Żeby nie było wątpliwości – choć to głównie smartfony, to jednak nie media społecznościowe. Prawie po równo ten czas spędzony w sieci dzielimy za śledzenie wiadomości z kraju i ze świata, rozrywkę oraz bankowość i załatwianie spraw online. Dopiero na końcu są social media.
- Dzień bez Internetu to dzień stracony
- Seniorzy mają czas, ale inne preferencje
- Kto głównie się bawi, a kto zamartwia losami świata
W dobie nieustannego postępu technologicznego oraz powszechnej dostępności Internetu, Polacy stają się coraz bardziej zintegrowani z cyfrowym światem.
Dzień bez Internetu to dzień stracony
Rzeczywistość nieuchronnie splata się z wirtualną sferą, gdzie smartfony, tablety oraz komputery są nieodłącznymi towarzyszami codziennego życia – zarówno zawodowego, jak i prywatnego. Internet dla wielu osób staje się nie tylko źródłem informacji i narzędziem pracy, lecz także formą spędzania wolnego czasu.
– Internet stał się nieodłączną częścią życia. Od komunikacji po zakupy, od nauki po rozrywkę. Bycie online daje nam wiele możliwości, w tym ułatwia znajdowanie produktów finansowych, które mogą pomóc nam podczas kupowania w e-commerce – uważa Ewelina Krzynowy-Gaweł, Dyrektorka ds. Sprzedaży Internetowej z Santander Consumer Banku.
Jak wynika z raportu tego banku – „Polaków Portfel Własny: Polacy w sieci” Polacy spędzają dziennie po kilka godzin na aktywnościach online, a najczęściej do korzystania z Internetu wykorzystują smartfony – tę odpowiedź wskazało aż 84 proc. respondentów. Na drugim miejscu znalazł się laptop (58 proc.). Znacznie rzadziej ankietowani wskazywali komputer stacjonarny (22 proc.), tablet (13 proc.) czy urządzenia ubieralne np. smartwatch (6 proc.).
Internet oferuje wiele możliwości, które zachęcają do spędzania wielu godzin przed ekranami. Z raportu Santander Consumer Banku wynika, że niezależnie od wieku Polacy chętnie korzystają z sieci poza wypełnianiem obowiązków zawodowych.
Czterech na dziesięciu respondentów spędza w swoim wolnym czasie w Internecie od 1 do 2 godzin dziennie. Podobny odsetek (36 proc.) przeznacza na to od 3 do 4 godzin. Znacznie mniejsza grupa Polaków jest online między 5 a 6 godzin dziennie poza wypełnianiem obowiązków służbowych (14 proc.).
Z kolei co trzynasty badany przyznaje, że spędza w swoim wolnym czasie więcej niż 6 godzin w sieci każdego dnia.
Seniorzy mają czas, ale inne preferencje
Wyniki badania wskazują tendencję, że im starsza grupa wiekowa, tym mniej godzin przeznacza na działania w Internecie. Połowa osób w wieku 50-59 lat oraz prawie 60 proc. seniorów powyżej 60 roku życia poświęca na to od 1 do 2 godzin dziennie swojego wolnego czasu, przy czym w grupie wiekowej 18-29-latków odsetek ten wynosi tylko 11 proc.
Najmłodsi badani najczęściej są online po pracy między 5 a 6 godzin dziennie – tę odpowiedź wybrało prawie 40 proc. ankietowanych z tej grupy. Nieco mniej, bo jedna trzecia respondentów w tym wieku spędza od 3 do 4 godzin dziennie w sieci w swoim czasie wolnym. Taki zakres godzinowy wskazywali często także badani w wieku 30-39 lat (46 proc.) oraz 40-49-latkowie (41 proc.).
– Im młodsza grupa wiekowa, tym więcej godzin wpatruje się w ekran. Aż dwie na dziesięć osób między 18 a 29 rokiem życia przyznało, że jest online ponad 6 godzin dziennie poza obowiązkami zawodowymi. Z kolei wśród seniorów, żadna osoba nie zadeklarowała, że przeznacza tyle wolnego czasu na Internet. Przyczyn takiej sytuacji może być wiele, ale z pewnością znaczącą jest fakt, że starszym osobom sieć służy zaspokojeniu konkretnej potrzeby. Z kolei młodsze grupy traktują internet jako integralną część ich życia – komentuje Ewelina Krzynowy-Gaweł.
Cora więcej czasu na zakupy online i szukanie promocji
Współczesny świat cyfrowy stawia wiele wyzwań, ale również otwiera drzwi do nowych możliwości i doświadczeń. Wyniki badania Santander Consumer Banku pokazują, że Polacy spędzają wolny czas online, korzystając z różnorodnych treści i opcji, jakie oferuje świat wirtualny. Wśród najpopularniejszych aktywności podejmowanych online badani wskazywali sprawdzanie wiadomości z Polski i ze świata (64 proc.), rozrywkę m.in. oglądanie filmów, słuchanie muzyki (57 proc.), korzystanie z bankowości elektronicznej lub mobilnej (54 proc.) oraz mediów społecznościowych (49 proc.).
Znacznie rzadziej poświęcają czas spędzany w sieci na wypełnianie spraw urzędowych (16 proc.), dokształcanie się (16 proc.) czy śledzenie nowych trendów w wybranej dziedzinie (15 proc.). Ponadto 47 proc. ankietowanych robi zakupy online, a 25 proc. szuka promocji, rabatów i wyprzedaży.
Kto głównie się bawi, a kto zamartwia losami świata
Raport „Polaków Portfel Własny: Polacy w sieci” dowodzi również, że w zależności od wieku, Polacy inaczej przeznaczają czas na aktywność online.
Aż 85 proc. osób powyżej 60 roku życia deklaruje, że w sieci najczęściej sprawdza wiadomości z Polski i ze świata, a wśród 18-29-latków robi to tylko 40 proc.
Najmłodsza badana grupa najwięcej wolnego czasu w Internecie spędza na rozrywce (83 proc.) np. oglądając filmy bądź słuchając muzyki oraz na korzystaniu z mediów społecznościowych (55 proc.).
Z kolei 30-39-latkowie najczęściej ze wszystkich grup wiekowych robią zakupy online (59 proc.). Osoby między 30 a 39 rokiem życia najchętniej szukają też promocji, rabatów i wyprzedaży w sieci (35 proc.). W następnej kolejności najczęściej postępują tak 40-49-latkowie (32 proc.).
Wyniki wskazują jednocześnie, że respondenci swój wolny czas przeznaczają nie tylko na rozrywkę, ale także na sprawy finansowe. Ponad połowa Polaków korzysta z bankowości elektronicznej lub mobilnej, a im starsza grupa, tym częściej to robią.