REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 1989 nr 34 poz. 189

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ

z dnia 8 maja 1989 r.

w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli nie mających wyższego wykształcenia.

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. Nr 3, poz. 19, Nr 25, poz. 187 i Nr 31, poz. 214, z 1983 r. Nr 5, poz. 33, z 1988 r. Nr 19, poz. 132 i z 1989 r. Nr 4, poz. 24) oraz art. 10 pkt 1 ustawy z dnia 3 lipca 1984 r. o kulturze fizycznej (Dz. U. Nr 34, poz. 181, z 1988 r. Nr 19, poz. 132 i Nr 41, poz. 324 i z 1989 r. Nr 6, poz. 33) zarządza się, co następuje:

§ 1.
1. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkołach i innych placówkach oświatowo-wychowawczych, o których mowa w art. 3 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. Nr 3, poz. 19, Nr 25, poz. 187 i Nr 31, poz. 214, z 1983 r. Nr 5, poz. 33, z 1988 r. Nr 19, poz. 132 i z 1989 r. Nr 4, poz. 24), z uwzględnieniem § 2-12, posiada osoba, która legitymuje się dyplomem ukończenia studiów wyższych o kierunku zgodnym z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.

2. Przez przygotowanie pedagogiczne, rozumie się:

1) ukończenie studiów wyższych na kierunku i specjalności kształcącej nauczycieli,

2) ukończenie studiów wyższych na innych kierunkach i specjalnościach oraz jednej z niżej wymienionych form przygotowania pedagogicznego:

a) studium pedagogiczne,

b) międzywydziałowe studium pedagogiczne,

c) Studium Doskonalenia Pedagogicznego dla nauczycieli akademickich,

d) studium podyplomowe dla nauczycieli,

e) inna forma przygotowania do pracy w zawodzie nauczyciela, organizowana w systemie dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli i nauczycieli akademickich.

3. Przez zgodność kierunku studiów wyższych z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć rozumie się nauczanie tego przedmiotu lub prowadzenie zajęć w wymiarze równym co najmniej połowie obowiązkowego wymiaru zajęć nauczyciela.

4. W przypadku gdy liczba godzin określonego przedmiotu nauczania, wynikająca z planu nauczania w danej szkole, jest mniejsza od połowy obowiązkowego wymiaru zajęć nauczyciela - warunek zgodności kierunku studiów z nauczanym przedmiotem jest spełniony, jeżeli nauczyciel realizuje wszystkie godziny tego przedmiotu.

§ 2.
Kwalifikacje do prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych w przedszkolach i innych placówkach przedszkolnych posiada również osoba, która legitymuje się dyplomem ukończenia studiów wyższych o dowolnym kierunku oraz posiada przygotowanie pedagogiczne określone w § 1 ust. 2 pkt 2, a ponadto ukończyła studium przedmiotowo-metodyczne z zakresu wychowania przedszkolnego.
§ 3.
Kwalifikacje do nauczania w szkołach podstawowych posiada również osoba, która legitymuje się dyplomem ukończenia studiów wyższych o dowolnym kierunku oraz posiada przygotowanie pedagogiczne określone w § 1 ust. 2 pkt 2, a ponadto ukończyła studium przedmiotowo-metodyczne w zakresie przedmiotu, którego będzie nauczała.
§ 4.
Kwalifikacje do nauczania w liceach ogólnokształcących oraz przedmiotów ogólnokształcących w szkołach zawodowych i policealnych posiada osoba, która spełnia wymagania kwalifikacyjne określone w § 1 ust. 1-4, a ponadto uzyskała stopień naukowy lub tytuł zawodowy magistra.
§ 5.
Kwalifikacje do nauczania przedmiotów artystycznych lub prowadzenia zajęć o tym charakterze posiada również osoba, która spełnia wymagania kwalifikacyjne do nauczania tych przedmiotów lub prowadzenia zajęć w szkołach artystycznych, określone w odrębnych przepisach.
§ 6.
Kwalifikacje do nauczania przysposobienia obronnego posiada również osoba, która legitymuje się dyplomem ukończenia studiów wyższych i spełnia wymagania kwalifikacyjne w zakresie dowolnego przedmiotu nauczania lub zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz uzyskała stopień oficera, chorążego, podoficera rezerwy lub tytuł podchorążego rezerwy.
§ 7.
1. Kwalifikacje do nauczania teoretycznych przedmiotów zawodowych oraz prowadzenia praktycznej nauki zawodu w szkołach zawodowych (w tym również w pedagogicznych studiach technicznych) posiada osoba, która spełnia wymagania kwalifikacyjne określone w § 1 ust. 1-4, uzyskała stopień naukowy lub tytuł zawodowy magistra lub inżyniera oraz ukończyła kurs z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.

2. Kwalifikacje do nauczania metodyki praktycznej nauki zawodu w pedagogicznych studiach technicznych posiada osoba wymieniona w ust. 1, która posiada ponadto co najmniej dwuletni staż pracy na stanowisku nauczyciela praktycznej nauki zawodu.

§ 8.
Kwalifikacje do nauczania przedmiotów pedagogicznych w szkołach kształcących nauczycieli, nie będących szkołami wyższymi, posiada osoba, która uzyskała stopień naukowy lub tytuł zawodowy magistra w zakresie pedagogiki lub psychologii, a ponadto posiada co najmniej trzyletni staż pracy nauczycielskiej.
§ 9.
1. Kwalifikacje do prowadzenia zajęć w placówkach opiekuńczo-wychowawczych posiada osoba, która legitymuje się dyplomem ukończenia studiów wyższych o kierunku pedagogika, psychologia lub profilaktyka i resocjalizacja ze specjalizacją wychowawczą.

2. Kwalifikacje do prowadzenia zajęć w domach dziecka dla dzieci w wieku od 3 do 6 lat posiada również osoba, która legitymuje się dyplomem ukończenia studiów wyższych o kierunku wychowanie przedszkolne, a ponadto ukończyła studium pedagogiczne z zakresu opieki nad dzieckiem.

3. Kwalifikacje do prowadzenia zajęć w świetlicach szkół podstawowych posiada również osoba, która legitymuje się dyplomem ukończenia studiów wyższych dowolnego kierunku i ponadto ukończyła studium pedagogiczne w zakresie opieki nad dzieckiem.

§ 10.
1. Kwalifikacje do nauczania lub prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych w placówkach kształcenia specjalnego posiada osoba, która legitymuje się dyplomem ukończenia studiów wyższych o kierunku pedagogika specjalna i specjalności nadającej kwalifikacje do pracy w określonym typie placówki kształcenia i wychowania specjalnego.

2. Kwalifikacje do nauczania lub prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych w placówkach kształcenia specjalnego posiada również osoba, która legitymuje się dyplomem ukończenia studiów wyższych o dowolnym kierunku i specjalności nauczycielskiej, a ponadto ukończyła studia podyplomowe bądź inne dające kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej.

§ 11.
Kwalifikacje do prowadzenia zajęć w placówkach wychowania pozaszkolnego posiada również osoba, która legitymuje się dyplomem ukończenia studiów wyższych o kierunku pedagogika i specjalności pedagogika kulturalno-oświatowa.
§ 12.
1. Kwalifikacje do prowadzenia zajęć bibliotekarskich w bibliotekach szkolnych posiada również osoba, która legitymuje się dyplomem ukończenia studiów wyższych i spełnia wymagania kwalifikacyjne w zakresie dowolnego przedmiotu nauczania oraz ukończyła pedagogiczne studium bibliotekarskie.

2. Kwalifikacje do prowadzenia zajęć w bibliotekach pedagogicznych posiada również osoba, która legitymuje się dyplomem ukończenia studiów wyższych dowolnego kierunku i specjalności nauczycielskiej oraz ukończyła studia podyplomowe z zakresu bibliotekoznawstwa i informacji naukowej.

§ 13.
W szkołach i placówkach, o których mowa w § 2, 3, 7 i 11, stanowisko nauczyciela może zajmować osoba nie mająca wyższego wykształcenia, która posiada kwalifikacje określone w § 14-19.
§ 14.
Kwalifikacje do prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych w przedszkolach i innych placówkach przedszkolnych posiada osoba, która ukończyła studium wychowania przedszkolnego, studium nauczycielskie o kierunku wychowanie przedszkolne lub inną szkołę kształcącą nauczycieli przedszkola, nie będącą szkołą wyższą.
§ 15.
1. Kwalifikacje do nauczania w klasach I-III szkół podstawowych posiada osoba, która ukończyła studium nauczycielskie lub inną szkołę kształcącą nauczycieli, nie będącą szkołą wyższą, o kierunku nauczanie początkowe.

2. Kwalifikacje do nauczania określonego przedmiotu w klasach IV-VIII szkół podstawowych posiada osoba, która ukończyła studium nauczycielskie lub inną szkołę kształcącą nauczycieli, nie będącą szkołą wyższą, o kierunku zgodnym z nauczanym przedmiotem.

3. Do osób, o których mowa w ust. 2, przepisy § 1 ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.

§ 16.
Kwalifikacje do nauczania przysposobienia obronnego posiada osoba, która uzyskała świadectwo dojrzałości i stopień wojskowy oficera, chorążego lub podoficera rezerwy lub tytuł podchorążego rezerwy, a ponadto ukończyła studium pedagogiczne z zakresu wychowania obronnego.
§ 17.
Kwalifikacje do prowadzenia praktycznej nauki zawodu posiada osoba, która:

1) ukończyła pedagogiczne studium techniczne odpowiedniego kierunku lub studium nauczycielskie średnich szkół medycznych albo

2) posiada świadectwo dojrzałości technikum odpowiedniego kierunku i przygotowanie pedagogiczne uzyskane w systemie dokształcania i doskonalenia nauczycieli oraz ukończyła kurs z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, a ponadto odbyła co najmniej dwuletni staż pracy na stanowisku robotniczym w zawodzie, którego będzie nauczać, bądź posiada tytuł robotnika wykwalifikowanego lub mistrza, albo

3) posiada tytuł mistrza w zawodzie, którego będzie nauczać, przygotowanie pedagogiczne, uzyskane w systemie dokształcania i doskonalenia nauczycieli, i co najmniej ośmioletni staż pracy w określonym zawodzie.

§ 18.
Kwalifikacje do prowadzenia zajęć bibliotekarskich w bibliotekach szkół podstawowych i zasadniczych szkół zawodowych posiada osoba, która uzyskała świadectwo dojrzałości liceum bibliotekarskiego lub dyplom policealnego studium bibliotekarskiego, a ponadto ukończyła bibliotekarskie studium pedagogiczne.
§ 19.
Kwalifikacje do prowadzenia zajęć z wychowania fizycznego w przedszkolach, szkołach podstawowych i placówkach wychowania pozaszkolnego posiada osoba, która uzyskała świadectwo dojrzałości i stopień instruktora sportu, uzyskany według zasad określonych odrębnymi przepisami, a ponadto ukończyła odpowiednią formę przygotowania pedagogicznego, organizowaną w systemie dokształcania i doskonalenia nauczycieli.
§ 20.
Nauczycieli, którzy do dnia wejścia w życie rozporządzenia spełniali wymagania kwalifikacyjne na podstawie dotychczasowych przepisów oraz uzyskali mianowanie, uznaje się za posiadających kwalifikacje w rozumieniu przepisów niniejszego rozporządzenia.
§ 21.
Warunki fizyczne i zdrowotne, niezbędne do wykonywania zawodu nauczyciela, spełnia osoba, która przed nawiązaniem stosunku pracy przedstawiła - według zasad określonych w odrębnych przepisach - zaświadczenie zakładu społecznego służby zdrowia, stwierdzające posiadanie tych warunków.
§ 22.
Traci moc rozporządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 24 sierpnia 1982 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudniać nauczycieli nie mających wyższego wykształcenia (Dz. U. Nr 29, poz. 206).
§ 23.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Minister Edukacji Narodowej: J. Fisiak

Metryka
  • Data ogłoszenia: 1989-06-06
  • Data wejścia w życie: 1989-06-06
  • Data obowiązywania: 1989-06-06
  • Z mocą od: 1989-06-06
  • Dokument traci ważność: 1991-11-13

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA