Wraz z wyhamowaniem inflacji znów chcemy kupować nie tylko tanio, ale szukamy produktów dobrej jakości
REKLAMA
REKLAMA
- Zakupy w supermarkecie: ma być tanio, ale i z dużym wyborem
- Jakie produkty mają być tanie, a gdzie poszukujemy nowości
- Każda marka ma inne atuty
Polscy konsumenci pomimo tego, że cena produktu wciąż jest dla nich najistotniejsza podczas zakupów, zaczynają coraz częściej zwracać uwagę na jakość kupowanych towarów, różnorodność oferty czy pojawiające się na rynku nowości.
REKLAMA
Zakupy w supermarkecie: ma być tanio, ale i z dużym wyborem
REKLAMA
Według raportu „Super Markets Equity” opracowanego przez firmę analityczno-badawczą Braincandy, cena determinuje decyzję, do którego marketu wybrać się na zakupy, co czwartego badanego Polaka.
Na drugim miejscu w zestawieniu uplasowała się jakość z 22 proc. wskazań. Jednocześnie, Polacy mają konkretne oczekiwania co do każdej kategorii produktów, jakie kupują. W przypadku nabiału czy mięsa spodziewają się różnorodności, a kupując detergenty do prania, szukają niskich cen.
Badanie przeprowadzone przez Braincandy-Wisdrop pokazuje, że nabiał oraz te produkty, które można znaleźć w sklepowych lodówkach są dla 33 proc. Polaków kategorią najsilniej wpływającą na ich doświadczenia zakupowe. Ten sam odsetek badanych oczekuje w tej kategorii dużego wyboru oraz różnorodności oferty.
Podobnie w kwestii zakupu mięsa – na różnorodność wskazało 35 proc. respondentów.
Kolejnymi istotnymi dla ankietowanych kategoriami zakupowymi są warzywa i owoce (15 proc. wskazań), pieczywo (13 proc. wskazań), środki czystości i papier (12 proc. wskazań) oraz mięso (8 proc. wskazań).
Co ciekawe, najmniej ważne dla Polaków są produkty bio oraz mrożonki.
Wybrało je odpowiednio 2 oraz 1 proc. badanych. Może to wynikać z faktu, że oferta bio jest najsłabiej oceniana przez Polaków wśród wszystkich marketów. Podobnie jak gotowe posiłki oraz produkty dla zwierząt.
Nie jest więc zaskoczeniem, że niektóre z supermarketów w kraju, jak chociażby sieć Carrefour, zaniechały dalszego rozwoju konceptu sklepów oferujących jedynie produkty bio. Jednocześnie, nie rezygnują z tej kategorii całkowicie utrzymując tego typu asortyment w sklepach sieci.
Jakie produkty mają być tanie, a gdzie poszukujemy nowości
REKLAMA
Podczas zakupów Polacy biorą pod uwagę szereg różnych aspektów, które mają dla nich większe bądź mniejsze znaczenie – w zależności od tego, na jakiej kategorii produktów się skupiają. Cena to najważniejszy czynnik podczas zakupów w kategoriach środków czystości oraz produktów papierowych (42 proc. wskazań), a także czekolady (28 proc.).
W kwestii asortymentu do kuchni (garnki, patelnie, zastawa, sztućce, narzędzia kuchenne), przekąsek i czipsów oraz piwa Polacy lubią poszukiwać nowości – odpowiednio 42 proc., 39 proc. oraz 46 proc. wskazań.
W kategorii produktów kuchennych wysoka jakość jest najmniej istotnym czynnikiem – wskazało na nią jedynie 8 proc. ankietowanych.
Z kolei jakość jest dla Polaków najważniejsza w przypadku zakupu produktów dziecięcych (58 proc.), produktów śniadaniowych, kawy i herbaty (42 proc.) oraz produktów do prania (29 proc.).
Zaskakujący może być fakt, że wielu Polaków za istotny aspekt procesu zakupowego uważa pomocną obsługę sklepu – ten czynnik wybrało najwięcej ankietowanych w przypadku napojów bezalkoholowych i wody oraz produktów do higieny osobistej – odpowiednio 48 proc. i 24 proc.
Każda marka ma inne atuty
Polacy odwiedzają markety średnio 11 razy w miesiącu. Okazuje się, że w każdym z nich mają swoje ulubione kategorie.
Zdaniem uczestników badania Braincandy – Lidl, Biedronka i Auchan oferują największą różnorodność pieczywa. Podobnie w przypadku nabiału oraz produktów przechowywanych w lodówce. W tej kategorii te trzy markety przodują także w kwestii najlepszych cen.
Kaufland oferuje z kolei największą różnorodność świeżego mięsa, a także czipsów i przekąsek oraz napojów bezalkoholowych i wody.
Jednocześnie Biedronka oraz Lidl mocno wyróżniają się na tle innych marketów, jeśli chodzi o ceny produktów papierowych, detergentów do prania oraz sprzątania.
Z kolei Auchan zajął pozycje lidera cen w kategorii produktów kuchennych.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.