Tylko połowa Polaków uważa się za pewnych siebie, a co piątemu mężczyźnie i co czwartej kobiecie brakuje pewności siebie

Zbigniew Biskupski
rozwiń więcej
Pewność siebie: dla kogo ta cecha jest ważniejsza - kobiety czy mężczyzny / Shutterstock

Zdaniem zdecydowanej większości Polaków pewność siebie to przede wszystkim wiara we własne możliwości, umiejętność wyrażania i obrony własnego zdania oraz poczucie własnej wartości. Choć pewność siebie jest cechą mocniej pożądaną przez kobiety, to niestety dostrzega ją u siebie mniej niż połowa badanych Polek.

Co ważne, zdaniem 63 proc. Polaków pewność siebie można wypracować. I o dziwo, częściej od mężczyzn uważają tak kobiety.

Pewność siebie: można wypracować w sobie, ale to długi proces

Sztuce wypracowywania pewności siebie Sukces Pisany Szminką (Fundacja WłączeniPlus) i marka Kérastase przeznacza bezpłatne warsztaty rozwojowe dla młodych kobiet, organizowane w ramach akcji Power Talks.

Wcześniej w ramach kampanii Power Talks przeprowadzono badanie na reprezentatywnej grupie Polek i Polaków, z którego wynika, że pewność siebie rośnie w nas wraz z upływającymi latami.
W konsekwencji pewność siebie dostrzega u siebie jedynie 36 proc. osób w wieku 18-24 lata, 43 proc. w grupie 25-34 lata i 46 proc. – w wieku 35-44 lata.
Ale już 51 proc. wśród 45-55 lat i 55 proc. respondentów powyżej 55 roku życia.
Co ciekawe, częściej brak pewności siebie dostrzegają w sobie kobiety (28 proc. względem 20 proc. wśród mężczyzn). Mniej niż połowa (47 proc.) ankietowanych uważa się za osoby pewne siebie.

Pewność siebie: kobiety mniej ufają swoim możliwościom od mężczyzn

Wyniki badania wskazują, że zdaniem Polaków osoby pewne siebie cechuje: wiara we własne możliwości (71 proc.) oraz umiejętność wyrażania własnego zdania (70 proc.).
Jednocześnie jedynie 34 proc. badanych kobiet wierzy we własne możliwości, a 43 proc. potrafi swobodnie wyrażać swoje zdanie.

W dalszej kolejności respondenci jako cechy osoby pewnej siebie wskazywali poczucie własnej wartości (69 proc.), umiejętność obrony własnego zdania (69 proc.) oraz akceptację siebie (68 proc.).
Badane dostrzegają te cechy u siebie rzadko, posiadanie ich deklaruje kolejno 38 proc., 40 proc. i 37 proc. respondentek. 

W opinii 63 proc. badanych pewność siebie nie jest cechą wrodzoną, ale można nad nią pracować.
Okazuje się, że częściej przekonanie, że można budować własną pewność siebie dotyczy kobiet (68 proc. w porównaniu do 58 proc. wśród mężczyzn) oraz osób młodych, w wieku 18-24 lat (75 proc. wskazań). 

Kobiety chcą być pewne siebie, bo to dla nich cecha bardzo pozytywna

Wyniki badania wskazują, że dla blisko trzech na czterech respondentów bycie pewnym siebie jest ważne, z czego dla 22 proc. – bardzo ważne.
Okazuje się, że pewność siebie istotniejsza jest dla kobiet (79 proc. względem 68 proc. wśród mężczyzn).

Aż 82 proc. badanych jest zdania, że pewność siebie jest cechą pozytywną, a 30 proc. uznaje ją za zdecydowanie pozytywną. Ponownie częściej myślą tak kobiety – 86 proc. w porównaniu do 79 proc. w grupie mężczyzn.
– Zdrowa pewność siebie jest kluczem do spełnienia we wszystkich aspektach życia. Niestety, obserwuję to od lat, wiele Polek wciąż zmaga się z jej brakiem, co ogranicza ich możliwości i hamuje rozwój – mówi Olga Kozierowska, prezeska Fundacji WłączeniPlus i twórczyni Sukcesu Pisanego Szminką.
Właśnie dlatego z pełnym oddaniem angażujemy się projekt #Power Talks, a ja osobiście zdecydowałam się poprowadzić warsztaty w tym obszarze w ramach realizacji części mojej życiowe misji, dzielenia się pozyskaną wiedzą w formie „podaj dalej” – dodaje Olga Kozierowska.

Jak wyjaśnia, badanie przeprowadzone zostało przez Socjolożki.pl w ramach akcji Power Talks, której celem jest wspieranie młodych kobiet i pomoc w budowaniu ich poczucia własnej wartości.
Olga Kozierowska, twórczyni Sukcesu Pisanego Szminką oraz Anna Flis, ekspertka Sukcesu Pisanego Szminką, podczas bezpłatnych warsztatów wesprą młode kobiety w pracy nad pewnością siebie, podzielą się konkretnymi narzędziami i ćwiczeniami, pozwalającymi na odkrywanie własnego potencjału.

Z kolei Natalia Kacprzak, Brand Business Leader Kérastase w Polsce i Krajach Bałtyckich wyjaśnia zaangażowanie marki w inicjatywę społeczną Power Talks.
– Ilustruje ona nasze zaangażowanie w działania na rzecz zmian na lepsze. We współpracy z organizacjami non-profit, realizujemy nasz cel, jakim jest walka z brakiem pewności siebie i dawanie jej młodym kobietom, poprzez programy mentoringu kierowane przez kobiety do kobiet – mówi Natalia Kacprzak.
– To przesłanie odzwierciedla wartości reprezentowane przez Kérastase i stanowi odpowiedź na jedną z najważniejszych potrzeb w naszym społeczeństwie.  Wierzymy, że wspólnymi siłami możemy budować potencjał kobiet i wzmacniać ich pozycję w społeczeństwie – dodaje menadżerka Kérastase.

Budowanie pewności siebie na warsztatach Power Talks

Fundacja WłączeniPlus pod marką Sukces Pisany Szminką wraz z marką Kérastase zaprasza na bezpłatne warsztaty rozwojowe dla młodych kobiet, które odbędą się w Poznaniu (23.10.2024) oraz Sopocie (06.11.2024).
– Warsztaty organizujemy pro publico bono, kierując się zasadą „podaj dalej”. Od uczestniczek warsztatów oczekujemy jedynie przekazania pozyskanej wiedzy następnej osobie, której jest ona jest potrzebna – dodaje Olga Kozierowska.
W ramach programu Power Talks do 2025 roku wsparcie otrzyma ponad 15 tysięcy kobiet na całym świecie.

Infor.pl
Komunikat ZUS: Utrudnienia w działaniu aplikacji mZUS oraz programie Płatnik
11 paź 2024

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje o ograniczeniach w działaniu aplikacji mobilnej mZUS dla Lekarza oraz programu Płatnik.

Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?
11 paź 2024

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

Zabawa na świeżym powietrzu sposobem na zapobieganie otyłości u dzieci
11 paź 2024

Nowe wyniki badań opublikowanych na łamach „Acta Paediatrica” sugerują, że dzieci w wieku przedszkolnym, które bawią się na świeżym powietrzu są mniej narażone na wystąpienie otyłości w późniejszym dzieciństwie. 

Już nie uciekniesz przez ZUS-em! Oskładkowanie umów o dzieło
11 paź 2024

„Ostatni bastion” nieoskładkowany przez ZUS, czyli umowy o dzieło, mają zostać objęte obowiązkowymi ubezpieczeniami społecznymi, tj. ubezpieczeniami emerytalnym, rentowymi i wypadkowym oraz dobrowolnym ubezpieczeniem chorobowym. Jedyny wyjątek od powyższej zasady ma dotyczyć umów zawieranych przez studentów albo uczniów poniżej 26 roku życia. 

Aplikacje zakupowe: jedni sprawdzają i porównują ceny, inni traktują jak marketplace lub sklep internetowy
11 paź 2024

Aplikacje zakupowe podbiły serca klientów. Najczęściej służą do poznania i porównania cen, ale i pośrednictwa w zakupach. Zaskoczeniem jest najchętniej kupowany asortyment artykułów za pośrednictwem OLX, AliExpress, Zalando czy Empik.

Nie tylko w sklepach ceny ruszyły ostro w górę. Równie dramatycznie drożeją usługi, a liderem wzrostów jest branża budowlana
11 paź 2024

Rosnące wynagrodzenia, a w konsekwencji koszty pracy, to główny powód podnoszenia cen towarów i usług w przemyśle i w handlu. Z kolei w branży usługowej głównym sprawcą jest inflacja, a dla transportu podstawowym motywem podwyżek usług jest drożejąca energia.

Nagroda jubileuszowa: Komu przysługuje i w jakiej wysokości
11 paź 2024

Kodeks pracy nie zajmuje się nagrodą jubileuszową, co oznacza, że to świadczenie nie przysługuje wszystkim pracownikom. Tzw. jubileuszówka jest bowiem świadczeniem charakterystycznym dla sfery budżetowej. Jej wysokość ustalana jest w zależności od stażu pracy i wysokości wynagrodzenia uprawnionej osoby.

Tylko połowa Polaków uważa się za pewnych siebie, a co piątemu mężczyźnie i co czwartej kobiecie brakuje pewności siebie
11 paź 2024

Zdaniem zdecydowanej większości Polaków pewność siebie to przede wszystkim wiara we własne możliwości, umiejętność wyrażania i obrony własnego zdania oraz poczucie własnej wartości. Choć pewność siebie jest cechą mocniej pożądaną przez kobiety, to niestety dostrzega ją u siebie mniej niż połowa badanych Polek.

Rząd: Na świadczenie wspierające 9 575 000 minut. 380 000 wniosków osób niepełnosprawnych. To jedna z przyczyn opóźnień
11 paź 2024

Rząd wskazuje przyczyny opóźnień w przyznawaniu świadczeń wspierających. Dwie obciążają osoby niepełnosprawne. Bo składali wnioski "papierowe" oraz wnioski "wadliwe" albo "przez osoby nieuprawnione". Jeden wniosek papierowy to 25 minut czasu na wprowadzenie do systemu. Dla 380 000 wniosków daje to 9 575 000 minut pracy i 20 000 pracy po 8h dziennie. 

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie
19 wrz 2024

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

pokaż więcej
Proszę czekać...