Dzieci spędzają coraz więcej czasu przed smartfonem lub laptopem. Nie tylko dla rozrywki, ale i zajęć edukacyjnych
REKLAMA
REKLAMA
- Edukacja przed smartfonem lub laptopem: korzysta coraz więcej dzieci
- Nauka online: dzieci chętnie zdobywają wiedzę tym sposobem
- Dziecko przed smartfonem: dominują jednak gry i zabawy
- Edukacja online: połączenie nauki z zabawą daje najlepsze efekty
Zarządzanie czasem ekranowym dzieci stanowi jedno z największych współczesnych wyzwań wychowawczych. Badanie przeprowadzone przez platformę Novakid wskazuje na kluczowe zmiany we wzorcach korzystania z urządzeń ekranowych przez dzieci na przestrzeni ostatnich dwóch lat.
REKLAMA
Edukacja przed smartfonem lub laptopem: korzysta coraz więcej dzieci
Pozytywnie zaskakujący jest m.in. sposób, w jaki ten czas jest spożytkowany. Odsetek rodziców deklarujących, że ich dzieci spędzają ponad 6 godzin tygodniowo na zajęciach edukacyjnych online wzrósł ponad 8-krotnie od 2022 roku.
Ankieta wskazuje również na stosowane sposoby kontrolowania internetowych treści przez rodziców.
W ostatnim czasie wiele europejskich państw wprowadziło ograniczenia związane z używaniem telefonów przez dzieci w szkołach, całkowity zakaz korzystania z takich urządzeń obowiązuje m.in. w Holandii.
W Polsce placówki oświatowe mają w tym zakresie niezależność, a temat ten budzi dyskusje wśród rodziców. Platforma do nauki angielskiego dla dzieci online Novakid postanowiła zbadać, jak wyglądają obecnie nawyki dotyczące czasu spędzanego przed ekranem m.in. wśród dzieci z Polski w wieku 4-12 lat.
W badaniu Novakid przeanalizowano dane z ponad 5000 rodzin z 15 krajów, w tym z Polski. Wyniki tegorocznej ankiety zostały porównane do tożsamego badania przeprowadzonego w 2022 roku.
Nauka online: dzieci chętnie zdobywają wiedzę tym sposobem
Raport z badania pokazuje, że aktualnie jedną z najczęściej podejmowanych przez dzieci aktywności ekranowych jest nauka online (33%).
Ogólny czas spędzany przed ekranem w celach edukacyjnych znacznie wzrósł we wszystkich badanych krajach. W 2022 r. 68% polskich rodziców twierdziło, że ich dzieci spędzają mniej niż dwie godziny tygodniowo na nauce online, podczas gdy tylko 4% przekroczyło sześć godzin tygodniowo.
W 2024 r. już 33% rodziców wskazało, że ich dzieci spędzają średnio 1 godzinę dziennie na zajęciach edukacyjnych na ekranie. Jest to ponad 8-krotny wzrost w ciągu zaledwie dwóch lat, co potwierdza rosnącą popularność takiej formy nauki. Największy odsetek polskich dzieci poświęca na edukację od 3-6 godzin tygodniowo (40%).
REKLAMA
Rosnąca popularność używania ekranów w edukacji sugeruje pozytywny trend w kierunku wykorzystania technologii do nauki w Polsce. Potwierdzają to również wyniki platformy Novakid, która w ostatnich dwóch latach odnotowywała stały wzrost liczby użytkowników: liczba nowych rejestracji na platformie wzrosła od początku 2024 roku o 32% w porównaniu do analogicznego okresu w 2022 roku.
– Nasze połączenie gier edukacyjnych, interaktywnych zasobów do samodzielnej nauki, lekcji online i grupowych zajęć konwersacyjnych angażuje młodych uczniów w poznawanie języka angielskiego w ciekawy dla nich sposób – tłumaczy sukces platformy Max Azarov, dyrektor generalny i współzałożyciel Novakid.
Dziecko przed smartfonem: dominują jednak gry i zabawy
O ile czas spędzany online na nauce jest oceniany przez rodziców jako pożyteczny, to większy ich niepokój budzą potencjalne negatywne skutki gier i filmów online.
Te obawy podkreślają znaczenie monitorowania aktywności cyfrowej dzieci i promowania zdrowych, zrównoważonych nawyków korzystania z technologii.
W związku z dynamicznie rosnącą popularnością nauki online, coraz mocniej zaznacza się konieczność zwiększenia świadomości na temat treści, na które dzieci mogą trafić w sieci.
Równoważąc zaufanie i kontrolę w zarządzaniu czasem spędzanym przed ekranem, większość rodziców preferuje monitorowanie sposobu korzystania przez dzieci z urządzeń cyfrowych, uzupełnione umowami z dzieckiem (67%).
Korzystanie z minutników (13%) lub dedykowanych aplikacji (30%) jest równie powszechne, szczególnie gdy dzieci zabierają urządzenia do szkoły lub na wycieczkę.
Edukacja online: połączenie nauki z zabawą daje najlepsze efekty
Choć rozrywka często dominuje nad edukacją w codziennym użytkowaniu ekranów, kluczem może być połączenie obu tych elementów. Eksperci widzą w zabawie duży potencjał edukacyjny. Może ona rozwijać kreatywność, zwiększać motywację i wspierać procesy uczenia się. Potwierdza to ponad 50% ankietowanych rodziców z Polski.
– Wyobrażamy sobie przyszłość, w której treści edukacyjne są dla dziecka zabawne i angażujące, podobnie jak gry – mówi Max Azarov.
Jak wynika z badania, gry edukacyjne oraz aplikacje stanowią obecnie 52% dydaktycznego czasu w sieci, co odzwierciedla ich rolę skutecznego narzędzia edukacyjnego.
Dla kontrastu, 34% czasu spędzanego przed ekranem poświęcone jest na zajęcia online, a 37% na czytanie i szukanie informacji do zadań domowych.
Tendencja ta potwierdza potencjał opracowywania aplikacji, które łączą zajęcia online, zadania domowe, filmy edukacyjne i dyskusje tematyczne.
Nauka zdalna otwiera przed dziećmi nowe możliwości rozwoju, wykorzystując technologię w sposób przemyślany i angażujący. Edukacyjne gry i interaktywne treści nie tylko wspierają proces nauki, ale także sprawiają, że jest ona ciekawsza, szerzej dostępna oraz niezwykle praktyczna i wygodna.
Mimo to, kluczowe jest, aby rodzice utrzymywali równowagę między zaufaniem a kontrolą, monitorując czas spędzany przed ekranem i dbając o zdrowe nawyki korzystania z technologii.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.