Piwa z browarów rzemieślniczych coraz bardziej rozpychają się na sklepowych półkach

Zbigniew Biskupski
rozwiń więcej
Piwa z browarów rzemieślniczych są coraz lepiej eksponowane na sklepowych półkach / Shutterstock

Piwa rzemieślnicze już od jakiegoś czasu przestają być rynkową niszą z marginalnym udziałem w sprzedaży. Przestają być także domeną wyłącznie małych, specjalistycznych sklepów. Teraz zresztą to one ratują sytuację w branży – bez rosnącego popytu na piwa warzone branża nitowałaby jeszcze głębsze spadki.

Jak mówią bowiem eksperci, najwięksi dostawcy piwa napój ten produkują, natomiast browary rzemieślnicze – warzą, jak każe tradycja i receptury. Polacy zaś w miarę wzrostu zamożności stają się smakoszami, także w dziedzinie napojów.
To proces podobny jak np. z pizzą: na co dzień duże ilości mrożonego i produkowanego seryjnie produktu znikają z supermarketów i dyskontów, ale po smak prawdziwej pizzy poznaje się w pizzerii – i to nie byle jakiej, najlepiej z piecem opalanym drewnem lub węglem, a nie elektrycznym.

Producenci piwa wpadli w dołek i nie potrafią wyjść z niego

Badanie ekspozycji półkowej wykonane przez firmę eLeader przy pomocy narzędzi wspieranych przez AI potwierdziło, że browary kraftowe są coraz mocniej widoczne również w popularnych sieciach handlowych. Co więcej, umacniają swoją pozycję na sklepowych regałach, często spychając stamtąd marki największych grup piwowarskich.
Topowi producenci wciąż jednak dominują, także w kategorii piw bezalkoholowych.

Branża piwna w Polsce kolejny rok z rzędu zmaga się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejszymi pozostają spadająca konsumpcja i sprzedaż oraz rosnące koszty produkcji. Jak informował Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce - Browary Polskie, rok 2023 był dla producentów piwa najgorszym na przestrzeni ostatnich lat, a sprzedaż spadała niemal w każdym segmencie,
Nie lepiej jest w roku 2024, a po pierwszym półroczu rynek oscyluje w okolicach zera pod względem dynamiki sprzedaży w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego.
– Trudna sytuacja rynkowa sprawia, że producenci piwa poszukują kolejnych rozwiązań, które pozwolą im zredukować spadki sentymentu konsumentów. Czynią to poprzez innowacje produktowe czy działania marketingowe – wyjaśnia Iwona Puchacz-Wośko, analityk ekspozycji w eLeader.
– Jednym z podstawowych instrumentów wpływania na decyzje konsumenckie pozostaje ekspozycja sklepowa, której stały monitoring daje producentom, dystrybutorom i sieciom odpowiedź na pytanie, na ile zabiegi marketingu, category managementu oraz egzekucja strategii półkowych przynoszą efekt. Choć nie można traktować jej jako wskaźnika konsumpcji czy sprzedaży, ekspozycja półkowa daje pogląd na to, na jakie kategorie stawiają producenci i handlowcy by przyciągnąć uwagę klienta – dodaje Iwona Puchacz-Wośko.

Rzemieślnicy coraz mocniej rozpychają się na sklepowych półkach

Jednym z ważniejszych wniosków, jaki płynie z raportu eLeader, jest ciągła ofensywa browarów rzemieślniczych przy jednoczesnym spadku ekspozycji największych producentów.
Jak się okazuje, w pierwszych ośmiu miesiącach 2024 roku, pięciu największych producentów piwa w Polsce odnotowało łączny spadek udziału w półce sklepowej o 3,45 punktów procentowych.
Równolegle obserwowaliśmy dynamiczny wzrost share-of-shelf browarów rzemieślniczych i regionalnych, co wskazuje na umacniające się zainteresowanie tą kategorią piwa.
Choć sytuacja różni się w poszczególnych kanałach sprzedaży, widać wyraźnie, że spadek udziału największych producentów został skonsumowany przez wzrost o 1,8 pp udziału browarów rzemieślniczych.

Wspierane przez narzędzia AI badanie ekspozycji w sieciach handlowych pokazało, że rosnący udział półkowy browarów rzemieślniczych, mimo letniego wytracenia tempa, nabiera postaci trendu.
Może to skłonić największych producentów do skierowania do sklepów konkurencyjnej propozycji – zarówno w postaci znanych marek o zmienionym charakterze, jak i zupełnie nowych brandów.
Nie można też wykluczyć, że giganci zaczną myśleć o zakupach i dołączeniu do swojego portfela okrzepłych na rynku marek kraftowych.

Sieci różnicują swoją ofertę, ale na półce dominują duzi producenci

Spadający udział w ekspozycji półkowej największych producentów piwa nie oznacza, że nagle utracili oni swoją pozycję w sklepach.
W badanym przez eLeader zestawieniu 20 brandów z największym udziałem półkowym, 19 stanowiły marki piwa z portfolio największych grup piwowarskich.
W analizowanym okresie do TOP20 weszła jedynie jedna marka browarów rzemieślniczych lub regionalnych, tj. Amber. Od stycznia do sierpnia br. przez TOP 20 przewinęły się w sumie zaledwie 22 marki piwa, co świadczy o silnie ustabilizowanej polityce ekspozycyjnej sieci detalicznych.

– Wartości średnie nie oddają pełnego obrazu rzeczywistości. Wielkość i zróżnicowanie regału z piwami zależy od formatu i wielkości sklepu – wyjaśnia ekspertka.
– Jak pokazało nasze badanie, sieci wielkopowierzchniowe mocniej różnicują swoją ofertę, dając miejsce na półkach wielu producentom, podczas gdy w kanale proximity ta dywersyfikacja jest znacznie niższa – dodaje Iwona Puchacz-Wośko.

Największą ekspozycję piwa posiadają francuskie sieci Auchan i Leclerc, natomiast w dole zestawienia, z oczywistych względów plasuje się Żabka, która w raporcie jest jedynym przedstawicielem formatu convenience.
– Z reguły zmiany liczebności producentów na półkach w czasie oscylują w okolicach 10, miesiąc do miesiąca. Widzimy jednak, że sieci coraz chętniej poszerzają swoją ofertę, chcąc zapewnić klientom większy wybór piwa, na co wpływ ma m.in. ofensywa browarów rzemieślniczych – tłumaczy Iwona Puchacz-Wośko w eLeader.

Polacy chcą kupować piwa warzone a nie produkowane

– Wzrost popularności i sprzedaży piw rzemieślniczych sprawia, że zyskują one coraz większą ekspozycję na sklepowych półkach. Sieci handlowe zauważają ten trend i coraz lepiej eksponują piwa rzemieślnicze, by zapewnić klientom łatwiejsze i wygodniejsze zakupy – mówi Marek Kamiński, prezes Polskiego Stowarzyszenia Browarów Rzemieślniczych.
– W ostatnich miesiącach zauważamy intensyfikację handlu piwami rzemieślniczymi w sklepach, które postawiły na nie już przed paroma laty, jak i coraz śmielsze otwieranie się kolejnych sieci na piwa z mniejszych browarów – dodaje Marek Kamiński.

Poza markami największych producentów oraz piwami z browarów regionalnych i rzemieślniczych, badanie eLeader objęło także marki własne tworzone przez sieci handlowe. Ich udział w ekspozycji półkowej pozostaje stabilny, ale raczej marginalny i zazwyczaj utrzymuje się na poziomie poniżej 3 proc.
Wyjątkiem są wybrane sieci, takie jak Aldi, Polomarket czy Lidl, które silniej promują swoje marki własne, zwiększając ich widoczność na półkach.

Infor.pl
W Sejmie: Kolejne postulaty o uproszczenie przepisów o świadczeniu wspierającym. Zmiany chyba dopiero za pół roku
16 lis 2024

W Sejmie są stale kierowane zapytania do rządu o świadczenie wspierające

Renta wdowia w służbach mundurowych - wnioski od 1 stycznia 2025 r., 15% od 1 lipca 2025 r., 25% od 1 stycznia 2027 r.
16 lis 2024

Z dniem 1 stycznia 2025 r. wejdą w życie przepisy ustawy z dnia 26 lipca 2024 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw, wprowadzające nowe zasady dla wdów i wdowców uprawnionych do renty rodzinnej po zmarłym małżonku pozwalające na ustalenie „zbiegu” renty rodzinnej z własnym świadczeniem emerytalno-rentowym

Bon senioralny: Kto może otrzymać do 2150 zł na opiekę? Sprawdź kluczowe kryteria dochodowe!
16 lis 2024

Bon senioralny to wsparcie finansowe dla seniorów powyżej 75. roku życia, które może wynieść nawet 2150 zł rocznie. Aby uzyskać to świadczenie, trzeba spełnić określone kryteria dochodowe. Ważne jest zarówno to, ile wynoszą dochody seniora, jak i sytuacja finansowa zstępnego. Dodatkowo brany jest pod uwagę rok przyznania świadczenia oraz ewentualny dodatek pielęgnacyjny. Sprawdź, jakie są dokładne warunki!

1000 zł dofinansowania do ferii zimowych w 2025 r. dla dzieci urodzonych od 1 stycznia 2009 r. do 31 grudnia 2020 r. Kto może je otrzymać?
16 lis 2024

W dniu 15 listopada 2024 r. Fundusz Składkowy Ubezpieczenia Społecznego Rolników ogłosił konkurs, w ramach którego organizacje (m.in. pożytku publicznego oraz społeczne i zawodowe) mogą ubiegać się o udzielenie dofinansowania na organizację wypoczynku zimowego dla dzieci rolników urodzonych od 1 stycznia 2009 r. do 31 grudnia 2020 r. Organizatorzy wypoczynku, którzy zostaną wyłonieni w ramach konkursu, otrzymają dofinansowanie w wysokości 8 000 zł, a poszczególni uczestnicy zimowiska – w wysokości do 1 000 zł.

Co Polacy poświęcają dla kariery zawodowej. Millenialsi żałują czasu nie spędzonego z dziećmi, Zetki – zabranego z puli przeznaczonej na rozwój własnych pasji
16 lis 2024

Ponad jedna trzecia pracujących umysłowo deklaruje, że musiała poświęcić coś ważnego dla swojej kariery zawodowej, wynika z raportu portali pracy rocketjobs.pl i justjoin.it, Jak pracować, by nie żałować. Pokolenia X, Y i Z o dopasowaniu do pracy. Najczęściej zaniedbywanymi na rzecz pracy aspektami są: czas na własne zainteresowania, zdrowie psychiczne i życie towarzyskie, relacje z przyjaciółmi.

Kupujesz za pośrednictwem Facebooka czy na Instagramie, Oto co trzeba zrobić, by nie paść ofiarą oszustw w reklamach w mediach społecznościowych
16 lis 2024

Platformy mediów społecznościowych, takie jak Facebook i Instagram, są dobrze znanymi centrami dla legalnych firm, które promują swoje produkty. Niestety stały się także również podatnym gruntem dla oszustów.

Zakupy przed Bożym Narodzeniem 2024: to będą święta oszczędne, bo przy zakupach większość kupujących będzie szukać promocji i okazji
16 lis 2024

Badania i nastroje konsumenckie wskazują, że w 2024 roku klienci będą podchodzić do zakupów na Boże Narodzenie i Gwiazdkę z rozwagą, skupiając się na produktach niezbędnych i wygodzie zakupów online. Ponadto zakupy odkładane będą na ostatnią chwilę a promocje są pożądane bardziej niż kiedykolwiek wcześniej.

Benefity pracownicze: jakie są aktualnie na topie, najbardziej pożądane przez pracowników
16 lis 2024

Pracownicy coraz częściej liczą na nowoczesne, spersonalizowane rozwiązania, które wspierają ich rozwój oraz zdrowie fizyczne i psychiczne. Jakie benefity kształtują dzisiaj rynek świadczeń pozapłacowych i zaspokajają rosnące potrzeby pracowników?

Sklepy mają coraz bogatszą ofertę piwa, niemal wszystkie starają się jak najlepiej prezentować je na sklepowych półkach
16 lis 2024

Badanie ekspozycji pokazało, które sklepy mają najbardziej zróżnicowaną półkę piwną. Auchan i Leclerc – te sieci hipermarketów w pierwszym półroczu 2024 roku mogły pochwalić się największą i najbardziej zróżnicowaną ofertą piwną.

MEN: Zwolnienia nauczycieli religii przesuną się na 2026 r.? Trwają negocjacje rządu ze stroną kościelną
16 lis 2024

MEN podał informacje o liczbie katechetów w Polsce (w tym liczbę katechetów mających uprawnienia do nauki innego przedmiotu). Przeszło 27 000 nauczycieli wiąże swoje zajęcia zawodowe z nauczaniem religii. I taka jest liczba osób, które z niepokojem czekają na ostateczny kształt lekcji religii    czy min. Barbarze Nowackiej uda się redukcja liczby godzin religii z 2 do 1 tygodniowo? Czy za drugą godzinę odbywającą się np. w salkach katechetycznych rząd wypłaci wynagrodzenia katechetom? Na ogólną liczbą 27 000 katechetów uczyć innego przedmiotu niż religia może 12 304 nauczycieli. 

pokaż więcej
Proszę czekać...