Zakupy internetowe wciąż na topie. Kupujemy więcej, drożej i chętniej sięgamy po przedmioty z drugiej ręki

Zbigniew Biskupski
rozwiń więcej
W Internecie coraz lepiej sprzedają się rzeczy używane, z drugiej ręki, np. wystawiane na OLX / ShutterStock

Rosną udziały e-commerce, czyli zakupów robionych w sklepach internetowych, w rynku. Równocześnie sam procent internautów dokonujących  teraz zakupów w sieci utrzymuje się od 2023 roku na zbliżonym poziomie.

Można zatem wnioskować, że kupujemy częściej i więcej, w tym również przedmiotów z drugiej ręki. Potwierdzają to także dane OLX. We wrześniu, w ujęciu rocznym, średnia wartość jednego przedmiotu kupionego z przesyłką OLX wzrosła o 19%.

E-commerce umacnia swoją pozycję: ponad 40% e-klientów kupuje w Internecie częściej niż raz w tygodniu

Najczęściej kupowany jest to sprzęt AGD i RTV, książki, czy produkty związane z modą (buty, ubrania).
Ale w sieci kupujemy też coraz chętniej rzeczy z drugiej ręki. Jak wynika z raportu „E-commerce w Polsce 2024”, na tego typu zakupy decyduje się aż 61% respondentów.
Sam katalog dostępnych produktów stale zaś rośnie. Jak wynika z danych OLX, w najpopularniejszej od strony podażowej kategorii – moda, średniomiesięcznie pojawiają się ponad 3 miliony ofert sprzedaży damskich ubrań.
Te zaś stanowią jedynie jej połowę. Oprócz ubrań dla pań tworzą ją buty damskie, ubrania męskie, torby i torebki oraz biżuteria.
Jeszcze więcej ofert, bo ponad 3,5 miliona, dotyczy rzeczy dla dzieci. Sprzedajemy też produkty stanowiące wyposażenie domu i ogrodu.

Nieustannie rośnie podaż produktów oferowanych do sprzedaży online

Jak wyjaśnia Konrad Grygo, starszy analityk biznesowy w OLX, wzrost popularności zakupów on-line w sposób naturalny przełożył się na podaż produktów. Dzisiaj Internet jest jak sezam, który otwiera przed nami swoje drzwi po wpisaniu hasła w komputerze lub uruchomieniu aplikacji.
Jednocześnie to bogactwo ofert skłania sprzedających do zmiany podejścia do konsumentów. Dzisiaj nie wystarczy sprzedawać szybko i tanio.
Aby się wyróżnić, w sprzedaż trzeba włączyć emocje, pokazać swoje zaangażowanie, a tym samym podkreślić, że każdy klient jest dla nas ważny i staje się częścią naszej historii – dodaje Konrad Grygo.

Zakupy on-line teraz” nabywcy wydają w Internecie coraz więcej pieniędzy

Okres galopującej inflacji mocno nadwyrężył nasze portfele. Dzisiaj sytuacja się stabilizuje, a to przekłada się na wartość naszych zakupów, również tych dokonywanych on-line.

Jak wynika z raportu „Nawyki e-zakupowe Polaków”, 41,7% respondentów na zakupy w sieci wydaje miesięcznie 1000 zł lub więcej.
Efekty tych zmian widoczne są również na OLX. W każdej kategorii rośnie liczba zainteresowanych zakupami.
Najpopularniejszą kategorią, odpowiedzialną za 24% wszystkich odpowiedzi w ramach rzeczy na sprzedaż na OLX, jest Dom i Ogród. Najczęściej szukamy tam mebli oraz sprzętu związanego z budową i ogrodem.
Druga pod względem popularności kategoria to Elektronika. W tym przypadku blisko co trzecia odpowiedź dotyczy podkategorii Telefony.
Trzecią najpopularniejszą kategorią wśród kupujących jest oferująca produkty dla dzieci, gdzie zdecydowanym hitem są zabawki, które dpowiadają za ⅓ wszystkich odpowiedzi.
Natomiast Sport i Hobby to pod kątem popytowym kategoria zdominowana przez rowery. Na ogłoszenia o ich sprzedaży każdego miesiąca wysyłanych jest ponad 300 tysięcy odpowiedzi.

Równocześnie ze wzrostem liczby odpowiedzi na ogłoszenia z poszczególnych kategorii, rośnie wartość przedmiotów kupowanych w opcji przesyłka OLX. We wrześniu wzrosty te były domeną wszystkich kategorii — od 5% (rdr –  rok do roku) w Muzyce i Edukacji do 21% (rdr) w Zdrowiu i Urodzie.

Zakupy internetowe: rozmowa z chatbotem w Internecie mało komu wystarcza, do wsparcia e-handlu potrzebni są ludzie

Handel w sieci stale ewoluuje. To zmiany na poziomie dostępności produktów, wygody i szybkości transakcji, marketingu czy responsywności biura obsługi klienta.
W tym ostatnim przypadku coraz częściej za kontakty odpowiedzialne są chatboty. Tymczasem 51% konsumentów w przypadku nieuzyskania satysfakcjonującej odpowiedzi od chatbota chce od razu rozmawiać z człowiekiem.

To dowód na to, że nic nie zastąpi nam relacji międzyludzkich.
Chcemy, jak w przypadku tradycyjnego handlu, doświadczać emocji związanych z zakupami i mieć poczucie indywidualnego traktowania.
Chcemy poznać i tworzyć historię przedmiotów, które kupujemy. To bardzo obiecujący trend, bo skłania nas do bardziej przemyślanych zakupów, którym towarzyszyła będzie refleksja o przeszłości i przyszłości przedmiotów oraz ich wpływie na nasze życie i środowisko.

Więcej kupujemy przez Internet, także rzeczy z drugiej ręki, ale chcemy wciąż doświadczać takich samych emocji jak w tradycyjnym sklepie

Jak wyjaśnia przyjaźnią Konrad Grygo, starszy analityk biznesowy w OLX, zakupy w Internecie są obecnie naszym chlebem powszednim.
–Przyzwyczailiśmy się do tego, że są wygodne, tanie i szybkie. Ale dzisiaj podczas zakupów w sieci szukamy też emocjonujących doświadczeń, podobnych do tych, których doświadczaliśmy w tradycyjnych sklepach – dodaje Konrad Grygo.

W zunifikowanym świecie poszukujemy oryginalności i uważności. Coraz częściej też chcemy otaczać się nietuzinkowymi przedmiotami, które tę naszą indywidualność podkreślają.

To właśnie tłumaczy ogromne zainteresowanie towarami z drugiej ręki.

Często to unikatowe przedmioty, za którymi stoi niezwykła historia poprzednich właścicieli. A dzięki sprzedaży na OLX ta historia, zachowując ciągłość, staje się czyjąś nową opowieścią.

Infor.pl
Wojna nerwów między sprzedającymi a kupującymi mieszkania przybiera na sile. A co z cenami, czy wskutek tego mocno ruszą w dół
17 lis 2024

Sprzedaż mieszkań na rynku wtórnym spada wolniej niż na rynku deweloperskim. Klienci wolą mieszkanie gotowe do zamieszkania, najlepiej z garażem. Ale i tu trwa wojna nerwów – między chcącymi sprzedać nieruhomoć szybko a stawiającymi na kupno po jak najniższej cenie.

Deep Tech: Szukasz pewnego zawodu na przyszłość, postaw na technologie związane ze zrównoważonym rozwojem: szykuje się 69 mln miejsc atrakcyjnej finansowo i pewnej pracy
17 lis 2024

W ciągu najbliższych trzech lat 83 miliony istniejących stanowisk pracy będzie zlikwidowanych lub ewoluuje, a w ich miejsce powstanie aż 69 milionów nowych wakatów . Najbardziej chłonna będzie branża deep tech. Dlaczego warto szkolić się w głębokich technologiach?

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych
17 lis 2024

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

[QUIZ] Potrawy PRL-u. Czy pamiętasz ten smak?
17 lis 2024
Meduza i lorneta a może zupa "nic"? Mortadela zamiast schabowego, a na podwórko chleb z cukrem. Tak jadano w czasach PRL. Czy pamiętasz te smaki?
Zakupy internetowe wciąż na topie. Kupujemy więcej, drożej i chętniej sięgamy po przedmioty z drugiej ręki
17 lis 2024

Rosną udziały e-commerce, czyli zakupów robionych w sklepach internetowych, w rynku. Równocześnie sam procent internautów dokonujących  teraz zakupów w sieci utrzymuje się od 2023 roku na zbliżonym poziomie.

Luka płacowa: kto na niej traci najwięcej. Polskie firmy zdeterminowane we wprowadzaniu jawności i równości wynagrodzeń
17 lis 2024

Trzech na dziesięciu polskich pracodawców uważa równość i przejrzystość wynagrodzeń za wyzwanie dla swojej firmy. Ale w Europie i tak to polskie firmy przodują w działaniach na rzecz likwidacji luki płacowej.

MSWiA: Zamiast podwyżki 15% dla 60 000 policjantów dodatek mieszkaniowy w trzyletnim okresie przejściowym. W 2025 r. obniżka o 60%
17 lis 2024

Prawie każdy policjant otrzyma dopłatę do mieszkania (prawdopodobnie wyłączone są mieszkania od MSWiA). Do 1800 zł miesięcznie. Większość mniej - minimalna kwota 630 zł miesięcznie. Ale tak dopiero od 2027 r. A w 2025 r. obniżka aż o 60%. Dlatego policja szykuje się do protestów. Kwoty świadczenia są obliczane poprzez analogię do żołnierzy - policja ma zostać zrównana z wojskiem. 

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci
17 lis 2024

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku
17 lis 2024

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

Czy 17.11.2024 r. to niedziela handlowa, handel bez zakazu, zakupy w Lidlu i Biedronce, w galeriach, wszystkie sklepy otwarte czy tylko Żabka
17 lis 2024

Za nami dwa długie weekendy listopada. W oba tygodnie handel pracował krócej niż zwykle, bo w środku tygodnia były dni wolne. Niestety, obie pierwsze niedziele listopada były także z zakazem handlu. Z pewnością więc grono osób odczuwających potrzebę uzupełnienia lodówki czy szafek z produktami jest odpowiednio wysokie.

pokaż więcej
Proszę czekać...