Rosną udziały e-commerce, czyli zakupów robionych w sklepach internetowych, w rynku. Równocześnie sam procent internautów dokonujących teraz zakupów w sieci utrzymuje się od 2023 roku na zbliżonym poziomie.
- E-commerce umacnia swoją pozycję: ponad 40% e-klientów kupuje w Internecie częściej niż raz w tygodniu
- Nieustannie rośnie podaż produktów oferowanych do sprzedaży online
- Zakupy on-line teraz” nabywcy wydają w Internecie coraz więcej pieniędzy
- Zakupy internetowe: rozmowa z chatbotem w Internecie mało komu wystarcza, do wsparcia e-handlu potrzebni są ludzie
- Więcej kupujemy przez Internet, także rzeczy z drugiej ręki, ale chcemy wciąż doświadczać takich samych emocji jak w tradycyjnym sklepie
Można zatem wnioskować, że kupujemy częściej i więcej, w tym również przedmiotów z drugiej ręki. Potwierdzają to także dane OLX. We wrześniu, w ujęciu rocznym, średnia wartość jednego przedmiotu kupionego z przesyłką OLX wzrosła o 19%.
E-commerce umacnia swoją pozycję: ponad 40% e-klientów kupuje w Internecie częściej niż raz w tygodniu
Najczęściej kupowany jest to sprzęt AGD i RTV, książki, czy produkty związane z modą (buty, ubrania).
Ale w sieci kupujemy też coraz chętniej rzeczy z drugiej ręki. Jak wynika z raportu „E-commerce w Polsce 2024”, na tego typu zakupy decyduje się aż 61% respondentów.
Sam katalog dostępnych produktów stale zaś rośnie. Jak wynika z danych OLX, w najpopularniejszej od strony podażowej kategorii – moda, średniomiesięcznie pojawiają się ponad 3 miliony ofert sprzedaży damskich ubrań.
Te zaś stanowią jedynie jej połowę. Oprócz ubrań dla pań tworzą ją buty damskie, ubrania męskie, torby i torebki oraz biżuteria.
Jeszcze więcej ofert, bo ponad 3,5 miliona, dotyczy rzeczy dla dzieci. Sprzedajemy też produkty stanowiące wyposażenie domu i ogrodu.
Nieustannie rośnie podaż produktów oferowanych do sprzedaży online
Jak wyjaśnia Konrad Grygo, starszy analityk biznesowy w OLX, wzrost popularności zakupów on-line w sposób naturalny przełożył się na podaż produktów. Dzisiaj Internet jest jak sezam, który otwiera przed nami swoje drzwi po wpisaniu hasła w komputerze lub uruchomieniu aplikacji.
Jednocześnie to bogactwo ofert skłania sprzedających do zmiany podejścia do konsumentów. Dzisiaj nie wystarczy sprzedawać szybko i tanio.
Aby się wyróżnić, w sprzedaż trzeba włączyć emocje, pokazać swoje zaangażowanie, a tym samym podkreślić, że każdy klient jest dla nas ważny i staje się częścią naszej historii – dodaje Konrad Grygo.
Zakupy on-line teraz” nabywcy wydają w Internecie coraz więcej pieniędzy
Okres galopującej inflacji mocno nadwyrężył nasze portfele. Dzisiaj sytuacja się stabilizuje, a to przekłada się na wartość naszych zakupów, również tych dokonywanych on-line.
Jak wynika z raportu „Nawyki e-zakupowe Polaków”, 41,7% respondentów na zakupy w sieci wydaje miesięcznie 1000 zł lub więcej.
Efekty tych zmian widoczne są również na OLX. W każdej kategorii rośnie liczba zainteresowanych zakupami.
Najpopularniejszą kategorią, odpowiedzialną za 24% wszystkich odpowiedzi w ramach rzeczy na sprzedaż na OLX, jest Dom i Ogród. Najczęściej szukamy tam mebli oraz sprzętu związanego z budową i ogrodem.
Druga pod względem popularności kategoria to Elektronika. W tym przypadku blisko co trzecia odpowiedź dotyczy podkategorii Telefony.
Trzecią najpopularniejszą kategorią wśród kupujących jest oferująca produkty dla dzieci, gdzie zdecydowanym hitem są zabawki, które dpowiadają za ⅓ wszystkich odpowiedzi.
Natomiast Sport i Hobby to pod kątem popytowym kategoria zdominowana przez rowery. Na ogłoszenia o ich sprzedaży każdego miesiąca wysyłanych jest ponad 300 tysięcy odpowiedzi.
Równocześnie ze wzrostem liczby odpowiedzi na ogłoszenia z poszczególnych kategorii, rośnie wartość przedmiotów kupowanych w opcji przesyłka OLX. We wrześniu wzrosty te były domeną wszystkich kategorii — od 5% (rdr – rok do roku) w Muzyce i Edukacji do 21% (rdr) w Zdrowiu i Urodzie.
Zakupy internetowe: rozmowa z chatbotem w Internecie mało komu wystarcza, do wsparcia e-handlu potrzebni są ludzie
Handel w sieci stale ewoluuje. To zmiany na poziomie dostępności produktów, wygody i szybkości transakcji, marketingu czy responsywności biura obsługi klienta.
W tym ostatnim przypadku coraz częściej za kontakty odpowiedzialne są chatboty. Tymczasem 51% konsumentów w przypadku nieuzyskania satysfakcjonującej odpowiedzi od chatbota chce od razu rozmawiać z człowiekiem.
To dowód na to, że nic nie zastąpi nam relacji międzyludzkich.
Chcemy, jak w przypadku tradycyjnego handlu, doświadczać emocji związanych z zakupami i mieć poczucie indywidualnego traktowania.
Chcemy poznać i tworzyć historię przedmiotów, które kupujemy. To bardzo obiecujący trend, bo skłania nas do bardziej przemyślanych zakupów, którym towarzyszyła będzie refleksja o przeszłości i przyszłości przedmiotów oraz ich wpływie na nasze życie i środowisko.
Więcej kupujemy przez Internet, także rzeczy z drugiej ręki, ale chcemy wciąż doświadczać takich samych emocji jak w tradycyjnym sklepie
Jak wyjaśnia przyjaźnią Konrad Grygo, starszy analityk biznesowy w OLX, zakupy w Internecie są obecnie naszym chlebem powszednim.
–Przyzwyczailiśmy się do tego, że są wygodne, tanie i szybkie. Ale dzisiaj podczas zakupów w sieci szukamy też emocjonujących doświadczeń, podobnych do tych, których doświadczaliśmy w tradycyjnych sklepach – dodaje Konrad Grygo.
W zunifikowanym świecie poszukujemy oryginalności i uważności. Coraz częściej też chcemy otaczać się nietuzinkowymi przedmiotami, które tę naszą indywidualność podkreślają.
To właśnie tłumaczy ogromne zainteresowanie towarami z drugiej ręki.
Często to unikatowe przedmioty, za którymi stoi niezwykła historia poprzednich właścicieli. A dzięki sprzedaży na OLX ta historia, zachowując ciągłość, staje się czyjąś nową opowieścią.