Taksówkarz czy kierowca aplikacyjny? Porównanie kosztów i zarobków

Taksówkarz czy kierowca aplikacyjny? Porównanie kosztów i zarobków / ShutterStock

Marzysz o pracy za kółkiem, kochasz jeździć samochodem, znasz dobrze swoje miasto i masz w sobie żyłkę do nawiązywania kontaktów? A może chcesz zarabiać na przewozie pasażerów, ale nie wiesz, który zawód – taksówkarz czy kierowca aplikacyjny – będzie dla Ciebie bardziej opłacalny i dogodny? Odpowiedź nie jest jednoznaczna, bo oba zawody wiążą się z różnymi kosztami początkowymi, wymaganiami i potencjalnymi zarobkami. Przyjrzyjmy się im dokładniej.

rozwiń >

Ile kosztuje zostać taksówkarzem?

Choć taksówkarz i kierowca aplikacyjny mają podobną rolę – transportują pasażerów z punktu A do punktu B – różnice w kosztach, wymaganiach i swobodzie pracy są dość znaczące. Zanim zdecydujesz się na zawód taksówkarza, musisz liczyć się z licznymi inwestycjami.

Podstawowym wymogiem, który wyróżnia zawód taksówkarza, jest konieczność zdobycia licencji taksówkarskiej. Licencja ta wydawana jest przez odpowiedni urząd na określony czas oraz obszar świadczenia usług, co wiąże się z dodatkowymi kosztami. Licencja jest przypisana do konkretnego pojazdu, co w praktyce oznacza, że jeśli zamierzamy korzystać z kilku aut, każdemu z nich trzeba wystarać się o osobną licencję.

Koszty związane z uzyskaniem licencji:

  • Badania lekarskie i psychologiczne (sprawdzające, czy możesz wykonywać zawód bez przeciwwskazań zdrowotnych)
  • Zaświadczenie o niekaralności
  • Przyszłe koszty związane z ubezpieczeniem pojazdu, jego przystosowaniem do roli taksówki, a także regularnymi przeglądami technicznymi
  • Koszt samej licencji – jej wydanie to koszt kilku tysięcy złotych, a sama licencja przypisana jest do jednego pojazdu, co może stanowić pewne ograniczenie
  • Obowiązkowe oznaczenie taksówki (m.in. światło sygnalizacyjne na dachu z napisem "TAXI")

Wymagania do uzyskania licencji:

  • Ważne prawo jazdy
  • Badania zdrowotne i psychologiczne
  • Zaświadczenie o niekaralności
  • Własny pojazd spełniający określone normy techniczne

Dodatkowo, zawód taksówkarza wiąże się z koniecznością spełniania standardów korporacyjnych, jeśli zdecydujesz się na pracę w jednej z firm taksówkarskich. Część kosztów (np. samochód) może być pokrywana przez korporację, ale często będziesz musiał oddać część swoich zarobków na rzecz firmy. Korporacje narzucają także sztywne zasady dotyczące godzin pracy, tras oraz opłat, co zmniejsza elastyczność.

Inwestycje w pojazd – kosztowne przygotowanie samochodu

Pojazd, którym będziesz przewoził pasażerów, musi spełniać określone wymogi. Musi być wyposażony w taksometr lub aplikację mobilną, która pełni funkcję licznika opłat. Wymagane są także podstawowe akcesoria, takie jak apteczka, zapasowe koło lub zestaw naprawczy. Pojazd musi być również odpowiednio oznakowany, a na dachu powinna znajdować się lampa sygnalizacyjna z napisem „TAXI”.

W przypadku pracy z korporacją, część tych kosztów jest przerzucana na firmę, ale za to musisz liczyć się z oddaniem części zarobków. Jeżeli chcesz pracować na własny rachunek, cała odpowiedzialność za koszty, jak i inne formalności spoczywa na Twoich barkach.

Kierowca aplikacyjny – tańsza alternatywa?

Jeśli nie chcesz inwestować dużych sum w licencje, samochód czy przystosowanie pojazdu, praca kierowcy aplikacyjnego może być lepszą opcją. Kierowcy aplikacyjni korzystają z platform takich jak Uber, Bolt czy FreeNow, co oznacza, że nie muszą ubiegać się o licencję na działalność transportową. Co więcej, koszty startowe w tej pracy są znacznie niższe. Nie musisz inwestować w specjalną licencję na pojazd, wystarczy, że pojazd posiada odpowiednią homologację oraz numer identyfikacyjny, który może być wydany przez firmę przewozową.

Zalety pracy kierowcy aplikacyjnego:

  • Brak konieczności uzyskiwania licencji indywidualnej – odpowiada za to firma przewozowa
  • Elastyczność godzin pracy – sam wybierasz, kiedy i jak długo pracujesz
  • Brak opłat stałych, jak w przypadku korporacji – zarabiasz od kursu, nie płacisz za nic, gdy nie pracujesz
  • Możliwość łatwego monitorowania swoich zarobków i zoptymalizowania tras

To wszystko sprawia, że koszty związane z pracą kierowcy aplikacyjnego są zdecydowanie mniejsze, a sama praca – bardziej elastyczna.

"Współpraca z platformami przewozowymi to doskonały pomysł, by spróbować sił w zawodzie kierowcy lub taksówkarza. Pozwala przełamać własne blokady, w tym blokady psychologiczne i społeczne. Jedyną inwestycją jest poświęcony czas. W zamian otrzymujemy doświadczenie, które bez względu na wynik końcowy jest zawsze bezcenne" – zauważa Wiktor Grejber, Co-founder Natviol, aplikacji rozliczeniowej dla kierowców i kurierów.

Rozliczanie i obowiązki podatkowe

Chociaż praca kierowcy aplikacyjnego daje większą swobodę, nie oznacza to, że jest pozbawiona obowiązków. Wielu kierowców staje przed wyzwaniem rozliczania swoich przychodów i dotrzymywania wszystkich zobowiązań wobec Urzędu Skarbowego i ZUS. W tym przypadku, zależnie od formy zatrudnienia, kierowca może być uznany za przedsiębiorcę lub pracownika platformy.

Z tego powodu rozliczenia mogą być skomplikowane, zwłaszcza w zakresie VAT i obowiązków podatkowych. Warto wówczas skorzystać z dedykowanych narzędzi, które pomogą w tym procesie, automatyzując wszelkie formalności.

Poradnik „Odliczanie VAT w firmie”

Zarobki – taksówkarz vs. kierowca aplikacyjny

Zarobki taksówkarza i kierowcy aplikacyjnego mogą się różnić w zależności od wielu czynników – lokalizacji, liczby przejazdów, opłat czy warunków pogodowych. Jednak warto pamiętać, że taksówkarz musi zmagać się z licznymi kosztami stałymi, które obniżają jego ostateczny zysk. Do tych kosztów należy doliczyć podatki, składki ZUS, ubezpieczenie samochodu, paliwo, naprawy, a także opłaty związane z pracą w korporacji.

Z kolei kierowca aplikacyjny ma więcej swobody, ponieważ nie jest obciążony stałymi kosztami i może decydować, kiedy i jak długo będzie pracować. Dzięki temu jego potencjalne zarobki mogą być wyższe, a sama praca bardziej elastyczna. Zamiast stałych opłat, kierowcy aplikacyjni płacą jedynie prowizję za wykonane kursy.

Podsumowanie

Zawód taksówkarza wiąże się z dużą inwestycją na starcie – zarówno pod względem finansowym, jak i czasowym. Konieczność uzyskania licencji, przystosowania pojazdu i spełnienia szeregu wymagań może odstraszać osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę z transportem osób. Z kolei praca kierowcy aplikacyjnego to mniejsze koszty początkowe, elastyczność w godzinach pracy oraz możliwość samodzielnego zarządzania rozliczeniami.

Oba zawody mają swoje zalety i wyzwania, a wybór zależy od Twoich preferencji. Jeśli chcesz spróbować sił w zawodzie kierowcy, ale bez dużych inwestycji, rozpoczęcie pracy jako kierowca aplikacyjny może być doskonałym rozwiązaniem. Jeśli jednak zależy Ci na stabilności i tradycyjnej pracy w korporacji, zawód taksówkarza może być trafnym wyborem.

Źródło: Na podstawie informacji prasowej Natviol

oprac. Adam Kuchta
rozwiń więcej
Infor.pl
Jerzyki – naturalni pogromcy komarów. Czy te ptaki mogą skutecznie chronić nas przed owadami?
01 kwi 2025

Walka z uciążliwymi komarami to temat powracający każdego lata. Coraz więcej miast decyduje się na ekologiczne rozwiązania, które są zarówno skuteczne, jak i przyjazne dla środowiska. Jednym z nich jest wspieranie jerzyków – ptaków potrafiących zjeść tysiące owadów dziennie. Jak wygląda akcja rozdawania budek lęgowych dla jerzyków i dlaczego warto wziąć w niej udział?

Utrata przez uczestnika PPK statusu osoby zatrudnionej to nie koniec oszczędzania w PPK [Przykłady]
01 kwi 2025

Zmiana przez uczestnika PPK tytułu do ubezpieczeń społecznych nie zwalnia podmiotu zatrudniającego z obowiązku dokonywania wpłat do PPK za tę osobę. Oznacza to, że utrata statusu osoby zatrudnionej nie wpływa na status uczestnika PPK. Nadal należy odprowadzać wpłaty do PPK.

Dwa domy na jednej działce - czy i kiedy to możliwe?
01 kwi 2025

W internecie czasem pojawiają się pytania o możliwość budowy dwóch domów jednorodzinnych na jednej działce. Wyjaśniamy, czy jest to dopuszczalne.

ZNP chce powrotu do dyskusji o ocenianiu prac domowych w szkołach. Rodzice proszą o zadawanie do domu. MEN zapowiada ewaluację obowiązujących rok przepisów
01 kwi 2025

Trzeba wrócić do dyskusji o możliwości oceniania prac domowych. Nauczyciele krytykują przepisy, rodzice proszą ich o prace domowe - powiedziała PAP rzeczniczka prasowa ZNP Magdalena Kaszulanis. Rok po wprowadzeniu zmian dotyczących prac domowych szefowa MEN Barbara Nowacka zapowiedziała ewaluację.

Masz wadę wzroku i prawo jazdy? Możesz dostać areszt, 1500 zł grzywny a nawet zakaz prowadzenia pojazdów jeśli nie stosujesz się do kodu na dokumencie
01 kwi 2025

Jeśli masz wadę wzroku i jeździsz samochodem sprawdź swoje prawo jazdy. Chodzi o rewers i specjalne kody. Okazuje się, że na kierowców nakładane są wysokie grzywny a nawet odbierane są uprawnienia czy stosowany jest areszt, za to, że nie stosują się do wytycznych na dokumencie uprawniającym do poruszania się samochodem czy innym pojazdem mechanicznym.

Najtańsze mieszkanie od dewelopera. Ile kosztuje?
01 kwi 2025

Ile trzeba zapłacić za najtańsze mieszkanie od dewelopera? Jakie powierzchnie mają takie nieruchomości? Gdzie są dostępne? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Matura 2025. Czy matura z matematyki będzie nadal obowiązkowa?
01 kwi 2025

W 2025 r. jednym z obowiązkowych egzaminów na maturze jest egzamin z matematyki. Do Ministerstwa Edukacji wpłynęła petycja w sprawie zniesienia obowiązku zdawania egzaminu z tego przedmiotu. Jaka jest odpowiedź resortu edukacji?

Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty
01 kwi 2025

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

Ważny wyrok dla osób z niepełnosprawnościami. Spory w MOPS trwają bo nie uzasadnia swoich decyzji
01 kwi 2025

Wiele osób z niepełnosprawnościami nie jest świadomych co do tego, że często organ postępuje wadliwie w ich sprawie. Organ zamiast wydać decyzję administracyjną o prawie lub braku prawa do świadczenia, wydaje informację o sposobie rozpatrzenia wniosku bez uzasadnienia. To nie jest to samo co decyzja administracyjna, która zawiera ściśle określone elementy. Jednostka powinna mieć gwarancję rozpoznania jej wniosku w formie decyzji, wydawanej w odpowiedniej procedurze, która następnie podlega kontroli. Odnosi się to zwłaszcza do rozstrzygnięć opartych na uznaniu, czy na ocenie nieostrych przesłanek - w stosunku do osób z niepełnosprawnościami.

Emerytury pomostowe 2025. W razie odmowy ze strony ZUS, trzeba się zwrócić do Państwowej Inspekcji Pracy
01 kwi 2025

Jednym z warunków przyznania emerytury pomostowej przez ZUS jest wykonywanie wcześniej prac w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze. Często jest problem z udokumentowaniem tego. Wtedy ZUS wydaje decyzję odmowną i nie przyznaje emerytury pomostowej.

pokaż więcej
Proszę czekać...