Nowe zasady obliczania płacy minimalnej. Algorytm jest zbyt skomplikowany i zbyt mocno wpływa na wzrosty stawki minimalnej

Nowe zasady obliczania płacy minimalnej. Algorytm jest zbyt skomplikowany i zbyt mocno wpływa na wzrosty stawki minimalnej / shutterstock

Rząd przygotowuje reformę systemu ustalania płacy minimalnej, która wejdzie w życie w 2026 roku. Ma ona związek z unijną dyrektywą o adekwatnych wynagrodzeniach minimalnych. Planowane zmiany polegają na uproszczeniu sposobu obliczania płacy minimalnej, bazując na kryteriach takich jak poziom inflacji i relacja do przeciętnego wynagrodzenia w kraju.

Wynagrodzenie minimalne przez ostatnie trzy lata rosło w Polsce dwucyfrowo. Podwyżka, która wejdzie w życie od stycznia 2025 roku, jest skromniejsza, jednak ponownie przełoży się na większe obciążenia dla pracodawców. Bezrobocie w obliczu zapaści demograficznej nie jest zagrożeniem, jednak firmy mogą mniej chętnie zatrudniać osoby podejmujące pierwszą pracę. Jednocześnie rząd wdraża unijną dyrektywę o minimalnym wynagrodzeniu, która ma uregulować jego relację do przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej.

Zbyt dynamiczny wzrost płacy minimalnej może się odbijać negatywnie na rynku pracy

"Obawiamy się, że wzrosty płacy minimalnej są zbyt dynamiczne. Właściwie drugi rok płaca minimalna rośnie w tempie 20 proc. – to znacznie więcej aniżeli średnie wzrosty w gospodarce. Zwłaszcza sektor mikro- i małych przedsiębiorstw z trudem sobie z tym radzi. Nie wiemy dokładnie jak, bo dane z mikrofirm są zbierane w stopniu ograniczonym, ale wydaje się, że może to wpływać na spadek zatrudnienia i wzrost szarej strefy" – mówi prof. dr hab. Jacek Męcina, doradca zarządu Konfederacji Lewiatan. "Powinniśmy wyhamować te dynamiczne wzrosty płacy minimalnej, zwłaszcza że stosunek płacy minimalnej do przeciętnego wynagrodzenia jest już bardzo wysoki".

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 12 września 2024 roku w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2025 roku od 1 stycznia przyszłego roku minimalne wynagrodzenie zostanie podniesione do kwoty 4666 zł brutto. To o 8,5 proc. więcej niż obecnie. Wzrasta również minimalna stawka godzinowa – od 1 stycznia 2025 roku będzie to kwota 30,50 zł brutto. W przyszłym roku podwyżka nastąpi tylko raz. W 2024 roku podwyżki płacy minimalnej miały miejsce dwukrotnie, od 1 stycznia najniższa pensja wynosiła 4242 zł, a od 1 lipca – 4300 zł. Oznaczało to wzrost minimalnego wynagrodzenia o odpowiednio 21,5 proc. oraz 19,4 proc. w stosunku do kwoty sprzed 12 miesięcy. Podobnie w 2023 roku płaca minimalna wzrosła dwa razy, od stycznia o 15,9 proc., a od lipca o 19,6 proc. rok do roku.

"Zbyt dynamiczny wzrost płacy minimalnej może się oczywiście odbijać negatywnie na rynku pracy. Nie grozi nam może bezrobocie, ponieważ jesteśmy w głębokiej zapaści demograficznej i raczej jesteśmy gospodarką uzależnioną od zasobów migracyjnych, ale na pewno może to oznaczać pewne perturbacje dla młodzieży, która może mieć większe trudności z wchodzeniem na rynek pracy" – wyjaśnia prof. Jacek Męcina.

Przeciętne wynagrodzenie w firmach zatrudniających 10 i więcej osób wzrosło w sierpniu o 11,1 proc., a między styczniem a sierpniem – o 11,6 proc., jak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego. Z kolei mediana wynagrodzeń w gospodarce narodowej wyniosła w kwietniu 2024 roku (ostatnie dostępne dane) 6500,00 zł i była niższa od średniego wynagrodzenia (8323,00 zł) o 21,9 proc. Oznacza to, że pół roku temu minimalne wynagrodzenie stanowiło 65 proc. pensji wypłacanej większości Polaków.

Dyrektywa Unii Europejskiej zmieni sposób liczenia płacy minimalnej

"Dziś dyskutujemy o tym, w jaki sposób zmienić regulacje dotyczące płacy minimalnej. Kontekstem jest dyrektywa Unii Europejskiej o adekwatnych wynagrodzeniach i wiemy już, że ten mechanizm powinien zmienić sposób liczenia płacy minimalnej" – wskazuje doradca zarządu Konfederacji Lewiatan. "Algorytm jest zbyt skomplikowany i zbyt mocno wpływa na wzrosty płacy minimalnej, dlatego lepszym rozwiązaniem byłoby proste odniesienie wzrostu płacy minimalnej do realnych wielkości, a więc o poziom inflacji, ewentualnie z zakotwiczeniem jej jeszcze na poziomie 50 proc. przeciętnego wynagrodzenia".

Rząd pracuje nad nową ustawą o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, która zacznie funkcjonować od 1 stycznia 2026 roku. Wynika ona z konieczności implementacji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2041 z 19 października 2022 roku w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej. Dyrektywa zakłada m.in., że podstawą ustalania lub aktualizacji ustawowych wynagrodzeń minimalnych są cztery obligatoryjne elementy kryteriów (siła nabywcza ustawowych wynagrodzeń minimalnych z uwzględnieniem kosztów utrzymania, ogólny poziom wynagrodzeń i ich rozkład, stopa wzrostu wynagrodzeń oraz długoterminowe krajowe poziomy produktywności i ich zmiany). Do oceny adekwatności ustawowych wynagrodzeń minimalnych państwa członkowskie mają wykorzystać orientacyjne wartości referencyjne, np. 60 proc. mediany wynagrodzeń brutto lub 50 proc. przeciętnego wynagrodzenia brutto. Projekt ustawy reguluje zasady i tryb ustalania oraz aktualizacji minimalnego wynagrodzenia za pracę, wskazuje organ doradczy właściwy w sprawach związanych z minimalnym wynagrodzeniem za pracę, reguluje kwestie związane ze sprawozdawczością w zakresie minimalnego wynagrodzenia za pracę, a także określa zasady i tryb ustalania oraz wypłacania minimalnej stawki godzinowej.

Rady Dialogu Społecznego jako organ doradczy w kwestiach związanych z minimalnym wynagrodzeniem za pracę

W projekcie ustawy podkreśla się także rolę Rady Dialogu Społecznego jako organu doradczego w kwestiach związanych z minimalnym wynagrodzeniem za pracę, w szczególności z jego ustalaniem i aktualizacją. Zdaniem eksperta Konfederacji Lewiatan w ostatnich latach efektywność porozumienia w ramach komisji trójstronnej spadała.

"Przyczyny spadku dynamiki dialogu społecznego i jego efektywności są różne. Na pewno potrzebne jest większe zaangażowanie strony rządowej, aby ten dialog się rozwijał, ale to jest też kwestia reprezentacji. Mamy problem z reprezentacją po stronie pracodawców" – ocenia prof. Jacek Męcina. "Przy stole pracodawców siedzi już siedem organizacji i bardzo często ten dialog polega na tym, że to organizacje pracodawców muszą najpierw między sobą uzgodnić stanowisko, żeby podjąć negocjacje ze stroną związkową i stroną rządową. Więc pierwszym zadaniem jest zmiana kryteriów reprezentatywności, aby dialog był prowadzony przez rząd, trzy centrale związkowe i trzy największe organizacje pracodawców".

Przyszłość rynku pracy ściśle związana z nowymi procesami

Rozmowa z prof. Jackiem Męciną odbyła się podczas XIII Europejskiego Forum Nowych Idei (EFNI), które miało miejsce w Sopocie 16–18 października, a którego organizatorem jest Konfederacja Lewiatan. W trakcie EFNI rozmawiano m.in., jak odbudować i pobudzić dialog społeczny jako nowoczesną formułę zarządzania publicznego oraz o umiejętnościach, które będą potrzebne w przyszłości wobec ciągłej ewolucji warunków na rynku pracy i zestawu niezbędnych kompetencji. Ciągłe podnoszenie kwalifikacji i nabywanie nowych umiejętności jest nieuniknione, by nadążyć za zmieniającym się jak w kalejdoskopie światem automatyzacji, robotyzacji, transformacji cyfrowej i sztucznej inteligencji.

"Przyszłość rynku pracy jest ściśle związana z nowymi procesami, które się dzieją w gospodarce. Transformacja technologiczna, robotyzacja, automatyzacja, wykorzystanie sztucznej inteligencji – to głównie wpłynie na zmianę struktury zatrudnienia. Myślę, że nie dzisiaj, nie jutro, ale w ciągu dekady będzie to mocniej oddziaływać na rynek pracy. To oznacza, że wielu pracowników produkcyjnych może stracić pracę, ewentualnie będą musieli podnieść swoje kwalifikacje" – przewiduje ekspert rynku pracy. "Po drugiej stronie będzie wzrost znaczenia usług zarówno tych osobistych: lekarze, pielęgniarki, opiekunowie, fizjoterapia, medycyna, kosmetyka, ale także tych dla biznesu związanych z marketingiem czy doradztwem, więc zmieni nam się struktura zatrudnienia, a dzisiejsi pracownicy muszą być przygotowani na zmianę kwalifikacji. Oczywiście w tym wszystkim będzie cały czas duże znaczenie wiedzy cyfrowej i kompetencji IT".

oprac. Adam Kuchta
rozwiń więcej
Infor.pl
Płaca minimalna jako wynagrodzenie zasadnicze? Zmieni się sposób obliczania. Będzie nowa ustawa, będą rewolucyjne zmiany
28 paź 2024

Od 1 stycznia 2025 r. minimalne wynagrodzenie za pracę będzie wynosić 4666 zł brutto. To już prawdopodobnie ostatni raz, gdy minimalna płaca będzie ustalana na podstawie obowiązującej od 2003 r. ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Trwają bowiem prace nad nową ustawą, która ma wdrożyć do polskiego prawa przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego.

Likwidacja komisji lekarskich w ZUS od 1 stycznia 2025 r. Trzy nowe zasady dla starających się o rentę, zasiłek, świadczenie [Nowelizacja]
27 paź 2024

W ZUS rewolucja. Znikają trzyosobowe komisje odwoławcze. Orzeczenia będą wydawali jednoosobowo lekarze - zarówno w I i II instancji. Orzeczenia będą też wydawały pielęgniarki i fizjoterapeuci. Jest za mało lekarzy na rynku.

Kandydaci na prezydenta 2025: PiS ujawnił krótką listę, są na niej trzy nazwiska
27 paź 2024

Na liście potencjalnych kandydatów PiS znajdują się: prezes IPN Karol Nawrocki, europoseł i były kandydat na prezydenta stolicy Tobiasz Bocheński oraz b. minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek. Ostateczne, oficjalne ogłoszenie kandydata ma nastąpić w najbliższym czasie.

Czy zmieni się wiek emerytalny? Prezes ZUS właśnie wypowiedział się na ten temat
27 paź 2024

Wiek emerytalny nie będzie zmieniany, ale każdy może obliczyć wysokość przyszłej emerytury i przeanalizować, jak długo chce być aktywny zawodowo - powiedział prezes ZUS Zbigniew Derdziuk. Podkreślił, że wyzwaniem dla ZUS na najbliższe lata jest m.in. dalszy proces wdrażania nowych technologii.

Sprawca ukradł biżuterię i kosmetyki na kwotę 544 zł. Został skazany na 6 miesięcy więzienia. Ale to jeszcze nie koniec tej historii
27 paź 2024

Sprawca ukradł na kwotę 544 zł. Prokurator wystąpił o ukaranie jak za przestępstwo. W listopadzie 2023 r. sąd skazał sprawcę na 6 miesięcy pozbawienia wolności. Tyle że 1 października 2023 r. weszła w życie nowelizacja Kodeksu wykroczeń, przesuwająca granicę kwotową oddzielającą kradzież lub przywłaszczenie jako wykroczenie od przestępstwa z 500 zł na 800 zł. Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił do Sądu Najwyższego z kasacją wyroku na rzecz skazanego.

6246,13 zł miesięcznie od 1 stycznia 2025 r. [Jest ustawa, ale świadczenie tylko dla około 5000 osób, może mniej]
27 paź 2024

Jest uchwalona nowa ustawa z dnia 18 października 2024 r. o świadczeniu honorowym z tytułu ukończenia 100 lat. Co to jest świadczenie honorowe? Ile wynosi emerytura honorowa w 2024 roku? Od jakiego wieku przysługuje emerytura honorowa? Ile wynosi dodatek dla 100-latka?

Zmiany w kołach gospodyń wiejskich: w jednej miejscowości może być więcej niż jedno KGW
27 paź 2024

Zmiany w kołach gospodyń wiejskich (KGW) i to nie małe. Jest ustawa z podpisem Prezydenta RP. Czy będzie "nieuczciwa konkurencja" KGW?

Za dużo Polaków pobiera zasiłek pielęgnacyjny (1 mln) i rodzinny (1 mln). W 2025 r. rządowi uda się zmniejszyć liczbę tych drugich
27 paź 2024

Wielu Polaków ironicznie się uśmiecha nawet nie na wysokość zasiłku pielęgnacyjnego (215,84 zł), tylko na to, że nie było podwyżki od 2019 r. Wszyscy wiemy jak wielka jest skumulowana inflacja za okres 2019 r. - 2024 r. Nawet przy 215,84 zł koszt wszystkich zasiłków pielęgnacyjnych dla budżetu to rocznie prawie 2,6 mld zł. Zasiłek pobiera przeszło 1 mln Polaków każdego miesiąca. Podwyżka o 100 zł do 315,84 zł wydaje się symboliczna. Ale dla budżetu, to dodatkowy roczny koszt 1,2 mld zł. Na podwyżkę 200 zł potrzebne jest 2,4 mld zł, a na 300 zł aż 3,6 mld zł. 

Świadczenie pielęgnacyjne w 2025 r. jest atrakcyjne (3287 zł). Przegrał zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) i zasiłek rodzinny (95 zł). I przegrywa bon senioralny (2150 zł)
27 paź 2024

Z uwagi na trudną sytuację budżetową (straty powodziowe zwiększyły trudności) tylko osoby mające świadczenia waloryzowane automatycznie (bez decyzji polityków) zyskają w 2025 r. Liderem korzyści jest świadczenie pielęgnacyjne, które zyskało na ogromnej podwyżce pensji minimalnej (10%!). Przegrani to zasiłek pielęgnacyjny (0 zł podwyżki), zasiłek rodzinny (0 zł podwyżki). Najnowszym przegranym jest chyba bon senioralny (2150 zł). To nowe świadczenie zawiera zapisy wykluczające jego otrzymanie, gdy opiekun emeryta ma przyznane świadczenie pielęgnacyjne.

Aż 100 zł miesięcznie na energię elektryczną [Wniosek o dodatek do energii elektrycznej: od 28 października do 30 listopada 2024 r.]
27 paź 2024

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przypomina o terminie na złożenie wniosku o dodatek do energii elektrycznej. Termin to od dnia 28 października do dnia 30 listopada 2024 r. Można zyskać nawet 100 zł miesięcznie.

pokaż więcej
Proszę czekać...