REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy zasiłek 2024: 1300 zł bezwarunkowego dochodu podstawowego czy 300 zł z wyższej kwoty wolnej w PIT [wyliczenia]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy budżet jest w stanie udźwignąć koszt podwojenia kwoty wolnej w PIT, a na nowy zasiłek - bezwarunkowy dochód podstawowy, znajdą się pieniądze w UE
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Na podwyższenie kwoty wolnej w podatku dochodowym od osób fizycznych z obecnych 30 000 zł do 60 000 zł czekają wszyscy, zwłaszcza emeryci, którym obiecano zwolnienie emerytur z podatku. Podwojenie kwoty wolnej w PIT oznacza 300 zł dodatkowego dochodu dla osób zarabiających więcej niż 2 500 zł miesięcznie; taki bowiem dochód z podatku jest zwolniony obecnie.

Ministerstwo Finansów policzyło właśnie jakie skutki dla budżetu państwa oznacza podwyższenie kwoty wolnej do 60 000 zł i wyszła gigantyczna kwota 48 miliardów złotych. Co to oznacza?

REKLAMA

Podwyższenie kwoty wolnej w PIT: w 2024 roku jednak niemożliwe?

REKLAMA

48 mld zł to nie jedyny uszczerbek dla budżetu państwa w związku z podwojeniem kwoty wolnej. Wpływy z PIT stanowią ważną część dochodów dla jednostek samorządu terytorialnego. Podwyższenie kwoty wolnej oznacza więc mniejsze wpływy także do tych budżetów. Dodatkowo więc budżet państwa musiałby im ten ubytek zrekompensować.

Choć wpływy z podatku dochodowego od osób fizycznych nie są kluczowe dla wpływów budżetu państwa – tu podstawową rolę odgrywa podatek od towarów i usług VAT – to jednak tak gigantyczny koszt oznacza, że przynajmniej w tym roku podwyższenia kwoty wolnej nie będzie.

Co prawda podając skutki finansowe podwojenia kwoty wolnej w PIT resort finansów pozostawił ten fakt bez komentarza – a przynajmniej nie pojawiły się jednocześnie deklaracje dotyczące wprowadzania takiego rozwiązania w życie – to wiadomo, że i bez tego deficyt budżetu państwa jest tak wielki, że przekracza próg dopuszczalnego deficytu w państwach Unii Europejskiej – 3 proc. PKB w roku, 60 proc. PKB cały dług publiczny – i już wiadomo, że zgodnie z obowiązującą w takich przypadku tak zwaną procedurą nadmiernego deficytu rząd będzie musiał opracować program naprawczy.

Logika więc wskazuje, że o dalszym zwiększaniu deficytu nie może być mowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bezwarunkowy dochód podstawowy 2024: co to za zasiłek

W tej sytuacji maleje też szansa na wprowadzenie postulowanego jeszcze przed pandemią nowego świadczenia określanego mianem Bezwarunkowego Dochodu Podstawowego (BDP); wówczas założono, że ma go otrzymywać co miesiąc każdy obywatel w wysokości 1 300 zł, bez żadnych dodatkowych warunków, niezależnie od tego czy ma inne dochody, czy nie albo czy jest majętny albo ubogi.

Jeśli bowiem państwa nie stać na 300 zł miesięcznie i to tylko dla podatników, to co dopiero na 1 300 zł lub więcej dla każdego dorosłego obywatela.

W tej sytuacji zwolennicy muszą poczekać na lepsze czasy. Co nie wyklucza jednak, że na zasadzie eksperymentu, z pieniędzy dedykowanych na ten cel z funduszy europejskich taki bezwarunkowy zasiłek dla każdego dorosłego obywatele w najbliższym czasie nie może być wprowadzony na określonym ternie – w jednym lub kilku powiatach województwa zaliczanego do kręgu uboższych w Polsce.
Raczej  na pewno trudno byłoby o zgodę rządu na sfinansowanie BDP w jakiejkolwiek formie ze środków budżetu własnego.

Bezwarunkowy Dochód Podstawowy: co to jest i skąd taka idea

REKLAMA

Założenia dotyczące bezwarunkowego dochodu podstawowego są następujące. Jest to świadczenie bezwarunkowe, co oznacza, że powinno przysługiwać bez warunków związanych np. ze składkami, podejmowaną pracą. Jest to ponadto świadczenie powszechne, czyli ma przysługiwać wszystkim obywatelom albo mieszkańcom danego terytorium, a nie wybranej grupie.
Dodatkowo, jest to świadczenie indywidualne, skierowane do jednostek, a nie do rodzin czy gospodarstw domowych i powinno być niezależne o tego, w jaki sposób gospodarstwo domowe jest zbudowane. Nie powinno różnić się wysokością kierowaną do różnych grup beneficjentów.

Co ważne, ma to być świadczenie pieniężne, a nie przekazywane w formie dóbr, usług czy ograniczonych bonów do wykorzystania na konkretne usługi i towary. Powinno to być świadczenie regularne, najczęściej mówi się o wypłacaniu go co miesiąc.

Bezwarunkowy Dochód Podstawowy (BDP) ma nie tylko zastąpić wszelkie zasiłki, drogie w administrowaniu i niepotrzebne zajmujące pracowników, tak bardzo potrzebnych w produktywnych dziedzinach rynku pracy, ale także być forma gratyfikacji dla takich właśnie obywateli. Budują oni swoją pracą dobrobyt całego kraju, współfinansują transfery socjalne a w zamian nie mają nic ekstra.

Bezwarunkowy dochód podstawowy to nowe rozwiązanie w polityce socjalnej państwa. Ma ograniczyć biurokrację konieczną przy mnogości zasiłków k obywatelom dać większą pewność posiadania stałego dochodu, a tym samym środków na utrzymanie.

Jeszcze przed pandemią zespół ekspertów przygotował program pilotażowy, który został wpisany do strategii regionalnej Stowarzyszenia Warmińsko-Mazurskich Gmin Pogranicza. Jest to 10 gmin położonych przy północnej granicy Polski. Strategia została zaakceptowana przez marszałka województwa.

Jeśli zaś eksperyment potwierdzi wszystkie założenia twórców BDP, być może następnym krokiem będzie wprowadzanie programu najpierw w najbiedniejszych regionach, a na końcu - w całym kraju, o ile budżet państwa, wspierany ewentualnie środkami europejskimi będzie w stanie udźwignąć taki wydatek.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dają ponad 650 złotych specjalnego dodatku z ZUS. Mało kto wie o tej możliwości

Ponad 650 złotych, tyle wynosi teraz specjalny dodatek dla tych, których dotknęła śmierć obojga rodziców. Jego wysokość jest stała, ale podlega corocznej waloryzacji wraz z rentą rodzinną. Od marca ta kwota poszła w górę.  

Takiej rewolucji w kodeksie pracy jeszcze nie było. Ta zmiana zacznie się w połowi mara. Niektórzy bardzo wiele zyskają

Radość i szczególna bliskość, zwykle takie są dla rodziców pierwsze dni po narodzinach dziecka. Kiedy na świat przychodzi za wcześnie, mierzą się ze strachem o jego zdrowie i życie. Ciągnące się w nieskończoność dni i tygodnie w szpitalu nie są odpoczynkiem i celebrowaniem rodzicielstwa. A potem, po powrocie do domu, maluch wymaga ogromu opieki, a nierzadko rehabilitacji. Ten spędzony w szpitalu czas nie powinien być im odbierany. To dlatego zapadła decyzja o przyznaniu im uzupełniającego urlopu macierzyńskiego. Te zmiany, regulowane kodeksem pracy, wejdą w życie 19 marca.

„Puste faktury” będące fałszerstwem nie mogą być skutecznie anulowane przez wystawcę

Ilość głupstw, które napisano na temat tzw. pustych faktur, zapewne należy do tzw. trwałego dorobku doktryny unijnego VAT-u – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I wyjaśnia kiedy można takie faktury anulować, skorygować, a kiedy z mocy prawa powstaje obowiązek zapłaty podatku w tych fakturach wykazanego.

Uposażenie zasadnicze funkcjonariuszy Służby Więziennej. Podwyżki z wyrównaniem od 1 stycznia 2025 r.

Do uzgodnień i konsultacji publicznych trafił projekt rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości zmieniającego rozporządzenie w sprawie uposażenia zasadniczego funkcjonariuszy Służby Więziennej. Chodzi o nowe stawki uposażenia zasadniczego wyrażonego w postaci mnożników kwoty bazowej.

REKLAMA

15 kotów w mieszkaniu – czy to legalne? Zagrożenie bakteriologiczne i nieprzyjemne zapachy jako immisje bezpośrednie

Dzielenie wspólnoty z sąsiadem, który w bardzo małym lokalu mieszkalnym zorganizował popularny w realiach dużych miast w Polsce tak zwany „tymczas” (rodzaj wolontariatu polegającego na okresowej opiece zwierząt pochodzących od organizacji non profit), jest na pierwszy rzut oka groteskowym tematem prasowym. W rzeczywistości jednak, skrajne przypadki mogą prowadzić do bardzo dużego zagrożenia bakteriologicznego budynku lub do obniżenia wartości rynkowej lokali sąsiednich. Jest to więc realny problem prawny własności lokali, który wymaga poszukiwania prawnej ochrony.

Ćwiczenia z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej: co obejmują, dokumentacja, ważne terminy

Ćwiczenia z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej: co obejmują, dokumentacja, ważne terminy. W Dzienniku Ustaw ukazało się rozporządzenie. Chodzi m.in. o zakres i sposób organizowania ćwiczeń. Nowe przepisy zaczną obowiązywać 15 marca 2025 r.

2 maja i 10 listopada 2025 r. dniami wolnymi w służbie cywilnej

Tak wynika z zarządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 lutego 2025 r. w sprawie wyznaczenia dla członków korpusu służby cywilnej dni wolnych od pracy. Zarządzenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim 3 marca 2025 r. Wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

MRPiPS w sprawie wyroku TK z 4 czerwca 2024 r.: ZUS powinien wznawiać postępowania w sprawie ponownego przeliczenia emerytury, a specustawa przeliczeniowa prowadziłaby do sztucznego wzrostu świadczeń

W związku z brakiem – od kilku miesięcy – jakichkolwiek informacji na temat zasygnalizowanych przez ministra Macieja Berka prac legislacyjnych rządu (a konkretniej Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej) nad projektem specustawy przeliczeniowej, która miałaby zagwarantować emerytom, objętym zakresem podmiotowym wyroku TK z 4 czerwca 2024 r., prawo do 64 tys. zł wyrównania i podwyżki emerytury o niemal 1200 zł – INFOR zwrócił się z zapytaniem w powyższej sprawie bezpośrednio do resortu rodziny, pracy i polityki społecznej. Odpowiedź, którą uzyskaliśmy – rzuca „nowe światło” na toczące się przed ZUS sprawy o wznowienie postępowania, a w międzyczasie – resort publikuje założenia do specustawy przeliczeniowej, która jednak nie obejmuje swoim zakresem wszystkich uprawnionych.

REKLAMA

Rok temu ZUS szacował wyrównania dla emerytów na średnio 64.000 zł. ZUS przegrywa przed sądami, ale mniejsze kwoty [Wyrok TK z 4 czerwca 2024 r.]

Od połowy 2024 r. toczy się walka emerytów poszkodowanych w okresie ostatnich 10 lat przy przeliczaniu emerytur. Niekonstytucyjność tego stwierdził Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 4 czerwca 2024 r. Liczbę poszkodowanych szacuje się od około 150 000 do nawet więcej niż 200 000 osób. Ich potencjalne korzyści, to podwyżka bieżących emerytur o 1200 zł (średnio) i wyrównania 64 000 zł (średnio). Te kwoty były prawidłowe w sytuacji wykonania wyroku TK przez ZUS. Z uwagi na brak publikacji wyroku w Dz.U. sądy zastępują ZUS. Ale sądy mają sporo ograniczeń w przyznawaniu pieniędzy emerytom. Np. jeden z przepisów daje sędziom możliwość orzeczenia wyrównania tylko 3 lata wstecz, choć są sądy, które rozpoznają wyrównanie od samego momentu pokrzywdzenia emeryta. Odsetki są zależne od tego, że ZUS zawinił przy przeliczeniu emerytur. Większa część sądów uznaje, że ZUS nie zawinił, gdyż stosował przepisy, które dopiero po czasie okazały się niezgodne z Konstytucją RP.

Ponowne przeliczenie emerytur po wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. nie dla wszystkich zainteresowanych. MRPiPS przygotowało założenia nowej ustawy

W dniu 3 lutego 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu ustawy (nr UD204) o ustalaniu wysokości emerytur z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych dla osób, które do dnia 6 czerwca 2012 r. przeszły na emerytury na zasadach obowiązujących osoby urodzone przed 1 stycznia 1949 r. Chodzi o emerytury tych seniorów, których dotyczy głośny wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 4 czerwca 2024 r. (w sprawie SK 140/20). Wyrok ten dotąd nie został opublikowany ale już pojawiło się szereg orzeczeń sądów (najczęściej korzystnych dla emerytów), w uzasadnieniach których sędziowie powołują się na ów wyrok TK. Niestety zakres nowej ustawy ma być węższy niż zakres ww. wyroku TK. Nowe przepisy zaprojektowane przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej dotyczyć mają bowiem tylko kobiet urodzonych w latach 1954-1959 oraz mężczyzn urodzonych w latach 1949-1952 oraz w 1954 r. Przepisy te mają wejść w życie z początkiem 2026 r.

REKLAMA