06.12.2024 - imieniny Mikołaja. Jakimi mikołajami są Polacy, kiedy kupują prezenty, jakie i kiedy, kogo obdarowują w imieniu mikołaja
REKLAMA
REKLAMA
- Prezenty w imieniu Mikołaja: prawie wyłącznie dla bliskich i przyjaciół
- Prezent od Mikołaja: musi być w rozsądnej cenie
- Prezent od Mikołaja: trafiony, bo praktyczny
REKLAMA
Mikołaj przychodzi z prezentem dwa razy. Ale nie jak kurier, który zgodnie z ostrzeżeniem największego polskiego dostawcy paczek, inPost, podemuje tylko dwie próby doręczenia, a potem paczkę zwraca nadawcy – swoją drogą, może tą praktyką jako prezentem dla konsumentów zajmie się w końcu UOKiK. Mikołaj przynosi prezenty dwa razy: pod choinkę, a wcześniej w swoje imieniny 6 grudnia.
Niezależnie czy w imieniny, czy pod choinkę, w ostatnim czasie Mikołaj wykazuje się dużą roztropnością – nie zwleka z kupnem prezentów a ostatnią chwilę.
Kupuje je wcześniej, najchętniej na dużych promocjach.
REKLAMA
W grudniu większość z nas zamienia się w Mikołaja, który wręcza bliskim prezenty świąteczne. I choć jest wiele strategii ich zakupu, jedna jest Polakom szczególnie bliska.
Co trzecia osoba planuje odwiedzić sklepy kilka tygodni wcześniej, a 48% stara się kupować prezenty w rozsądnej cenie. Niemal połowa wręczających podarunki korzysta z promocji i samodzielnie pakuje zakupione rzeczy, wynika z badania zleconego przez VeloBank.
Zatem nadal większość z nas to Zieloni Mikołajowie, których cechuje rozsądne podejście. Widać też duże przywiązanie do tradycji.
95% osób rzadko lub nigdy nie kupuje prezentów w Wigilię.
Każdy ma swoją unikatową strategię kupowania świątecznych prezentów. VeloBank znalazł ich punkty wspólne i dzięki analizie poznawczo-behawioralnej, przeprowadzonej na grupie swoich klientów, wyłonił cztery sylwetki Mikołajów – Zielonego, Czerwonego, Żółtego i Niebieskiego.
Tę segmentację rozszerzył o badanie na ogólnopolskiej próbie. Pogłębione analizy pokazują, że Polacy, choć mają w sobie romantyzm i zamiłowanie do tradycji, w kwestii prezentów często wybierają rozsądek.
Prezenty w imieniu Mikołaja: prawie wyłącznie dla bliskich i przyjaciół
Zdecydowana większość Polaków (88%) kupuje prezenty świąteczne bliskiej rodzinie, a połowa partnerowi czy partnerce (49%). Przyjaciół obdarowuje 18% osób, a 12% wręcza coś samemu sobie.
Przechodząc już bardziej szczegółowo do strategii na świąteczne zakupy widać, że wolimy mieć komfort i zaczynamy z wyprzedzeniem – 34% osób odwiedza sklepy kilka tygodni przed świętami, 24% czasem kupuje wcześniej, a czasem na ostatnią chwilę, a 15% zostawia sobie dwutygodniowy bufor.
Prezent od Mikołaja: musi być w rozsądnej cenie
Kiedy już trafimy do sklepu – czy to internetowego czy stacjonarnego – stawiamy na produkty, które są w rozsądnej cenie (48%).
Ponadto, 36% osób wybiera praktyczne prezenty, które mieszczą się w ustalonym wcześniej limicie cenowym. Nie tylko szukanie przystępnych cenowo produktów wskazuje na rozsądek Polaków. Kiedy pytamy ich o idealny prezent świąteczny, odpowiadają, że przywiązują wagę do dopasowania do zainteresowań osoby obdarowywanej (36%), a także zwracają uwagę na użyteczność (20%).
Nie chcemy też wydawać pieniędzy na pakowanie prezentów, dlatego niemal połowa osób (47%) robi to samodzielnie. Dodatkowo dla 26% ankietowanych opakowanie w ogóle nie jest ważne, liczy się za to zawartość.
Prezent od Mikołaja: trafiony, bo praktyczny
REKLAMA
Patrząc na tę charakterystykę najbardziej odpowiada ona sylwetce Zielonego Mikołaja, z segmentacji VeloBanku.
To obdarowujący, którzy przywiązują dużą wagę do dopasowania prezentu do danej osoby i jej zainteresowań. To dobrzy słuchacze, którzy potrafią umiejętnie podpytać, kto czego potrzebuje. Ich podarunki nie są przesadnie drogie, ale za to wyjątkowe – często zrobione i zapakowane samodzielnie.
– Nasze analizy, które pokazują, jak kupujemy prezenty świąteczne, są zawsze źródłem inspiracji i potwierdzają, że jako naród mamy rozsądną naturę. Sama mam podobnie, choć prezenty zdarza mi się kupować na ostatnią chwilę, dbam, żeby były praktyczne i w dobrej cenie – mówi Joanna Jaworska, Dyrektor Departamentu Kredytów Detalicznych z VeloBanku.
Bez względu jednak na to, czy kupujemy dużo, mało, szybko, wolno, mamy taki sam cel, by sprawić radość bliskim. Niewielki odsetek, bo 2% zdecyduje się na kredyt, by kupić wymarzone prezenty.
Prezenty tak, ale pod warunkiem, że nie kupujemy ich na ostatnią chwilę, w Wigilię
Polacy mają różne strategie zakupu prezentów, ale w jednej kwestii niemal wszyscy są zgodni (95%) – nie kupuje się ich w Wigilię.
Nieco bardziej są do tego pomysłu przekonani mężczyźni – 6% często lub wręcz zawsze wybiera się do sklepu 24 grudnia. W przypadku kobiet zdarza się to zaledwie 3%.
Patrząc na rozkład odpowiedzi w podziale na wiek różnice są marginalne. Pomysł robienia zakupów świątecznych w Wigilię jest najbardziej abstrakcyjny dla osób 55+. Wśród nich aż 98% nie kupuje nic 24 grudnia.
– To pokazuje, że przywiązanie do tradycji jest wśród Polaków czymś naturalnym. Wigilia jest dla nas dniem wyjątkowym, spędzanym z rodziną, gdzie zakupy nie powinny mieć miejsca. Zwłaszcza, że zazwyczaj starannie zapakowane prezenty już wcześniej wylądowały pod choinką – podkreśla Joanna Jaworska.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.