REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 1992 nr 24 poz. 104

ROZPORZĄDZENIE PREZESA RADY MINISTRÓW

z dnia 16 marca 1992 r.

w sprawie nadania statutu Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa.

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 107, poz. 464) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa nadaje się statut stanowiący załącznik do rozporządzenia.

§ 2.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Prezes Rady Ministrów: J. Olszewski

Załącznik 1. [STATUT AGENCJI WŁASNOŚCI ROLNEJ SKARBU PAŃSTWA]

Załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 16 marca 1992 r. (poz. 104)

STATUT AGENCJI WŁASNOŚCI ROLNEJ SKARBU PAŃSTWA

Dział I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1. Agencja Własności Rolnej Skarbu Państwa, zwana dalej "Agencją", działa na podstawie ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 107, poz. 464). zwanej dalej "ustawą", oraz niniejszego statutu.

§ 2. Agencja jest państwową osobą prawną, z siedzibą w mieście stołecznym Warszawie, wykonującą prawa własności oraz inne prawa majątkowe na rzecz Skarbu Państwa w zakresie określonym przepisami prawa.

§ 3. 1. Agencja realizuje zadania określone w art. 6 ustawy w granicach wyznaczonych rocznymi planami finansowymi odpowiednio do gromadzonych środków finansowych.

2. W realizacji zadań Agencja kieruje się zasadą racjonalnego gospodarowania powierzonym jej majątkiem Skarbu Państwa.

§ 4. Nadzór nad Agencją sprawuje Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.

Dział II

STRUKTURA AGENCJI

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

§ 5. 1. Organem Agencji jest Prezes Agencji.

2. Organem opiniodawczym i doradczym Prezesa Agencji jest Rada Agencji.

Rozdział 2

Prezes Agencji

§ 6. Na czele Agencji stoi Prezes Agencji, który kieruje jej działalnością, reprezentuje ją na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność za realizację zadań Agencji określonych ustawą.

§ 7. 1. Prezes Agencji działa przy pomocy zastępców Prezesa, dyrektorów zespołów Biura Prezesa Agencji oraz dyrektorów oddziałów terenowych, którzy są wobec niego odpowiedzialni za całość spraw objętych ich zakresem działania.

2. Podział zadań między Prezesa Agencji, jego zastępców i dyrektorów zespołów oraz ich zadania wykonywane z tytułu nadzoru nad działalnością podporządkowanych im jednostek organizacyjnych określa Prezes Agencji w regulaminie organizacyjnym Agencji.

3. Prezes Agencji może zastrzec rozstrzygnięcie każdej sprawy do swojej wyłącznej decyzji.

§ 8. Prezes Agencji zatrudnia pracowników w Biurze Prezesa Agencji oraz powołuje i odwołuje:

1) swoich zastępców, głównego księgowego, dyrektorów zespołów i dyrektorów oddziałów terenowych,

2) na wniosek dyrektorów oddziałów terenowych - ich zastępców oraz głównych księgowych w tych oddziałach.

Rozdział 3

Biuro Prezesa Agencji

§ 9. Biuro Prezesa Agencji, zwane dalej "Biurem Agencji", jest aparatem wykonawczym Prezesa Agencji i w tym zakresie organizuje i prowadzi działania Agencji. W skład Biura Agencji wchodzą zespoły i inne komórki organizacyjne.

§ 10. Rodzaje i szczegółowy wykaz zespołów oraz innych komórek organizacyjnych Biura Agencji, a także ich zakresy działania oraz zakres działania Kolegium Agencji, jak również podporządkowanie organizacyjne - określa regulamin organizacyjny Agencji, ustalony przez Prezesa Agencji.

§ 11. Zespoły i inne komórki organizacyjne Biura Agencji tworzy, łączy i znosi Prezes Agencji.

§ 12. 1. Do realizacji określonych zadań Prezes Agencji może powoływać stałe lub doraźne komisje problemowe.

2. W skład komisji problemowych wchodzą pracownicy Agencji oraz eksperci spośród przedstawicieli nauki i praktyki gospodarczej.

Rozdział 4

Rada Agencji

§ 13. Rada Agencji, zwana dalej "Radą", jest organem opiniodawczym i doradczym Prezesa Agencji.

§ 14. 1. Do zadań Rady należy w szczególności opiniowanie:

1) kierunków działania Agencji oraz jej rocznego planu działania,

2) regionalnych kierunków działania Agencji,

3) kwartalnych i rocznych raportów Prezesa Agencji,

4) innych spraw przedstawionych przez Prezesa Agencji w celu zaopiniowania.

2. Obsługę techniczno-biurową Rady zapewnia Biuro Agencji.

§ 15. 1. Rada obraduje na posiedzeniach.

2. Posiedzenia Rady zwołuje jej Przewodniczący w porozumieniu z Prezesem Agencji nie rzadziej niż raz na kwartał.

3. W posiedzeniach Rady oprócz jej członków uczestniczy Prezes Agencji oraz mogą uczestniczyć osoby zaproszone przez Przewodniczącego Rady w porozumieniu z Prezesem Agencji.

4. Zasady i tryb pracy Rady określa regulamin uchwalony przez Radę.

5. W związku z uczestnictwem w posiedzeniach Rady zamiejscowym członkom Rady oraz innym zaproszonym osobom przysługuje zwrot kosztów podróży, zakwaterowania i diety według przepisów o podróżach służbowych.

Rozdział 5

Oddziały terenowe Agencji

§ 16. 1. Tworzy się 14 oddziałów terenowych Agencji.

2. Oddziały terenowe organizuje, łączy i znosi Prezes Agencji.

3. Jeden z oddziałów terenowych obejmuje również sprawy dotyczące mienia pozostałego po likwidacji przedsiębiorstw hodowlanych z terenu całego kraju, uznanych przez Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej za przedsiębiorstwa o szczególnym znaczeniu dla gospodarki narodowej.

§ 17. Pracami oddziału terenowego kieruje dyrektor oddziału, reprezentujący oddział na zewnątrz oraz odpowiedzialny przed Prezesem Agencji i działający w granicach określonych przez statut i pełnomocnictw udzielanych przez Prezesa Agencji.

§ 18. 1. Dyrektor oddziału terenowego jest kierownikiem zakładu pracy w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy oraz przełożonym wszystkich pracowników zatrudnionych w oddziale terenowym.

2. Pracowników oddziału terenowego zatrudnia dyrektor oddziału terenowego.

§ 19. Prezes Agencji koordynuje działalność oddziałów terenowych oraz kontroluje i nadzoruje pracę dyrektorów oddziałów terenowych.

§ 20. 1. Strukturę oddziału terenowego określa regulamin organizacyjny, ustalony przez dyrektora oddziału terenowego.

2. Regulamin, o którym mowa w ust. 1, podlega zatwierdzeniu przez Prezesa Agencji.

§ 21. Do zadań oddziałów terenowych, z zastrzeżeniem § 7 ust. 3, należą w szczególności następujące sprawy:

1) w zakresie tworzenia Zasobu:

a) przejmowania od organów założycielskich majątku likwidowanych przedsiębiorstw oraz występowania z wnioskiem o likwidację państwowych gospodarstw rolnych,

b) przejmowania nieruchomości rolnych Skarbu Państwa znajdujących się w użytkowaniu spółdzielni i osób fizycznych,

c) przejmowania od wojewodów nieruchomości Państwowego Funduszu Ziemi,

d) przejmowania nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa na podstawie przepisów szczególnych;

2) w zakresie gospodarowania Zasobem:

a) przygotowania i realizacji planu jego restrukturyzacji,

b) przygotowania planów tworzenia gospodarstw rolnych oraz ich realizacji po zatwierdzeniu przez Prezesa Agencji,

c) przygotowania planów urządzenioworolnych oraz ich realizacji po zatwierdzeniu przez Prezesa Agencji,

d) prowadzenia gospodarki mieszkaniowej i socjalnej.

Dział III

UDZIELANIE PEŁNOMOCNICTW

§ 22. Prezes Agencji może udzielić dyrektorom oddziałów terenowych pełnomocnictw ogólnych do dokonywania wszelkich czynności prawnych, z zastrzeżeniem § 23.

§ 23. Odrębne pełnomocnictwo jest wymagane do każdej z następujących czynności prawnych:

1) sprzedaży nieruchomości o powierzchni przekraczającej 50 ha,

2) sprzedaży obiektów budowlanych, których wartość ewidencyjna przekracza równowartość 2 tys. ton żyta, ustaloną stosownie do przepisów o podatku rolnym.

3) wydzierżawiania nieruchomości o powierzchni przekraczającej 1500 ha,

4) wniesienia mienia do spółki, z wyjątkiem jednoosobowych spółek Skarbu Państwa, w których aport stanowi mienie pozostałe po likwidacji przedsiębiorstw hodowlanych, o których mowa w § 16 ust. 3,

5) zaciągania kredytów i udzielania gwarancji kredytowych,

6) przekazania gminie na własność nieruchomości na cele inwestycji infrastrukturalnych.

§ 24. Prezes Agencji może udzielić odrębnego pełnomocnictwa do dokonywania poszczególnych czynności prawnych również w sprawach, o których mowa w art. 27 ustawy.

§ 25. Pełnomocnictwo powinno być udzielone w tej samej formie, jaka jest wymagana do ważności czynności prawnej będącej przedmiotem pełnomocnictwa, jednak w każdym przypadku powinno być udzielone na piśmie.

§ 26. Prezes Agencji może w pełnomocnictwie udzielonym dyrektorowi oddziału zawrzeć postanowienie zezwalające na ustanowienie przez dyrektora oddziału innych pełnomocników spośród pracowników Agencji do dokonywania poszczególnych czynności prawnych w granicach udzielonego mu pełnomocnictwa.

§ 27. W sprawach nie uregulowanych statutem do udzielania pełnomocnictw mają zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego o przedstawicielstwie.

Dział IV

ZASADY GOSPODARKI FINANSOWEJ AGENCJI

§ 28. 1. Agencja prowadzi samodzielną gospodarkę finansową w ramach wpływów pochodzących z realizacji dochodów określonych w art. 20 ust. 2 ustawy, z uwzględnieniem środków finansowych, o których mowa w art. 11 ustawy.

2. Środki finansowe uzyskiwane z wpływów, o których mowa w ust. 1, Agencja przeznacza na finansowanie zadań określonych w art. 6 i art. 13 ust. 2 ustawy, funkcjonowanie Agencji oraz odpisy na fundusz rezerwowy.

3. Różnica między wpływami a wydatkami określonymi w ust. 1 i 2 stanowi nadwyżkę lub niedobór.

4. Środki finansowe, o których mowa w ust. 2, mogą być uzupełniane kredytem bankowym, przychodami z zapisów na obligacje i sprzedaży obligacji, z uwzględnieniem zasad określonych w art. 22 ustawy.

§ 29. 1. Finansowanie zadań określonych w art. 6 i art. 13 ust. 2 ustawy może być dokonywane w formie bezpośrednich wydatków, subwencji oraz pożyczek i gwarancji.

2. Warunki i zasady stosowania poszczególnych form finansowania zadań określa Prezes Agencji.

§ 30. Roczny plan finansowy, o którym mowa w art. 21 ustawy, zawiera prognozę wpływów finansowych i należności okresów przyszłych oraz propozycję wydatków na realizację poszczególnych zadań określonych w art. 6 i art. 13 ust. 2 ustawy, jak również na pokrycie kosztów funkcjonowania Agencji oraz informację o zobowiązaniach wynikających z przejęcia mienia Skarbu Państwa.

§ 31. 1. Fundusz rezerwowy, o którym mowa w § 28 ust. 2, tworzony jest w ciężar wydatków Agencji w wysokości 5% wpływów osiąganych ze sprzedaży nieruchomości Skarbu Państwa, opłat z tytułu zarządu, użytkowania, użytkowania wieczystego, czynszu dzierżawnego i z tytułu najmu.

2. Fundusz rezerwowy jest powiększany o nadwyżkę, o której mowa w § 28 ust. 3.

3. Fundusz rezerwowy jest przeznaczony na finansowanie niedoborów, o których mowa w § 28 ust. 2, oraz na tworzenie rezerw z tytułu udzielanych gwarancji kredytowych.

§ 32. 1. Wynagrodzenia pracowników Agencji obciążają wydatki Agencji.

2. Zasady wynagradzania pracowników Agencji określa zakładowy system wynagrodzeń, z tym że dla Prezesa Agencji zasady wynagradzania określa Prezes Rady Ministrów.

3. Prezes Agencji tworzy fundusz nagród w relacji do wpływów z działalności Agencji z przeznaczeniem dla wyróżniających się pracowników Agencji. Wysokość odpisu i zasady wypłat określa regulamin funduszu, ustalony przez Prezesa Agencji.

§ 33. Agencja prowadzi rachunkowość według zakładowego planu kont, ustalonego przez Prezesa Agencji, z zachowaniem ogólnych zasad rachunkowości oraz ustaleń niniejszego statutu.

§ 34. 1. Składniki majątkowe przejmowane przez Agencję do Zasobu ujmowane są w księgach Agencji według wartości wynikających z protokołu zdawczo-odbiorczego, o którym mowa w art. 19 ustawy.

2. Zobowiązania związane ze składnikami majątkowymi, jeżeli są przejmowane, Agencja ujmie według wartości ustalonych w protokole zdawczo-odbiorczym, o którym mowa w art. 19 ustawy, wraz ze szczegółową dokumentacją. Zobowiązania te są ujmowane jako zobowiązania Zasobu.

3. Odpowiednikiem wartości przejmowanych składników majątku, pomniejszonym o przyjęte zobowiązania, jest fundusz Zasobu.

4. Wartość ewidencyjna majątku Zasobu oraz fundusz Zasobu korygowane są o:

1) wartość ewidencyjną składników majątkowych sprzedanych, zlikwidowanych lub nieodpłatnie przekazanych, a także nieodpłatnie przekazanych na podstawie umowy darowizny,

2) umorzenia,

3) skutki przeszacowania składników majątku w wyniku podjęcia programu restrukturyzacyjnego,

4) wartość nabytych składników majątkowych według cen nabycia.

§ 35. 1. Składniki majątkowe nabyte na cele funkcjonowania Agencji tworzą fundusz Agencji.

2. Majątek trwały Agencji podlega amortyzacji na ogólnych zasadach.

§ 36. Szczegółowe zasady rozrachunku gospodarczego oddziałów terenowych Agencji ustala Prezes Agencji, z zachowaniem zasad gospodarki finansowej określonych w niniejszym statucie.

Dział V

DYSPONOWANIE MIENIEM NIE ZAGOSPODAROWANYM

§ 37. 1. Mienie wchodzące w skład Zasobu, które nie zostało zagospodarowane w trybie określonym w art. 24 ust. 1 ustawy, Agencja zabezpiecza w taki sposób, aby mienie to nie uległo zniszczeniu, uszkodzeniu lub kradzieży.

2. Nie zagospodarowane budynki mogą być również przeznaczone przez Agencję na inne potrzeby niż wynikające z właściwego ich przeznaczenia, a w szczególnych przypadkach mogą być:

1) rozebrane celem wykorzystania tego materiału przez Agencję na własne potrzeby,

2) rozebrane celem sprzedania uzyskanego materiału,

3) zlikwidowane w inny sposób.

3. Fizyczna likwidacja nie umorzonych obiektów budowlanych wymaga zgody Prezesa Agencji.

4. Nie zagospodarowane mienie ruchome może być także przeznaczone do sprzedaży w drodze przetargu lub - o ile nie przedstawia wartości użytkowej - do kasacji.

5. Przeznaczenie mienia w sposób określony w ust. 2 powinno być podyktowane względami ekonomicznymi, wynikającymi przede wszystkim z przewidywanych kosztów zabezpieczenia tego mienia.

Dział VI

SYSTEM KONTROLI WEWNĘTRZNEJ

§ 38. 1. W Biurze Agencji tworzy się komórkę kontroli wewnętrznej.

2. Za zorganizowanie i prawidłowe działanie kontroli wewnętrznej, a także za należyte wykorzystanie wyników kontroli odpowiedzialny jest Prezes Agencji.

3. Czynności kontrolne w zakresie swego działania wykonują z urzędu także zastępcy Prezesa Agencji, dyrektorzy zespołów, główny księgowy oraz dyrektorzy oddziałów terenowych.

§ 39. Kontroli wewnętrznej podlegają komórki organizacyjne Agencji, zarządcy tymczasowi, państwowe jednostki organizacyjne mające mienie Skarbu Państwa w zarządzie oraz dzierżawcy i administratorzy w zakresie ich obowiązków wobec Agencji wynikających z zawartych z nimi umów.

§ 40. Kontrola wewnętrzna jest sprawowana w postaci:

1) kontroli bieżącej polegającej na badaniu czynności w toku ich wykonywania, czy przebiegają one prawidłowo, w szczególności z punktu widzenia legalności i gospodarności; kontrola ta obejmuje również badanie rzeczywistego stanu rzeczowych i pieniężnych składników majątkowych oraz prawidłowości ich zabezpieczenia przed kradzieżą, zniszczeniem, uszkodzeniem i innymi szkodami,

2) kontroli wynikowej obejmującej badanie stanu faktycznego' i dokumentów odzwierciedlających czynności już dokonane.

§ 41. W razie ujawnienia wtoku kontroli czynu mającego cechy przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym Prezesa Agencji lub dyrektora oddziału terenowego, jak również zabezpiecza dokumenty i przedmioty stanowiące dowód przestępstwa oraz zawiadamia organy ścigania.

§ 42. Do przeprowadzenia kontroli przez pracownika komórki kontroli uprawnia imienne upoważnienie, wystawione przez Prezesa Agencji.

§ 43. 1. Kontrolujący podlega wyłączeniu od udziału w kontroli, jeżeli wyniki kontroli mogą dotyczyć jego praw lub obowiązków albo praw lub obowiązków jego małżonka, krewnych i powinowatych bądź osób związanych z nimi z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, a także innych osób bliskich.

2. Kontrolujący może być wyłączony od udziału w kontroli również w razie stwierdzenia innych przyczyn, które mogą mieć wpływ na bezpośrednie jego postępowanie.

3. O przyczynach wyłączenia osoba zainteresowana zawiadamia Prezesa Agencji.

4. Czynności kontrolne nie mogą być podjęte przed rozstrzygnięciem przez Prezesa Agencji sprawy wyłączenia od udziału w kontroli.

§ 44. Pracownicy Agencji oraz inne kontrolowane podmioty są obowiązani do udzielania kontrolującemu niezbędnych wyjaśnień i pomocy oraz udostępniania dokumentów.

§ 45. Wyniki kontroli stanowią podstawę podjęcia przez Prezesa Agencji działań w celu zapobieżenia powstawaniu nieprawidłowości.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA