Cyberprzestępcy też mają swoje plany na 2025 rok: jakie nowe sposoby na tak, kto i kiedy powinien być szczególnie czujny

Zbigniew Biskupski
rozwiń więcej
Cyberprzestępcy też mają swoje plany na 2025, kto powinien być szczególnie czujny teraz / Shutterstock

Nie ma wątpliwości, że w 2025 roku cyberprzestępcy zaskoczą użytkowników smartfonów i mediów społecznościowych, choć nie wiadomo jeszcze jaki to będzie nowy rodzaj przestępstwa. Czujni muszą być też wszyscy korzystający z bankowości elektronicznej, klienci sklepów internetowych oraz kupujący towary lub usługi z przedpłatą.

Cyberprzestępcy chętnie korzystają z najnowszych zdobyczy technologii. Niestety robią to, by jeszcze skuteczniej nami manipulować.
Nie można jednak zapominać, że Internet to również miejsce wielu uczciwie działających przedsiębiorców. A ci w świecie deepfake’ów i fałszywych stron muszą zdwoić wysiłki, by utrzymać zaufanie klientów i swoją dobrą reputację.

Cyberprzestępcy i ich sposoby: phishing, vishing, spoofing, deepfake – czym zaskoczą nas hakerzy

Tylko do końca września 2024 roku CERT Polska odnotował ponad 80 tys. zgłoszeń ataków hakerskich. To niemal tyle samo, ile w całym 2023 roku. Skala cyberzagrożeń będzie więc nadal rosnąć także w 2025 roku.
Obecnie najczęściej stosowaną metodą przez cyberprzestępców pozostaje phishing, czyli podszywanie się pod zaufane osoby lub instytucje za pośrednictwem wysyłania fałszywych e-maili czy SMS-ów.

Jednak coraz częściej hakerzy wykorzystują również vishing.
Oszustwo polega na kontakcie telefonicznym za pomocą tzw. spoofingu, który umożliwia podszycie się pod dowolny numer telefonu. Wyniki najnowszego badania serwisu ChronPESEL.pl i Krajowego Rejestru Długów pokazują, że 37 proc. Polaków, którzy mieli bezpośrednio do czynienia z wyłudzeniem danych osobowych lub jego próbą, doświadczyło tego przez telefon.

– Dotychczas cyberprzestępcy najczęściej wykorzystywali vishing do podszywania się pod pracowników infolinii banków, instytucji państwowych lub organów ścigania – ostrzega Bartłomiej Drozd, ekspert serwisu ChronPESEL.pl.
– Dla zwiększenia wiarygodności używali również spoofingu, który pozwala dzwoniącemu za pomocą często ogólnodostępnych w Internecie narzędzi, podszyć się pod dowolnie wybrany numer telefonu. W ten sposób chcieli przekonać rozmówców do udostępnienia danych osobowych czy loginów do bankowości internetowej – dodaje ekspert.

Nowości u cyberprzestępców: głosem krewnego poproszą o finansowe wsparcie czyli na wnuczka 2025

Jednak obecnie hakerzy są jeszcze bardziej zuchwali. Coraz częściej stosują tzw. deepfake, czyli tworzą za pomocą sztucznej inteligencji fałszywe obrazy, filmy czy dźwięki.
Następnie wykorzystują fakt, że wiele osób publikuje na swoich profilach w mediach społecznościowych nie tylko zdjęcia, lecz także nagrania wideo z głosem.

– Cyberprzestępcy przy pomocy sztucznej inteligencji potrafią stworzyć głos bota, który w bardzo realistyczny sposób może udawać członka najbliższej rodziny lub przyjaciela, będącego w trudnej sytuacji i potrzebującego pieniędzy. Do tego wystarczy im nawet kilkusekundowe nagranie pochodzące z mediów społecznościowych, a następnie zastosowanie nowoczesnych technologii przetwarzania dźwięku – ostrzega Bartłomiej Drozd.
Aby skutecznie uchronić się przed takimi zagrożeniami, należy systematycznie zwiększać poziom swojej wiedzy w dziedzinie cyberbezpieczeństwa. Niestety, jak wynika z naszego badania, ponad połowa respondentów aktywnie poszukuje informacji na ten temat rzadko lub wcale – radzi ekspert.

Cyberprzestępca zawinił, uczciwy przedsiębiorca pod pręgierzem nieufności i podejrzeń

Najlepszą bronią współczesnego klienta, by nie dać się oszukać, jest więc wzmożona czujność: nieklikanie w podejrzane linki, instalowanie oprogramowania antywirusowego, blokowanie wyskakujących okienek, nieodbieranie połączeń telefonicznych z dziwnych numerów.
Ale ten rosnący brak zaufania w Internecie, który przede wszystkim ma na celu chronić przed wyłudzeniami, może mieć w 2025 roku negatywne konsekwencje dla rzetelnych przedsiębiorców, którzy uczciwie prowadzą swoje firmy i z najwyższą starannością dbają o jakość obsługi.
– Paradoksalnie, uczciwi przedsiębiorcy będą musieli w 2025 roku zdwoić swoje wysiłki, aby wyróżnić się w sieci pełnej deepfake'ów i fałszywych stron, i wykazać, że działają zgodnie z zasadami etyki. Zaufanie klientów stało się współczesnym świętym Graalem, który pragną zdobyć wszyscy handlujący w sieci – mówi Sandra Czerwińska, ekspertka Rzetelnej Firmy

Jak jednak dowieść swojej uczciwości i czystych intencji - sposoby

Pomocne mogą być: przejrzysta strona internetowa zawierająca pełne i kompletne dane kontaktowe, szyfrowanie https, pozytywne opinie oraz najwyższy standard obsługi. Aby wyróżnić się spośród innych firm, warto również uzyskać Certyfikat Rzetelności, który jest jedynym na rynku dowodem terminowego regulowania zobowiązań i braku zadłużenia w Krajowym Rejestrze Długów. Nie każda firma może zdobyć to wyróżnienie, obecnie legitymuje się nim ponad 40 tysięcy firm w całej Polsce – dodaje ekspertka Rzetelnej Firmy i dodaje:
Wskazuje ponadto, że nie należy zapominać o sile rekomendacji. Opinie przyjaciół, rodziny i najbliższych mogą stanowić cenne źródło wiedzy o danej firmie, zwłaszcza jeśli są poparte konkretnym doświadczeniem zakupowym.

Konsumenci są czujni, wiedzą i już potrafią sprawdzać firmy przed przekazaniem pieniędzy

Potwierdzają to wyniki badania „Jak kupują Polacy”, zrealizowanego na zlecenie Kaczmarski Group przez IMAS International w drugiej połowie 2024 r.
Okazuje się, że nasi rodacy nie robią zakupów w ciemno. 85 proc. z nich sprawdziło sprzedawcę przed podjęciem decyzji zakupowej. Najczęściej (61 proc.) sprawdzali opinie w Google, ale też na platformach zakupowych (Allegro, OLX) – 56 proc. Nieco mniej (44 proc.) sprawdzało, jakie informacje na temat danego sklepu czy firmy pojawiały się w sieci po wpisaniu nazwy w wyszukiwarce internetowej.
Natomiast co 10. sprawdził daną firmę w biurach informacji gospodarczej (czyli np. w KRD).

Konsumenci zwracali przede wszystkim uwagę na ocenę wystawioną przez klientów (70 proc.), a także czy firma lub sklep podaje adres i kontakt do siebie (60 proc.) oraz jak długo działa na rynku (38 proc.). Co czwarty sprawdzał, czy posiada certyfikaty rzetelności (22 proc.).
Jednocześnie w odpowiedzi na pytanie „Jak oceniasz wiarygodność poszczególnych źródeł opinii o firmach”, najwięcej, ponad 80 proc. respondentów za najbardziej wiarygodne uznaje KRS oraz biura informacji gospodarczej (czyli np. Krajowy Rejestr Długów). Najbardziej niewiarygodne (18 proc. wskazań) są z kolei social media (np. Instagram i Facebook).

– Najwyraźniej dorośli konsumenci zdają sobie sprawę, że media społecznościowe nie są wiarygodnym źródłem informacji o firmach czy sklepach. Znacznie bardziej zaufane są różnego rodzaju rejestry. Na przykład z Krajowego Rejestru Długów korzysta 1,1 miliona klientów, którzy każdego roku pobierają z niego kilkadziesiąt milionów raportów – podkreśla ekspertka.

– Ale źródeł wiedzy może być wiele i z każdym rokiem ich liczba będzie rosnąć. Dla konsumentów ważne jest jednak to, by umieli ocenić ich przydatność, a korzystając z nich, nie zatracili własnej umiejętności trzeźwej oceny sytuacji. Tego wszystkim nam życzę w 2025 roku – podsumowuje Sandra Czerwińska.

Infor.pl
Ta grupa pracowników znowu straci. Choć eksperci uprzedzali, że tak będzie, to jednak po zakończeniu roku pracownicy są rozczarowani
20 sty 2025

Choć specjaliści uprzedzali o tym już dawno, to jednak początek roku przyniósł tej grupie pracowników rozczarowanie. Dlaczego mają poczucie, że tracą, skoro dostali pieniądze? Bo przyznano im je w takiej, a nie innej formie.

Mały ZUS plus 2025 - do kiedy zgłosić?
20 sty 2025

Mały ZUS plus 2025 - do kiedy można dokonać zgłoszenia? Kto może skorzystać z preferencji? Jaki jest limit przychodów? Jak dokonać zgłoszenia i jakie obowiązki należy spełnić do 20 lutego 2025 roku?

Jak określić wysokość alimentów na dziecko krok po kroku?
20 sty 2025

Rodzice często zastanawiają się jak ustalić wysokość alimentów na dziecko. Określenie odpowiedniej wysokości alimentów jest kluczowe dla zapewnienia mu właściwych warunków do życia i rozwoju. W artykule przedstawiamy, jak krok po kroku oszacować tę kwotę, uwzględniając zarówno potrzeby dziecka, jak i możliwości finansowe rodziców.

Konferencja „Ocena ryzyka a ochrona danych osobowych”
20 sty 2025

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych oraz Społeczny Zespół Ekspertów przy Prezesie Urzędu Ochrony Danych Osobowych we współpracy z Dziekanem Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego zapraszają na Konferencję „Ocena ryzyka a ochrona danych osobowych”.

Zjawiska niepożądane w miejscu pracy. Nowa definicja mobbingu i molestowania. [Projekt nowelizacji]
20 sty 2025

Zjawiska niepożądane w miejscu pracy: m.in. nowa definicja mobbingu i dyskryminacji. Projekt nowelizacji Kodeksu Pracy mający na celu przeciwdziałanie patologicznym zjawiskom życia społecznego takim jak dyskryminacja czy mobbing trafił do opiniowania.

Poczta Polska informuje: mogą być kontrole wykonywania obowiązku rejestracji odbiorników RTV i opłaty abonamentu w 2025 r.
20 sty 2025

Poczta Polska S.A. informuje, że jest uprawniona do wykonywania kontroli obowiązku rejestracji odbiorników RTV oraz obowiązku uiszczania opłaty abonamentowej. Mogą posypać się wysokie kary, bo nawet 30-krotność obowiązującej opłaty.

Ten limit nie odnowił się w styczniu. Kiedy pracownicy będą dostaną kolejne 500 zł? W przepisach jest haczyk na pracodawcę
20 sty 2025

Nowy rok to najczęściej nowe limity, jednak niestety nie każdy z nich się odnawia. Kiedy pracownicy będą mogli liczyć na kolejne 500 zł od pracodawcy? Odpowiedzi na to pytanie trzeba szukać w wewnętrznym regulaminie, jednak jest pewien haczyk na pracodawcę.

Dlaczego prawo do renty rodzinnej nie oznacza prawa do renty wdowiej? ZUS wyjaśnia przepisy
20 sty 2025

ZUS wyjaśnia różnice między rentą rodzinną a rentą wdowią. Prawo do renty rodzinnej można uzyskać już w wieku 50 lat, ale renta wdowia wymaga spełnienia dodatkowych kryteriów, takich jak odpowiedni wiek czy limit wysokości świadczeń. Dowiedz się, dlaczego nie zawsze możliwa jest łączna wypłata świadczeń.

Kryzys wizerunkowy polskich firm 2024: skutki i działania naprawcze [PRZYKŁADY]
20 sty 2025

Wizerunek przedsiębiorstwa to kluczowy element jego sukcesu. W Polsce, w ciągu ostatnich lat, wiele firm doświadczyło kryzysów wizerunkowych, które wpłynęły na ich postrzeganie przez klientów, partnerów biznesowych i społeczeństwo. Kryzysy te mają różne przyczyny, od błędów zarządzania po problemy produktowe czy etyczne. W artykule analizujemy przykłady polskich przedsiębiorstw, które w 2024 roku zmagały się z kryzysami wizerunkowymi, oraz przedstawiamy działania, jakie należy podjąć, aby ocieplić wizerunek firmy po tego rodzaju zdarzeniach.

3 rzeczy które powinieneś wiedzieć, zanim podpiszesz umowę na pośrednictwo w sprzedaży swojej nieruchomości
20 sty 2025

Często decyzja o zakupie lub sprzedaży nieruchomości jest jednym z najważniejszych wydarzeń w życiu. Rynek się zmienia i coraz więcej osób postanawia ten projekt oddać w ręce profesjonalistów, chociaż do Stanów Zjednoczonych i Kanady, gdzie prawie 100% transakcji odbywa się za pośrednictwem agencji nieruchomości, jest nam jeszcze daleko.

pokaż więcej
Proszę czekać...