REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sklepy przez świętami przeżywają oblężenie, ale Polacy i tak czekają z zakupami na ostatnią chwilę

Polacy tradycyjnie zrobią świąteczne zakupy na ostatnią chwilę
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy i w tym roku Polacy będą robić świąteczne zakupy na ostatnią chwilę? Wszystko wskazuje na to, że tak. Blisko 33% zrobi je tydzień przed Bożym Narodzeniem, 21 % zaledwie kilka dni przed świętami. 

Zakupy tylko w sklepach stacjonarnych

REKLAMA

To kolejny rok, kiedy większość Polaków zamierza zrobić bożonarodzeniowe zakupy spożywcze głównie w sklepach stacjonarnych – ponad 70%. Rok temu 71% rodaków to deklarowało. Tak wykazał raport platformy analityczno-badawczej UCE RESEARCH i Grupy BLIX pt. „PLANY ZAKUPOWE POLAKÓW NA ŚWIĘTA 2023”. W tegorocznym badaniu wzięło udział ponad 1030 osób odpowiedzialnych za codzienne zakupy w swoich gospodarstwach domowych, a w ubiegłorocznym sondażu – 1105. 

REKLAMA

Duża część Polaków preferuje bezpośredni kontakt z produktem. Chcą go zobaczyć na żywo, dotknąć, powąchać, a nawet spróbować. To ważne w przypadku art. spożywczych, które mają duży wpływ na jakość przygotowywanych potraw, zwłaszcza tych świątecznych. Ponadto w sklepie stacjonarnym można nabyć produkty bez konieczności czekania na dostawę, co też jest ważne w przedświątecznym pośpiechu – mówi Julita Pryzmont z Hiper-Com Poland.

Z kolei Marcin Lenkiewicz z Grupy BLIX utwierdzi, że wysoki odsetek osób planujących zakupy tylko w sklepach stacjonarnych, świadczy o bezsprzecznym powrocie Polaków do tradycyjnego sposobu robienia zakupów po długim okresie pandemii. Ekspert nie jest tym zaskoczony. Rynek detaliczny offline jest bardzo konkurencyjny i kusi klientów licznymi promocjami, których często nie można dostrzec online.

Na preferencje zakupowe Polaków wpływa też kultura konsumpcyjna. Polacy są przyzwyczajeni do robienia zakupów w sklepach stacjonarnych, które są okazją do spędzenia czasu z rodziną. Kolejna kwestia to zmiany demograficzne. W społeczeństwie rośnie udział osób starszych, które są bardziej przywiązane do tradycyjnej formy zakupów – dodaje Julita Pryzmont.

Internetowe sklepy wciąż mało popularne 

REKLAMA

Obecnie blisko 26% konsumentów zapowiada, że kupi część żywności w internecie, a resztę – offline. Bardzo podobnie było w zeszłym roku – 25%. – Zakupy spożywcze online nie zyskują na popularności tak dynamicznie, jak w czasie pandemii. Mocne wzrosty procentowe zdecydowanie wyhamowały. Po okresie relatywnie wzmożonego korzystania ze sklepów internetowych, ze względu na restrykcje pandemiczne, konsumenci ponownie wybierają zakupy w fizycznych sklepach – komentuje Arkadiusz Paprzycki z aplikacji Zdrowe Zakupy. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

O samych e-zakupach spożywczych wspomniało w tym roku tylko 3% konsumentów. To i tak więcej niż w ub.r. – 2%. Dla 0,5% respondentów kanał zakupu świątecznej żywności w ogóle nie ma znaczenia. Przed rokiem dwa razy więcej badanych tak twierdziło. Teraz 0,2% konsumentów nie potrafi się określić w tej kwestii, a wcześniej dotyczyło to 1%. 

– Odsetek klientów kupujących online żywność jest wciąż niewielki, ale stopniowo będzie rosnąć. Polacy będą zyskiwać zaufanie do tego kanału sprzedaży i coraz bardziej będą cenić swój czas oraz wygodę. Szczególnie będzie to dotyczyło młodych osób. Ciężkie i objętościowe art. spożywcze, m.in. woda czy soki, a także niektóre markowe produkty o dobrze znanej jakości, np. słodycze, konsumenci już chętnie kupują online. To nie wymaga uciążliwego noszenia toreb – zauważa dr Urszula Kłosiewicz-Górecka z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Kto czeka z zakupami na ostatnią chwilę 

Z badania widać też, kiedy Polacy zamierzają zrobić największe zakupy spożywcze na święta. Obecnie najczęściej podawany czas to tydzień przed Bożym Narodzeniem – blisko 33%, poprzednio deklarowany przez 29% badanych. – Klienci mogą liczyć na to, że sklepy zaoferują najatrakcyjniejsze promocje tuż przed świętami. Mogą też liczyć na większą świeżość mięsa, ryb czy warzyw, których nie chcą kupować w postaci mrożonej – zwraca uwagę Marcin Lenkiewicz. 

Drugim najczęściej podawanym terminem robienia zakupów spożywczych był początek grudnia – ponad 22%. Poprzednio był wybierany przez 23% respondentów. – Ta grupa konsumentów wychodzi z założenia, że później będzie drożej. Wzrost cen żywności w ostatnich miesiącach mocno wpływa na decyzje zakupowe Polaków. Znaczenie ma też dostępność produktów. Rodacy mogą chcieć zrobić zakupy wcześniej, aby mieć pewność, że otrzymają wszystko, czego potrzebują – stwierdza Julita Pryzmont.

Do tego Arkadiusz Paprzycki dodaje, że klienci mogą preferować zakupy na początku grudnia, by uniknąć tłoku i stresu związanego z zakupami robionymi w ostatniej chwili. Natomiast ponad 21% Polaków odłoży największe zakupy spożywcze na kilka dni przed świętami. Rok temu mniej osób tak deklarowało – 19%. Z kolei na dwa tygodnie przed Bożym Narodzeniem żywność kupi 18% rodaków. Identycznie było rok temu. 

Potrzeba nabycia świeżej żywności w znacznej mierze determinuje koncentrację jej zakupu na kilka dni przed świętami. W br. nieco więcej rodaków niż w ub.r. deklaruje kupowanie art. spożywczych w ostatnim tygodniu lub na kilka dni przed świętami – łącznie blisko 54% vs. 48%. Część z nich liczy na większe promocje tuż przed Wigilią, a dla innych to zwyczajowy, niejako tradycyjny czas robienia świątecznych zakupów – wyjaśnia dr Kłosiewicz-Górecka. 

Widać też, że rdr. spadł odsetek niezdecydowanych konsumentów – do prawie 4% z 8%. Ubyło też osób, dla których czas robienia zakupów nie ma znaczenia – do niecałych 2% z 3%. – Polacy stają się coraz bardziej zorganizowani. To przekłada się również na lepsze planowanie zakupów, zwłaszcza w tak intensywnym czasie, jak ostatni miesiąc roku – przekonuje Arkadiusz Paprzycki.

 

Liczy się cena

Ankietowani wskazali też, czym będą się kierowali, kupując art. spożywcze na święta. Mogli zaznaczyć kilka opcji. Dla większości klientów najbardziej będzie liczyła się cena – blisko 83%. Jednak w ub.r. nieco więcej osób na nią stawiało – prawie 85%. – Spadek może być subtelnie związany z poczuciem, że sytuacja ekonomiczna delikatnie się stabilizuje. Jednak nadal większość konsumentów jest bardzo wrażliwa cenowo, szczególnie w kontekście inflacji. Cena wciąż ma najważniejszy wpływ na decyzje zakupowe Polaków – analizuje Marcin Lenkiewicz.

Dalej w rankingu jest promocja – blisko 70%, niemal tak samo ważna jak rok temu – 69%. Wyraźniej wzrosło rdr. znaczenie jakości – do ponad 53% z przeszło 40%, własnego doświadczenia – do przeszło 39% z nieco ponad 36%, dostępności produktów – do blisko 28% z ponad 21%, a nawet marki – do ponad 11% z prawie 8%. Wpływ opinii rodziny lub znajomych utrzymał poziom powyżej 5%, a reklamy skoczył do prawie 5% z ponad 4%.

– Polacy są skłonni zapłacić nawet nieco więcej za artykuł dobrej jakości. Nie chodzi tylko o walory smakowe i odżywcze, ale też żeby uniknąć konieczności wyrzucenia produktu. Coraz więcej Polaków stara się bowiem ograniczać marnotrawstwo żywności. Dlatego znaczącym czynnikiem przy jej zakupie jest własne doświadczenie konsumenta – podkreśla dr Urszula Kłosiewicz-Górecka.

Jak podsumowuje ekspertka z Hiper-Com Poland, coraz więcej Polaków zwraca uwagę na zdrowe odżywianie, nawet kosztem wyższej ceny. Świadomość ekologiczna też ma coraz większy wpływ na decyzje zakupowe rodaków. Na ostateczne wybory zakupowe wpływają także trendy. W ostatnich latach obserwuje się wzrost popularności produktów ekologicznych, lokalnych i rzemieślniczych. Konsumenci coraz częściej wybierają artykuły zgodne z ich wartościami i preferencjami.

Zobacz także: Jaki odsetek Polaków zamierza szukać żywności w promocjach przed świętami? Liczba zaskakuje [SONDAŻ]
Niespodziewane wolne niedziele. Handel szykuje się na zmiany

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Źródło: MondayNews

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny 2025: Ile kosztuje wykończenie mieszkania (pod klucz) u dewelopera?

Czy deweloperzy oferują wykończenie mieszkań pod klucz? W jakiej cenie? Jak wielu nabywców się na nie decyduje? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Kandydaci na prezydenta 2025 [Sondaż]

Którzy kandydaci na prezydenta w 2025 roku mają największe szanse? Oto sondaż Opinia24. Procenty pierwszej trójki rozkładają się następująco: 35,3%, 22,1% oraz 13,2%.

E-doręczenia: 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi

E-doręczenia funkcjonują od 1 stycznia 2025 roku. Przedstawiamy 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi ekspertki. Jakie podmioty muszą posiadać adres do e-doręczeń? Czy w przypadku braku odbioru przesyłek z e-doręczeń w określonym czasie będzie domniemanie doręczenia?

REKLAMA

Brykiety drzewne czy drewno kawałkowe – czym lepiej ogrzewać dom i ile to kosztuje? Zestawienie kaloryczności gatunków drewna

Każdy rodzaj paliwa ma swoje mocne strony. Polska jest jednym z większych producentów brykietów w Europie i znaleźć u nas można bardzo szeroką ich gamę. Brykietowanie to proces, który nadaje drewnu nową strukturę, zagęszcza je. Brykiet tej samej wielkości z trocin dębowych ma taką samą wagę jak z trocin sosnowych czy świerkowych. Co więcej, brykiet z trocin iglastych ma wyższą wartość kaloryczną, ponieważ drewno iglaste, niezależnie od lekkiej wagi, tak naprawdę jest bardziej kaloryczne od liściastego. Do tego jeśli porównamy polano i brykiet o tej samej objętości, to brykiet jest cięższy od drewna.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

Chiński model AI (DeepSeek R1) tańszy od amerykańskich a co najmniej równie dobry. Duża przecena akcji firm technologicznych w USA

Notowania największych amerykańskich firm związanych z rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej infrastrukturą zaliczyły ostry spadek w poniedziałek, w związku z zaprezentowaniem tańszego i wydajniejszego chińskiego modelu AI, DeepSeek R1.

REKLAMA

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka a dokumentacja pracownicza rodzica. MRPiPS odpowiada na ważne pytania

Po co pracodawcy dostęp do całości orzeczenia o niepełnosprawności dziecka? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na wątpliwości Rzeczniczki Praw Dziecka. Problem dotyczy dokumentowania prawa do dodatkowego urlopu wychowawczego rodzica dziecka z niepełnosprawnością.

2500 zł dla nauczyciela (nie każdego) - na zakup laptopa. MEN: wnioski do 25 lutego 2025 r. Za droższy model trzeba będzie dopłacić samemu

Nauczyciele szkół ponadpodstawowych i klas I-III szkół podstawowych mogą od poniedziałku 27 stycznia 2025 r. składać wnioski o bon na zakup sprzętu w programie "Laptop dla nauczyciela" – poinformowali ministra edukacji Barbara Nowacka i wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Na złożenie wniosków nauczyciele mają 30 dni (do 25 lutego 2025 r. – PAP), kolejne 30 dni przeznaczone będzie na ich rozpatrzenie. Bony mają być wręczane w miesiącach kwiecień-maj 2025 r., a wykorzystać je będzie można do końca 2025 roku.

REKLAMA