Na podstawie art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 25 października 1990 r. o zwrocie majątku utraconego przez związki zawodowe i organizacje społeczne w wyniku wprowadzenia stanu wojennego (Dz. U. z 1991 r. Nr 4, poz. 17), zwanej dalej „ustawą”, zarządza się, co następuje:
§ 1. Społeczna Komisja Rewindykacyjna, zwana dalej „Komisją”, rozstrzyga sprawy o zwrot mienia, o którym mowa w art. 1 ust. 1 ustawy, zwanego dalej „mieniem”, lub o odszkodowanie za to mienie.
§ 2. Siedzibą Komisji jest miasto stołeczne Warszawa.
§ 3. 1. Komisja składa się z 20 członków; co najmniej połowa członków Komisji powinna posiadać wyższe wykształcenie prawnicze.
2. Pracami Komisji kieruje Przewodniczący.
3. Przewodniczącego Komisji i jego zastępcę wyznacza Minister Pracy i Polityki Socjalnej spośród członków Komisji posiadających wyższe wykształcenie prawnicze.
§ 4. Przewodniczący Komisji:
1) wyznacza przewodniczącego i członków zespołu orzekającego Komisji,
2) kieruje sprawy na posiedzenia,
3) wyznacza sprawy na posiedzenia wyjazdowe, jeżeli ułatwi to rozpoznanie sprawy lub przyczyni się do znacznego zaoszczędzenia kosztów postępowania.
§ 5. 1. O terminach posiedzeń zespołów orzekających Komisji Komisja zawiadamia strony, ich przedstawicieli lub pełnomocników.
2. Z przebiegu posiedzenia zespołu orzekającego Komisji sporządza się protokół, który podpisuje przewodniczący zespołu oraz osoba sporządzająca protokół.
§ 6. 1. Orzeczenia Komisji zapadają większością głosów; orzeczenie wraz z uzasadnieniem podpisują wszyscy członkowie zespołu orzekającego Komisji. Członek zespołu orzekającego Komisji może złożyć zdanie odrębne.
2. Przewodniczący zespołu orzekającego Komisji ogłasza orzeczenie i podaje ustnie zasadnicze powody rozstrzygnięcia.
§ 7. W razie zawarcia ugody między stronami, treść ugody wpisuje się do protokołu. Ugodę podpisują strony, ich przedstawiciele lub pełnomocnicy oraz członkowie zespołu orzekającego Komisji.
§ 8. Orzeczenie Komisji wraz z uzasadnieniem doręcza się z urzędu stronom, ich przedstawicielom lub pełnomocnikom. Orzeczenie powinno zawierać pouczenie o trybie i terminie złożenia skargi do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
§ 9. W miarę potrzeby Komisja obraduje na posiedzeniach plenarnych, zwoływanych przez Przewodniczącego Komisji w celu omówienia całokształtu spraw związanych z problematyką orzecznictwa Komisji oraz dokonania okresowej oceny jej pracy.
§ 10. Komisja składa Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej sprawozdania ze swej działalności w okresach półrocznych.
§ 11. Akta spraw z działalności Komisji podlegają archiwowaniu stosownie do obowiązujących w tym zakresie przepisów.
§ 12. Czynności administracyjno-biurowe Komisji wykonuje Sekretariat Komisji, podległy Przewodniczącemu Komisji.
§ 13. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Pracy i Polityki Socjalnej: M. Boni