REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 1992 nr 42 poz. 186
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 9 maja 1992 r.
w sprawie warunków przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych.
Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 i z 1992 r. Nr 26, poz. 113) zarządza się, co następuje:
§ 1.
1) tworzenie sieci szkół publicznych odpowiadającej potrzebom edukacyjnym środowiska,
2) określanie, w porozumieniu z dyrektorami szkół, liczby uczniów, którzy mają być przyjęci do klas pierwszych tych szkół, oraz ustalanie warunków organizacyjnych, kadrowych i finansowych nowych kierunków (specjalności, profili) kształcenia, w tym klas sportowych, dwujęzycznych, informatycznych itp.,
3) upowszechnianie informacji dla kandydatów do szkół ponadpodstawowych.
2. Dziecko jest zapisywane do klasy pierwszej szkoły podstawowej z rocznym wyprzedzeniem.
1) z urzędu – dzieci zamieszkałe w obwodzie danej szkoły,
2) na prośbę rodziców (prawnych opiekunów) – dzieci zamieszkałe poza obwodem danej szkoły, jeśli w odpowiedniej klasie są wolne miejsca.
2. Kandydaci do szkół zawodowych dla młodzieży muszą ponadto spełniać wymagania zdrowotne, określone dla danego zawodu.
1) pozytywny wynik egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej,
2) suma punktów pochodzących z przeliczenia ocen uzyskanych na egzaminie wstępnym lub z rozmowy kwalifikacyjnej i na świadectwie ukończenia szkoły niższego typu z przedmiotów ustalonych przez komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną,
3) inne dodatkowe kryteria, zależne od profilu (kierunku) kształcenia, ustalone przez dyrektora szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną (zdrowotne, sprawnościowe, uzdolnienia językowe, artystyczne i inne).
2. Warunki, o których mowa w ust. 1, nie dotyczą osób, które szkołę niższego stopnia ukończyły za granicą. Do tych kandydatów stosuje się przepisy § 10 pkt 3 oraz § 23 ust. 1 pkt 2 lit. a).
2. Podstawą przyjęcia do odpowiedniej klasy szkoły podstawowej dla dorosłych jest ostatnie świadectwo promocyjne kandydata lub egzamin eksternistyczny z przedmiotów, których programy stanowią podbudowę merytoryczną klasy, do której ubiegający się ma być przyjęty.
3. O przyjęcie do klasy pierwszej lub na semestr pierwszy szkoły ponadpodstawowej dla dorosłych mogą ubiegać się kandydaci, którzy ukończyli szkołę uprawniającą do podjęcia nauki w wybranej szkole ponadpodstawowej, a także spełniają warunki ustalone przez dyrektora w porozumieniu z radą pedagogiczną lub przez komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną.
4. Warunkiem przyjęcia kandydata do klasy pierwszej lub na semestr pierwszy szkoły średniej dla dorosłych jest pozytywny wynik egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej.
5. W zasadniczych szkołach zawodowych dla dorosłych dopuszcza się inne warunki kwalifikowania kandydatów na semestr pierwszy.
6. Warunkiem przyjęcia kandydata na semestr pierwszy w policealnych studiach zawodowych dla dorosłych jest złożenie z pozytywnym wynikiem egzaminu wstępnego lub spełnienie innych warunków ustalonych przez dyrektora bądź komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną.
1) świadectwa ukończenia klasy niższej w szkole publicznej lub szkole niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej tego samego typu oraz odpisu arkusza ocen wydanego przez szkołę, z której uczeń odszedł,
2) pozytywnych wyników egzaminów klasyfikacyjnych, przeprowadzanych na zasadach określonych w przepisach dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów:
a) w przypadku przyjmowania do szkoły podstawowej ucznia, który wypełnia obowiązek szkolny poza szkołą na podstawie art. 16 ust. 8 ustawy,
b) w przypadku zmiany typu szkoły, profilu klasy lub ubiegania się o przyjęcie do klasy wyższej, niż to wynika z ostatniego świadectwa szkolnego ucznia,
c) w przypadku przyjmowania do ponadpodstawowej szkoły publicznej ucznia ze szkoły niepublicznej bez uprawnień szkoły publicznej,
3) świadectwa (zaświadczenia) wydanego przez szkołę za granicą i ostatniego świadectwa szkolnego wydanego w Polsce, po ustaleniu odpowiedniej klasy na podstawie sumy lat nauki szkolnej ucznia.
2. Różnice programowe z przedmiotów objętych nauką w klasie, do której uczeń przechodzi, są uzupełniane w czasie i według zasad ustalonych przez nauczyciela.
1) uczyć się języka (języków) obowiązującego w danym oddziale, wyrównując we własnym zakresie braki programowe do końca roku szkolnego, albo
2) kontynuować we własnym zakresie naukę języka (języków) obcego, którego uczył się w poprzedniej szkole, albo
3) uczęszczać do klasy z danym językiem w innej szkole.
2. Ucznia, który kontynuuje we własnym zakresie naukę języka (języków) obcego jako przedmiotu obowiązkowego, egzaminuje i ocenia nauczyciel języka obcego z tej samej lub innej szkoły, wyznaczony przez dyrektora szkoły, a w przypadku gdy dyrektor nie może zapewnić specjalisty danego przedmiotu – przez organ prowadzący szkołę.
1) ustala listę kandydatów zwolnionych z egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej na podstawie preferencji, o których mowa w § 18 pkt 1,
2) przeprowadza egzamin wstępny lub rozmowę kwalifikacyjną oraz postępowanie kwalifikacyjne zgodnie z zasadami określonymi w zarządzeniu,
3) podejmuje decyzję w sprawie przeprowadzenia egzaminu poprawkowego, określa warunki dopuszczenia do tego egzaminu oraz do egzaminu z przedmiotu dodatkowego, o którym mowa w § 16 ust. 1 pkt 2 lit. b),
4) sporządza protokół postępowania kwalifikacyjnego.
1) z części pisemnej, obejmującej język polski i matematykę,
2) z części ustnej przeprowadzanej na podstawie decyzji komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej jako:
a) egzamin poprawkowy z przedmiotu, z którego uczeń w części pisemnej otrzymał ocenę niedostateczną,
b) egzamin ustny z dodatkowego przedmiotu, który uczeń wybiera z następujących: język polski, historia, biologia, chemia, geografia, matematyka, fizyka, język obcy nowożytny; komisja może zarządzić przeprowadzenie tego egzaminu w formie sprawdzianu pisemnego.
2. Na egzamin pisemny przeznacza się po 90 minut na przedmiot; czas egzaminu z języka polskiego może być wydłużony do 120 minut, z równoczesnym wprowadzeniem 10-minutowej przerwy między częściami egzaminu.
3. Egzamin wstępny może obejmować również – za zgodą kuratora oświaty – dodatkowy sprawdzian szczególnych uzdolnień kandydatów, odpowiadający kryteriom, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 3.
2. Przy ustalaniu liczby punktów za oceny na świadectwie ukończenia szkoły przyjmuje się następującą wartość ocen: celujący – 4 pkt, bardzo dobry – 3 pkt, dobry – 2 pkt, dostateczny – 1 pkt.
1) finalistom oraz laureatom konkursów przedmiotowych szczebla wojewódzkiego przysługują preferencje określone w odrębnych przepisach,
2) kandydaci z orzeczeniami kwalifikacyjnymi poradni wychowawczo-zawodowych lub psychologiczno-pedagogicznych mają pierwszeństwo w przyjęciu do zasadniczych szkół zawodowych, a także do szkół średnich – przy pozytywnym wyniku egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej; w uzasadnionych przypadkach na wniosek poradni kandydat do szkoły średniej może być zwolniony z egzaminu wstępnego,
3) pierwszeństwo w przyjęciu do szkół, w przypadku równorzędnych wyników uzyskanych w postępowaniu kwalifikacyjnym, mają:
a) sieroty i wychowankowie domów dziecka, rodzinnych domów dziecka i rodzin zastępczych,
b) kandydaci o wyjątkowych zdolnościach, którzy mieli ustalony indywidualny program lub tok nauki.
1) decyduje o przyjęciu uczniów do wszystkich klas szkoły podstawowej oraz do klas programowo wyższych szkół ponadpodstawowych; przyjęcie do szkoły podstawowej dziecka spoza jej obwodu szkolnego wymaga zawiadomienia dyrektora szkoły, w której obwodzie dziecko mieszka,
2) decyduje o przyjęciu uczniów do klasy pierwszej szkoły ponadpodstawowej dla młodzieży, w przypadku gdy:
a) uczeń powraca z zagranicy,
b) liczba kandydatów do klasy pierwszej zasadniczej szkoły zawodowej oraz szkoły policealnej jest mniejsza niż liczba miejsc i w szkole nie powołano komisji rekrutacyjno-kwaIifikacyjnej,
c) kandydat do szkoły (klasy) dwujęzycznej ukończył z wynikiem pozytywnym klasę wstępną, jeżeli taka była organizowana,
3) decyduje o przyjęciu uczniów do pierwszej klasy szkoły ponadpodstawowej dla dorosłych w przypadku, gdy odstąpiono od powołania szkolnej komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej.
2. W przypadkach nie wymienionych w ust. 1 dyrektor szkoły przyjmuje uczniów na podstawie decyzji komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej powołanej w celu przeprowadzenia przyjęć uczniów do klas pierwszych.
3. Dyrektor zasadniczej szkoły zawodowej i szkoły policealnej oraz szkół ponadpodstawowych dla dorosłych – niezależnie od typu szkoły – może odstąpić od powołania szkolnej komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej, jeżeli liczba kandydatów jest mniejsza od liczby miejsc.
4. Ponadto dyrektor szkoły ponadpodstawowej:
1) może wydłużyć termin składania podań o przyjęcie do szkoły, jeżeli liczba kandydatów jest mniejsza od liczby miejsc, a w przypadku niedokonania pełnego naboru do szkoły – może wyznaczyć dodatkowy termin egzaminu.
2) w szczególnie uzasadnionych przypadkach losowych – na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) – może wyznaczyć dodatkowy termin egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej,
3) wyznacza i organizuje egzamin klasyfikacyjny, o którym mowa w § 10 pkt 2, jeżeli pozytywny wynik tego egzaminu jest warunkiem przyjęcia do szkoły,
4) zapewnia stałe i aktualne informacje dotyczące terminów składania podań, terminów egzaminów lub rozmów kwalifikacyjnych, warunków przyjęć, wyników egzaminów i decyzji w sprawie przyjęć oraz sieci punktów informacyjnych dla kandydatów do szkół ponadpodstawowych,
5) przekazuje kuratorowi oświaty i organowi prowadzącemu szkołę informacje o wynikach rekrutacji do klasy pierwszej.
1) ogłasza terminy egzaminów wstępnych do szkół średnich oraz określa terminy składania podań do szkół ponadpodstawowych,
2) ustala tematy pisemnych egzaminów wstępnych do średnich szkół ogólnokształcących i zawodowych z języka polskiego i matematyki, przestrzegając zasady zgodności z obowiązującym minimum programowym,
3) może udzielić dyrektorowi szkoły zgody na ustalenie odrębnych (indywidualnych) tematów pisemnego egzaminu wstępnego z jednego lub obydwu przedmiotów egzaminacyjnych,
4) może podjąć decyzję o zastąpieniu w danym roku egzaminów wstępnych do szkół średnich rozmową kwalifikacyjną, jeżeli liczba kandydatów nie przekracza liczby miejsc,
5) może udzielić zgody na wcześniejszy termin rekrutacji w danej szkole lub do danej klasy; zgoda może dotyczyć jednego roku szkolnego lub może być udzielona do odwołania,
6) organizuje punkt informacyjny 0 wolnych miejscach w szkołach ponadpodstawowych.
1) zarządzenie Ministra Oświaty i Szkolnictwa Wyższego z dnia 30 stycznia 1969 r. w sprawie przenoszenia się uczniów z jednego liceum ogólnokształcącego do drugiego i przyjmowania do poszczególnych klas liceum ogólnokształcącego byłych uczniów tej szkoły oraz uczniów technikum zawodowego (Dz. Urz. Min. Ośw. i Szk. Wyż. Nr B-3, poz. 30),
2) zarządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 22 listopada 1973 r. w sprawie wykonania niektórych postanowień dekretu o obowiązku szkolnym (Dz. Urz. Min. Ośw. i Wych. Nr 16, poz. 141),
3) zarządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 15 lutego 1982 r. w sprawie zasad przyjmowania kandydatów do klasy pierwszej liceów ogólnokształcących i szkół zawodowych dla młodzieży (Dz. Urz. Min. Ośw. i Wych. Nr 1, poz. 9 i z 1984 r. Nr 2, poz. 12),
4) zarządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 11 stycznia 1983 r. w sprawie przyjmowania kandydatów do ponadpodstawowych szkół ogólnokształcących i zawodowych dla pracujących (Dz. Urz. Min. Ośw. i Wych. Nr 2, poz. 7 i z 1985 r. Nr 10, poz. 56).
Minister Edukacji Narodowej: A. Stelmachowski
- Data ogłoszenia: 1992-05-21
- Data wejścia w życie: 1992-09-01
- Data obowiązywania: 1992-09-01
- Z mocą od: 1992-09-01
- Dokument traci ważność: 1999-03-10
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 września 1992 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 28 lipca 1993 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA