REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 1982 nr 10 poz. 76
OŚWIADCZENIE RZĄDOWE
z dnia 23 lutego 1982 r.
o przyjęciu załącznika E.8 do Międzynarodowej konwencji dotyczącej uproszczenia i harmonizacji postępowania celnego, sporządzonej w Kyoto dnia 18 maja 1973 r., dotyczącego odpraw warunkowych towarów przeznaczonych do przetworzenia za granicą.
Podaje się niniejszym do wiadomości, że zgodnie z artykułem 12 ustęp 4 Międzynarodowej konwencji dotyczącej uproszczenia i harmonizacji postępowania celnego, sporządzonej w Kyoto dnia 18 maja 1973 r. (Dz. U. z 1980 r. Nr 12, poz. 38), wszedł w życie w stosunku do Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej dnia 28 grudnia 1981 r. załącznik E.8 dotyczący odpraw warunkowych towarów przeznaczonych do przetworzenia za granicą.
Minister Spraw Zagranicznych: J. Czyrek
Załącznik do oświadczenia rządowego
z dnia 23 lutego 1982 r.
Przekład
ZAŁĄCZNIK E.8
dotyczący odpraw celnych warunkowych towarów przeznaczonych do przetworzenia za granicą.
Wstęp.
Większość państw przewiduje w swoim ustawodawstwie krajowym całkowite lub częściowe zwolnienie od cła przywozowego i podatków towarów, które są przedmiotem powrotnego przywozu po przetworzeniu, uszlachetnieniu lub naprawie za granicą. Postępowanie celne, które przewiduje tego rodzaju zwolnienia, nosi nazwę odpraw celnych warunkowych towarów przeznaczonych do przetworzenia za granicą.
Zastosowanie tego postępowania może być uzależnione od warunku, iż operacja uszlachetnienia nie zostanie uznana przez właściwe władze za sprzeczną z interesami narodowymi.
Ulgi udzielane przy powrotnym przywozie towarów poddanych za granicą operacji uszlachetnienia są zazwyczaj częściowe; mogą one jednak przybrać formę całkowitego zwolnienia od cła i podatków, w razie gdy naprawa była przeprowadzona za granicą bezpłatnie.
Definicje.
W rozumieniu niniejszego załącznika:
(a) określenie "odprawy celne warunkowe towarów przeznaczonych do przetworzenia za granicą" oznacza postępowanie celne, w ramach którego towary będące w wolnym obrocie w obszarze celnym mogą być czasowo wywożone w celu przetworzenia, uszlachetnienia lub naprawy za granicą i następnie powrotnie przywożone z całkowitym lub częściowym zwolnieniem od cła przywozowego i podatków;
(b) określenie "towary będące w wolnym obrocie" oznacza towary, którymi można dysponować bez ograniczeń celnych;
(c) określenie "cła przywozowe i podatki" oznacza cła i wszelkie inne opłaty, podatki, akcyzy lub inne należności, pobierane od przywozu lub w związku z przywozem towarów z zagranicy, z wyjątkiem opłat i należności, których wysokość jest ograniczona do przybliżonych kosztów świadczonych usług;
(d) określenie "wyroby kompensujące" oznacza wyroby uzyskane za granicą w trakcie lub w wyniku przetworzenia, uszlachetnienia lub naprawy towarów odprawionych warunkowo;
(e) określenie "kontrola celna" oznacza środki podejmowane w celu zapewnienia przestrzegania ustaw i zarządzeń, za których przestrzeganie odpowiedzialna jest administracja celna;
(f) określenie "osoba" oznacza zarówno osobę fizyczną, jak i prawną, chyba że z kontekstu wynika inaczej.
Zasada.
Norma
1. Odprawę celną warunkową towarów przeznaczonych do przetworzenia za granicą regulują postanowienia niniejszego załącznika.
Zakres stosowania.
Norma
2. Wypadki, w których może być zastosowana odprawa celna warunkowa towarów przeznaczonych doi przetworzenia za granicą, i warunki, jakie powinny być przy tym spełnione, określa ustawodawstwo krajowe.
Uwagi:
1. Warunki, w jakich udzielane jest zezwolenie na dokonanie odprawy celnej warunkowej towarów przeznaczonych do przetworzenia za granicą, mogą być ustalone ogólnie i (lub) szczegółowo.
2. Udzielenie zezwolenia na dokonanie odprawy celnej warunkowej towarów przeznaczonych do przetworzenia za granicą może być uzależnione od warunku, że operacja przetworzenia nie jest sprzeczna z interesami narodowymi.
3. Władze celne mogą zażądać od osoby dokonującej odprawy celnej warunkowej towarów przeznaczonych do przetworzenia za granicą wyspecyfikowania operacji przetworzenia lub przerobu, którym będą poddane towary za granicą.
Zalecenie
praktyczne
3. Niedopuszczalna jest odmowa wydania zezwolenia na dokonanie odprawy celnej, warunkowej towarów przeznaczonych do przetworzenia za granicą wyłącznie ze względu na to, że towary mają być poddane tej operacji w tym, a nie innym kraju.
Norma
4. Prawo do dokonania odpraw celnych warunkowych towarów przeznaczonych do przetworzenia za granicą nie powinno być ograniczone do właścicieli tych towarów.
Odprawa celna warunkowa wywozowa.
(a) Formalności poprzedzające odprawę celną warunkową wywozową.
Norma
5. Jeżeli odprawa celna warunkowa towarów przeznaczonych do przetworzenia za granicą jest uzależniona od uzyskania uprzedniego zezwolenia, ustawodawstwo krajowe powinno ustalać warunki, w jakich takie zezwolenie jest wymagane, oraz władze upoważnione do jego wydawania.
Zalecenie
praktyczne
6. Osobom, które przeprowadzają na znaczną skalę i w sposób ciągły operacje związane z odprawami celnymi warunkowymi w celu przetworzenia za granicą, należy udzielać generalnego zezwolenia na przeprowadzanie takich operacji.
Zalecenie
praktyczne
7. Jeżeli ułatwi to postępowanie przy odprawie celnej warunkowej towarów przeznaczonych do przetworzenia za granicą lub jeżeli kompetentne władze uznają to za niezbędne, władze te powinny ustalić stopę wydajności takich operacji. Opis, jakość i ilość różnych wyrobów kompensujących powinny być wyspecyfikowane przy ustalaniu takiej stopy.
Uwagi:
1. W celu ustalenia stopy wydajności władze celne mogą przyjąć za podstawę warunki, w jakich przeprowadzana jest operacja, jeżeli są one znane. Mogą one domagać się przedstawienia kontraktów z przedsiębiorstwami zagranicznymi, które będą przeprowadzały operacje przetworzenia lub przerobu, Mogą one przyjąć za podstawę stopę wydajności ustaloną przez władze celne w kraju, w którym dokonana będzie operacja przetworzenia.
2. Standardowe stopy wydajności mogą być ustalone, jeżeli operacja przetworzenia przeprowadzona za granicą:
- dotyczy towarów, których charakterystyki techniczne są stosunkowo niezmienne,
- jest zazwyczaj przeprowadzana w ściśle określonych warunkach technicznych oraz
- pozwala uzyskać wyroby kompensujące o niezmiennej jakości.
(b) Zgłoszenie towaru do odprawy celnej warunkowej wywozowej.
Norma
8. Ustawodawstwo krajowe powinno ustalić warunki, w jakich towary przeznaczone do przetworzenia za granicą powinny być zgłaszane do odprawy celnej warunkowej wywozowej we właściwym urzędzie celnym, oraz warunki, w jakich powinno być przedstawione zgłoszenie celne towarów do wywozu.
Zalecenie
praktyczne
9. Władze celne powinny zezwalać, aby dla odprawy celnej warunkowej w wywozie, w razie wywozu towarów celem ich przetworzenia za granicą, było stosowane zgłoszenie celne używane przy odprawie celnej ostatecznej w wywozie,
Zalecenie
praktyczne
10. Jeżeli stosowane są specjalne formularze przy zgłaszaniu towarów przeznaczonych do przetworzenia za granicą do odprawy celnej warunkowej w wywozie, powinny być one ujednolicone z formularzami używanymi przy zgłaszaniu towarów do odprawy ostatecznej w wywozie.
(c) Kontrola towarów.
Zalecenie
praktyczne
11. Na wniosek osoby dokonującej zgłoszenia i z powodów uznanych za istotne przez władze celne, powinny one w miarę możliwości zezwolić na to, aby towary zgłoszone do odprawy celnej warunkowej w celu ich przetworzenia za granicą były odprawione poza miejscem urzędowania; przy tym kosztami powstałymi w związku z takim trybem odprawy można obciążyć osobę zgłaszającą towary do odprawy.
(d) Ustalenie tożsamości towarów.
Norma
12. Wymagania związane ze stwierdzeniem tożsamości towarów odprawionych warunkowo w celu przetworzenia za granicą są ustanawiane przez władze celne, które powinny uwzględnić takie elementy, jak na przykład rodzaj towarów czy rodzaj operacji przetwarzania.
Uwagi:
1. Dla stwierdzenia tożsamości towarów odprawionych warunkowo w celu przetworzenia za granicą władze celne mogą nałożyć oznakowania celne (plomby, odciski pieczęci, perforacje itp.) lub oprzeć się na oznakowaniu, numerach lub innych cechach zamieszczonych w sposób trwały na towarze lub też na opisie towarów, rysunkach technicznych bądź pobranych próbkach.
2. Władze celne mogą również zezwolić, aby stwierdzenie tożsamości towaru zostało dokonane po przedstawieniu, w momencie przywozu wyrobów kompensujących, pisemnego oświadczenia przywożącego odnośnie do tożsamości towarów zawartych w tych wyrobach, popartego złożeniem właściwych dokumentów handlowych związanych z operacją przetworzenia.
Zalecenie
praktyczne
13. Jeżeli niewłaściwe są inne środki identyfikacyjne, władze celne powinny wykorzystać dokument informacyjny, którego wzór podany jest w załączniku nr 1 do niniejszego załącznika, pod warunkiem że operacja przetwarzania lub przerobu przeprowadzana jest na terytorium celnym Układającej się Strony, która wyraziła zgodę na stosowanie dokumentów informacyjnych zgodnie z zasadami ujętymi w załączniku nr 2 do niniejszego załącznika.
Okres ważności odprawy celnej warunkowej w wywozie.
Norma
14. Jeżeli władze celne ustalają okres ważności odpraw celnych warunkowych towarów przeznaczonych do przetworzenia za granicą, okres ten powinien uwzględniać czas niezbędny do dokonania operacji przetworzenia, łącznie z maksymalnym okresem przewidzianym w ustawodawstwie krajowym, jeśli taki jest ustanowiony.
Zalecenie
praktyczne
15. Na wniosek osoby zainteresowanej i z powodów uznanych za istotne przez władze celne powinny one przedłużyć pierwotnie ustalony okres ważności odprawy celnej warunkowej.
Przywóz wyrobów kompensujących.
Norma
16. Ustawodawstwo krajowe ustala wymagania, według jakich wyroby kompensujące powinny być zgłoszone we właściwym urzędzie celnym, oraz sposób zgłoszenia.
Uwagi:
1. Ustawodawstwo krajowe może stanowić, iż zgłoszenie celne powinno zawierać szczegóły niezbędne do likwidacji odprawy celnej warunkowej wywozowej towarów, które były poddane za granicą przetworzeniu.
2. Ustawodawstwo krajowe może stanowić, iż towary uzyskane za granicą w wyniku przetworzenia towarów identycznych w opisie, jakości i charakterystykach technicznych z towarami odprawionymi warunkowo w celu przetworzenia za granicą uznawane są za wyroby kompensujące w rozumieniu niniejszego załącznika (za równoważne z wyrobami kompensującymi).
Zalecenie
praktyczne
17. Należy zapewnić możliwość zgłoszenia wyrobów kompensujących do odprawy celnej w urzędzie celnym innym niż urząd, w którym dokonano odprawy celnej warunkowej towarów przeznaczonych do przetworzenia za granicą.
Norma
18. Należy zapewnić możliwość przywozu wyrobów kompensujących w całości lub partiami.
Zalecenie
praktyczne
19. Na wniosek przywożącego i z powodów uznanych za istotne przez władze celne powinny one w miarę możliwości zezwolić na to, aby wyroby kompensujące były odprawione poza miejscem urzędowania, przy czym kosztami powstałymi w związku z takim trybem odprawy można obciążyć przywożącego.
Norma
20. Na wniosek osoby zainteresowanej właściwe władze powinny, na warunkach ustalonych w ustawodawstwie krajowym, zezwolić, aby towary odprawione warunkowo w celu przetworzenia za granicą były powrotnie przywiezione z całkowitym zwolnieniem od cła przywozowego i podatków, jeśli nie mogły one być poddane przetworzeniu, przerobowi lub naprawie i zostały zwrócone eksporterowi w tym samym stanie.
Zwolnienie nie dotyczy cła przywozowego i podatków, które zostały zwrócone lub refundowane w związku z czasowym wywozem towarów w celu przetworzenia za granicą.
Norma
21. W razie gdy ustawodawstwo krajowe nie stawia wymagania powrotnego przywozu towarów czasowo wywiezionych w celu przetworzenia za granicą, należy zapewnić możliwość zastąpienia odprawy celnej warunkowej odprawą ostateczną w wywozie, z zachowaniem wszelkich warunków i formalności stosowanych przy odprawach celnych ostatecznych.
Cło przywozowe i podatki stosowane wobec wyrobów kompensujących.
Norma
22. Ustawodawstwo krajowe ustala zakres zwolnień od cła przywozowego i podatków, z jakich korzystają wyroby kompensujące, oraz sposób obliczania takich zwolnień.
Uwaga:
W wypadku zwolnień częściowych obliczenie należnego cła przywozowego i podatków może być oparte na wartości dodanej w wyniku przetworzenia towarów za granicą. Obliczenie takie może być również dokonane przez odjęcie od sumy cła przywozowego i podatków ciążących na wyrobach kompensujących sumy cła przywozowego i podatków, jakie ciążyłyby na towarach czasowo wywiezionych w celu przetworzenia za granicą, gdyby zostały one przywiezione z kraju, w którym zostały one poddane przetworzeniu, w takim stanie, w jakim zostały do tego kraju wwiezione. Do obliczenia należy przyjmować stawki celne obowiązujące w czasie odprawy celnej wyrobów kompensujących. Jednak w wypadku, gdyby stawki celne stosowane na mocy niniejszej reguły były wyższe od stawek, które miałyby zastosowanie do wyrobów kompensujących, obliczenie może być dokonane na podstawie stawek mających zastosowanie do tych wyrobów.
Norma
23. Zwolnienie od cła przywozowego i podatków stosowane wobec wyrobów kompensujących nie dotyczy cła przywozowego i podatków, które zostały zwrócone lub zrefundowane w związku z czasowym wywozem towarów przeznaczonych do przetworzenia za granicą.
Zalecenie
praktyczne
24. W razie gdy towary czasowo wywiezione w celu przetworzenia za granicą zostały tam poddane bezpłatnej naprawie, należy zapewnić możliwość ich powrotnego przywozu z całkowitym zwolnieniem od cła importowego i podatków na warunkach określonych w ustawodawstwie krajowym.
Zalecenie
praktyczne
25. Należy udzielić zwolnienia od cła przywozowego i podatków, jeżeli wyroby kompensujące zostały złożone w magazynie celnym lub strefie wolnocłowej przed zgłoszeniem ich do odprawy celnej przywozowej,
Zalecenie
praktyczne
26. Należy udzielić zwolnienia od cła przywozowego i podatków, jeżeli wyroby kompensujące zostały zgłoszone do odprawy celnej warunkowej przed zgłoszeniem ich do odprawy celnej ostatecznej w przywozie.
Zalecenie
praktyczne
27. Należy udzielać zwolnienia od cła przywozowego i podatków, jeżeli tytuł własności wyrobów kompensujących został przekazany innej osobie przed zgłoszeniem ich do odprawy celnej przywozowej, pod warunkiem, że wyroby te zostały zgłoszone do odprawy w imieniu lub na koszt osoby, która dokonała odprawy celnej warunkowej w wywozie towarów przeznaczonych do przetworzenia za granicą.
Uwaga:
Przy zmianie tytułu własności towarów mogą być pobierane pewne wewnętrzne podatki.
Informacje dotyczące odpraw celnych warunkowych towarów przeznaczonych do przetworzenia za granicą.
Norma
28. Władze celne powinny zapewnić, aby wszelkie informacje dotyczące odpraw celnych warunkowych towarów przeznaczonych do przetworzenia za granicą były dostępne dla wszystkich zainteresowanych osób.
Załącznik nr 1 do Załącznika E.B
Dokument informacyjny dla ułatwienia odprawy celnej warunkowej towarów przesyłanych z jednego kraju do drugiego w celu przetworzenia, przerobu lub naprawy
Uwagi Urzędu Celnego.
Uwagi dotyczące zasad stosowania dokumentu informacyjnego.
1. Eksporter powinien zapewnić, aby władze celne kraju czasowego przywozu były w stanie ustalić tożsamość towarów i spełnić wszelkie warunki, jakie mogą one w tym celu postawić.
2. Właściwie wypełniony dokument informacyjny (DI) powinien być przedstawiony władzom przy odprawie celnej towaru.
3. Jeżeli towary mają być reimportowane partiami, należy stosować następującą procedurą;
a) Czasowy eksport:
Eksporter przedstawia DI w dwóch egzemplarzach. Urząd celny poświadcza oba egzemplarze i zwraca je eksporterowi, który przesyła oryginał DI do importera, a ten przechowuje go do zakończenia reeksportu. Eksporter przechowuje duplikat DI.
b) Czasowy import:
Importer przedstawia oryginał DI urzędowi celnemu, który poświadcza część II i zwraca mu DI.
c) Reeksport partiami:
Reeksporter wypełnia dodatkową część III (łącznie z rubryką G) i przedstawia urzędowi celnemu wraz z oryginałem DI. Urząd celny poświadcza dodatkową część III po zweryfikowaniu jej z DI. Reeksporter przesyła dodatkową część III reimporterowi.
d) Reimport partiami:
Reimporter przedstawia dodatkową część III i swój egzemplarz DI urzędowi celnemu w celu weryfikacji.
e) Ostatnia partia w ramach reeksportu:
Reeksporter wypełnia część III oryginału DI, łącznie z rubryką G. Urząd celny poświadcza oryginał DI i zwraca go reeksporterowi, który przesyła go reimporterowi.
f) Ostatnia partia w ramach reimportu:
Reimporter przedstawia oba egzemplarze DI urzędowi celnemu.
Załącznik nr 2 do Załącznika E.8
Zasady stosowania dokumentu informacyjnego.
1. Dokument informacyjny jest stosowany, w razie gdy niemożliwe jest stwierdzenie tożsamości towarów w momencie powrotnego przywozu za pomocą normalnych środków kontroli (plomby, znaki, próbki itp.) lub też zaakceptowania pisemnego oświadczenia osoby zgłaszającej towary do powrotnego przywozu odnośnie do ich tożsamości.
2. Eksporter powinien zapewnić, aby władze celne kraju przywozu czasowego były w stanie ustalić tożsamość towarów i spełnić wszelkie warunki, jakie mogą one w tym celu postawić.
3. Gdy dokument informacyjny został uwierzytelniony przez władze celne kraju czasowego wywozu, władze celne kraju czasowego przywozu powinny dokonać niezbędnych poświadczeń na tym dokumencie.
4. Władze celne kraju czasowego przywozu powinny podjąć wysiłki w celu uzupełnienia dokumentu informacyjnego w każdym wypadku, gdy zostaną o to poproszone, nawet gdy towary nie zostały odprawione warunkowo w przywozie (np. ze względu na to, że nie ciąży na nich cło przywozowe i podatki.
5. Administracje celne zainteresowanych krajów mogą uzgodnić modyfikację formy czy sposobu postępowania z dokumentem informacyjnym w wypadkach, gdy jest to celowe ze względu na wyjątkowe trudności w stwierdzeniu tożsamości przy powrotnym przywozie.
- Data ogłoszenia: 1982-04-02
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA