w sprawie postępowania dotyczącego rejestracji
związków zawodowych.
Tekst pierwotny
Na podstawie art. 18 ust. 4 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. Nr 55, poz. 234) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Rejestr związków zawodowych, zwany dalej "rejestrem", dla organizacji związkowych, zwanych dalej "związkami", tworzony na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych, prowadzą:
1) dla ogólnokrajowych związków międzybranżowych i ogólnokrajowych zrzeszeń międzybranżowych - Sąd Wojewódzki w Warszawie,
2) dla związków innych niż określone w pkt 1 - sądy wojewódzkie właściwe miejscowo ze względu na siedzibę związku.
§ 2.
Rejestr składa się z trzech działów:
1) działu A, do którego wpisuje się organizacje związkowe oraz ich jednostki organizacyjne.
2) działu B, do którego wpisuje się ogólnokrajowe związki międzybranżowe,
3) działu C, do którego wpisuje się ogólnokrajowe zrzeszenie międzybranżowe.
§ 3.
Dla każdego działu rejestru prowadzi się oddzielną księgę rejestrową według wzoru stanowiącego załącznik do rozporządzenia.
§ 4.
Dla każdego związku prowadzi się oddzielne akta rejestrowe, obejmujące dokumenty dotyczące postępowania rejestracyjnego i dokumenty stanowiące podstawę wpisu do rejestru.
§ 5.
Wniosek o wpis związku do rejestru składa na piśmie organ upoważniony do jego reprezentowania.
§ 6.
1. Wniosek o wpis związku do rejestru powinien zawierać: nazwę związku i jego siedzibę, informację o liczbie założycieli oraz podpisy członków komitetu założycielskiego lub osób upoważnionych przez komitet do dokonania czynności związanych z rejestracją.
2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:
1) uchwałę o założeniu związku,
2) wykaz osób wchodzących w skład komitetu założycielskiego, zawierający imiona i nazwiska, miejsca zamieszkania oraz podpisy tych osób,
3) statut związku w dwóch egzemplarzach, ze wskazaniem daty jego uchwalenia.
§ 7.
1. Wniosek o wykreślenie, zmianę lub uzupełnienie wpisów w rejestrze powinien zawierać dane potrzebne do uzupełnienia poszczególnych rubryk rejestru. Do wniosku dołącza się dokumenty stanowiące podstawę wpisu.
2. Związek ma obowiązek złożyć wniosek o wpis do rejestru osób wybranych zgodnie ze statutem do organu uprawnionego do reprezentowania związku w terminie 14 dni od daty jego wyboru.
3. Wniosek powinien zawierać imiona i nazwiska osób wybranych do tego organu, ich miejsca zamieszkania oraz funkcję pełnioną w tym organie.
§ 8.
Sąd powinien wskazać wnioskodawcy ujawnione wady i braki w składanych pismach i wnioskach oraz pouczyć go o przeszkodach mogących mieć wpływ na sprawność postępowania lub na merytoryczne rozstrzygnięcie sprawy.
§ 9.
1. Jeżeli wniosek ma braki lub wady, które dadzą się usunąć, sąd wydaje postanowienie o wezwaniu do ich usunięcia i wyznacza w tym celu stosowny termin.
2. Jeżeli wnioskodawca nie usunie braków lub wad w wyznaczonym terminie, sąd odmówi dokonania wpisu do rejestru.
§ 10.
Podstawą postanowienia zarządzającego wpis do rejestru są wyłącznie dokumenty złożone do akt rejestrowych. W postanowieniu zarządzającym wpis do rejestru sąd określa dosłowną treść wpisu oraz rubrykę rejestru, do której wpis ma być dokonany.
§ 11.
Sąd nie może zarządzić wpisu do rejestru, jeżeli wpis ten musiałby ulec wykreśleniu w świetle treści złożonego wniosku lub z innych przyczyn byłby niezgodny z obowiązującymi przepisami lub faktycznym stanem rzeczy.
§ 12.
We wniosku o wpis do rejestru wzmianki o zmianie statutu powinno być zamieszczone zawiadomienie sądu o dokonanych zmianach - na podstawie nowego statutu, ze wskazaniem ich treści i daty powzięcia. Wzmiankę o treści tego zawiadomienia wpisuje się w rubryce "uwagi".
§ 13.
O powzięciu wiadomości, która może uzasadniać wykreślenie związku z rejestru, czyni się wzmiankę w rubryce "uwagi". Treść tej wzmianki może się opierać na okolicznościach, które doszły do wiadomości sądu w drodze urzędowej lub są powszechnie znane; sąd zażąda wyjaśnień co do okoliczności uzasadniających wykreślenie związku z rejestru.
§ 14.
Przepisy dotyczące wpisu w poszczególnych rubrykach rejestru stosuje się odpowiednio do wykreślenia wpisów w tych rubrykach.
§ 15.
Rejestr może przeglądać każdy pod nadzorem pracownika sądowego. Zaświadczenia, odpisy i wyciągi z rejestru są wydawane osobie, która wykaże interes prawny w ich uzyskaniu.
§ 16.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Sprawiedliwości: W. Chrzanowski
Załącznik 1. [REJESTR ZWIĄZKÓW ZAWODOWYCH]
Załącznik do rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 2 sierpnia 1991 r. (poz. 340)