamin odbywa się w formie ustnej i polega na sprawdzeniu znajomości:

1) przepisów ustawy o grach losowych i zakładach wzajemnych oraz aktów wykonawczych do tej ustawy,

2) odpowiednich regulaminów gier.

5. Sekretarz komisji egzaminacyjnej sporządza protokół z przebiegu egzaminu.

§ 13.

 1. Złożenie egzaminu kwalifikacyjnego z wynikiem pozytywnym Minister Finansów stwierdza wydaniem świadectwa zawodowego, określając w nim stanowisko, na którym kandydat może być zatrudniony, oraz zakres jego uprawnień. Wzór świadectwa zawodowego określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.

2. Świadectwo zawodowe uprawnia do zajmowania określonego w nim stanowiska w ośrodku gier, miejscu prowadzenia gier losowych lub zakładów wzajemnych.

3. Świadectwo zawodowe zachowuje ważność do dnia, w którym wygasa zezwolenie na urządzanie gry losowej lub zakładu wzajemnego.

4. Świadectwa zawodowe, wydane osobom zatrudnionym przez podmioty prowadzące gry liczbowe i loterie pieniężne, tracą ważność po upływie trzech lat.

5. Podmiot prowadzący działalność w zakresie gier losowych i zakładów wzajemnych obowiązany jest zawiadomić Ministra Finansów o zwolnieniu pracownika, który uzyskał świadectwo zawodowe, wraz z podaniem przyczyn zwolnienia.

§ 14.

 1. Na wniosek podmiotu określonego w § 11 ust. 1 Minister Finansów może wydać zaświadczenie o uznaniu za ważne na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej świadectwa wydanego przez właściwą władzę innego państwa bądź przez wyspecjalizowaną organizację prowadzącą szkolenie w zakresie gier losowych i zakładów wzajemnych. Wzór zaświadczenia określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

2. W toku postępowania Minister Finansów może zażądać od podmiotu przedstawienia dokonanej przez przedstawicielstwo dyplomatyczne lub konsularne legalizacji świadectwa wydanego za granicą.

§ 15.

 Do zaświadczenia, o którym mowa w § 14 ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy § 13.

§ 16.

 Minister Finansów prowadzi ewidencję wydawanych świadectw zawodowych i zaświadczeń.

Rozdział 3

Zabezpieczenia finansowe

§ 17. 

1. Zabezpieczenie finansowe może polegać na:

1) zawarciu umowy ubezpieczenia z instytucją ubezpieczeniową,

2) uzyskaniu gwarancji bankowej,

3) złożeniu właściwej kwoty na rachunku bankowym,

4) ustanowieniu hipoteki na nieruchomości.

2. Za zgodą Ministra Finansów mogą być łączone różne formy zabezpieczeń.

§ 18.

 1. W przypadku zawarcia umowy ubezpieczenia, o której mowa w § 17 ust. 1 pkt 1, ubezpieczony obowiązany jest do przeniesienia praw wynikających z polisy ubezpieczeniowej na rzecz Skarbu Państwa, reprezentowanego przez Ministra Finansów.

2. Ilekroć dla skuteczności prawnej umowy przeniesienia praw, o których mowa w ust. 1, wymagana jest zgoda ubezpieczyciela, konieczne jest uzyskanie takiej zgody.

§ 19.

 1. Gwarancja bankowa udzielana jest na rzecz Skarbu Państwa reprezentowanego przez Ministra Finansów.

2. Termin wygaśnięcia gwarancji bankowej nie może być krótszy niż 60 dni po upływie dnia, w którym wygasa zezwolenie na urządzanie gier losowych i zakładów wzajemnych.

§ 20.

 1. Złożenie właściwej kwoty tytułem zabezpieczenia nastąpi na rachunku bankowym, wskazanym przez Ministra Finansów.

2. Czynność określona w ust. 1 połączona jest z przeniesieniem prawa do dysponowania rachunkiem bankowym na rzecz Ministra Finansów.

3. Wzór umowy przeniesienia prawa, o którym mowa w ust. 2, określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.

§ 21.

 1. W celu złożenia zabezpieczenia finansowego w formie ustanowienia hipoteki na nieruchomości należy przedłożyć Ministrowi Finansów:

1) aktualny wyciąg z księgi wieczystej nieruchomości,

2) aktualną wycenę nieruchomości, dokonaną przez biegłego posiadającego uprawnienia zawodowe w zakresie szacowania nieruchomości,

3) odpis aktu notarialnego o ustanowieniu hipoteki na rzecz Skarbu Państwa reprezentowanego przez Ministra Finansów.

2. Nieruchomość, na której została ustanowiona hipoteka, powinna być ubezpieczona. Przepis § 18 stosuje się odpowiednio.

Rozdział 4

Opłaty

§ 22. 

1. Opłata za zezwolenie na urządzanie gier losowych lub zakładów wzajemnych wynosi:

1) za zezwolenie na urządzanie gier losowych w kasynie gry – 500.000.000 zł,

2) za zezwolenie na urządzanie gry bingo pieniężne – 300.000.000 zł,

3) za zezwolenie na urządzanie gier w automatach losowych – 100.000.000 zł,

4) za zezwolenie na urządzanie zakładów wzajemnych – 10.000.000 zł za każdy punkt przyjmowania zakładów wzajemnych, łącznie nie więcej niż 500.000.000 zł,

5) za zezwolenie na urządzanie gry bingo fantowe – 1.000.000 zł,

6) za zezwolenie na urządzanie loterii fantowej – 1.000.000 zł.

2. Stawki opłat określone w ust. 1 mają zastosowanie do zezwoleń wydawanych na okres do 3 lat; w razie wydania zezwolenia na okres dłuższy, stawki ulegają proporcjonalnemu zwiększeniu.

3. Przepisy ust. 2 stosuje się odpowiednio do przedłużenia zezwolenia.

§ 23.

 1. Opłata za złożenie egzaminu wynosi:

1) od osoby sprawującej zarząd nad ośrodkiem gier – 5.000.000 zł,

2) od osoby zatrudnionej w celu sprawowania nadzoru nad grami losowymi i zakładami wzajemnymi – 2.000.000 zł,

3) od osoby bezpośrednio prowadzącej gry – 1.000.000 zł.

2. Opłata za wydanie świadectwa zawodowego wynosi:

1) od świadectwa wydanego osobie sprawującej zarząd nad ośrodkiem gry – 2.000.000 zł,

2) od świadectwa wydanego osobie zatrudnionej w celu sprawowania nadzoru nad grami losowymi i zakładami wzajemnymi – 1.500.000 zł,

3) od świadectwa wydanego osobie bezpośrednio prowadzącej gry – 1.000.000 zł.

§ 24.

 1. Środki pochodzące z opłat mogą być przeznaczone na nabycie i eksploatację urządzeń technicznych, służących zapewnieniu skuteczności kontroli i nadzoru, w szczególności urządzeń do kontroli stanu technicznego: stołów do ruletki, automatów losowych, maszyn losujących do gry bingo i systemów wideo w kasynach gry oraz innych środków zapewniających wykonywanie zadań wynikających z przepisów ustawy.

2. Ze środków, o których mowa w ust. 1, mogą być również pokrywane koszty dodatkowych badań dokumentów przedstawionych przez wnioskodawców i koszty weryfikacji podmiotów urządzających gry losowe i zakłady wzajemne, zleconych przez Ministra Finansów wyspecjalizowanym instytucjom.

3. 10% środków pochodzących z opłat przeznacza się na indywidualne premie dla pracowników nadzoru nad grami losowymi i zakładami wzajemnymi, przyznawane przez Ministra Finansów za osiągnięcia i wyniki pracy.

Rozdział 5

Zasady organizowania przetargu

§ 25. 

1. Przetarg organizuje Minister Finansów.

2. Przetarg ma charakter ograniczony i przeprowadzany jest w formie pisemnej.

3. W przetargu mogą uczestniczyć tylko te podmioty, których wnioski o udzielenie zezwolenia spełniają wymogi określone w ustawie.

§ 26.

 1. Minister Finansów dokonuje obwieszczenia o przetargu wraz z zaproszeniem do składania pisemnych ofert.

2. Obwieszczenie o przetargu doręcza się podmiotom, które złożyły wnioski o udzielenie zezwolenia na urządzanie tej samej gry losowej lub zakładu wzajemnego o tej samej lokalizacji, w razie gdy liczba złożonych wniosków przekracza limity określone w ustawie.

§ 27.

 Obwieszczenie o przetargu powinno zawierać:

1) nazwę i siedzibę ogłaszającego przetarg,

2) przedmiot przetargu,

3) miejsce i termin, w którym można zapoznać się ze szczegółowymi warunkami przetargu,

4) miejsce i termin składania ofert,

5) miejsce i termin przetargu.

§ 28.

 W szczegółowych warunkach przetargu mogą być określone dodatkowe warunki, od których spełnienia przez podmiot uzależniony jest jego udział w przetargu, a w szczególności:

1) zobowiązanie się do dofinansowania dowolnie wybranej działalności społecznie użytecznej, placówki kulturalnej, oświatowej lub imprezy kulturalnej,

2) zobowiązanie się do przeznaczania określonej części zysku na cele społeczne, dobroczynne lub realizację przedsięwzięcia gminy, na której terenie mają być urządzane gry losowe i zakłady wzajemne,

3) zadeklarowanie, w studium ekonomiczno-finansowym ośrodka gier, uzyskania określonego obrotu,

4) w razie gdy w przetargu biorą udział podmioty, które uprzednio prowadziły działalność w zakresie gier losowych i zakładów wzajemnych – przedłożenie informacji o wielkości osiągniętego obrotu i wpłat do budżetu państwa.

§ 29.

 1. Oferty powinny być składane w zamkniętych, zalakowanych kopertach i zawierać dane wymagane dla wniosków o udzielenie zezwolenia na prowadzenie gier losowych i zakładów wzajemnych oraz:

1) nazwę i siedzibę oferenta, imię i nazwisko oraz adres osoby reprezentującej oferenta,

2) datę sporządzenia oferty,

3) oświadczenie, że oferent zapoznał się z warunkami przetargu i przyjmuje te warunki bez zastrzeżeń,

4) sposób zrealizowania szczegółowych warunków przetargu.

2. Jeżeli szczegółowe warunki przetargu zawierają dodatkowe wymogi, o których mowa w § 28, oferta powinna zawierać odpowiednie zobowiązanie.

§ 30.

 1. Okres między ogłoszeniem przetargu a terminem składania ofert nie może być dłuższy niż miesiąc.

2. Okres między terminem składania ofert a terminem zakończenia przetargu nie może być dłuższy niż kolejne 3 miesiące.

§ 31.

 W celu przeprowadzenia przetargu Minister Finansów powołuje komisję przetargową w składzie co najmniej 3 osób.

§ 32.

 1. Przetarg składa się z części jawnej i niejawnej.

2. Przetarg rozpoczyna się w miejscu i terminie wskazanym w obwieszczeniu o przetargu.

§ 33.

 1. W części jawnej przetargu komisja przetargowa:

1) stwierdza prawidłowość ogłoszenia przetargu oraz liczbę otrzymanych ofert,

2) otwiera koperty z ofertami, określa, które z ofert spełniają warunki przetargu, i kwalifikuje oferenta do uczestniczenia w przetargu,

3) przyjmuje do protokołu zgłoszone przez oferentów wyjaśnienia lub oświadczenia.

2. Obecność oferentów lub ich pełnomocników w części jawnej przetargu nie jest obowiązkowa.

3. Komisja przetargowa odrzuca oferty nie odpowiadające warunkom przetargu lub zgłoszone po wyznaczonym terminie.

§ 34.

 W części niejawnej przetargu komisja przetargowa:

1) wybiera najkorzystniejsze oferty albo

2) ustala, że żadna z ofert nie została przyjęta.

§ 35.

 1. Jeżeli wybranych zostało kilka ofert, komisja przetargowa zarządza dodatkowy przetarg w formie ustnej.

2. W celu przeprowadzenia dodatkowego przetargu komisja przetargowa zawiadamia oferentów o terminie przetargu oraz może ich zapoznać z ofertami konkurentów. W czasie dodatkowego przetargu oferenci składają propozycje, na których podstawie komisja przetargowa dokonuje wyboru oferentów.

3. W przypadku prawidłowego zawiadomienia oferentów o dodatkowym przetargu, nieobecność jednego lub kilku z nich nie wstrzymuje przeprowadzenia przetargu.

§ 36.

 Z przebiegu przetargu sporządza się protokół, który powinien zawierać:

1) oznaczenie miejsca i czasu przetargu,

2) imiona i nazwiska osób prowadzących przetarg,

3) liczbę zgłoszonych ofert,

4) wskazanie ofert nie odpowiadających warunkom przetargu lub odrzuconych z innych przyczyn, wraz z uzasadnieniem,

5) wnioski i oświadczenia osób obecnych przy przetargu,

6) wskazanie najkorzystniejszych ofert,

7) wzmiankę o odczytaniu protokołu,

8) podpisy osób prowadzących przetarg.

§ 37.

 Komisja przetargowa niezwłocznie zawiadamia oferentów o zakończeniu przetargu i jego wyniku.

§ 38.

 1. Wynik przetargu nie jest dla Ministra Finansów wiążący.

2. Ministrowi Finansów służy prawo swobodnego wyboru oferty.

Rozdział 6

Przepisy końcowe

§ 39. 

W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 czerwca 1992 r. w sprawie opłaty skarbowej (Dz. U. Nr 53, poz. 253 i z 1993 r. Nr 56, poz. 261) skreśla się § 40.

§ 40.

 Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Finansów: J. Osiatyński

Załącznik 1. [ŚWIADECTWO ZAWODOWE]

Załączniki do rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia 30 czerwca 1993 r. (poz. 307)

Załącznik nr 1

ŚWIADECTWO ZAWODOWE

Załącznik 2. [ZAŚWIADCZENIE]

Załącznik nr 2

ZAŚWIADCZENIE

Załącznik 3. [UMOWA O PRZENIESIENIU PRAWA DO DYSPONOWANIA KWOTĄ PIENIĘŻNĄ NA RACHUNKU BANKOWYM]

Załącznik nr 3

UMOWA O PRZENIESIENIU PRAWA DO DYSPONOWANIA KWOTĄ PIENIĘŻNĄ NA RACHUNKU BANKOWYM

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA