Sklepy mają coraz bogatszą ofertę piwa, niemal wszystkie starają się jak najlepiej prezentować je na sklepowych półkach

Zbigniew Biskupski
rozwiń więcej
Sklepy prezentują coraz większą ofertę piw na swoich półkach, by zwiększyć sprzedaż / Shutterstock

Badanie ekspozycji pokazało, które sklepy mają najbardziej zróżnicowaną półkę piwną. Auchan i Leclerc – te sieci hipermarketów w pierwszym półroczu 2024 roku mogły pochwalić się największą i najbardziej zróżnicowaną ofertą piwną.

W kategorii dyskontów najlepsze okazały się pod tym względem Lidl i Netto, a niekwestionowanym liderem wśród sklepów formatu proximity pozostaje Intermarche.
To, jak duża i jak bardzo zróżnicowana była półka piwna w poszczególnych sieciach handlowych, zbadała firma eLeader, która bazując na narzędziach wykorzystujących sztuczną inteligencję, opracowała raport dotyczący półkowej ekspozycji piwa.

Piwo na sklepowych półkach: duży wybór, staranna ekspozycja w prawie wszystkich sieciówkach

Przeprowadzona analiza pokazała, że sieci handlowe mają coraz bardziej zróżnicowaną ofertę piwną, a niektóre hipermarkety, dyskonty i sklepy proximity przewyższają pod tym względem standardy rynkowe.

–Wielkość i zróżnicowanie regału z piwami zależą w dużej mierze od powierzchni sklepu, dlatego w naszym badaniu skupiliśmy się osobno na hipermarketach, dyskontach oraz kanale proximity – wyjaśnia Iwona Puchacz-Wośko, analityk ekspozycji w eLeader.

Zaskoczeniem nie jest, że największą i najbardziej zróżnicowaną ofertę posiadają przede wszystkim sklepy wielkopowierzchniowe. Tam, gdzie ekspozycja była największa, było jednak również najwięcej wahań związanych z jej pojemnością.
Zauważyliśmy też, że w każdej z badanych kategorii sklepów znalazły się sieci, które zdecydowanie wyróżniają się pod względem różnorodności oferowanych producentów i marek piwa – mówi Iwona Puchacz-Wośko.

W tych sieciach półka z piwami jest najbardziej różnorodna

Obserwowany od dłuższego czasu spadek konsumpcji piwa, wzrost kosztów jego produkcji oraz zmieniające się trendy konsumenckie sprawiają, że nie tylko browary szukają nowych sposobów na przyciągnięcie uwagi klienta. Czynią to także sieci handlowe, dla których jednym z podstawowych narzędzi jest ekspozycja półkowa.
Jak pokazuje raport eLeader, sklepy coraz mocniej stawiają na zróżnicowanie swojej oferty piwnej, starając się wyjść naprzeciw zmieniającym się oczekiwaniom konsumentów.

Marki piwa w sklepach

Marki piwa w sklepach

Materiały prasowe

W okresie od stycznia do sierpnia 2024 roku największym facingiem piwa, czyli tym, co widzimy na froncie sklepowego regału, mogły pochwalić się sieci Auchan i Leclerc, wśród dyskontów Lidl i Netto, a w kategorii proximity Intermarche.
Wszystkie te sieci przodowały jednocześnie, jeśli chodzi o zróżnicowanie półki piwnej, tak pod względem obecnych na niej producentów, jak i marek.

Setki piw dziesiątek marek na półkach supermarketu

Niekwestionowanym liderem we wszystkich kategoriach był Auchan, na którego półkach można było znaleźć w badanym okresie 281 marek piwa i 138 jego producentów. Hipermarketom niewiele ustępuje Intermarche, gdzie narzędzia AI naliczyły 130 producentów i 266 brandów. W kategorii dyskontów najlepszy okazał się Lidl, który ze średnio 111 producentami i 219 markami piwa, wyprzedził sieci takie jak Biedronka czy Netto.

– Auchan pozostaje liderem naszego zestawienia, nawet pomimo wyniku audytów image recognition, które wykazały, że ekspozycja piwa w tej sieci, w badanym okresie się zmniejszyła. Jednocześnie stała się ona jednak bardziej zróżnicowana – wyjaśnia Iwona Puchacz-Wośko, analityk ekspozycji w eLeader.
Auchan posiadał rekordowy wśród badanych sieci udział piw kraftowych (38,6 proc.), oferował także największą liczbę marek piwa bezalkoholowego (30). W kategorii proximity zdecydowanie dominował Intermarche, który daleko w tyle pozostawił takie sieci jak Stokrotka, Polomarket czy Delikatesy Centrum. Wśród dyskontów walka była bardziej wyrównana, a pod względem wielkości i zróżnicowania oferty piwnej, od innych sieci odstawał jedynie Aldi – tłumaczy ekspertka.

Piwa na sklepowych półkach: kto stawia na krafty, a kto rozwija marki własne?

Raport eLeader potwierdza, że na sklepowych półkach nadal dominują piwa z największych w Polsce grup piwowarskich, jednak sieci coraz mocniej stawiają także na inne kategorie. Przy pomocy narzędzi AI eksperci sprawdzili, jak w sieciach detalicznych wyglądało czołowe 5 pozycji pod względem ilości faceów na ekspozycji piwnej. W trzech z nich (Carrefour, Kaufland, Żabka) do pierwszej piątki zakwalifikowały się piwa z browarów regionalnych i rzemieślniczych.
Na marki własne najmocniej stawiały: Aldi, Delikatesy Centrum, Dino, Netto i Polomarket. Resztę czołowych pozycji na półkach w badanych sieciach zajmowały piwa pięciu największych w Polsce Grup Piwowarskich (Kompania Piwowarska, Grupa Żywiec, Carlsberg Polska, Van  Pur, Perła Browary Lubelskie).

Piwo wiodący producenci

Piwo wiodący producenci

Materiały prasowe

– Sieci handlowe mają bardzo zróżnicowaną politykę, jeśli chodzi o ofertę piw. Piwa kraftowe, będące relatywnie wąską półką w przypadku małych sklepów detalicznych, stanowią istotną część oferty specjalistycznych sklepów alkoholowych – wujaśnia Maciej Ptaszyński, Prezes Polskiej Izby Handlu.
Coraz częściej pojawiają się także w supermarketach. Różne są również strategie sieci względem marki własnej. Według danych agencji CMR, udział piw marek własnych w małych sklepach wynosi zaledwie ok. 1,5 proc. wartości obrotu, za to w przypadku niektórych supermarketów ich udział wynosi aż 8 proc. wartości obrotu – dodaje Maciej Ptaszyński.

Infor.pl
Co Polacy poświęcają dla kariery zawodowej. Millenialsi żałują czasu nie spędzonego z dziećmi, Zetki – zabranego z puli przeznaczonej na rozwój własnych pasji
16 lis 2024

Ponad jedna trzecia pracujących umysłowo deklaruje, że musiała poświęcić coś ważnego dla swojej kariery zawodowej, wynika z raportu portali pracy rocketjobs.pl i justjoin.it, Jak pracować, by nie żałować. Pokolenia X, Y i Z o dopasowaniu do pracy. Najczęściej zaniedbywanymi na rzecz pracy aspektami są: czas na własne zainteresowania, zdrowie psychiczne i życie towarzyskie, relacje z przyjaciółmi.

Kupujesz za pośrednictwem Facebooka czy na Instagramie, Oto co trzeba zrobić, by nie paść ofiarą oszustw w reklamach w mediach społecznościowych
16 lis 2024

Platformy mediów społecznościowych, takie jak Facebook i Instagram, są dobrze znanymi centrami dla legalnych firm, które promują swoje produkty. Niestety stały się także również podatnym gruntem dla oszustów.

Zakupy przed Bożym Narodzeniem 2024: to będą święta oszczędne, bo przy zakupach większość kupujących będzie szukać promocji i okazji
16 lis 2024

Badania i nastroje konsumenckie wskazują, że w 2024 roku klienci będą podchodzić do zakupów na Boże Narodzenie i Gwiazdkę z rozwagą, skupiając się na produktach niezbędnych i wygodzie zakupów online. Ponadto zakupy odkładane będą na ostatnią chwilę a promocje są pożądane bardziej niż kiedykolwiek wcześniej.

Benefity pracownicze: jakie są aktualnie na topie, najbardziej pożądane przez pracowników
16 lis 2024

Pracownicy coraz częściej liczą na nowoczesne, spersonalizowane rozwiązania, które wspierają ich rozwój oraz zdrowie fizyczne i psychiczne. Jakie benefity kształtują dzisiaj rynek świadczeń pozapłacowych i zaspokajają rosnące potrzeby pracowników?

Sklepy mają coraz bogatszą ofertę piwa, niemal wszystkie starają się jak najlepiej prezentować je na sklepowych półkach
16 lis 2024

Badanie ekspozycji pokazało, które sklepy mają najbardziej zróżnicowaną półkę piwną. Auchan i Leclerc – te sieci hipermarketów w pierwszym półroczu 2024 roku mogły pochwalić się największą i najbardziej zróżnicowaną ofertą piwną.

MEN: 14 500 katechetów może uczyć: oligofrenopedagogiki, matematyki, historii, informatyki, biologii. logopedii, WF-u, plastyki, techniki [Wykaz uprawnień]
15 lis 2024

MEN podał informacje o liczbie katechetów w Polsce (w tym liczbę katechetów mających uprawnienia do nauki innego przedmiotu). Przeszło 27 000 nauczycieli wiąże swoje zajęcia zawodowe z nauczaniem religii. I taka jest liczba osób, które z niepokojem czekają na ostateczny kształt lekcji religii    czy min. Barbarze Nowackiej uda się redukcja liczby godzin religii z 2 do 1 tygodniowo? Czy za drugą godzinę odbywającą się np. w salkach katechetycznych rząd wypłaci wynagrodzenia katechetom? Na ogólną liczbą 27 000 katechetów uczyć innego przedmiotu niż religia może 12 304 nauczycieli. 

Studenci z zagranicy ratują rynek najmu mieszkań w wielu miastach, zwłaszcza w tych, które niekoniecznie są metropoliami
15 lis 2024

Wzrost liczby studentów z innych krajów sprawił, że łączna liczba osób studiujących w Polsce przestała spadać. Dane GUS potwierdzają, że wzrost udziału zagranicznych studentów jest bardzo widoczny. W niektórych województwach stanowią oni ponad 10% wszystkich studiujących. 

Kaucje za puszki, plastikowe i szklane butelki: Polacy są gotowi płacić, ale wdrożenie systemu będzie odroczone, do kiedy
15 lis 2024

Co drugi Polak jest przekonany, że kluczowym krokiem w poprawie sytuacji ekologicznej w Polsce jest rozwój systemu kaucyjnego. Według badanych, miałoby to być rozwiązanie znacząco zmniejszające ilość odpadów oraz ograniczające negatywny wpływ plastiku na środowisko.

Ważne zmiany w prawie 2025. Nowe limity, co się zmieni w księgach rachunkowych
15 lis 2024

Od 1 stycznia 2025 roku w życie wejdą zmiany dotyczące limitu przychodów zobowiązujących do prowadzenia pełnych ksiąg rachunkowych. Zgodnie  z nowelizacją ustawy o rachunkowości, próg ten wzrośnie z obecnych 2 mln euro do 2,5 mln euro.

Pieniądze pożyczamy głównie w intencji podwyższenia standardu życia, a nie z powodu problemów finansowych
15 lis 2024

17 listopada to Światowy Dzień Bez Długów. Finansowe memento także dla Polaków, którzy zadłużają się coraz bardziej. Pół biedy gdy są to chwilówki obciążające n czas nie dłuższy niż rok maksymalnie 20 proc. dochodów. Gorzej gdy są to 20-letnie kredyty zabierające przez całty ten czas co trzecią zarobioną złotówkę.

pokaż więcej
Proszę czekać...