REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 1992 nr 85 poz. 428
USTAWA
z dnia 7 października 1992 r.
o regionalnych izbach obrachunkowych.
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
2. Izby sprawują nadzór nad działalnością komunalną w zakresie spraw budżetowych.
3. Izby prowadzą działalność informacyjną i szkoleniową w zakresie spraw budżetowych.
2. W razie powtarzającego się naruszania przez izbę prawa, Prezes Rady Ministrów może rozwiązać kolegium izby, określając jednocześnie termin - nie dłuższy niż 3 miesiące - dla powołania kolegium w nowym składzie. Rozwiązanie kolegium jest równoznaczne z odwołaniem prezesa i zastępcy prezesa izby.
3. Prezes Rady Ministrów w sytuacji przewidzianej w ust. 2 wyznacza tymczasowego prezesa, który do czasu utworzenia kolegium w nowym składzie pełni funkcję tego organu.
4. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, siedziby i zasięg terytorialny izb, obejmujący jedno lub kilka sąsiednich województw, a także szczegółową organizację izb i tryb postępowania w sprawach określonych w niniejszej ustawie.
Rozdział 2
Zadania regionalnych izb obrachunkowych
Art. 5.
2. Kontrola gospodarki finansowej w zakresie zadań administracji rządowej zleconych gminom dokonywana jest ponadto na podstawie kryteriów celowości, rzetelności i gospodarności.
2. Kontrolę podmiotów, o której mowa w art. 5 i 6, izby mogą prowadzić również na wniosek gmin, związków międzygminnych i sejmików samorządowych.
1) żądania niezbędnych informacji dotyczących działalności kontrolowanych jednostek, w szczególności ich gospodarki finansowej z zakresu realizacji budżetu oraz gospodarki finansowej,
2) wstępu na teren i do pomieszczeń jednostek kontrolowanych,
3) wglądu w dokumentację związaną z dysponowaniem środkami pieniężnymi, łącznie z kontrolą stanu kasy,
4) wglądu w dokumentację związaną z gospodarką środkami rzeczowymi,
5) wglądu w dokumentację związaną z gospodarką finansową kontrolowanej jednostki,
6) zabezpieczania dokumentów i innych dowodów.
2. Na podstawie wyników kontroli izba kieruje do kontrolowanej jednostki wystąpienie pokontrolne, wskazując źródła i przyczyny nieprawidłowości, ich rozmiary, osoby odpowiedzialne oraz wnioski zmierzające do ich usunięcia i usprawnienia badanej działalności.
3. Kontrolowana jednostka jest obowiązana w terminie 30 dni od dnia doręczenia wystąpienia zawiadomić izbę o wykonaniu wniosków lub o przyczynach ich niewykonania.
1) bada uchwały budżetowe rady gminy, przedkładane w trybie art. 90 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym (Dz. U. Nr 16, poz. 95, Nr 32, poz. 191, Nr 34, poz. 199, Nr 43, poz. 253 i Nr 89, poz. 518 oraz z 1991 r. Nr 4, poz. 18 i Nr 110, poz. 473), w zakresie ich zgodności z prawem,
2) bada uchwały rady gminy, przedkładane w trybie, o którym mowa w pkt 1, o nieudzieleniu zarządowi absolutorium,
3) w przypadku nieuchwalenia budżetu przez radę gminy do 31 marca roku budżetowego - ustala budżet gminy w terminie do końca kwietnia roku budżetowego w zakresie obowiązkowych zadań własnych oraz zadań zleconych.
2. W przypadku nieistotnego naruszenia prawa w uchwale budżetowej, izba nie stwierdza nieważności uchwały, lecz wskazuje sposób usunięcia uchybienia.
1) wskazuje radzie gminy nieprawidłowości oraz sposób i termin ich usunięcia lub
2) nakazuje w wyznaczonym terminie wprowadzenie do uchwały budżetowej wydatków niezbędnych w zakresie obligatoryjnych zadań własnych i zleconych gminom.
2. Jeżeli rada gminy nie wprowadzi zmian, o których mowa w ust. 1, izba orzeka o nieważności uchwały budżetowej w całości lub w części.
3. Stwierdzenie nieważności uchwały budżetowej rady gminy w całości lub w części, powoduje ustalenie przez izbę budżetu lub jego części dotkniętej nieważnością w zakresie, o którym mowa w art. 53 ust. 3 ustawy o samorządzie terytorialnym.
1) wydawanie na wniosek banku, innego niż bank wykonujący bankową obsługę budżetu gminy, opinii o możliwości spłaty kredytu,
2) wydawanie opinii o zamiarze emisji papierów wartościowych przez gminy oraz podawanie ich do wiadomości publicznej,
3) wydawanie opinii o przedkładanych do wiadomości projektach budżetów gmin, wraz z informacjami o stanie mienia komunalnego oraz objaśnieniami,
4) wydawanie opinii o przedkładanych przez zarządy gmin do 30 lipca roku budżetowego informacjach o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze,
5) wydawanie opinii o przedkładanych przez zarządy gmin sprawozdaniach z wykonania budżetu gminy wraz z odrębnymi sprawozdaniami z wykonania planów finansowych zadań z zakresu administracji rządowej, zlecanych gminom,
6) wydawanie opinii o przedkładanych przez zarządy gmin informacjach w przedmiocie zawartych przez radę gminy umów o kredyty i pożyczki,
7) rozpatrywanie spraw dotyczących powiadomień przez skarbnika gminy (głównego księgowego) o przypadkach, o których mowa w art. 46 ust. 4 ustawy o samorządzie terytorialnym.
Rozdział 3
Organizacja i zasady działania regionalnych izb obrachunkowych
Art. 14.
1) kolegium izby,
2) komisja orzekająca w sprawach o naruszenie dyscypliny budżetowej.
2. Każdy sejmik powołuje po 2 członków spoza swego składu. Członkowie kolegium nie mogą być pracownikami samorządowymi oraz członkami organów gmin. Jeżeli zasięg działania izby obejmuje tylko jedno województwo, sejmik powołuje 4 członków na okres kadencji.
3. W zakresie wykonywania funkcji kontrolnych członkowie kolegium nie podlegają organom, które je powołały.
4. Członkami kolegium mogą być tylko osoby wykazujące się odpowiednimi kwalifikacjami zawodowymi i cieszące się nienaganną opinią.
5. Odwołanie członków kolegium następuje w trybie określonym w ust. 1 i 2.
6. Powołanie i odwołanie członków kolegium przez sejmik samorządowy następuje w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów.
2. Zastępcę prezesa powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów, na wniosek prezesa izby, spośród członków kolegium izby.
2. Prezes izby kieruje obradami kolegium oraz wyznacza składy orzekające.
3. Prezes izby mianuje inspektorów do spraw kontroli gospodarki finansowej.
4. Prezes izby powołuje rzecznika dyscypliny budżetowej spośród członków kolegium izby.
1) ustalanie budżetów gmin oraz stwierdzanie nieważności uchwał gmin, w rozumieniu art. 11,
2) rozpatrywanie odwołań w sprawach określonych w art. 20 ust. 2,
3) przyjmowanie sprawozdań z działalności inspektorów,
4) uchwalanie projektu budżetu izby oraz ramowego planu pracy,
5) przyjmowanie sprawozdań z wykonania budżetu oraz rocznego ramowego planu pracy izby, w tym planu kontroli,
6) podejmowanie uchwał w innych sprawach, określonych w odrębnych przepisach.
2. Uchwały kolegium izby zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej 1 liczby członków kolegium izby.
3. W posiedzeniu kolegium izby ma prawo uczestniczyć przedstawiciel podmiotu określonego w art. 1 ust. 1, którego sprawa jest rozpatrywana.
2. Do właściwości składów orzekających należy wydawanie opinii w sprawach określonych w art. 13 pkt 1-6.
2. Odwołanie od opinii wydanej przez skład orzekający w sprawach określonych w art. 13 pkt 3-5 rozpatrywane jest przez pełny skład kolegium izby, nie później niż w ciągu 2 tygodni od daty jego wniesienia.
2. O negatywnej opinii z przebiegu wykonania budżetu gminy za I półrocze izba informuje właściwego wojewodę oraz Ministra Finansów.
3. Negatywną opinię izby o sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy oraz planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej, zleconych gminie, zarząd przedstawia radzie gminy wraz z odpowiedzią na zawarte w niej zarzuty. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
2. Przewodniczącym komisji orzekającej jest zastępca prezesa izby.
3. Zastępców przewodniczącego i członków komisji powołuje prezes izby.
4. Komisje orzekające w sprawach o naruszenie dyscypliny budżetowej działają na podstawie odrębnych przepisów.
2. Inspektorami mogą zostać osoby odpowiadające wymaganiom określonym w art. 15 ust. 4.
2. Do pracowników regionalnych izb obrachunkowych stosuje się przepisy ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. Nr 31, poz. 214, z 1984 r. Nr 35, poz. 187, z 1988 r. Nr 19, poz. 132, z 1989 r. Nr 4, poz. 24, Nr 34, poz. 178 i Nr 34, poz. 182, z 1990 r. Nr 20, poz. 121, z 1991 r. Nr 55, poz. 234, Nr 88, poz. 400 i Nr 95, poz. 425 oraz z 1992 r. Nr 54, poz. 254).
3. Stosunek pracy z przewodniczącym kolegium, jego zastępcą oraz pozostałymi członkami kolegium izby posiadającym kwalifikacje inspektorów nawiązuję się na podstawie powołania. Pozostali członkowie kolegium izby otrzymują stosowny ryczałt określony rozporządzeniem, o którym mowa w ust. 6. Do nieetatowych członków kolegium izby stosuje się odpowiednio' przepisy art. 25 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym (Dz. U. Nr 16, poz. 95, Nr 32, poz. 191, Nr 34, poz. 199, Nr 43, poz. 253 i Nr 89, poz. 518 oraz z 1991 r. Nr 4, poz. 18 i Nr 110, poz. 473), z tym że zgodę na rozwiązanie stosunku pracy wyraża kolegium izby.
4. W zakresie stosunku pracy do inspektorów stosuje się przepisy o pracownikach urzędów państwowych odpowiednie dla pracowników mianowanych.
5. Stosunek pracy z pozostałymi pracownikami izby nawiązuje się na podstawie umowy o pracę.
6. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, zasady wynagradzania pracowników izb oraz wymagane kwalifikacje w zakresie wykształcenia i praktyki zawodowej, zasady ustalania ryczałtu, diet i zwrotu kosztów podróży nieetatowych członków kolegiów izb.
Rozdział 4
Przepisy karne
Art. 27.
podlega karze grzywny do 5.000.000 złotych.
Rozdział 5
Przepisy końcowe
Art. 28.
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej: L. Wałęsa
- Data ogłoszenia: 1992-11-24
- Data wejścia w życie: 1993-01-01
- Data obowiązywania: 1993-01-01
- Z mocą od: 1993-01-01
- Dokument traci ważność: 2001-06-03
- USTAWA z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych
- USTAWA z dnia 29 września 1995 r. o zmianie ustawy o samorządzie terytorialnym oraz niektórych innych ustaw
- USTAWA z dnia 2 lutego 1996 r. o zmianie ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych
- USTAWA z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zmianie niektórych ustaw normujących funkcjonowanie gospodarki i administracji publicznej
- USTAWA z dnia 21 lutego 1997 r. o zmianie ustawy o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz o zmianie niektórych ustaw
- USTAWA z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne
- USTAWA z dnia 20 sierpnia 1997 r. o zmianie ustaw o regionalnych izbach obrachunkowych, o samorządzie terytorialnym oraz o finansowaniu gmin.
- USTAWA z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej.
- USTAWA z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych
- USTAWA z dnia 18 grudnia 1998 r. o zmianie ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA