Nowa płaca minimalna. Zmiany spowodują, że minimalne wynagrodzenie będzie jak płaca zasadnicza, czyli bez wliczania nagród i premii

Nowa płaca minimalna. Zmiany spowodują, że minimalne wynagrodzenie będzie jak płaca zasadnicza, czyli bez wliczania nagród i premii / ShutterStock

Reforma ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę budzie kontrowersje. Przedsiębiorcy wskazują na błędną definicję produktywności. Krytycznie oceniają również zaproponowaną regulację odnoszącą wysokość płacy minimalnej do wynagrodzenia zasadniczego, czyli bez wliczania np. nagród i premii.

Rządowy projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę powiela dotychczasowe ułomne mechanizmy, budzi kontrowersje i obawy środowisk gospodarczych. Negatywnie wpłynie na rynek pracy i zatrudnienie, zwłaszcza w małych firmach – ostrzega prof. Jacek Męcina, doradca zarządu Konfederacji Lewiatan, badacz rynku pracy i wynagrodzeń.

Nowe przepisy w jeszcze bardziej komplikują sposób ustalania płacy minimalnej

Według Konfederacji Lewiatan propozycja nowej regulacji minimalnego wynagrodzenia jest potrzebna, ale jej konstrukcja musi uwzględniać realia rynku pracy. Pracodawcy gorzko przełknęli decyzję o minimalnej płacy w 2025 roku, przyjętą 15 września br. przez rząd jeszcze na starych zasadach. Jednak nowe warunki ustalania płacy minimalnej  powinny zostać wdrożone już w końcówce roku, a więc na  kolejne lata,  jako konsekwencja unijnych regulacji.

"Tymczasem przedstawiony projekt nowej ustawy o minimalnym wynagrodzeniu wprowadza niewielkie zmiany w matematycznej formule ustalania płacy minimalnej w stosunku do obowiązujących przepisów. Z perspektywy pracodawców zakres i kierunki regulacji budzą szereg wątpliwości. Nowe przepisy w jeszcze większym stopniu komplikują sposób ustalania płacy minimalnej, wprowadzając niejasną procedurę jej aktualizacji. Nie jest jasne, kiedy ma się ona odbywać, na jakich zasadach i na podstawie jakich przesłanek?" – mówi prof. Jacek Męcina.

Błędna definicja produktywności w zreformowanej ustawie o minimalnym wynagrodzeniu

I tak w słowniczku do ustawy, w szczególności w art. 2 pkt. 2, 4 i 5 projektu znalazły się definicje produktywności, wynagrodzenia minimalnego oraz informacja o ogólnym poziomie i rozkładzie wynagrodzeń. Projektodawca dokonuje próby implementacji dyrektywy wprowadzając wskaźniki wymagane tą dyrektywą, następnie definiując je niestety w sposób niezgodny z zasadami ekonomii. Produktywność ma wiele definicji w ekonomii, najprostsza oznacza wartość dodaną w gospodarce podzieloną przez liczbę pracujących. Niezależnie od przyjętej definicji nie można się zgodzić z definicją produktywności w oparciu o zmiany PKB  w cenach bieżących.  Analogiczna sytuacja występuje, gdy mówimy o rozkładzie wynagrodzeń, który definiuje projektodawca jako po prostu poziom wynagrodzenia, bez odniesienia się o jakich płacach mówimy.

"Projekt powiela wiele błędów z obecnie obowiązującej ustawy, np. odwołania do poziomu prognozowanej inflacji. Odwołuje się do danych przekazywanych przez rząd, żeby zaraz odnosić się do poziomu prognozowanej inflacji przyjętej w projekcie ustawy budżetowej. Jak pokazuje obecny rok w procedurze ustalania wynagrodzenia minimalnego mogą to być dwie, różniące się od siebie wartości" – podkreśla prof. Jacek Męcina.

Odstępstwa od treści dyrektywy dotyczą jeszcze kilku innych regulacji. I tak art. 9. projektu wprowadza orientacyjną wartość referencyjną minimalnego wynagrodzenia, proponując orientacyjną jego wartość jako 55% przeciętej płacy, co nie odpowiada treści dyrektywy i stanowi jednostronne odejście do utrwalonego i opartego na konsensusie rządu i partnerów społecznych wskaźnika 50% przeciętnego wynagrodzenia. Nie jest też jasne, w którym momencie ustalania wysokości wynagrodzenia minimalnego jest wykorzystywana ta wartość i co niesienie za sobą niespełnienie tej relacji.

Płaca minimalna jako płaca zasadnicza bez nagród czy premii

Przedsiębiorcy, krytycznie oceniają też zaproponowaną  treść art. 15 projektu odnoszącą wysokość płacy minimalnej do wynagrodzenia zasadniczego. Jego wysokość w pełnym miesięcznym wymiarze czasu pracy ma nie być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę. Przez zasadnicze wynagrodzenie według projektu, należy rozumieć podstawowy i obligatoryjny składnik wynagrodzenia pracownika bez dodatkowych składników oraz innych świadczeń związanych z pracą, bez względu na system wynagradzania (art 2 pkt. 25) projektowanej ustawy). To oznacza, że poziom minimalnego wynagrodzenia ma osiągać płaca zasadnicza, bez wliczania np. nagród i premii. Obecnie przy ustalaniu minimalnej płacy uwzględniamy również inne składniki.

   – Ta propozycja neguje, tworzone z dużym wysiłkiem, systemy wynagradzania. Przedsiębiorcy odnoszą wrażenie, że punktem wyjścia analizy były proste systemy wynagradzania w sferze budżetowej, które nie mają nic  wspólnego  z zasadami  wynagradzania w firmach. Celem ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest zapewnienie minimalnej ochrony pracownikom,  a nie modyfikacja zasad wynagradzania. Kształtując regulację płacy minimalnej musimy mieć na uwadze przepisy Kodeksu pracy i praktykę rynkową. Tymczasem zaproponowana koncepcja jest niespójna z przepisami powszechnie obowiązującymi – podkreśla prof. Jacek Męcina i apeluje o radykalną zmianę treści projektu.

Szara strefa w wynagrodzeniach powinna zostać uwzględniona

W świetle nowego badania GUS dotyczącego struktury wynagrodzeń, należałoby uwzględnić w ustawie odwołanie do mediany wynagrodzeń jako miary bardziej adekwatnej w analizie znaczenia wynagrodzenia minimalnego. Jednocześnie należy wskazać na zjawisko występowania szarej strefy. Mediana wynagrodzenia w przedsiębiorstwach do 9 pracowników (mikro firmy) jest równa płacy minimalnej. Oznacza to, że część wynagrodzeń jest wypłacana „pod stołem” w celu zwiększenia wynagrodzenia na „rękę” i redukcji kosztów pracy. Te z kolei to główny koszt działalności przedsiębiorcy. Ponadnormatywne zwiększanie wynagrodzenia minimalnego nie powiązanego z produktywnością oznacza powiększanie się odsetka osób w szarej strefie.

Dodatkowo poziom zróżnicowania regionalnego płac pokazuje jak ostrożnie należy podchodzić do zmiany stawki minimalnej. Z danych GUS o strukturze wynagrodzeń wynika jasno, że jedynie kilka powiatów, głównie dużych miast, istotnie „ciągnie” wynagrodzenia podczas, gdy reszta kraju bazuje na dużo niższych stawkach. Na 390 powiatów, wynagrodzenie minimalne z pierwszej połowy 2024 r. było niższe od 60% mediany wynagrodzeń w gospodarce w jedynie 29 powiatach.
Potrzebna kontrola wzrostu płacy minimalnej

"Postulujemy zatem wprowadzenie ograniczenia od góry możliwości wzrostu płacy minimalnej.  Byłby to mechanizm, który zapewniałby z jednej strony odpowiedni wzrost płacy minimalnej opartej na dotychczasowym algorytmie, a z drugiej strony wprowadzałby zabezpieczenie wzrostu kosztów pracy po stronie pracodawców. Proponujemy, aby takim wskaźnikiem była zmiana roczna produktywności zdefiniowana jako wartość dodana PKB przez liczbę pracujących. Obie dane są dostępne w oficjalnej statystyce GUS. Analiza historyczna wykazuje, że taki wskaźnik skutecznie ograniczałby  wzrosty wynagrodzenia minimalnego jak w latach 2021-2024, gdyż jego wartość nie przekraczałaby uzasadnionego ekonomicznie wzrostu minimalnego wynagrodzenia. Taki mechanizm uwzględniając realną ochronę wysokości minimalnego wynagrodzenia i gwarantujący wartość 50% przeciętnej płacy, zabezpieczałby rynek pracy przed skokowymi podwyżkami minimalnego wynagrodzenia" – wskazuje prof. Jacek Męcina.

oprac. Adam Kuchta
rozwiń więcej
Infor.pl
SN: Masz 6 lat stażu pracy. Zarabiasz 1000 zł mniej od kolegi (15 lat stażu pracy). Obaj robicie to samo. Kiedy zrównanie pensji?
01 paź 2024

Staż pracy, to źródło konfliktów w firmach. Pracownik ma 6 lat stażu pracy i zarabia 1000 zł od starszego pracownika (15 lat stażu). Ale obaj wykonują te same czynności. Jest tu dyskryminacja, czy nie? Albo odwrotna sytuacja. Pracownik ma staż pracy o np. 8 lat więcej od kolegów (na tym samym stanowisku pracy). Ale zarabia tyle samo co oni. Co zrobi sąd z pozwem pracowników domagających się wyrównania pensji?

1000 zł dla studenta. Kiedy obietnica wejdzie w życie?
01 paź 2024

Stypendium 1000 zł dla studentów było jednym z punktów programowych Lewicy podczas wyborów parlamentarnych w ubiegłym roku. Mamy już blisko rok od wyborów i nic się w tej sprawie nie dzieje, mimo że przedstawiciele tej partii są w koalicji rządzącej.

1 października ruszył program Aktywny Rodzic. W ciągu kilku godzin do ZUS wpłynęło 50000 wniosków o świadczenie
01 paź 2024

Rodzice dzieci w wieku do trzech lat mogą składać wnioski na jedno z trzech świadczeń z programu Aktywny Rodzic: Aktywni rodzice w pracy, Aktywnie w żłobku i Aktywnie w domu. Nabór wniosków ruszył 1 października 2024 r. i w ciągu kilku godzin do ZUS wpłynęło 50 tys. wniosków o świadczenie.

Najbogatsze gminy w Polsce. Dochód na mieszkańca na 2024 rok wyniósł tam od 7995,40 złotych do 23.773,77 złotych. Jak zmienią się te liczby na 2025 rok?
01 paź 2024

Najbogatsze gminy w Polsce. Dochód podatkowy na jednego mieszkańca kształtuje się w nich w przedziale od 7995,40 złotych do 23.773,77 złotych. Na przeciwległym krańcu zestawienia jest gmina ze wskaźnikiem w wysokości 580,51 złotych.

Sprzedawaliście przez Internet w 2023 i 2024 roku, fiskus wkrótce może od was zażądać podatku. I to z odsetkami
01 paź 2024

Fiskus coraz dokładniej kontroluje podatników, nawet gdy ci o tym nie wiedzą. Nakazy zapłaty ogromnych kwot tytułem zaległych podatków, a nawet wezwania w sprawach karnych skarbowych, będą się sypać coraz obficiej. Nową grupą ryzyka są wszyscy, którzy korzystają z platform internetowych typu Allegro czy OLX do zarabiania na sprzedaży rzeczy używanych lub  świadczenia nierejestrowanych usług.

Błyskawiczna akcja policjantów, w kilka godzin odzyskali skradziony samochód
01 paź 2024

To była szybka akcja policjantów z Jasła. Zaledwie kilka godzin od kradzieży samochodu wartego 170 tys. udało im się go odzyskać. 

Światowy system żywnościowy do zmiany. Niezbędne są nowe źródła białka: owady jadalne, mięso z laboratorium
01 paź 2024

Światowy system żywnościowy może się załamać w ciągu kilkudziesięciu lat. Potrzebne są innowacje i bardziej zrównoważone metody produkcji. Niezbędne są alternatywne źródła białka: fasola, groch, owady, mięso z laboratorium

Zbliża się termin opłacenia składek. Jaka jest wysokość składek na ubezpieczenie emerytalno-rentowe, wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie w IV kwartale 2024 r.?
01 paź 2024

Zbliża się termin opłacenia składek za rolników, małżonków i domowników. Składki na ubezpieczenia emerytalno-rentowe, wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie w IV kwartale 2024 r. należy opłacić w terminie do 31 października br.

Konferencja „Cyfrowy Księgowy” – zmiany w rachunkowości w erze cyfryzacji
01 paź 2024

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, organizacja z ponad 100-letnią tradycją we wspieraniu rozwoju profesjonalnych księgowych, zaprasza na konferencję „Cyfrowy Księgowy – najważniejsze zmiany i wyzwania”. 

Co ze składkami ZUS? Ryczałtowe oskładkowanie to jedna z głównych przeszkód w prowadzeniu biznesu; lepszym rozwiązaniem byłoby pozostawienie kwestii opłacania składek do wyboru przedsiębiorcy
01 paź 2024

Ryczałtowe oskładkowanie to jedna z głównych przeszkód w prowadzeniu biznesu przez małe firmy, którego nierzadko skutkiem jest likwidacja miejsc pracy i poszerzanie szarej strefy. Lepszym rozwiązaniem jest pozostawienie kwestii opłacania składek do wyboru przedsiębiorcy, czy chce on odkładać na emeryturę w ZUS (na ubezpieczenie społeczne, składka zdrowotna nadal byłaby obowiązkowa) czy prywatnie.

pokaż więcej
Proszę czekać...