REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 1992 nr 66 poz. 334
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 24 sierpnia 1992 r.
w sprawie zasad i trybu wykonywania zadań przez Wojskową Ochronę Przeciwpożarową
Na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 88, poz. 400 oraz z 1992 r. Nr 21, poz. 86 i Nr 54, poz. 254) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. [Zadania Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej]
1) organizuje i prowadzi akcje ratownicze w czasie walki z pożarami oraz likwidacji innych miejscowych zagrożeń na terenach będących w zarządzie (użytkowaniu) Sił Zbrojnych,
2) udziela pomocy Państwowej Straży Pożarnej w prowadzeniu akcji ratowniczych, a także wykonuje pomocnicze czynności ratownicze w czasie klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń na rzecz innych służb ratowniczych, poza terenami będącymi w zarządzie (użytkowaniu) Sił Zbrojnych,
3) rozpoznaje zagrożenia pożarowe i inne miejscowe zagrożenia na terenach będących w zarządzie (użytkowaniu) Sił Zbrojnych oraz egzekwuje ich usunięcie,
4) szkoli kadry dla potrzeb WOP i ochrony przeciwpożarowej w Siłach Zbrojnych,
5) podejmuje działania organizacyjno-techniczne usprawniające system alarmowania i współdziałania WOP z jednostkami Państwowej Straży Pożarnej oraz innymi służbami ratowniczymi w ramach krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego,
6) sprawuje nadzór nad przestrzeganiem przepisów o ochronie przeciwpożarowej na terenach będących w zarządzie (użytkowaniu) Sił Zbrojnych.
2. Realizując zadania, o których mowa w ust. 1, WOP wykonuje zwłaszcza czynności kontrolno-rozpoznawcze oraz organizuje i prowadzi akcje ratownicze.
1) Szef WOP i podległy mu Inspektorat WOP,
2) szefowie okręgowi WOP i podległe im okręgowe inspektoraty WOP,
3) szefowie delegatur okręgowych inspektoratów WOP i podległe im delegatury,
4) wojskowe straże pożarne.
2. Szczegółową organizację jednostek organizacyjnych wymienionych w ust. 1 pkt 1-3 oraz siedziby i terytorialny zasięg działania delegatur okręgowych inspektoratów WOP określa Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, po zasięgnięciu opinii Szefa WOP, w trybie określonym w odrębnych przepisach.
3. Zadania i czynności WOP, o których mowa w § 1, w jednostkach organizacyjnych wymienionych w ust. 1 realizują:
1) żołnierze pełniący czynną służbę wojskową, posiadający kwalifikacje pożarnicze,
2) strażacy Państwowej Straży Pożarnej, wyznaczeni do pełnienia służby w WOP w trybie odrębnych przepisów,
3) pracownicy posiadający kwalifikacje pożarnicze - wyznaczeni na stanowiska służbowe (zatrudnieni) w tych jednostkach.
4. Na stanowiska służbowe w jednostkach organizacyjnych wymienionych w ust. 1 pkt 1-3 wyznacza się i zwalnia z tych stanowisk:
1) żołnierzy zawodowych - na zasadach i w trybie określonych w przepisach o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych,
2) strażaków, o których mowa w ust. 3 pkt 2 - na zasadach i w trybie określonych w przepisach o służbie strażaków Państwowej Straży Pożarnej wyznaczonych do pełnienia służby w WOP.
1) organizowanie systemu ratowniczo-gaśniczego w Siłach Zbrojnych i kierowanie tym systemem,
2) nadzorowanie rozpoznawania zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń oraz egzekwowania ich usunięcia,
3) określanie norm liczebności i wyposażenia wojskowych straży pożarnych,
4) organizowanie kształcenia zawodowego dla potrzeb ochrony przeciwpożarowej w Siłach Zbrojnych,
5) inicjowanie przedsięwzięć oraz prac naukowo-badawczych w zakresie ochrony przeciwpożarowej,
6) opracowywanie projektów resortowych aktów normatywnych w sprawach dotyczących ochrony przeciwpożarowej w Siłach Zbrojnych,
7) organizowanie współpracy w zakresie ochrony przeciwpożarowej wewnątrz resortu obrony narodowej i z innymi resortami,
8) analizowanie stanu ochrony przeciwpożarowej w Siłach Zbrojnych oraz przedstawianie Ministrowi Obrony Narodowej meldunków i wniosków w tym zakresie,
9) kierowanie działalnością Inspektoratu WOP oraz nadzorowanie działalności jednostek organizacyjnych wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 2 i 3.
2. Do zakresu działania szefów okręgowych WOP należy w szczególności:
1) organizowanie systemów alarmowania i kierowania akcjami gaśniczymi oraz współdziałania z innymi służbami ratowniczymi,
2) kierowanie akcjami gaśniczymi podczas pożarów, a także ustalanie przyczyn i okoliczności powstania oraz rozprzestrzeniania się pożarów,
3) koordynowanie rozpoznawania zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń na terenach będących w zarządzie (użytkowaniu) Sił Zbrojnych,
4) nadzorowanie przestrzegania przepisów o ochronie przeciwpożarowej na terenach będących w zarządzie (użytkowaniu) Sił Zbrojnych oraz egzekwowanie usunięcia stwierdzonych zagrożeń,
5) organizowanie i nadzorowanie szkolenia pożarniczego wojskowych straży pożarnych,
6) organizowanie współpracy w zakresie ochrony przeciwpożarowej z jednostkami Państwowej Straży Pożarnej i innymi służbami ratowniczymi,
7) planowanie potrzeb materiałowo-technicznych dla wojskowych straży pożarnych,
8) analizowanie stanu ochrony przeciwpożarowej na terenie swojego działania oraz przedstawianie szefowi WOP meldunków i wniosków w tym zakresie,
9) kierowanie działalnością okręgowego inspektoratu WOP oraz nadzorowanie działalności ich delegatur i jednostek organizacyjnych wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 4.
3. Do zakresu działania szefów delegatur okręgowych inspektoratów WOP należy w szczególności:
1) organizowanie systemu ratowniczo-gaśniczego,
2) dowodzenie akcjami gaśniczymi podczas pożarów, a także ustalanie przyczyn i okoliczności powstania oraz rozprzestrzeniania się pożarów,
3) prowadzenie rozpoznania zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń na terenach będących w zarządzie (użytkowaniu) Sił Zbrojnych,
4) nadzorowanie przestrzegania przepisów o ochronie przeciwpożarowej na terenach będących w zarządzie (użytkowaniu) Sił Zbrojnych oraz egzekwowanie usunięcia stwierdzonych zagrożeń,
5) współpraca z dowódcami (komendantami) garnizonów i jednostek (instytucji) wojskowych w zakresie ochrony przeciwpożarowej jednostek (instytucji) wojskowych,
6) nadzorowanie szkolenia pożarniczego, wyposażenia i gotowości alarmowej wojskowych straży pożarnych oraz organizowanie współdziałania w tym zakresie z jednostkami Państwowej Straży Pożarnej i innymi służbami ratowniczymi,
7) analizowanie stanu ochrony przeciwpożarowej na terenie swojego działania oraz przedstawianie szefowi okręgowemu WOP meldunków i wniosków w tym zakresie,
8) kierowanie działalnością delegatury okręgowego inspektoratu WOP oraz nadzorowanie działalności wojskowych straży pożarnych i inspektorów ochrony przeciwpożarowej jednostek (instytucji) wojskowych.
2. Wojskowe straże pożarne podlegają dowódcom właściwych jednostek (instytucji) wojskowych, którzy je wyposażają i finansują w porozumieniu z właściwym terytorialnie szefem delegatury okręgowego inspektoratu WOP, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
3. W jednostkach (instytucjach) wojskowych do nadzoru nad ochroną przeciwpożarową może być wyznaczony spośród żołnierzy zawodowych lub pracowników, za dodatkowym wynagrodzeniem, nieetatowy inspektor ochrony przeciwpożarowej, który podlega i któremu szczegółowy zakres czynności określa dowódca jednostki (instytucji) wojskowej. W jednostce (instytucji) wojskowej, w której utworzono wojskową straż pożarną, inspektorem ochrony przeciwpożarowej może być wyznaczony komendant tej straży.
2. Zakładowe straże pożarne i zakładowe służby ratownicze, o których mowa w ust. 1, oraz zakładowe straże pożarne utworzone w przedsiębiorstwach państwowych, dla których organem założycielskim jest Minister Obrony Narodowej, w trybie przepisów ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. Nr 81, poz. 351) nie wchodzą w skład WOP.
Rozdział 2
Wykonywanie czynności kontrolno-rozpoznawczych
§ 7. [Zakres czynności kontrolno-rozpoznawczych]
1) kontrolowanie przestrzegania przepisów o ochronie przeciwpożarowej,
2) rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń,
3) sprawdzanie funkcjonowania sprzętu i urządzeń pożarniczych,
4) wstępne ustalanie przyczyn oraz okoliczności powstania i rozprzestrzeniania się pożaru.
1) Szef WOP oraz szefowie okręgowi WOP i szefowie delegatur okręgowych inspektoratów WOP,
2) inne osoby, o których mowa w § 3 ust. 3, które posiadają przygotowanie zawodowe z zakresu ochrony przeciwpożarowej albo uprawnienia rzeczoznawcy do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych oraz odbyły szkolenie w zakresie przeprowadzania tych czynności - na podstawie upoważnienia.
2. Strażaków, o których mowa w § 3 ust. 3 pkt 2, można upoważnić do wykonywania czynności kontrolno-rozpoznawczych, jeżeli ponadto spełniają określone w odrębnych przepisach warunki wymagane od strażaków Państwowej Straży Pożarnej przy wykonywaniu takich czynności.
3. Upoważnienia do wykonywania czynności kontrolno-rozpoznawczych wydaje Szef WOP.
4. Wzór upoważnienia do wykonywania czynności kontrolno-rozpoznawczych określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. Za czynności kontrolno-rozpoznawcze wykonane na zlecenie kierowników jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej nie będących jednostkami (instytucjami) wojskowymi oraz na zlecenie osób prawnych i fizycznych pobiera się opłaty na zasadach określonych dla Państwowej Straży Pożarnej.
1) wstępu i poruszania się bez szczególnego zezwolenia na terenach będących w zarządzie (użytkowaniu) Sił Zbrojnych, określonych w upoważnieniu do wykonywania tych czynności,
2) kontrolowania przestrzegania przepisów o ochronie przeciwpożarowej,
3) sprawdzania, czy nie występują miejscowe zagrożenia inne niż pożarowe, stwarzające niebezpieczeństwo dla ludzi lub mienia,
4) sprawdzania stanu zabezpieczenia przeciwpożarowego i przed innymi miejscowymi zagrożeniami,
5) sprawdzania funkcjonowania sprzętu i urządzeń pożarniczych,
6) sprawdzania poziomu wyszkolenia wojskowych straży pożarnych oraz stanu osobowego jednostki (instytucji) wojskowej w zakresie ochrony przeciwpożarowej,
7) wglądu do dokumentów dotyczących ochrony przeciwpożarowej,
8) żądania wyjaśnień w sprawach ochrony przeciwpożarowej oraz wydawania poleceń usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w oznaczonym terminie.
2. Dowódcy jednostek (instytucji) wojskowych oraz inne organy wojskowe są obowiązani zapewnić upoważnionej osobie warunki umożliwiające jej wykonanie czynności kontrolno-rozpoznawczych oraz udzielić informacji w sprawach objętych zakresem tych czynności. Nie dotyczy to części mieszkalnych osobnych kwater stałych zajmowanych przez żołnierzy i inne osoby oraz części mieszkalnych mieszkań zakładowych zajmowanych przez pracowników wojska.
1) wstrzymania robót (prac) lub ćwiczeń, gdy naruszenie przepisów o ochronie przeciwpożarowej powoduje bezpośrednie niebezpieczeństwo powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia,
2) wydania zakazu używania maszyn i urządzeń oraz środków transportu, jeżeli ich eksploatacja powoduje bezpośrednie niebezpieczeństwo powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia,
3) wydania zakazu używania terenów, obiektów i pomieszczeń lub ich części, jeżeli ich stan powoduje bezpośrednie niebezpieczeństwo powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia.
2. Decyzje w sprawach, o których mowa w ust. 1, podlegają natychmiastowemu wykonaniu.
3. Odwołania od decyzji, o których mowa w ust. 1, rozpatruje Szef WOP.
2. Przełożony, o którym mowa w ust. 1, zawiadamia wnioskodawcę o wynikach przeprowadzonego postępowania dyscyplinarnego.
Rozdział 3
Organizowanie i prowadzenie akcji ratowniczych
§ 13. [Akcje ratownicze na terenach będących w zarządzie Sił Zbrojnych]
2. Akcje ratownicze na terenach będących w zarządzie (użytkowaniu) Sił Zbrojnych mogą być prowadzone również razem z jednostkami ratowniczo-gaśniczymi Państwowej Straży Pożarnej i innymi jednostkami ochrony przeciwpożarowej oraz wyznaczonymi siłami i środkami wojska, określonymi w planach ochrony przeciwpożarowej.
3. Jednostki oraz siły i środki, o których mowa w ust. 2, przystępują do akcji ratowniczej niezwłocznie na wezwanie wojskowej straży pożarnej.
2. Granice rejonu pomocy wzajemnej ustalają właściwi miejscowo szefowie delegatur okręgowych inspektoratów WOP w porozumieniu z dowódcami jednostek (instytucji) wojskowych, w których są utworzone wojskowe straże pożarne, oraz z komendantami rejonowymi Państwowej Straży Pożarnej.
3. Rejonów pomocy wzajemnej nie ustala się dla wojskowych straży pożarnych utworzonych w składnicach amunicji, materiałów wybuchowych i paliw płynnych oraz w jednostkach rakietowych.
2. Ilość i rodzaj wojskowych straży pożarnych oraz sił i środków wojska kierowanych do akcji ratowniczej na wypadek pożaru lub innego miejscowego zagrożenia poza teren jednostek (instytucji) wojskowych określają - według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do rozporządzenia - właściwy miejscowo komendant rejonowy Państwowej Straży Pożarnej wspólnie z szefem delegatury okręgowego inspektoratu WOP w porozumieniu z dowódcami właściwych jednostek (instytucji) wojskowych.
2. W czasie wykonywania czynności, o których mowa w ust. 1, wojskowe straże pożarne przestrzegają wskazań lub instrukcji osób kierujących działaniem służb ratowniczych.
Rozdział 4
Przepisy końcowe
§ 20. [Szkolenie pożarnicze]
2. Jednostki ratowniczo-gaśnicze Państwowej Straży Pożarnej przewidziane do udzielania pomocy w akcjach ratowniczych na terenach będących w zarządzie (użytkowaniu) Sił Zbrojnych uczestniczą w ćwiczebnych alarmach pożarowych organizowanych przez jednostki (instytucje) wojskowe.
Minister Obrony Narodowej: J. Onyszkiewicz
Załączniki do rozporządzenia Ministra
Obrony Narodowej z dnia 24 sierpnia
1992 r. (poz. 334)
Załącznik nr 1
SIŁY ZBROJNE RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ |
|
| Nr ..... |
| |||
WOJSKOWA OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA | UPOWAŻNIENIE | ||
| Upoważniam | ||
(stopień wojskowy lub stopień | |||
| |||
w Państwowej Straży Pożarnej oraz imię i nazwisko) | |||
GODŁO | do wstępu i wykonywania czynności kontrolno-rozpoznawczych z zakresu ochrony przeciwpożarowej we wszystkich jednostkach organizacyjnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (mających siedzibę na obszarze | ||
Okręgu Wojskowego), w tym w jednostkach i obiektach specjalnych*). | |||
| |||
UPOWAŻNIENIE | Upoważniony ma prawo: | ||
| 1) kontrolowania przestrzegania przepisów o ochronie przeciwpożarowej, | ||
2) sprawdzania, czy nie występują miejscowe zagrożenia inne niż pożarowe, stwarzające niebezpieczeństwo dla ludzi lub mienia, | |||
3) sprawdzania stanu zabezpieczenia przeciwpożarowego i przed innymi miejscowymi zagrożeniami terenów i obiektów oraz uzbrojenia i sprzętu technicznego, | |||
4) sprawdzania skuteczności funkcjonowania sprzętu i urządzeń pożarniczych i ratowniczych oraz środków gaśniczych, | |||
(strona pierwsza) | (strony druga i trzecia) |
|
| WAŻNOŚĆ UPOWAŻNIENIA PRZEDŁUŻONO |
| ||||
5) sprawdzania poziomu wyszkolenia wojskowych straży pożarnych i stanu osobowego jednostki organizacyjnej w zakresie ochrony przeciwpożarowej, |
| ||||||
do dnia 19 r. za okazaniem aktualnej legitymacji żołnierza zawodowego (dowodu osobistego) seria nr | do dnia 19 r. za okazaniem aktualnej legitymacji żołnierza zawodowego (dowodu osobistego) seria nr |
| |||||
6) wglądu do dokumentów dotyczących ochrony przeciwpożarowej, |
| ||||||
7) żądania wyjaśnień w sprawach ochrony przeciwpożarowej. |
| ||||||
8) wydawania poleceń usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości. |
| ||||||
9) wstrzymania robót (prac) lub ćwiczeń, gdy naruszenie przepisów o ochronie przeciwpożarowej powoduje bezpośrednie niebezpieczeństwo powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia, |
|
|
| ||||
Szef |
| Szef |
|
| |||
|
|
|
|
| |||
10) wydania zakazu ubywania maszyn i urządzeń oraz środków transportu, jeżeli ich eksploatacja powoduje bezpośrednie niebezpieczeństwo powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia. |
|
|
| ||||
11) wydania zakazu używania terenów i obiektów lub ich części, jeżeli ich stan powoduje bezpośrednie niebezpieczeństwo powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia. | m. p. | m. p. |
| ||||
|
| ||||||
Upoważnienie jest ważne do dnia 31 grudnia 19 r. za okazaniem legitymacji żołnierza zawodowego (dowodu osobistego) seria nr |
| ||||||
|
| ||||||
| Szef Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej | *) Niepotrzebne skreślić. |
|
| |||
(c.d. strony drugiej i trzeciej) | (strona czwarta) |
| |||||
|
|
|
|
|
|
|
|
Załącznik nr 2
ZESTAWIENIE
sił i środków Państwowej Straży Pożarnej przewidzianych jako wsparcie w akcjach ratowniczych dla garnizonu wojskowego (jednostki wojskowej)
w .................... gm. ............... woj. ................
Oficer dyżurny rejonowego stanowiska kierowania tel. ........................
Oficer inspekcyjny garnizonu wojskowego (jednostki wojskowej) tel. ...............
Czas "P" | Czas "W" | |||||||||
Rzut | Nazwa jednostki ochrony przeciw- pożarowej | Siły i środki rodzaj sprzętu | Sposób alarmowa nia SK tel .. | Odległość w km | Czas przy bycia* d/n | Miejsce zgłoszenia się jednostki ochrony przeciwpo- żarowej | Siły i środki rodzaj sprzętu | Miejsce postoju | Sposób alarmowania | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
Komendant Wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej |
Szef Delegatury Okręgowego Inspektoratu Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej | |||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uwagi:
1. W zestawieniu nie uwzględnia się wojskowych straży pożarnych wymienionych w § 15 ust. 3 rozporządzenia.
2. Zestawienie należy włączyć do instrukcji (planu ochrony przeciwpożarowej) oficera dyżurnego właściwych jednostek wojskowych oraz do dokumentacji wojewódzkiego i rejonowego stanowiska kierowania Państwowej Straży Pożarnej.
3. Właściwy do wzywania pomocy sił i środków wykazanych w zestawieniu jest oficer dyżurny jednostki wojskowej, w której ma miejsce zdarzenie.
*) d - dzień,
n - noc.
Załącznik nr 3
ZESTAWIENIE
sił i środków wojskowych straży pożarnych i pododdziałów jednostek wojskowych z garnizonu
w ....................... gm. ........... woj. ....................
przewidzianych w akcjach ratowniczych na terenie .............................
Oficer inspekcyjny garnizonu wojskowego (jednostki wojskowej) tel. ................
Rejonowe stanowisko kierowania tel. .....................................
Lp. | Rodzaj sprzętu | Ilość sprzętu | Ilość ludzi | Sposób alarmowania | Miejsce zgłoszenia pododdziału | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
|
|
|
|
|
| |
Komendant Rejonowy Państwowej Straży Pożarnej |
Szef Delegatury Okręgowego Inspektoratu Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej | |||||
|
|
|
|
|
|
|
Uwagi:
1. Zestawienie należy włączyć do instrukcji (planu ochrony przeciwpożarowej) oficera dyżurnego właściwych jednostek wojskowych oraz dokumentacji wojewódzkiego i rejonowego stanowiska kierowania Państwowej Straży Pożarnej.
2. Właściwy do wzywania pomocy sił i środków wykazanych w zestawieniu jest dyspozytor rejonowego stanowiska kierowania Państwowej Straży Pożarnej.
- Data ogłoszenia: 1992-09-03
- Data wejścia w życie: 1992-09-18
- Data obowiązywania: 2005-06-24
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA