REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 1993 nr 63 poz. 302
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ŁĄCZNOŚCI
z dnia 31 maja 1993 r.
w sprawie określenia systemów telekomunikacyjnych, zakładanych i używanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Na podstawie art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 23 listopada 1990 r. o łączności (Dz. U. Nr 86, poz. 504, z 1991 r. Nr 69, poz. 293 i Nr 105, poz. 451 oraz z 1993 r. Nr 7, poz. 34) zarządza się, co następuje:
§ 1.
2. Systemy, o których mowa w ust. 1, powinny charakteryzować się cechami:
1) sterowaniem programowanym,
2) możliwością wyposażenia w moduły sieci cyfrowej z integracją usług (Integrated Service Digital Network ISDN) i moduły systemu sygnalizacji CCITT nr 7 (CCITT - International Telegraph and Telephone Consultative Committee - Międzynarodowy Doradczy Komitet Telegraficzny i Telefoniczny),
3) możliwością stosowania w sieci telekomunikacyjnej w płaszczyznach od międzynarodowej do miejscowej.
3. W sieci telefonicznej stacjonarnej użytku publicznego mogą być zakładane i używane trzy systemy komutacyjne spośród systemów o cechach podanych w ust. 1 i 2, używanych w sieci krajowej i co do których przygotowania do uruchomienia produkcji w kraju zostały rozpoczęte przed dniem 30 listopada 1992 r., dostarczanych przez trzech producentów wyłonionych w procesie prywatyzacji kapitałowej wybranych państwowych zakładów przemysłu teleelektronicznego i teletechnicznego.
4. Do dnia 31 grudnia 1996 r" poza systemami określonymi w ust. 3, w obszarach działania nadrzędnych telefonicznych central analogowych dopuszcza się zakładanie systemów komutacyjnych o pojemności do 1000 linii abonenckich, opracowanych i produkowanych w kraju, nie spełniających warunków określonych w ust. 2 pkt 2 i 3.
1) cyfrowe systemy kablowe według hierarchii plezjochronicznej o dopełnianiu dodatnim, zawierające pełny zestaw krotnic oraz urządzeń traktów liniowych o przepływnościach 2048, 8448, 34368,139264 kbit/s (standardowe prędkości transmisji danych cyfrowych) zrealizowanych według jednolitej konstrukcji umożliwiającej różną kompletację urządzeń w tym samym stojaku teletransmisyjnym,
2) cyfrowe systemy kablowe według hierarchii synchronicznej zawierające pełny zestaw krotnic oraz urządzeń traktów liniowych o przepływnościach 2048, 155520 i 622080 kbit/s (standardowe prędkości transmisji danych cyfrowych) zrealizowanych według jednolitej koncepcji i konstrukcji,
3) cyfrowe systemy radioliniowe zawierające pełny zestaw urządzeń o przepływności 2048, 8448, 34368 kbit/s oraz 139264 kbit/s i/lub 155520 kbit/s pracujących w zakresach częstotliwości przeznaczonych dla tego celu w kraju i zrealizowanych według jednolitej koncepcji i konstrukcji.
2. Systemy, o których mowa w ust. 1, powinny być wyposażone w punkty styku do współpracy z systemem scentralizowanego nadzoru sieci cyfrowej.
3. Systemy, o których mowa w ust. 1 i 2, powinny być stosowane na kablach światłowodowych. Urządzenia o przepływności 2048 kbit/s mogą być również stosowane na kablach metalowych.
4. Systemy teletransmisyjne, o których mowa w ust. 1, mogą być dostarczane na polski rynek sprzętu telekomunikacyjnego wyłącznie przez dostawców, o których mowa w § 1 ust. 3.
5. Do dnia 31 grudnia 1996 r. dopuszcza się zakładanie w sieci telekomunikacyjnej użytku publicznego cyfrowych systemów teletransmisyjnych, opracowanych i produkowanych w kraju, nie zawierających pełnego zestawu urządzeń.
2. Udział produkcji krajowej, jakość transferu technologii oraz zachowanie na polskim rynku sprzętu telekomunikacyjnego, w tym poziom cen, podlega kontroli.
3. Po zatwierdzeniu ostatecznej wersji bilansu producenta urządzeń kontrolę przeprowadza:
1) corocznie - producent urządzeń we własnym zakresie i przedstawia wyniki Ministrowi Łączności,
2) po pierwszych trzech latach - niezależna jednostka na zlecenie Ministra Łączności.
4. Zasady obliczania udziału produkcji krajowej określa załącznik nr 1, a ocenę jakościową transferu technologii - załącznik nr 2 do rozporządzenia.
5. W przypadku gdy przeprowadzona kontrola, o której mowa w ust. 3 pkt 2, wykaże nieprzestrzeganie przez producentów sprzętu telekomunikacyjnego warunków ustalonych w ust. 2, Minister Łączności ogranicza tym producentom urządzeń dostęp do polskiego rynku. Producentom urządzeń spełniającym warunki przedłuża się prawo dostępu do polskiego rynku sprzętu telekomunikacyjnego o dalsze trzy lata.
2. Dopuszcza się wykorzystywanie kabli produkcji krajowej nie wypełnianych żelem do prac konserwacyjno-remontowych dotychczas eksploatowanych kabli z kontrolą ciśnieniową.
2. Rozbudowa eksploatowanych obiektów sieci telefonicznej użytku publicznego, wyposażonych w urządzenia wchodzące w skład systemów dopuszczonych do stosowania przed wejściem w życie ograniczeń wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem, dozwolona jest wyłącznie za zezwoleniem Ministra Łączności i w następujących przypadkach:
1) tego samego typu sprzętem produkcji krajowej - w odniesieniu do systemów analogowych,
2) tego samego typu sprzętem zarówno produkcji krajowej, jak i z importu - w odniesieniu do systemów cyfrowych.
3. Rozbudowa sieci telekomunikacyjnej w danym roku kalendarzowym, prowadzona na podstawie zezwolenia, o którym mowa w ust. 2, nie może przekroczyć swoim zakresem rzeczowym 10% całkowitej ilości sprzętu telekomunikacyjnego wprowadzonego do sieci użytku publicznego w roku poprzednim.
Minister Łączności: wz. T. Depczyński
Załączniki do rozporządzenia Ministra Łączności
z dnia 31 maja 1993 r. (poz. 302)
Załącznik nr 1
ZASADY OBLICZANIA UDZIAŁU PRODUKCJI KRAJOWEJ
I. Podstawa obliczeń (mianownik)
Podstawą obliczania udziału produkcji krajowej jest całkowity koszt produkcji sprzedanych central i urządzeń teletransmisyjnych oraz elementów i podzespołów. Całkowity koszt produkcji obejmuje:
- koszt wytworzenia sprzedanych towarów,
- koszty ogólnego zarządu (ogólnozakładowe) i koszty sprzedaży,
- koszty handlowe,
- wartość sprzedanych towarów w cenie zakupu (nabycia),
wykazane w rachunku wyników, sporządzonym zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 15 stycznia 1991 r. w sprawie zasad prowadzenia rachunkowości (Dz. U. Nr 10, poz. 35, Nr 124, poz. 554, z 1992 r. Nr 96, poz. 476 oraz z 1993 r. Nr 46, poz. 208).
II. Udział produkcji krajowej (licznik)
1) Następujące elementy będą zaliczone na poczet udziału produkcji krajowej:
a) całkowity koszt produkcji sprzedanych central i urządzeń teletransmisyjnych oraz elementów i podzespołów, pomniejszony o koszty elementów i usług pochodzących z importu (łącznie z cłem i podatkiem od importu lub innymi opłatami), związanych z produkcją central i urządzeń teletransmisyjnych oraz elementów i podzespołów,
b) amortyzacja zapłaty gotówkowej netto (za 80% akcji), wpłaconej Ministerstwu Przekształceń Własnościowych przez producentów central i urządzeń teletransmisyjnych biorących udział w procesie prywatyzacji przedsiębiorstw przemysłu teleelektronicznego,
c) wartość rocznego eksportu central i urządzeń teletransmisyjnych oraz elementów i podzespołów, pomniejszona o koszty elementów i usług związanych z ich produkcją.
2) Do udziału produkcji krajowej nie zalicza się tej części dostaw od poddostawców krajowych dostawcy sprzętu telekomunikacyjnego, która pochodzi z importu. Dostawca sprzętu telekomunikacyjnego jest zobowiązany przedstawić dane w tym zakresie.
III. Obliczanie udziału produkcji krajowej
1) Dla lat 1993-1997
odsetek udziału produkcji krajowej jest ilorazem udziału produkcji krajowej, określonego jako suma elementów wymienionych w pkt. II.la, II.1b i II.1c, podzielona przez całkowity koszt produkcji określony w pkt I, razy 100.
Dopuszczalny poziom, do którego można zaliczyć sumę amortyzacji zapłaty gotówkowej (11.1 b) oraz wartości rocznego eksportu pomniejszonego o koszty (11.1 c). wynosić będzie:
- w 1993 r. - 12%,
- w 1994 r. - 10%,
- w 1995 r. - 8%,
- w 1996 r. - 6%,
- w 1997 r. - 3%
w stosunku do całkowitego kosztu produkcji sprzedanych towarów określonego w pkt I.
2) Dla lat 1998 i kolejnych
odsetek udziału produkcji krajowej jest ilorazem udziału produkcji krajowej, określonego w pkt 11.1a, i całkowitego kosztu produkcji określonego w pkt I, razy 100.
FORMULARZ DO OBLICZANIA UDZIAŁU PRODUKCJI KRAJOWEJ
Krajowy koszt produkcji | A | koszty produkcji sprzedanych central i urządzeń teletransmisyjnych, elementów i podzespołów |
| - koszty elementów i usług pochodzących z importu (według wartości celnej + cło + podatki) | |
B | = koszty krajowe | |
Eksport produkcji krajowej | C | przychody ze sprzedaży central i urządzeń teletransmisyjnych na eksport - całkowite koszty sprzedaży central i urządzeń teletransmisyjnych na eksport = zysk brutto ze sprzedaży eksportowej |
Zapłata gotówkowa | D | amortyzacja zapłaty gotówkowej |
Udział produkcji krajowej = (B + C + D)/A
Źródła informacji: sprawozdanie F 02,
własna sprawozdawczość,
kontrakt prywatyzacyjny.
Załącznik nr 2
OCENA JAKOŚCIOWA TRANSFERU TECHNOLOGII
1. Poziom zatrudnienia
Zagraniczni producenci sprzętu telekomunikacyjnego zobowiązani są do przedstawienia corocznego raportu o stanie zatrudnienia według podanego niżej wzoru. W raporcie tym pracownicy podzieleni są na cztery kategorie:
- Montaż | - pracownicy zatrudnieni pośrednio i bezpośrednio w produkcji |
- Inżynieria | - pracownicy badawczo-rozwojowi i programiści |
- Instalacja | - pracownicy pracujący przy instalacji sprzętu poza zakładem, pracownicy świadczący usługi poza zakładem |
- Dyrekcja, sprzedaż i administracja | - inne stanowiska, nie związane z produkcją i usługami. |
Tabela 1
Kategoria | Liczba pracowników (bieżący rok) | Liczba pracowników (ubiegły rok) | ||
inżynierowie | pozostali | inżynierowie | pozostali | |
Montaż |
|
|
|
|
Inżynieria |
|
|
|
|
Instalacja |
|
|
|
|
Administracja Sprzedaż Ogólne |
|
|
|
|
RAZEM |
|
|
|
|
2. Nakłady podlegające amortyzacji
2.1. Restrukturyzacja zakładu
Zagraniczny producent sprzętu telekomunikacyjnego jest obowiązany poinformować o całkowitej wielkości inwestycji netto, tzn. uwzględniając odsprzedane elementy przedsiębiorstwa, związane z restrukturyzacją jego zakładów w Polsce.
Wydatki podlegające amortyzacji obejmują: budynki i budowle, inwestycje infrastrukturalne, jak wodnokanalizacyjne, energetyczne, związane z ochroną środowiska, oraz reorganizację produkcji i innych działów. Krótki opis głównych przedsięwzięć reorganizacyjnych i restrukturyzacyjnych stanowić będzie załącznik. Wymagane jest również wskazanie zakupów dokonanych w Polsce. Wszystkie wielkości dotyczą wartości księgowych brutto.
Tabela 2
Streszczenie planu restrukturyzacji | Całkowita wartość inwestycji | Całkowita wartość środków odsprzedanych | Inwestycja netto | Wartość dostaw od polskich przedsiębiorstw |
............................................... |
|
|
|
|
............................................... | ||||
............................................... | ||||
............................................... | ||||
............................................... | ||||
............................................... |
2.2. Urządzenia produkcyjne
Zagraniczny producent sprzętu telekomunikacyjnego złoży sprawozdanie z inwestycji netto z uwzględnieniem sprzedaży zbędnego sprzętu w jego zakładzie w Polsce w przedstawionej liście; lista ta rozbita będzie według funkcji, jak w punkcie 1. Jest on również zobowiązany do przedstawienia listy zakupów sprzętu w Polsce, w rozbiciu na kategorie. Wszystkie wielkości dotyczą wartości księgowanych brutto.
Tabela 3
Kategoria | Całkowita wartość inwestycji | Całkowita wartość środków odsprzedanych | Inwestycja netto | Wartość dostaw od polskich przedsiębiorstw |
Montaż (maszyny, urządzenia do automatycznego testowania) |
|
|
|
|
Inżynieria (urządzenia do programowania) |
|
|
|
|
Instalacja (urządzenia do testowania w terenie) |
|
|
|
|
Administracja Sprzedaż Ogólne |
|
|
|
|
RAZEM |
|
|
|
|
3. Nakłady nie podlegające amortyzacji
3.1. Szkolenie
Polskie zakłady zagranicznych producentów sprzętu telekomunikacyjnego powinny dostarczać rokrocznie poniższy raport na temat wydatków ponoszonych na szkolenie w rozbiciu na kategorie według wzoru podanego w punkcie 1.
Szkolenie z reguły obejmuje programy techniczne, z zakresu organizacji i zarządzania oraz poprawy jakości. Wszystkie wydatki na szkolenie mają być ujawnione w sprawozdaniu, tzn. wynagrodzenia dla wykładowców z firmy, wykładowców spoza firmy, materiały, pomniejszone o wartość nieproduktywnego czasu osób szkolonych.
Tabela 4
Kategoria | Liczba na kategorie | Koszty szkolenia na kategorie | ||
inżynierowie | pozostali | inżynierowie | pozostali | |
Montaż |
|
|
|
|
Inżynieria |
|
|
|
|
Instalacja |
|
|
|
|
Administracja Sprzedaż Ogólne |
|
|
|
|
RAZEM |
|
|
|
|
3.2. Inżynieria specyficzna dla klienta (kraju)
Polskie zakłady zagranicznych producentów sprzętu telekomunikacyjnego powinny dostarczać rokrocznie poniższy raport dotyczący pięciu podstawowych programów inżynieryjnych specyficznych dla klienta/kraju - inżynieria szczegółowa - opracowanych w Polsce. Programy mają być podane według malejącej wartości poniesionych nakładów na koniec danego roku, liczonych od początku programu. Programy mogące w przyszłości dawać wpływy z eksportu powinny być podkreślone.
Tabela 5
Nazwa projektu | Opis projektu | Skumulowane wydatki na koniec roku | Wydatki w bieżącym roku | Przewidywany termin uruchomienia | Przewidywana roczna wartość eksportu |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.3. Zakupy miejscowe
Polskie zakłady zagranicznych producentów sprzętu telekomunikacyjnego powinny dostarczać rokrocznie poniższy raport dotyczący zakupów materiałowych od polskich przedsiębiorstw dla celów bezpośrednio i pośrednio związanych z produkcją.
Materiały bezpośrednio związane z produkcją - to takie, które zostają włączone do wyrobu końcowego w procesie montażu, jak np. półprzewodniki i obudowy w przypadku central telefonicznych. Inne, jak narzędzia, materiały biurowe itd., są pośrednio związane z produkcją.
Raport dotyczący zakupów miejscowych obejmuje pięciu głównych dostawców według malejącej wartości zakupów w danym roku. Będzie on również zawierać wykaz komponentów, części i usług zakupionych w każdym z powyższych polskich przedsiębiorstw.
Tabela 6
Nazwa polskiego dostawcy | Lokalizacja polskiego dostawcy | Zakupione towary/usługi | Całkowita wartość zakupów |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Data ogłoszenia: 1993-07-16
- Data wejścia w życie: 1993-06-22
- Data obowiązywania: 1993-06-22
- Z mocą od: 1993-07-22
- Dokument traci ważność: 2000-04-20
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA