REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

800 plus na okulary i 1050 plus na soczewki kontaktowe. Dofinansowanie [refundacja] nie tylko dla pracowników, ale również dla emerytów, rencistów, samozatrudnionych [i nie tylko]

refundacja okularów, dofinansowanie, soczewki kontaktowe, okulary, 800 plus
800 plus na okulary i 1050 plus na soczewki kontaktowe. Dofinansowanie [refundacja] nie tylko dla pracowników, ale również dla emerytów, rencistów, samozatrudnionych [i nie tylko]
Inne

REKLAMA

REKLAMA

Dopłata do okularów lub soczewek kontaktowych przysługuje nie tylko od pracodawcy, ale również z NFZ. O dofinansowanie (a w określonych przypadkach – refundację całkowitego kosztu) zakupu szkieł okularowych lub soczewek kontaktowych mogą zatem ubiegać się nie tylko osoby zatrudnione w ramach stosunku pracy, ale wszystkie osoby uprawnione do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Średni koszt dofinansowania od pracodawcy to nawet 450 zł, natomiast z NFZ – w przypadku okularów – nawet 350 zł, a w przypadku soczewek kontaktowych – nawet 600 zł.
rozwiń >

Co przysługuje pracownikowi posiadającemu wadę wzroku?

Zgodnie z art. 2376 kodeksu pracy – pracodawca obowiązany jest dostarczyć pracownikowi nieodpłatnie środki ochrony indywidualnej zabezpieczające przed działaniem niebezpiecznych i szkodliwych dla zdrowia czynników występujących w środowisku pracy. W przypadku pracy wykonywanej z użyciem monitorów ekranowych – wymogi w tym zakresie precyzuje Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1.12.1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Zgodnie z jego par. 2 pkt 1 i 2 oraz par. 8 ust. 2 – pracownikowi, czyli:

REKLAMA

  • każdej osobie zatrudnionej przez pracodawcę (w tym również praktykantowi i stażyście), użytkującej w czasie pracy monitor ekranowy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy (czyli przez co najmniej 4 godziny w ciągu jednego dnia pracy, bez względu na to, czy osoba ta jest zatrudniona w pełnym czy niepełnym wymiarze czasu pracy albo w szczególnym systemie czasu pracy, umożliwiającym wydłużenie dobowego wymiaru czasu pracy),
  • której lekarz medycyny pracy (w wyniku badania okulistycznego przeprowadzonego w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej), zalecił stosowanie okularów lub szkieł kontaktowych korygujących wzrok, podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego,

pracodawca ma obowiązek zapewnić okulary lub soczewki kontaktowe korygujące wzrok, zgodne z zaleceniem lekarza.

Przez monitor ekranowy, należy przy tym rozumieć – urządzenie do wyświetlania informacji w trybie alfanumerycznym lub graficznym, niezależnie od metody uzyskiwania obrazu. Monitorem ekranowym jest więc zarówno monitor komputera stacjonarnego, jak i przenośnego (laptopa), ale na okulary lub szkła kontaktowe od pracodawcy, nie można już liczyć z powodu wykonywania pracy w:

  • kabinach kierowców oraz kabinach sterowniczych maszyn i pojazdów,

jak również z wykorzystaniem:

  • systemów komputerowych na pokładach środków transportu,
  • systemów komputerowych przeznaczonych głównie do użytku publicznego,
  • systemów przenośnych nieprzeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku pracy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy,
  • kalkulatorów, kas rejestrujących i innych urządzeń z małymi ekranami do prezentacji danych lub wyników pomiarów oraz
  • maszyn do pisania z wyświetlaczem ekranowym.

REKLAMA

Stosunkowo od niedawna, bo od 17 listopada 2023 r., a w przypadku stanowisk pracy utworzonych przed tą datą – od 17 maja 2024 r. – pracownicy mogą domagać się od pracodawców zapewnienia nie tylko okularów, ale również szkieł kontaktowych (soczewek) korygujących wzrok. Zmiana ta, została wprowadzona rozporządzeniem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 18 października 2023 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. z 2023 r., poz. 2367).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co w praktyce oznacza wspomniany w par. 8 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1.12.1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe – obowiązek „zapewnienia” pracownikom, przez pracodawcę, okularów lub soczewek kontaktowych? Zgodnie z interpretacją ogólną Ministra Finansów z dnia 16.03.2011, sygn. DD3/033/30/CRS/11/95 – z uwagi na fakt, iż przepisy nie określają formy owego „zapewnienia” pracownikowi zaleconych przez lekarza okularów lub szkieł kontaktowych – to pracodawca może określić sposób zaopatrzenia w nie pracownika (doprecyzowując go np. w regulaminie pracy lub innym akcie wewnątrzzakładowym). Może to nastąpić poprzez:

  • otrzymanie od pracodawcy zaleconych okularów lub soczewek kontaktowych korygujących wzrok albo
  • dokonanie przez pracownika (w porozumieniu z pracodawcą) zakupu zaleconych okularów lub soczewek kontaktowych i otrzymanie zwrotu poniesionych na ten cel wydatków udokumentowanych wystawioną na niego fakturą.

W tym ostatnim przypadku – w ocenie Ministerstwa Finansów – zasadne jest ustalenie przez pracodawcę (np. w regulaminie pracy lub innym akcie wewnątrzzakładowym) kwoty refundacji, jaką będą mogli otrzymać pracownicy. Pracodawcy powinni jednak mieć przy tym na względzie, że wysokość środków finansowych, jakie zamierzają przeznaczyć na refundację kosztów okularów lub soczewek kontaktowych dla pracownika, zgodnych z zaleceniem lekarza – powinna być w taki sposób skalkulowana, aby rzeczywiście umożliwiała pracownikowi ich zakup.

Refundacja kosztów okularów lub soczewek kontaktowych korygujących wzrok od pracodawcy – na jaką kwotę można liczyć?

REKLAMA

Z przepisów nie wynika ani minimalna, ani maksymalna kwota, którą w ramach refundacji zakupu okularów lub szkieł kontaktowych korygujących wzrok, powinien zagwarantować pracownikowi pracodawca. Ustawodawca jasno określił jednak, że Pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom okulary lub szkła kontaktowe korygujące wzrok, zgodne z zaleceniem lekarza”. Takim „zapewnieniem”, a więc wypełnieniem powyższego obowiązku ciążącego na pracodawcy, nie będzie więc na pewno wypłata pracownikowi kwoty, która będzie zupełnie nieadekwatna do aktualnie obowiązujących na rynku lokalnym cen zakupu okularów lub szkieł kontaktowych korygujących wzrok. Zasady, na jakich dokonywana będzie przez pracodawcę refundacja kosztów zakupu przez pracownika okularów lub szkieł kontaktowych korygujących wzrok, powinny zostać doprecyzowane w regulacjach wewnątrzzakładowych (np. w regulaminie pracy lub wydanym w tym przedmiocie, przez pracodawcę, zarządzeniu), a kwota refundacji, jaką zapewnia pracownikom pracodawca, nie powinna być niższa od aktualnie obowiązujących na rynku lokalnym najniższych cen zakupu okularów lub szkieł kontaktowych korygujących wzrok. Okulary lub szkła kontaktowe, które pracownik powinien móc zakupić za ww. kwotę, muszą być również każdorazowo zgodne z zaleceniami lekarza i to także powinno zostać odpowiednio skalkulowane przez pracodawcę, przy ustalaniu przez niego kwoty refundacji. Co do zasady – zgodnie z brzmieniem zapisu par. 8 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1.12.1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe – pracodawca powinien pokryć cały koszt zakupu okularów lub szkieł kontaktowych pracownika, zgodnych z zaleceniem lekarza medycyny pracy, a nie tylko jego część. Z uwagi na znaczną „rozpiętość” cen okularów (a zwłaszcza ich oprawek) i szkieł kontaktowych na rynku oraz nieprecyzyjność przepisów w tym zakresie – sądy, w orzeczeniach wydawanych w przedmiocie refundacji przez pracodawców kosztów okularów lub szkieł kontaktowych korygujących wzrokprzyjmują niestety (na niekorzyść pracowników) – że pracodawcy mają możliwość limitowania kwotowo wysokości ww. refundacji (np. do wysokości 90% kosztów oprawek ze szkłami), na co może mieć wpływ m.in. rodzaj i majętność pracodawcy.1

Na powyższy problem – braku zapewniania przez pracodawców (w praktyce) refundacji całości kosztów okularów lub szkieł kontaktowych korygujących wzrok – zwróciła uwagę poseł Marta Stożek w interpelacji nr 4813 do ministra rodziny, pracy i polityki społecznej, z dnia 12 września 2024 r. Posłanka wskazała, iż – z informacji, które otrzymała od pracowników z różnych zakładów pracy, wynika, że dofinansowanie do zakupu okularów korekcyjnych przysługuje typowo raz na kilka lat i wynosi średnio od 250 zł do 450 zł. W efekcie powyższego – pracownicy muszą sami ponosić znaczną część kosztów związanych z zakupem nowych okularów. Na przykład jedna z pracownic zapłaciła w ubiegłym roku prawie 900 złotych za nowe okulary, z czego 140 złotych stanowiło dofinansowanie od pracodawcy. Wobec takich kosztów dofinansowanie na poziomie 140 złotych jest niewystarczające i nie odzwierciedla faktycznych wydatków ponoszonych przez pracowników.” W związku z powyższym, zawnioskowała ona do resortu pracy o:

  • uregulowanie minimalnej kwoty dofinansowania, która byłaby dostosowana do aktualnych realiów rynkowych, tj. wynosiła co najmniej 50% kosztów zakupu okularów korekcyjnych lub przynajmniej 500 złotych oraz
  • zmianę przepisów dotyczących częstotliwości wymiany okularów, z tego względu, że aktualnie pracodawcy „pozwalają sobie” na ograniczanie ww. prawa pracownika, stanowiąc w regulacjach wewnątrzzakładowych, że refundacja jest możliwa np. raz na kilka lat, co w wielu przypadkach jest niewystarczające (szczególnie w przypadku osób, których wada wzroku szybko się pogłębia).

Do dnia dzisiejszego – Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, w żaden sposób nie ustosunkowało się do ww. interpelacji, już trzykrotnie wydłużając termin na sporządzenie odpowiedzi w tej sprawie (ostatni raz – 20 stycznia 2025 r.)

Refundacja kosztów okularów lub soczewek kontaktowych korygujących wzrok od pracodawcy – jak często przysługuje?

Podobnie, jak z przepisów nie wynika wprost jaka kwota refundacji za zakup okularów lub szkieł kontaktowych korygujących wzrok, przysługuje pracownikowi od pracodawcy – tak również, nie wynika z nich jaką częstotliwością pracownik może ubiegać się o ww. refundację od pracodawcy. Z uwagi jednak na fakt, iż zgodnie z brzmieniem par. 8 ust. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1.12.1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe – pracodawca obowiązany jest zapewnić pracownikowi okulary lub szkła kontaktowe korygujące wzrok, zgodne z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej, wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego – zgodnie z orzecznictwem sądów – należy przyjąć, że ilekroć – wskutek postępującej wady wzroku – konieczna jest zmiana szkieł korekcyjnych (a więc nie tylko wtedy, gdy po raz pierwszy stwierdzono potrzebę korekcji wzroku), tylekroć pracodawca zobowiązany jest do dokonania stosownej refundacji. Pracodawca nie może przy tym ograniczać powyższego prawa pracownika w taki sposób, że w akcie wewnątrzzakładowym ureguluje np., iż pracownikowi przysługuje kolejna refundacja dopiero po upływie np. 2-letniego okresu od poprzedniej, niezależnie od okoliczności stwierdzonych przez lekarza w toku badania medycyny pracy. Sąd Rejonowy we Wrocławiu w wyroku z dnia 9.09.2020 r., o sygn. akt. X P 345/19, uznając wewnątrzzakładowe zarządzenie prezesa zakładu pracy, limitujące częstotliwość refundacji kosztów okularów korekcyjnych, za niezgodne z celem rozporządzenia, które jest źródłem powszechnie obowiązującego prawa, podkreślił ponadto, iż – „nie sposób uznać – biorąc pod uwagę doniosłość dotykanej materii, chodzi tu wszak o zdrowie pracowników – by uprawnienia pracownika mogły ulec tak dalekiemu ograniczeniu.”

Należy więc przyjąć, że pracownikowi przysługuje od pracodawcy refundacja kosztów okularów lub szkieł kontaktowych korygujących wzrok w każdym przypadku stwierdzenia takiej potrzeby (tj. ich stosowania przez pracownika podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego) przez lekarza medycyny pracy w ramach badań profilaktycznych, tj. podczas:

  • wstępnego badania lekarskiego,
  • badania okresowego lub
  • badania kontrolnego.

Należy również podkreślić, że, w przypadku podejrzenia przez pracownika, że jego wzrok mógł ulec pogorszeniu i może być konieczne stosowanie przez niego okularów korekcyjnych lub szkieł kontaktowych – może on zawnioskować do pracodawcy o skierowanie go na okresowe badania profilaktyczne, nawet jeżeli okres ważności aktualnego orzeczenia lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku, jeszcze nie upłynął. Z zakupem po raz pierwszy okularów lub wymianą szkieł na nowe (jeżeli zaistnieje taka potrzeba) – pracownik zatem wcale nie musi czekać do upływu terminu ważności aktualnego orzeczenia o braku przeciwwskazań do pracy. Zgodnie z orzecznictwem sądów – orzeczenie lekarskie, może bowiem stać się nieaktualne również wskutek zaistnienia zdarzeń, które mogą wskazywać na pogorszenie się stanu zdrowia pracownika.2 W sytuacji poinformowania pracodawcy przez pracownika o takim zdarzeniu – pracodawca zobowiązany jest wówczas do skierowania pracownika na ponowne badania, niezależnie od terminu ważności dotychczasowego orzeczenia o braku przeciwwskazań do pracy. Podczas takiego ponownego badania – lekarz może zalecić pracownikowi stosowanie okularów lub szkieł kontaktowych, a pracodawca zobowiązany będzie do refundacji kosztów ich zakupu przez pracownika.

Refundacja kosztów okularów lub soczewek kontaktowych korygujących wzrok od pracodawcy – w jaki sposób można się o nią ubiegać?

Celem otrzymania zwrotu kosztów zakupu okularów lub szkieł kontaktowych korygujących wzrok, pracownik powinien przedstawić pracodawcy:

  1. zaświadczenie od lekarza medycyny pracy (wystawione po przeprowadzeniu badania okulistycznego w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej), z którego będzie wynikała konieczność stosowania przez niego okularów lub szkieł kontaktowych korygujących wzrok podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego oraz
  2. fakturę za zakup okularów lub szkieł kontaktowych korygujących wzrok, uwzględniającą informacje sprecyzowane zazwyczaj w akcie wewnątrzzakładowym (np. w regulaminie pracy lub w zarządzeniu wydanym, w tym przedmiocie, przez pracodawcę) – pracodawcy wymagają zazwyczaj, aby faktura taka była wystawiona imiennie na danego pracownika, aby nie było wątpliwości, iż jest to rzeczywiście poniesiony przez niego koszt oraz
  3. w zależności od wewnętrznych regulacji obowiązujących u danego pracodawcy – wniosek o zwrot kosztów zakupu okularów lub szkieł kontaktowych korygujących wzrok.

W tym kontekście, warto jedynie zwrócić uwagę, że podstawę do refundacji – zgodnie z przepisami – stanowić będzie wyłącznie zaświadczenie wystawione przez lekarza medycyny pracy, po przeprowadzeniu badania okulistycznego w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej, a nie przez dowolnego okulistę, do którego pracownik uda się, w celu uzyskania ww. zaświadczenia, np. w ramach wizyty prywatnej.

Co grozi pracodawcy, który nie zapewnia pracownikom refundacji kosztów okularów lub soczewek kontaktowych korygujących wzrok?

Pracodawca, który nie zapewnia pracownikom zatrudnionym przy monitorach ekranowych okularów lub szkieł kontaktowych korygujących wzrok, którym ich stosowanie – w wyniku badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotne – zalecił lekarz – podlega karze. Za nieprzestrzeganie przepisów lub zasad bezpieczeństwa i higieny pracy – zgodnie z art. 283 kodeksu pracy – grozi mu grzywna w wysokości od 1000 do nawet 30 000 zł.

Polecamy: Wynagrodzenia 2025. Rozliczanie płac w praktyce

Dofinansowanie/refundacja kosztów okularów lub soczewek kontaktowych korygujących wzrok z NFZ – komu przysługuje?

Dofinansowanie do zakupu (a w określonych przypadkach – refundacja całości kosztu) okularów (a konkretniej – soczewek okularowych) lub soczewek kontaktowych korygujących wzrok przysługuje nie tylko pracownikom od pracodawcy. Dofinansowanie lub refundację w tym zakresie – ze środków publicznych (tj. z NFZ) – mogą bowiem uzyskać wszystkie osoby uprawnione do korzystania za świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, a zatem m.in.:

  • osoby objęte obowiązkowym, jak i dobrowolnym ubezpieczeniem zdrowotnym,
  • posiadające obywatelstwo polskie dzieci, do ukończenia przez nie 18 roku życia oraz
  • posiadające obywatelstwo Polskie i zamieszkałe na terytorium Polski kobiety w okresie ciąży, porodu i połogu.

Szczegółowy wykaz osób uprawnionych do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych – znajduje się w art. 2 ustawy z dnia 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Uprawnionymi do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych są zatem nie tylko osoby zatrudnione w ramach stosunku pracy, ale również osoby prowadzące własną działalność gospodarczą, osoby wykonujące pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia, jak i osoby wykonujące pracę wyłącznie na podstawie umowy o dzieło, z tym zastrzeżeniem, że w ostatnim przypadku (tj. umów o dzieło) – o ile ubezpieczą dobrowolnie na podstawie pisemnego wniosku złożonego do NFZ.

Dofinansowanie/refundacja kosztów okularów lub soczewek kontaktowych korygujących wzrok z NFZ – na jaką kwotę można liczyć i jak często można się o nią ubiegać?

Aktualne limity dofinansowania (refundacji), jakie można uzyskać z NFZ na zakup szkieł okularowych lub soczewek kontaktowych, wynikają z rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 29.05.2017 r. w sprawie wykazu wyrobów medycznych wydawanych na zlecenie (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 500 z późn. zm.; ostatnia zmiana: Dz.U. z 2024 r., poz. 1055). W niektórych przypadkach – finansowanie nie pokrywa 100% kwoty zakupu danego wyrobu medycznego, ale wymagany jest określony procentowo, udział własny świadczeniobiorcy w tym zakupie (dlatego mowa o dofinansowaniu lub odpowiednio – refundacji). Wysokość wsparcia zależna jest ponadto m.in. od posiadanej wady wzroku oraz wieku świadczeniobiorcy.

Szczegółowe kwoty dofinansowania (refundacji), wysokość wymaganego udziału własnego świadczeniobiorcy w zakupie, kryteria przyznawania wsparcia oraz częstotliwość, z jaką można się o nie ubiegać – przedstawia poniższa tabela (którą można również pobrać w formacie pdf):

Dofinansowanie (refundacja) soczewek okularowych i kontaktowych z NFZ

Wyrób medyczny

Limit finansowania ze środków publicznych

Wysokość wymaganego udziału własnego świadczeniobiorcy w limicie finansowania ze środków publicznych*

Kryteria przyznawania dofinansowania/refundacji

Jak często można ubiegać się o dofinansowanie/refundację

Soczewka okularowa korekcyjna do bliży

25 zł

0% dzieci do ukończenia 18. roku życia

wady wzroku wymagające korekcji: sfera do +/–6,00 dptr i cylinder do +/–2,00 dptr, w tym soczewka z mocą pryzmatyczną

według wskazań medycznych, nie częściej niż raz na 6 miesięcy

30% dorośli

raz na 2 lata

100 zł

0% dzieci do ukończenia 18. roku życia

wady wzroku wymagające korekcji: sfera od +/–6,25 dptr i cylinder od 0,00 dptr, w tym soczewka z mocą pryzmatyczną, sfera do +/–6,00 dptr i cylinder od +/–2,25 dptr, w tym soczewka z mocą pryzmatyczną

według wskazań medycznych, nie częściej niż raz na 6 miesięcy

10% dorośli

raz na 2 lata

350 zł

0% dzieci do ukończenia 18. roku życia

wady wzroku wymagające korekcji: sfera od +/–10,00 dptr i cylinder od 0,00 dptr, w tym soczewka z mocą pryzmatyczną

według wskazań medycznych, nie częściej niż raz na 6 miesięcy

10% dorośli

raz na 2 lata

Soczewka okularowa korekcyjna do dali

25 zł

0% dzieci do ukończenia 18. roku życia

wady wzroku wymagające korekcji: sfera do +/–6,00 dptr i cylinder do +/–2,00 dptr, w tym soczewka z mocą pryzmatyczną

według wskazań medycznych, nie częściej niż raz na 6 miesięcy

30% dorośli

raz na 2 lata

100 zł

0% dzieci do ukończenia 18. roku życia

wady wzroku wymagające korekcji: sfera od +/–6,25 dptr i cylinder od 0,00 dptr, w tym soczewka z mocą pryzmatyczną, sfera do +/–6,00 dptr i cylinder od +/–2,25 dptr, w tym soczewka z mocą pryzmatyczną

według wskazań medycznych, nie częściej niż raz na 6 miesięcy

10% dorośli

raz na 2 lata

350 zł

0% dzieci do ukończenia 18. roku życia

wady wzroku wymagające korekcji: sfera od +/–10,00 dptr i cylinder od 0,00 dptr, w tym soczewka z mocą pryzmatyczną

według wskazań medycznych, nie częściej niż raz na 6 miesięcy

10% dorośli

raz na 2 lata

Soczewka kontaktowa twarda, hybrydowa albo miniskleralna

600 zł

10%

stożek rogówki; anizometropia powyżej 4 dptr; afakia

raz na rok

Soczewka kontaktowa miękka

150 zł

10%

stożek rogówki; anizometropia powyżej 4 dptr; afakia

raz na rok

* Jeżeli cena wyrobu medycznego jest niższa niż limit finansowania ze środków publicznych – wysokość udziału własnego świadczeniobiorcy jest liczona od tej ceny.

W przypadku okularów – maksymalne dofinasowanie, jakie można uzyskać z NFZ i od pracodawcy, oscyluje zatem w granicach 800 zł (przyjmując średnie dofinansowanie od pracodawcy na poziomie 450 zł i 350 zł refundacji/dofinansowania z NFZ, w przypadku największej, zdefiniowanej w powyższej tabeli wady wzroku). W przypadku soczewek kontaktowych – maksymalne dofinasowanie, jakie można uzyskać z NFZ i od pracodawcy, oscyluje natomiast w granicach 1050 zł (przyjmując średnie dofinansowanie od pracodawcy na poziomie 450 zł i 600 zł dofinansowania z NFZ, które przysługuje na zakup soczewek kontaktowych twardych, hybrydowych albo miniskleralnych).

Warto przy tym zwrócić uwagę, że refundacją/dofinansowaniem z NFZ – objęty jest wyłącznie zakup szkieł (soczewek) okularowych. Dofinansowanie od pracodawcy – obejmuje natomiast zakup całych okularów (tj. zarówno szkieł okularowych, jak i oprawek).

Poza dofinansowaniem do soczewek okularowych i kontaktowych – NFZ, bez wymaganego udziału własnego świadczeniobiorcy, refunduje również:

  • epiprotezję oka (w przypadku zmiany wielkości i kształtu gałki ocznej wymagającego uzupełnienia epiprotezą) – do kwoty 800 zł (o którą dzieci mogą ubiegać się według wskazań medycznych, a dorośli raz a 5 lat),
  • protezę oka (w przypadku braku gałki ocznej) – do kwoty 700 zł (o którą dzieci mogą ubiegać się według wskazań medycznych, a dorośli raz a 5 lat),
  • lupę produkowaną seryjnie (dla osób niedowidzących z chorobą siatkówki lub osób niedowidzących, których ostrość wzroku po korekcji, w lepszym oku, nie przekracza Vis 0,3, celem umożliwienia im obserwacji jednoocznej lub dwuocznej przedmiotów bliskich i dalekich) – do kwoty 200 zł (o którą można ubiegać się raz na 3 lata),
  • monookular, okulary lupowe, okulary lornetkowe do bliży oraz okulary lornetkowe do dali (dla osób spełniających te same kryteria, co w punkcie poprzedzającym) – do kwoty 400 zł (o którą można ubiegać się raz na 5 lat).

Dofinansowanie/refundacja kosztów okularów lub soczewek kontaktowych korygujących wzrok z NFZ – w jaki sposób należy się o nią ubiegać?

Celem skorzystania z dofinansowania/refundacji zakupu soczewek okularowych lub soczewek kontaktowych z NFZ – zgodnie z art. 38 ust. 4 ustawy z dnia 12.05.2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych – należy udać się do lekarza uprawnionego do wystawienia zlecenia i recepty na okulary (lub odpowiednio – soczewki kontaktowe), tj. do lekarza okulisty. Z powyższymi dokumentami natomiast – do optyka posiadającego umowę z NFZ, który zrealizuje receptę, uwzględniając odpowiedni upust.

1 zob. wyrok Sądu Rejonowego we Wrocławiu z dnia 9.09.2020 r., sygn. akt. X P 345/19

2 wyrok Sądu Najwyższego z dnia 18 grudnia 2002 r., sygn. akt I PK 44/02

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 26.06.1974 r. – Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1465 z późn. zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1.12.1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. z 2025 r., poz. 58)
  • Ustawa z dnia 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 146 z późn. zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 29.05.2017 r. w sprawie wykazu wyrobów medycznych wydawanych na zlecenie (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 500 z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 12.05.2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 930)
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polacy wciąż kupują samochody z silnikami na benzynę, ale ścigają je hybrydy. Auta jakich marek najlepiej sprzedają się teraz

Przede wszystkim notujemy stabilny wzrost rynku nowych samochodów od początku 2025 roku. Jednak na rynku aut dostawczych i w segmencie premium – duże zaskoczenia. Kto w styczniu był prymusem na poszczególnych rynkach?

Zwrot kosztów przejazdów pracowniczych bez podatku? Interpelacja poselska w sprawie przychodu pracownika

W odpowiedzi z 23 grudnia 2024 r. na interpelację poselską nr 6759 Wiceminister Finansów Jarosław Neneman wskazał rozstrzygnięcie w zakresie zwrotu kosztów taksówek ponoszonych przez pracowników sprzeczne z ostatnim wyrokiem NSA z 19 listopada 2024 r. Zdaniem Wiceministra zwrot takich kosztów nie będzie stanowił przychodu w sytuacji, w której kwota jaką otrzymują pracownicy równa jest tej, którą ponieśli i wyjdą oni dzięki temu „na zero”.

Wyrok TSUE z 13 lutego 2025 r. korzystny dla konsumentów. Otwarta droga do odzyskania odsetek i prowizji dla polskich kredytobiorców

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał dziś (13 lutego 205 r.) wyrok w polskiej sprawie C-472/23 dotyczącej sankcji kredytu darmowego (SKD), który może mieć dalekosiężne skutki dla rynku kredytów i pożyczek gotówkowych w Polsce. Orzeczenie to precyzuje warunki, na jakich konsument może dochodzić swoich praw w przypadku naruszeń obowiązków informacyjnych przez banki i instytucje finansowe.

Klasyki motoryzacji. 27 lat temu wyprodukowano ostatniego Żuka

27 lat temu z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni Żuk. Lekki samochód dostawczy z Lublina oparty na konstrukcji Warszawy m20 był nie tylko odpowiedzią na potrzeby krajowego rynku, ale i był świetnym towarem eksportowym. Przypomnijmy sobie jego historię.

REKLAMA

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Jedno święto wykreślone z wykazu dni ustawowo wolnych? Sejmowa komisja wystosowała dezyderat do MRPiPS

Jedno święto wykreślone z wykazu dni ustawowo wolnych? Sejmowa komisja wystosowała dezyderat do MRPiPS. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, dniami wolnymi od pracy są niedziele oraz 14 innych, wymienionych w ustawie dni.

Emeryci i renciści muszą rozliczyć dodatkowe przychody. Termin przekazania informacji do ZUS mija 28 lutego 2025 r.

ZUS przypomina o obowiązku rozliczenia dodatkowych przychodów przez osoby, które pobierają emeryturę lub rentę, mimo że nie osiągnęły wieku emerytalnego, a w zeszłym roku dorabiały do swojego świadczenia. Termin mija 28 lutego 2025 r.

Kiedy wypłata 13 emerytury? ZUS podał daty. Będzie zmiana terminów niektórych przelewów

Coraz więcej trzeba wydawać na leki, coraz droższa jest żywność, inflacja szybuje w górę, to sprawia, że coraz chudsze są portfele seniorów. Kołem ratunkowym są trzynaste emerytury.  Już wiadomo, kiedy ruszy wypłata pieniędzy. Zakład Ubezpieczeń Społecznych podał terminy. 

REKLAMA

Czy Twoja strona internetowa jest bezpieczna, czy nie wyciekły hasła? Można to sprawdzić (za darmo!) na moje.cert.pl

Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało 12 lutego 2025 r., że każdy – zarówno osoba prywatna, mała firma, jak i duża instytucja publiczna – może sprawdzić, czy jego strona internetowa jest bezpieczna. Służy do tego bezpłatne narzędzie moje.cert.pl, przygotowane przez zespół CERT Polska, działający w Państwowym Instytucie Badawczym NASK. Serwis umożliwia skanowanie domen pod kątem zagrożeń, wysyła alerty o wyciekach danych oraz ostrzega przed potencjalnie niebezpiecznymi stronami. Korzystając z moje.cert.pl można w prosty sposób poprawić cyberbezpieczeństwo firm, instytucji i innych właścicieli domen internetowych.

348,22 zł dodatku pielęgnacyjnego od 1 marca 2025 r. Co z zasiłkiem pielęgnacyjnym?

348,22 zł dodatku pielęgnacyjnego od 1 marca 2025 r. Co z zasiłkiem pielęgnacyjnym? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej podało wskaźnik waloryzacji emerytur i rent na 2025 r. Wyniesie on 105,5 proc.

REKLAMA