REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 1993 nr 49 poz. 225
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 28 kwietnia 1993 r.
w sprawie określenia warunków i trybu oraz jednostek i zasad ich współdziałania z Policją w zakresie usuwania i blokowania pojazdów oraz pilotowania pojazdów nienormatywnych.
Na podstawie art. 8 ust. 4 ustawy z dnia 1 lutego 1983 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 1992 r. Nr 11, poz. 41 i Nr 26, poz. 114) zarządza się, co następuje:
§ 1.
1) terenowe organy administracji rządowej,
2) straże miejskie,
3) podmioty gospodarcze wykonujące czynności usuwania pojazdów,
4) podmioty zarządzające parkingami strzeżonymi.
2. Przez czynność usunięcia pojazdu rozumie się również jego umieszczenie i parkowanie na parkingu strzeżonym.
3. W zakresie blokowania pojazdów pozostawionych w miejscu, gdzie jest to zabronione, lecz nie utrudnia to ruchu lub w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu, straże miejskie współdziałają z Policją.
§ 2.
1) usuwaniu lub blokowaniu pojazdu na zlecenie Policji,
2) przekazywaniu Policji informacji o konieczności usunięcia pojazdu.
2. Straż miejska może zablokować pojazd, bez zlecenia Policji, pozostawiony w miejscu, o którym mowa w § 1 ust. 3.
§ 3.
2. Blokada powinna być trwale oznakowana przez umieszczenie na niej w widocznym miejscu:
1) nazwy organu zakładającego blokadę,
2) numeru ewidencyjnego blokady,
3) adresu, gdzie należy się zgłosić w celu jej zdjęcia.
3. Informację o założeniu blokady umieszcza się w miejscu widocznym; wzór formularza informacji określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§ 4.
1) na podstawie złożonych ofert dokonuje wyboru podmiotów wykonujących czynności w zakresie określonym w § 1 ust. 1 pkt 3 i 4 i zawiera z nimi stosowną umowę,
2) ustala ujednolicone opłaty za poszczególne czynności związane z usunięciem pojazdu.
2. W uzasadnionych przypadkach, w szczególności gdy podmiot, z którym zawarto umowę, nie wykonuje w sposób należyty zleconych czynności, wojewoda z własnej inicjatywy lub na wniosek komendanta wojewódzkiego Policji rozwiązuje tę umowę.
§ 5.
2. Zleceń, o których mowa w ust. 1, dokonuje się w formie pisemnej w dwóch egzemplarzach; wzór zlecenia określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 6.
§ 7.
§ 8.
§ 9.
§ 10.
2. W wyjątkowych przypadkach dopuszcza się przekazanie pojazdu, o którym mowa w ust. 1, innej osobie, za jej zgodą, która ma możliwość umieszczenia go w miejscu uniemożliwiającym dostęp osób nieuprawnionych.
§ 11.
1) Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych,
2) zarządy dróg,
3) podmioty posługujące się pojazdami nienormatywnymi.
§ 12.
2. W zezwoleniu może być określony obowiązek pilotowania pojazdów nienormatywnych.
3. Wzór zezwolenia określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§ 13.
1) długość 25,00 m,
2) szerokość 3,20 m,
3) wysokość 4,50 m,
4) masę całkowitą 60,00 t.
§ 14.
2. Pojazdem pilotującym jest specjalnie oznakowany pojazd samochodowy wielośladowy o dopuszczalnej masie całkowitej do 2,5 t.
3. W pojeździe pilotującym powinna znajdować się osoba odpowiedzialna za bezpieczeństwo przebiegu transportu, zwana dalej "pilotem".
§ 15.
1) ukończyła 21 rok życia,
2) posiada co najmniej trzyletni staż w kierowaniu pojazdami samochodowymi wielośladowymi,
3) jest obywatelem polskim, zamieszkałym na stałe w Polsce,
4) nie była karana sądownie za przestępstwa przeciw bezpieczeństwu w ruchu drogowym.
2. W przypadku pilotowania nienormatywnych pojazdów przewoźników zagranicznych, pilot powinien posiadać umiejętności posługiwania się jednym z języków obcych, w stopniu wystarczającym do porozumienia się z kierowcami pojazdów pilotowanych.
§ 16.
1) dwa światła błyskowe barwy żółtej, widoczne ze wszystkich stron z odległości co najmniej 150 m przy dobrej przejrzystości powietrza i nie powodujące oślepiania innych uczestników ruchu,
2) tablicę z napisem "PILOT" i napisem określającym największą szerokość pojazdu pilotowanego; wzór tablicy określa załącznik nr 5 do rozporządzenia,
3) środki łączności radiowej z pojazdami pilotowanymi.
2. Tło tablicy, o której mowa w ust. 1 pkt 2, powinno być barwy białej, wykonane z materiału odblaskowego, natomiast obwódka, napisy i symbole powinny być barwy czerwonej.
3. Dopuszcza się stosowanie tablicy z napisem "PILOT" bez określenia szerokości pojazdu, jeżeli największa jego szerokość nie przekracza 3,20 m, z zachowaniem barw jak dla tablicy, o której mowa w ust. 2; wzór tablicy określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.
§ 17.
§ 18.
1) szerokość jezdni pozostawionej dla przeciwnego kierunku ruchu na jezdniach dwukierunkowych lub dla tego samego kierunku ruchu na jezdniach jednokierunkowych nie przekracza 3,00 m,
2) długość pojedynczego pojazdu przekracza 40,00 m,
3) łączna długość pojazdów pilotowanych przekracza 60,00 m.
2. Do pilotażu Policja używa oznakowanych wielośladowych pojazdów samochodowych.
3. Policyjny pojazd pilotujący porusza się w odległości nie mniejszej niż 40,00 m przed pojazdem pilotowanym.
4. W wyjątkowych przypadkach, od świtu do zmierzchu, dopuszcza się pilotowanie dwoma motocyklami policyjnymi wyposażonymi w sygnały uprzywilejowania.
5. W razie pilotowania pojazdów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, do pilotażu należy użyć co najmniej dwu oznakowanych samochodów Policji, przy czym jeden z nich porusza się przed pojazdem z napisem "PILOT", a drugi - na końcu kolumny.
6. Odpłatność, o której mowa w ust. 1, ustala się na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Komunikacji z dnia 28 czerwca 1986 r. w sprawie zasad, organów właściwych oraz trybu ustalania kosztów związanych z określeniem tras przejazdu i przystosowaniem odcinków dróg do przewozu ładunków o masie i gabarytach przekraczających dopuszczalne normy albo przejazdu pojazdów nienormatywnych (Dz. U. Nr 27, poz. 133).
§ 19.
2. Tło tablicy powinno być barwy żółtej, wykonane z materiału odblaskowego; obwódka, napisy i symbole powinny być barwy czarnej.
§ 20.
1) przestrzegania warunków zawartych w zezwoleniu, o którym mowa w § 12,
2) posiadania przy sobie i okazywania na żądanie Policji zezwolenia i innych dokumentów wynikających z warunków zezwolenia,
3) przebywania w czasie jazdy w pojeździe pilotującym,
4) poruszania się pojazdem pilotującym przed pojazdem pilotowanym, a w przypadku dwóch pojazdów pilotujących - przed i za pojazdem pilotowanym.
§ 21.
§ 22.
1) komendę wojewódzką Policji, właściwą ze względu na miejsce rozpoczęcia transportu, gdy trasa przejazdu przebiega przez teren jednego lub dwóch województw,
2) Komendę Główną Policji, gdy trasa przejazdu przebiega przez więcej niż dwa województwa.
2. Policję zawiadamia podmiot wykonujący transport lub w jego imieniu upoważniony pilot.
3. Zawiadomienie powinno podawać:
1) nazwę, adres (nr telefonu, telefaksu) i numer konta bankowego podmiotu występującego o pilotaż policyjny,
2) wielkości, o których mowa w § 13,
3) liczbę pojazdów, które będą pilotowane,
4) numery rejestracyjne pojazdów pilotowanych,
5) imię i nazwisko pilota,
6) kopię zezwolenia, o którym mowa w § 12,
7) harmonogram przejazdu po wyznaczonej trasie.
§ 23.
1) miejsca, adresy, godziny, daty rozpoczęcia i zakończenia pilotowania,
2) godziny przejazdu transportu przez miasta i granica województw,
3) numery dróg oraz nazwy ulic w miastach, w których organem samorządu terytorialnego jest prezydent - po których będzie odbywać się pilotowanie,
4) miejsca, adresy i czas planowanych postojów.
§ 24.
§ 25.
§ 26.
§ 27.
Minister Spraw Wewnętrznych: A. Milczanowski
Załączniki do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych
z dnia 28 kwietnia 1993 r. (poz. 225)
Załącznik nr 1
INFORMACJA
Załącznik nr 2
ZLECENIE USUNIĘCIA POJAZDU
Załącznik nr 3
ZEZWOLENIE
Załącznik nr 4
ZEZWOLENIE NA PRZEJAZD JEDNORAZOWY POJAZDU NIENORMATYWNEGO
Załącznik nr 5
Załącznik nr 6
Załącznik nr 7
- Data ogłoszenia: 1993-06-15
- Data wejścia w życie: 1993-06-28
- Data obowiązywania: 1993-06-28
- Z mocą od: 1993-06-28
- Dokument traci ważność: 1998-09-04
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA