REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Płaca minimalna według nowego wzorca. Ma być zależna od prognozowanej wysokości przeciętnego wynagrodzenia (orientacyjna wartość referencyjna 55 proc.)

Płaca minimalna według nowego wzorca. Ma być zależna od prognozowanej wysokości przeciętnego wynagrodzenia
Płaca minimalna według nowego wzorca. Ma być zależna od prognozowanej wysokości przeciętnego wynagrodzenia
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Aktualnie trwają prace konsultacyjne nad projektem ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Nowe regulacje mają wejść w życie od 2026 r. Ustawodawca przewiduje m.in., że wysokość płacy minimalnej ma być powiązana z przeciętnym wynagrodzeniem w gospodarce narodowej (orientacyjna wartość referencyjna 55 proc.).

Najnowszy projekt autorstwa resortu pracy dotyczący płacy minimalnej ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej. Zgodnie z jej zapisami państwa członkowskie są zobowiązane do dokonywania oceny adekwatności minimalnego wynagrodzenia. W tym celu muszą wybrać jedną lub kilka "orientacyjnych wartości referencyjnych". Przykładowo może to być np. 60 proc. mediany wynagrodzeń, 50 proc. przeciętnego wynagrodzenia (na poziomie międzynarodowym lub na poziomie krajowym).

Zmiany mają też na celu doprecyzowanie istniejących przepisów i wprowadzenie bardziej sprawiedliwego i przejrzystego kształtu minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej, a także ochronę wynagrodzenia wynikającego z minimalnej stawki godzinowej. Nowe przepisy mają wejść w życie od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Wysokość płacy minimalnej związana z przeciętnym wynagrodzeniem w gospodarce narodowej (orientacyjna wartość referencyjna 55 proc.)

REKLAMA

Regulacja w większości jest powtórzeniem już obowiązujących przepisów ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Nowy jest m.in. przepis, która stanowi, że do corocznej oceny wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę będzie ustalona orientacyjna wartość referencyjna 55 proc. prognozowanej wysokości przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, przyjętej do opracowania projektu ustawy budżetowej.

Autorzy projektu wskazują, że relacja minimalnego wynagrodzenia za pracę do przeciętnego wynagrodzenia sukcesywnie rośnie. W 2023 r. wynosiła 50,3 proc., natomiast w 2024 r. wynosi 53,7 proc. "Zatem zasadnym jest, aby orientacyjna wartość referencyjna, do której osiągnięcia mamy dążyć i do której będzie porównywane minimalne wynagrodzenie za pracę, była ustalona na wyższym poziomie (55 proc. prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, przyjętego do opracowania projektu ustawy budżetowej)" - podkreślono w uzasadnieniu. Polecamy: Kodeks pracy 2024. Praktyczny komentarz z przykładami

Płaca minimalna powinna być ustalona zgodnie z wzorcem zawartym we wdrażanej dyrektywie Unii Europejskiej

REKLAMA

Rzeczniczka MŚP minister Agnieszka Majewska krytycznie odnosi się do propozycji orientacyjnej wartości referencyjnej, zgodnie z którą płaca minimalna powinna stanowić 55% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej. Zdaniem minister Majewskiej wartość ta powinna być ustalona na poziomie 50%, co byłoby zgodne z wzorcem zawartym we wdrażanej dyrektywie.

"Propozycja Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odbiega na niekorzyść pracodawców od regulacji unijnych, co jest tym bardziej nieuzasadnione, że już obecnie poziom płacy minimalnej w Polsce jest wyższy niż w zdecydowanej większość krajów europejskich. Już obecnie koszty pracownicze są najczęściej wskazywaną przez przedsiębiorców barierą utrudniającą działalność gospodarczą. Zbyt wysoki poziom wynagrodzenia minimalnego jest szczególnie dotkliwy w mniej zamożnych częściach kraju i w efekcie pogłębia zjawisko nierówności społecznych" - wskazuje Rzeczniczka MŚP minister Agnieszka Majewska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorcy chcą odniesienie płacy minimalnej do referencyjnej wysokości 50% przeciętnego wynagrodzenia i formuły matematycznej, a nie decyzji polityków

"Preferowanym mechanizmem, byłoby odniesienie minimalnego wynagrodzenia do referencyjnej wysokości 50% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce proponowanej w dyrektywie oraz utrzymanie gwarancji płacy minimalnej na poziomie 50% przeciętnej, wzmocniony o gwarantowaną podwyżkę o wysokość inflacji. Dopełnieniem tej propozycji mógłby być mechanizm mrożenia płacy minimalnej" – uważa prof. Jacek Męcina, doradca zarządu Konfederacji Lewiatan.

"W pracach nad nową ustawą konieczne jest większe powiązanie, z poszanowaniem praw partnerów społecznych, wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie. Innymi słowy, gdyby partnerzy społeczni nie doszli do porozumienia –  wynagrodzenie minimalne byłoby w wysokości wynikającej z matematycznej formuły, a nie decyzji polityków, jak w ostatnich latach" - wskazuje Jacek Męcina.

Minimalne wynagrodzenie za pracę jako wynagrodzenie zasadnicze

Nowy projekt przewiduje również wprowadzenie minimalnego wynagrodzenia za pracę jako wynagrodzenia zasadniczego. Według przepisów wysokość wynagrodzenia zasadniczego pracownika zatrudnionego w pełnym miesięcznym wymiarze czasu pracy nie może być niższa od wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Przez zasadnicze wynagrodzenie, według projektu ustawy, należy rozumieć podstawowy i obligatoryjny składnik wynagrodzenia pracownika bez dodatkowych składników oraz innych świadczeń związanych z pracą, bez względu na system wynagradzania. To oznacza, że poziom minimalnego wynagrodzenia ma osiągać płaca zasadnicza, bez wliczania np. nagród czy premii. Obecnie przy ustalaniu minimalnej płacy uwzględniane są również inne składniki.

Powyższe oznacza istotną zmianę dla pracodawcy. Otóż, nie będzie on już miał możliwości zaproponowania pracownikowi na etacie podstawy niższej niż aktualna minimalna pensja krajowa. Zobacz także: Minimalna stawka godzinowa. Nowe przepisy to przede wszystkim wyższe kary dla pracodawców [od 1500 zł do 45000 zł]

Coroczny wzrost wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę i mechanizm korygujący

Projekt ustawy utrzymuje też dotychczasowy mechanizm ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę. Przepisy gwarantują zatem coroczny wzrost wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w stopniu nie niższym niż prognozowany na dany rok wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem. Jednocześnie, jeśli w roku, w którym odbywają się negocjacje, wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę jest niższa od połowy wysokości przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w I kwartale tego roku, to gwarancja ta jest zwiększana dodatkowo o 2/3 prognozowanego wskaźnika realnego przyrostu PKB.

Jeżeli w roku poprzednim rzeczywisty wzrost cen różnił się od prognozowanego, ustawa przewiduje zastosowanie mechanizmu korygującego (zastosowanie wskaźnika weryfikacyjnego w odniesieniu do wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w danym roku z tytułu różnicy pomiędzy rzeczywistym a prognozowanym wzrostem cen w roku poprzednim).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komu przysługuje renta rodzinna w 2025 r.

Renta rodzinna przysługuje uprawnionym członkom rodziny zmarłej osoby, która w miała prawo do emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy. Renta rodzinna przysługuje także po osobie ubezpieczonej, która spełniła warunki do przyznania emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy. Posiadanie prawa do renty rodzinnej jest niezbędne do uzyskania renty wdowiej.

Super przywilej w VAT w 2025 r. Prof. Modzelewski: po co faworyzować podatkowo usługi świadczone za granicą?

Zmiany wprowadzone w podatku od towarów i usług z początkiem roku (prawdopodobnie przez przypadek) radykalnie zmniejszają opodatkowanie szkół wyższych (choć nie tylko ich). Usługi edukacyjne, które w przypadku tych podmiotów nie dawały prawa do odliczenia, stanowią istotę ich działalności – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

GUS: przeciętne wynagrodzenie w styczniu 2025 r. wzrosło o 9,2% w stosunku do stycznia 2024 r. Ile wynosi?

GUS: przeciętne miesięczne wynagrodzenie w styczniu 2025 r. wzrosło o 9,2% w stosunku do stycznia 2024 r. Ile wyniosło przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w pierwszym miesiącu 2025 r.? Czy przeciętne zatrudnienie również wzrosło?

KRD: Łączne zadłużenie osób, które nie uiściły kar za jazdę bez biletu wynosi prawie 370 mln zł

Wysokość kary za jazdę bez biletu wielokrotnie przewyższa cenę samego biletu, a mimo to pasażerowie ryzykują przejazd bez opłaty. Z danych opublikowanych przez Krajowy Rejestr Długów wynika, że łączne zadłużenie osób, które nie uiściły kar za jazdę bez biletu wynosi prawie 370 mln zł.

REKLAMA

500 plus dla seniora od KRUS: Co to jest za świadczenie, komu przysługuje i na jakich warunkach?

500 plus dla seniorów z KRUS to świadczenie uzupełniające przeznaczone dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji. Jego celem jest wsparcie finansowe seniorów, których dochody nie przekraczają określonego progu. Maksymalna wysokość świadczenia wynosi 500 zł miesięcznie, a jego przyznanie zależy od spełnienia określonych warunków. Sprawdź, komu przysługuje, jakie są zasady jego wypłaty i jak złożyć wniosek.

Procedury egzaminu ósmoklasisty 2025

Centralna Komisja Egzaminacyjna poinformowała o przebiegu oraz całej procedurze egzaminy ósmoklasisty w 2025 r. W tym roku uczniów czekają zmiany. Jedną z nich jest zmiana czasu trwania egzaminu. Co jeszcze się zmienia?

Od 1 marca emeryci i renciści będą mogli więcej dorobić

1 marca 2025 r. wzrastają limity, do których emeryci i renciści mogą dorobić do świadczeń, jakie wypłaca im ZUS. Zarobki uzyskiwane z dodatkowych dochodów nie dotyczą emerytek, które ukończyły 60 lat oraz emerytów, którzy osiągnęli 65 lat.

Jakie zmiany na egzaminie ósmoklasisty w 2025 r.?

Resort edukacji poinformował o zmianach w organizacji egzaminu ósmoklasisty. Przepisy weszły w życie już 30 stycznia 2025 r. Jakie zmiany w egzaminie ósmoklasisty w 2025 r.?

REKLAMA

Stypendium szkolne 2025. Wyższe kryterium dochodowe

Od 1 stycznia 2025 r. obowiązuje wyższe kryterium dochodowe uprawniające do uzyskania stypendium szkolnego. Nie zmieniły się kwoty świadczeń.

Inwestycyjna zapaść w Polsce! Przedsiębiorcy biją na alarm: Niepewność i bariery zabijają rozwój. Czy miliardy Tuska uratują polską gospodarkę?

Mimo zapowiedzi wielkiej ofensywy inwestycyjnej rządu, Polska nadal pozostaje w ogonie Europy pod względem nakładów na rozwój. Niestabilność prawa, rosnące obciążenia regulacyjne i brak przewidywalności odstraszają inwestorów. Czy miliardy obiecane przez premiera Tuska wystarczą, by odwrócić ten niepokojący trend?

REKLAMA