Wielka niewiadoma z waloryzacją emerytur 2025: będzie wyższa i 1933,23 zł minimalnej emerytury od marca 2025 roku czy tylko 1884,6 zł

Zbigniew Biskupski
rozwiń więcej
Będzie wyższa waloryzacja emerytur w 2025, o ile wzrośnie minimalna emerytura z ZUS / shutterstock

Wskaźnik waloryzacji emerytur w 2025 roku miałby być zdecydowanie wyższy – zamiast 5,82 procent wynikających z obecnych założeń, aż 8,55 procent. Czy to jest możliwe i od czego zależy. O ile wzrosłaby minimalna emerytura i ile miałaby wynosić od 1 marca 2025 roku.

W Ministerstwie Rodziny Pracy i Polityki Społecznej rozważany jest projekt zmiany zasad waloryzacji emerytur na korzystniejszy od obecnego. Gdyby zmiany – i to w wersji najkorzystniejszej la emerytów zostały wdrożone jeszcze przed najbliższą waloryzacją merytur, która planowo ma się odbyć 1 marca 2025 r., emerytury i inne świadczenia z ZUS wzrosłyby nie o 5,82 procent, ale aż o 8,55 procent.

Co to oznacza kwotowo? Obecnie najniższa emerytura wynosi 1 780,96 zł. Jeśli waloryzacja odbędzie się według wskaźnika założone w budżecie państwa na 2025 rok, najniższa emerytura od 1 marca przyszłego roku będzie wynosić 1 884,61 zł.
W wariancie najkorzystniejszych zmian zasad waloryzacji z kolei najniższa emerytura od 1 marca 2025 r. wynosiłaby 1 933, 23 zł. Oznacza to, że wzrosłaby nie o 103,65 zł, ale o 152,27 zł.
Co ważne, wszystkie emerytury od 1 marca 2025 r. zostałyby zwaloryzowane czyli podwyższone o 8,55% a nie tylko o 5,82%.

Jaki ostatecznie będzie wskaźnik waloryzacji emerytur: możliwe są dwa różne

Ministerstwo Rodziny Pracy i Polityki Społecznej rozważa zmianę zasad waloryzacji emerytur w kilku wariantach – każdy z nich jest korzystniejszy od obecnego, bo uwzględnia w większym niż obecnie stopniu uzależnienie wskaźnika waloryzacji od poziomu wzrostu płac.
Obecnie o skali corocznej waloryzacji emerytur i innych świadczeń z ZUS decyduje poziom inflacji, a wzrost płac uwzględniany jest w niewielkim zakresie.

Główną „składową” wskaźnika waloryzacji jest wskaźnik inflacji za cały poprzedni rok, np. przy waloryzacji od 1 marca 2025 r. brana będzie średnia inflacja za cały 2024 r. Dodatkowo Główny Urząd Statystyczny na potrzeby waloryzacji świadczeń z ZUS wylicza tak zwaną inflację emerycką – w koszyku dóbr, których ruch cenowy brany jest pod uwagę uwzględnia proporcje charakterystyczne dla budżetów gospodarstw domowych emerytów, które są inne niż przeciętnych rodzin. Szczególnie gdy inflacja jest wysoka, jak obecnie, wskaźnik inflacji emeryckiej jest wyższy od wskaźnika inflacji ogółem – i on brany jest pod uwagę.
Dodatkowo jednak w każdym przypadku uwzględniany jest też wzrost płac – aktualnie wskaźnik waloryzacji zwiększa się o 20 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia. W ten sposób na 1 marca ustalony został wskaźnik waloryzacji emerytur 1,0582.

W najkorzystniejszym proponowanym wariancie, po zmianie sposobu ustalania zasad waloryzacji emerytur i innych świadczeń z ZUS, uwzględniane byłoby nie 20 proc. realnego wzrostu wynagrodzeń, ale 50 procent. To sprawia, że od 1 marca 2025 r., uwzględniając prognozowaną inflację oraz wzrost realnej średniej krajowej wskaźnik waloryzacji zwiększa się do 1,0855 – ze skutkami finansowymi opisanymi wyżej.

Wyższa waloryzacja emerytur w marcu 2025 roku?  co się musi zdarzyć

Po pierwsze trzeba zauważyć, że proponowane zmiany to efekt analiz Ministerstwa Rodziny Pracy i Polityki Społecznej. Do wdrożenia ich w formie normy prawnej niezbędna jest decyzja Rady Ministrów, a więc pełna zgoda rządu. Tymczasem doświadczenia ostatnich miesięcy pokazują, że inicjatywy ministerstwa rodziny niekoniecznie są akceptowane przez rząd. Sprzeciwia się przede wszystkim minister finansów. Po przykłady sięgać daleko nie trzeba: emerytury stażowe, zasiłek pogrzebowy. Inicjatywy minister rodziny w tym zakresie są aktualnie skutecznie zablokowane przez ministra finansów.

Dotychczasowe różnice zdań między szefową resortu pracy a innymi ministrami – nie tylko zresztą ministrem finansów – nie pozwalają na optymizm.
W najlepszym przypadku można się spodziewać zgody na zmianę sposobu ustalania wskaźnika waloryzacji emerytur, ale z całą pewnością nie w wariancie już w 2025 r. uwzględniającym 50 proc. realnego wzrostu płac. Swoim zwyczajem minister finansów wprowadzenie takiego rozwiązania w życie, nie sprzeciwiając mu się całkowicie, przesunie na jakiś 2026-2028 rok, jak to już się stało z obietnicą ulgi w podatku Belki czy podwyższeniem kwoty wolnej od podatku.

Dlatego z ogłaszaniem wyższej waloryzacji emerytur w 2025 roku – co media już czynią na potęgę – trzeba poczekać do pojawienia się oficjalnego stanowiska całego rządu. W przeciwnym przypadku znów powstanie zamieszanie prawne, w skutkach dużo bardziej dramatyczne niż wywołane przez tą samą osobę z rządu – minister rodziny – w sprawie dnia ustawowo wolnego od pracy w Wigilię. Wystarczy wspomnieć o różnych stanowiskach w tej sprawie trzech różnych ministrów oraz zamieszaniu z samą ustawą uchwalaną przez Sejm, która zresztą ma wejść w życie dopiero od 1 lutego 2025 r., a więc nie ma zastosowania do najbliższej Wigilii, o ile samą ustawę w ogóle podpisze prezydent.

Do czasu zmiany przepisów o zasadach waloryzacji emerytur decyzją Rady Ministrów, wyższą waloryzację emerytur – wskaźnikiem 1,0855 zamiast 1,0582 należy traktować niezobowiązującą propozycję jednego ministra -a więc w kategoriach politycznych a nie prawnych.

Trzynaste emerytury w 2025 roku mogą być wyższe niż planowano: ile mogą wynieść

Konsekwencją wyższej waloryzacji emerytur będą też wyższe dodatkowe świadczenia dla emerytów w roku: trzynasta i czternasta emerytura, które są powiązane z aktualną minimalną emeryturą.

Pieniądze dla emeryta: kto dostanie dodatkowe 1 884,61wraz z marcową waloryzacją?

Wskaźnik waloryzacji emerytur od marca 2025 w wysokości 1,0855 przesądzi też o wysokości trzynastek dla emerytów. Trzynaste emerytury wypłacane są wraz z pierwszą zwaloryzowaną emeryturą w roku i są równe – dla wszystkich – nowej minimalnej emeryturze.

Ta od 1 marca, jeśli dojdzie do wyższej niż planowano waloryzacji, najniższa emerytura wynosić będzie wówczas1 933, 23 zł brutto. Tyle też wyniosą w 2025 r. trzynastki dla wszystkich emerytów.

Czternasta emerytura 2025: ile wyniesie, kto dostanie drugie w roku dodatkowe świadczenie dla emerytów

Wysokość minimalnej emerytury od 1 marca 2025 decyduje także o wysokości czternastych emerytur w przyszłym roku.

Zasady nie zmieniają się. Czternastek, w przeciwieństwie do trzynastek nie otrzymają wszyscy emeryci, ale o świadczeniach nie przekraczających w sierpniu 2025 roku 4 783,23 zł.

Na dodatek tylko osoby otrzymujące emerytury do wysokości 2 900 zł otrzymają czternastkę e pełnej wysokości 1 933, 23 zł. Po przekroczeniu tego limitu czternastkę ZUS wypłaci, ale w odpowiednio zmniejszonej wysokości.

Czternasta emerytura 2025 przysługuje bowiem w wysokości:

1 933, 23, jeżeli wysokość przysługujących świadczeń emerytalno-rentowych nie przekracza kwoty 2.900 zł,

1 933, 23 zł pomniejszonej o kwotę różnicy pomiędzy kwotą przysługujących świadczeń emerytalno-rentowych, a kwotą 2.900 zł – jeżeli wysokość przysługujących świadczeń emerytalno-rentowych przekracza 2.900 zł (zmniejszenie zgodnie z zasadą „złotówka za złotówkę”).

Świadczenia nie przyznaje się, jeżeli jego wysokość jest mniejsza niż 50 zł.
Osoba, której świadczenie emerytalno-rentowe/suma świadczeń emerytalno-rentowych będzie wyższe niż 4.783,23 zł nie otrzyma czternastej emerytury.

Infor.pl
Rząd zatwierdził zmiany w „Aktywnym rodzicu”: jednocześnie z 1500 zł [lub odpowiednio – 1900 zł albo 500 zł], będzie można pobierać również inne świadczenia
29 gru 2024

W dniu 24 grudnia br., rząd przyjął projekt ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia (nr w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów: UC29), który w wprowadza zmiany w zakresie świadczeń przysługujących w ramach programu „Aktywny rodzic” (tj. świadczenia „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”). Sprowadzają się one do umożliwienia jednoczesnego pobierania ww. świadczeń ze świadczeniami z pomocy społecznej oraz innymi formami wsparcia, które opierają się na definicji dochodu z ustawy o pomocy społecznej.

W Sejmie: Nowa data przeliczenia kapitału emerytalnego. Tablice dalszego trwania życia GUS dalej loterią. Rząd nie spełni żądania emerytów
29 gru 2024

W 2024 r. w Sejmie pojawił się postulat modyfikacji przepisów o tablicach dalszego trwania życia. Chodziło o przyznanie emerytom prawa wyboru roku przeliczenia kapitału emerytalnego na przyszłą emeryturą w oparciu o tablice dalszego trwania życia. Postulat nie będzie zrealizowany, ale przyjrzyjmy się, co chcieli załatwić emeryci.

Koniec pieców gazowych, będą zakazane? Nie tak szybko, a teraz wciąż to najlepsze rozwiązanie przy likwidacji kopciuchów
29 gru 2024

Choć ekolodzy wieszczą, że piece gazowe pójdą do likwidacji śladem kopciuchów, to jednak radykalne rozwiązania, typu - zakaz, nie tak szybko. To co realne w najbliższej przyszłości, to opłata za emisję, która podwyższy koszt ogrzewania. Ale taką opłatę będą musieli wnosić wszyscy, których domy nie są ogrzewane w stu procentach ekologicznie czyli nie są zeroemisyjne.

800 plus czekają zmiany, czy już w 2025 r. zasiłki tylko dla najmniej zamożnych rodzin, co z waloryzacją świadczenia
29 gru 2024

Program Rodzina 800 plus pochłania z budżetu państwa zdecydowaną większość pieniędzy na transfery społeczne. Przez jego ograniczenie z pewnością rządowi najłatwiej byłoby walczyć z nadmiernym deficytem, do czego jest zobowiązany przez najbliższe lata. Ale czy takie posunięcie nie byłoby nadto ryzykowne z politycznego punktu widzenia?

Dla tych wdów i wdowców nie 15%, a 55% [lub nawet 60%] emerytury lub renty zmarłego współmałżonka lub współmałżonki. Dla kogo taka renta wdowia?
29 gru 2024

Od 1 stycznia 2025 r. rusza nabór wniosków o tzw. rentę wdowią, która umożliwi owdowiałym seniorkom i seniorom pobieranie jednocześnie swojego świadczenia emerytalno-rentowego i renty rodzinnej (która stanowi część emerytury lub renty po zmarłym mężu lub żonie). W zależności od wybranej konfiguracji – będzie to 15% własnego świadczenia i 100% renty rodzinnej lub 15% renty rodzinnej i 100% własnego świadczenia. Niektórzy owdowiali Polacy, mogą jednak już dzisiaj liczyć na dużo wyższe świadczenia – sięgające nawet 60% emerytury lub renty zmarłego współmałżonka lub współmałżonki.

To już koniec dawania w kościołach na tacę? Rewolucyjne zmiany w polskich parafiach
29 gru 2024

Rewolucyjne zmiany  podczas mszy w polskich kościołach.  Czy wierni to zaakceptują?. Czy dawanie na tacę odejdzie w przeszłość? 

Wykonanie 2 emerytalnych wyroków TK zależy od ustaw przeliczeniowych. Na razie jest projekt i zapowiedź projektu
28 gru 2024

Są dwa wyroki Trybunału Konstytucyjnego (z 2023 r. i z 2024 r.) Nie są opublikowane więc, aby ZUS mógł wypłacić emerytom należne im pieniądze (często za okres od 2009 r.), to muszą zostać uchwalone przez Sejm specustawy dedykowane do wdrożenia poszczególnych wyroków - są niezbędne zarówno dla poszkodowanych emerytów (żeby mogli złożyć wnioski) jak i ZUS (żeby mógł je rozpatrzyć). Stan na dziś jest taki:  Specustawa nr 1, to projekt wniesiony do Sejmu przez posłów opozycji (prawdopodobnie nigdy nie zacznie działać). Specustawa nr 2 zapowiedziana jest przez rząd (zacznie działać od połowy 2025 r.). I najważniejsza Specustawa nr 3 (omówiona na końcu artykułu), nie jest zapowiedziana przez premiera - jest jednak powszechnie oczekiwana przez emerytów i ekspertów rynku ubezpieczeń społecznych. 

Wigilia będzie dniem wolnym od pracy. Prezydent podpisał ustawę
27 gru 2024

24 grudnia – Wigilia – będzie dniem wolnym od pracy. Ponadto trzy niedziele przed Bożym Narodzeniem będą wolne od zakazu handlu. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę, zadecydował jednak o skierowaniu jej do Trybunału Konstytucyjnego.

Sąd: 2010 r. jako błędna data niepełnosprawności. W orzeczeniu 14 lat później (2024 r.) Jak to sprostować? [Przykład]
27 gru 2024

Mam orzeczenie przyznane w stopniu umiarkowanym, dymnol5R 10N,O6E, posiadam też rentę wojskową na stałe. Problem w tym, iż na komisji orzekającej o niepełnosprawności, zaliczono moją niepełnosprawność od dnia przystąpienia na komisji. Lecz moja niepełnosprawność powstała wcześniej - pełniąc zasadniczą służbę wojskową, przed ukończeniem 21 roku życia. Za błąd wpisania na orzeczeniu "od kiedy widnieje niepełnosprawność", MOP-s odmówił mi zasiłku pielęgnacyjnego. 

MEN: Zaświadczenie o stanie zdrowia ucznia. Czy dyrektor szkoły może żądać takiego dokumentu?
27 gru 2024

Czy dyrektor szkoły może wymagać zaświadczenia dotyczącego stanu zdrowia dziecka, w tym np. wskazań w zakresie specjalnych potrzeb żywieniowych? Ministerstwo Edukacji Narodowej odpowiedziało na to pytanie.

pokaż więcej
Proszę czekać...