REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy to koniec kładzenia przez państwo „ciężkiej, brudnej łapy” na oszczędnościach Polaków? Szykuje się likwidacja ważnego podatku

podatek Belki, podatek od zysków kapitałowych, oszczędności, podatek, obligacje
Czy to koniec kładzenia przez państwo „ciężkiej, brudnej łapy” na oszczędnościach Polaków? Szykuje się likwidacja ważnego podatku
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnim czasie, dużo dzieje się wokół podatku od zysków kapitałowych (potocznie zwanego „podatkiem Belki”), który przez wielu Polaków postrzegany jest jako „kara za oszczędzanie”. W dniu 19 grudnia br. – odbyło się pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który zakłada zwolnienie od ww. podatku dochodów z obligacji Skarbu Państwa oraz wkładów oszczędnościowych do łącznej wysokości 100 tys. zł. Nad ograniczeniami „podatku Belki” pracuje również równolegle resort finansów. 
rozwiń >

W 2025 r. oszczędzanie stanie się bardziej opłacalne?

Podczas posiedzenia sejmu, które odbyło się w dniu 19 grudnia br. – odbyło się pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (druk sejmowy nr 690), autorstwa Konfederacji, który zakłada zwolnienie od podatku od zysków kapitałowych (potocznie zwanego „podatkiem Belki”) dochodów z obligacji Skarbu Państwa oraz wkładów oszczędnościowych do łącznej wysokości 100 tys. zł. Jak podają autorzy projektu – „Tak wysoka kwota wolna oznacza de facto „likwidację” tego podatku dla większości oszczędzających Polaków”, którzy nie będą musieli składać żadnych zeznań podatkowych, a płatnicy nie będą pobierali żadnego podatku. 

REKLAMA

Podatek od zysków kapitałowych, czyli tzw. „podatek Belki” – ile aktualnie wynosi?

REKLAMA

Podatek od zysków kapitałowych (potocznie zwany „podatkiem Belki”), to podatek wprowadzony ponad 20 lat temu (bo w 2002 r.), celem zwiększenia wpływów do budżetu państwa z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych w trudnej sytuacji dochodowej państwa w latach 2001-2002. Tymczasem – jak podają w uzasadnieniu projektu ustawy zakładającego ograniczenie „podatku Belki”, jego autorzy – dochody budżetowe z tytułu podatku od zysków kapitałowych, są relatywnie niewielkie i według najnowszych danych Ministerstwa Finansów – wpływy do budżetu państwa, z jego tytułu, w I półroczu 2023 r., sięgnęły ok. 5,4 mld zł

W 2002 r. – „podatek Belki” – został wprowadzony jako zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 20% uzyskanego przychodu, odsetek i innych przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, prowadzonych na podstawie odrębnych przepisów. Przed jego wprowadzeniem – zgodnie z ówczesnym brzmieniem ustawy o PIT – od podatku, zwolnione były odsetki od wkładów oszczędnościowych i środków na rachunkach bankowych, z wyjątkiem rachunków bankowych utrzymywanych w związku z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą (było to tzw. zwolnienie przedmiotowe od podatku). Następnie – w 2004 r. – podatek ten „ewoluował” i wprowadzono jednolitą 19% stawkę podatkową dla ww. przychodów, a także rozszerzono zakres przedmiotowy opodatkowania na dochody kapitałowe pochodzące z innych form inwestycji (m.in. z papierów wartościowych). Istotą ww. daniny (która jest uregulowana w art. 30a oraz 30b ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych), jest opodatkowanie 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym przychodów z kapitałów pieniężnych, tj. m.in.:

  • odsetek od pożyczek,

  • odsetek od papierów wartościowych,

  • odsetek od wkładów oszczędnościowych i środków na rachunkach bankowych lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą,

  • dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, 

  • dochodu z tytułu udziału w funduszach kapitałowych,

  • dochodu z tytułu umów ubezpieczenia na życie lub dożycie,

  • kwot wypłacanych po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub spadkobiercy,

  • dochodu członka pracowniczego funduszu emerytalnego z tytułu przeniesienia akcji złożonych na rachunku ilościowym do aktywów tego funduszu czy

  • dochodu z tytułu otrzymania składników majątku w związku z likwidacją spółki niebędącej osobą prawną, wystąpieniem wspólnika z takiej spółki lub zmniejszeniem udziału kapitałowego w takiej spółce, w wyniku otrzymania których Rzeczpospolita Polska traci prawo do opodatkowania dochodów ze zbycia tych składników majątku.

Zgodnie z art. 30b ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych natomiast – podatek dochodowy w wysokości 19% uzyskanego dochodu, obciąża dochody uzyskane m.in. z:

  • odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających,

  • odpłatnego zbycia udziałów (akcji),

  • odpłatnego zbycia udziałów w spółdzielni czy

  • umorzenia, odkupienia, wykupienia albo unicestwienia w inny sposób tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych.

Danina, która postrzegana jest jako kara za oszczędzanie

REKLAMA

W piśmie, w którym Rzecznik Praw Obywatelskich, w styczniu br., zwrócił się do Ministra Finansów o zajęcie stanowiska w sprawie zasadności, a także kierunku ewentualnych zmian dotyczących „podatku Belki” – Rzecznik podkreślił, że opodatkowanie zysków kapitałowych, jest od dłuższego czasu przedmiotem licznych skarg obywateli, które do niego trafiają. Zdaniem wielu Polaków – podatek ten, negatywnie wpływa na możliwości oszczędzania i gromadzenia kapitału w ramach gospodarstw domowych, zwłaszcza w czasach postępującego oraz istotnego wzrostu cen. Co więcej – danina ta, jest postrzegana przez skarżących, jako swoista „kara” za oszczędzanie.1 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W odpowiedzi na powyższe pismo – w dniu 6 lutego 2024 r. – Ministerstwo Finansów poinformowało Rzecznika, iż resort prowadzi prace nad różnymi koncepcjami preferencji podatkowych mających na celu zwiększenie skłonności obywateli do oszczędzania i inwestowania, poprzez ograniczenie opodatkowania osiąganych przez nich zysków kapitałowych, przy czym założeniem rozważanych rozwiązań jest – ograniczenie ich do oszczędności lub inwestycji kapitałowych do 100 tys. zł. Przygotowanie koncepcji, a następnie projektu zmian legislacyjnych, wymaga jednak odpowiedniego czasu niezbędnego do ich rzetelnego wykonania i na tamtą chwilę – udzielenie jakichkolwiek bardziej szczegółowych informacji o kierunkach i zakresie planowanych zmian – nie było możliwe.2 

Nad ograniczeniem „podatku Belki” pracuje również resort finansów

Nieco więcej szczegółów na temat prac Ministerstwa Finansów nad zmianami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzającymi normy mające na celu zwiększenie skłonności obywateli do oszczędzania i inwestowania poprzez ograniczenie opodatkowania osiąganych przez nich dochodów (przychodów) z kapitałów pieniężnych – dowiadujemy się z odpowiedzi Ministerstw Finansów z dnia 5.12.2025 r. (znak: DD11.054.2.2024) na interpelację nr 6383 posła Wojciecha Michała Zubowskiego i grupy posłów z dnia 20.11.2024 r. Jak poinformowało MF – powyższe zmiany miałyby polegać na wprowadzeniu do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnienia z opodatkowania przychodów (dochodów) od długoterminowych (trwających co najmniej rok) oszczędności oraz kwoty wolnej od inwestycji kapitałowych, w wysokości określonych rocznych limitów. Przygotowany przez resort finansów projekt zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jest już po uzgodnieniach wewnętrznych i oczekuje na wpis do Wykazu Prac Legislacyjnych i Programowych Rady Ministrów. Dopiero wówczas (tj. po uzyskaniu ww. wpisu do Wykazu Prac Legislacyjnych i Programowych Rady Ministrów) – jak poinformowało Ministerstwo – możliwe będzie określenie planowanej daty wprowadzenia zmian w opodatkowaniu zysków kapitałowych.

100 tys. zł nową kwotą wolną od „szkodliwego i powszechnie krytykowanego podatku” – poselski projekt zakładający ograniczenie „podatku Belki”, wyprzedził projekt rządowy

Rządowy projekt ustawy zakładający wprowadzenie zmian w „podatku Belki”, który „nie ujrzał jeszcze światła dziennego”, wyprzedził poselski projekt projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (druk sejmowy nr 690), autorstwa Konfederacji, który jest już po I czytaniu w sejmie (odbyło się ono podczas posiedzenia w dniu 19 grudnia 2024 r.). Wnioskodawcy ww. projektu proponują częściową likwidację „podatku Belki” sprowadzającą się do zwolnienia dochodów z obligacji Skarbu Państwa (oraz jednostek samorządu terytorialnego) oraz wkładów oszczędnościowych do łącznej wysokości 100 tys. zł. Jak wynika z uzasadnienia projektu – tak wysoka kwota wolna, oznaczałaby de facto „likwidację” tego podatku dla większości oszczędzających Polaków, którzy nie będą składali żadnych zeznań podatkowych, a płatnicy nie będą pobierali żadnego podatku. 

Proponowana zmiana miałaby zostać wprowadzona w art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i polegałaby na dodaniu pkt 119a, zgodnie z którym:

„dochody (przychody), o których mowa:

  1. w art. 30a ust. 1 pkt 2 i 2a [tj. odsetki i dyskonta od papierów wartościowych, z wyjątkiem odsetek stanowiących dochód z wykupu przez emitenta obligacji, o którym mowa w pkt 2a oraz dochody z wykupu przez emitenta obligacji, od których są należne świadczenia okresowe] – w zakresie odsetek i dyskonta od obligacji emitowanych przez Skarb Państwa i jednostki samorządu terytorialnego, a także dochodów z wykupu takich obligacji przez emitenta, oraz

  2. w art. 30a ust. 1 pkt 3 [tj. odsetki lub inne przychody od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, prowadzonych przez podmiot uprawniony na podstawie odrębnych przepisów, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 5],

do wysokości nieprzekraczającej łącznie w roku podatkowym kwoty 100.000 zł”

miałyby być wolne od podatku dochodowego. 

Zmiany mają zachęcić Polaków do oszczędzania i inwestowania

Autorzy projektu argumentują, iż – uchwalenie powyższego projektu, przewidującego wprowadzenie kwoty wolnej od podatku od zysków kapitałowych w wysokości do 100 tys. zł – wpłynie pozytywnie na społeczeństwo, wspierając trend długoterminowego oszczędzania, co ma kluczowe znaczenie w związku z coraz większą niewydolnością systemu emerytalnego oraz prognozami starzejącego się społeczeństwa (według prognoz zawartych w Informacji o sytuacji osób starszych w Polsce za 2022 r. – w oku 2060 r., populacja osób powyżej 60 roku życia, ma stanowić niemal 40% ogółu ludności). Z badania przeprowadzonego przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych w 2021 r. wynika natomiast, że aż 41% respondentów wskazało „podatek Belki” jako największą bolączkę inwestowania

Wnioskodawcy projektu stoją na stanowisku, iż wprowadzenie kwoty wolnej od podatku od zysków kapitałowych stworzy środowisko przyjazne oszczędzaniu i inwestycjom, co pozytywnie wpłynie na podatników, którzy odczuwają wszechobecną drożyznę, jak również długoterminowo – na PKB kraju. Na mównicy sejmowej – poseł Krzysztof Mulawa, który podczas posiedzenia sejmu w dniu 19 grudnia 2024 r., przedstawiał, w imieniu wnioskodawców, najważniejsze założenia projektu, podsumował natomiast, iż – statystyczny „Kowalski”, który ciężko pracuje, żeby „wiązać koniec z końcem”, w sytuacji, w której uda mu cokolwiek zaoszczędzić – „jest za wypracowane przez siebie środki finansowe karany. Państwo kładzie „ciężką, brudną łapę” jeszcze na tym wypracowanym przez niego zysku. Ta „łapa” oznacza 19%. To jest niemoralne. Chciałbym, żeby ten argument moralności trafił także do tych, którzy z tej „moralności” za zazwyczaj nie korzystają” – stwierdził.

Jeżeli projekt finalnie zostałby przyjęty – zakłada on, że ustawa weszłaby w życie z dniem 1 stycznia 2025 r. Biorąc pod uwagę aktualną datę – termin ten wydaje się nierealny, ale – być może – istnieje szansa na wejście przepisów w życie jeszcze w 2025 r.

Polecamy: „PODATKI 2025”. Komplet 11 publikacji o zmianach w podatkach 

Pismo Rzecznika Praw Obywatelskich do Ministra Finansów  z dnia 4.01.2024 r., znak V.511.719.2022.EG

Odpowiedź MF z dnia 6.02.2024 r., znak DD15.055.1.2024, na pismo RPO

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 226 z późn. zm.)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Równowaga IT: On-Premise, Cloud czy Hybrid? Który model najlepiej zoptymalizuje Twoje koszty i infrastrukturę?

Chmura kusi elastycznością, on-premise zapewnia kontrolę, a model hybrydowy łączy to, co najlepsze z obu światów. W dobie rosnących kosztów subskrypcji i regulacji prawnych firmy coraz częściej wybierają strategię Hybrid IT. Czy to przyszłość infrastruktury IT? Sprawdź, jak znaleźć idealną równowagę i zoptymalizować wydatki na technologie.

Kredyt bankowy jest umową wzajemną – stwierdził Sąd Najwyższy. Czy ma to znaczenie w sprawach frankowych?

Umowa o kredyt bankowy jest umową wzajemną w rozumieniu Kodeksu cywilnego. Taką uchwałę podjął Sąd Najwyższy w dniu 28 lutego 2025 r. Problem ewentualnej wzajemności umowy kredytu hipotecznego jest jednym z głównych zagadnień pojawiających się podczas rozstrzygania przez sądy spraw kredytów frankowych.

Nauczyciel ma prawo do wynagrodzenia za godziny nadliczbowe. Uchwała Sądu Najwyższego z 26 lutego 2025 r.

Sąd Najwyższy przesądził - nauczyciel ma prawo do wynagrodzenia za godziny nadliczbowe albo do wolnego od pracy. Uchwała Sądu Najwyższego z 26 lutego 2025 r. zmieni wynagrodzenia nauczycieli na wyższe.

Sąd o zachowku dla osoby niepełnosprawnej w stopniu znacznym. Kodeks cywilny mówi o trwałej niezdolności do pracy

Zazwyczaj w przypadku znacznego stopnia niepełnosprawności sądy z automatu przyjmują, że osoba niepełnosprawna może otrzymać wyższy zachowek. Zazwyczaj osoba niepełnosprawna w stopniu znacznym nie może trwale wykonywać żadnej pracy. Oznacza to prawo do 2/3 udziału spadkowego, a nie ½. Przy udziale w spadku wynoszącym 240 000 zł osoba niepełnosprawna otrzyma 160 000 zł z zachowku. Dla porównania osoba zdrowa może wygrać w sądzie 120 000 zł.  Różnica wynosi 40 000 zł na korzyść osoby niepełnosprawnej.

REKLAMA

Współpraca z rzeczoznawcą – korzyści, o których nie wiedziałeś! Wywiad z ekspertem

Współpraca z rzetelnym i doświadczonym rzeczoznawcą może pomóc nie tylko wycenić nieruchomość, ale też ustrzec klientów przed bardzo kosztownymi błędami. Polecamy Wywiad z ekspertem - Joanną Borowik, Rzeczoznawcą Majątkowym.

Nauczyciel dyplomowany powinien zarabiać 10 tys. zł netto, mianowany 9 tys. zł netto, a początkujący 7-7,5 tys. zł netto

Takie wynagrodzenia satysfakcjonowałyby nauczycieli – 10 tys. zł netto dla nauczyciela dyplomowanego, 9 tys. zł dla nauczyciela mianowanego i 7-7,5 tys. zł netto dla nauczyciela początkującego. Urszula Woźniak z ZNP powtarza oczekiwania nauczycieli na 2025 r.

Przedszkole przyszłości – jak nowoczesna edukacja zmienia życie dzieci?

Czy sposób, w jaki uczymy najmłodszych, może zdecydować o ich sukcesie w przyszłości? Prezentujemy raport, który pokazuje, jak innowacyjne podejście do edukacji już od przedszkola rozwija kluczowe kompetencje i przygotowuje dzieci na wyzwania XXI wieku.

Nawet 15 euro za noc w Barcelonie. Katalonia chce wprowadzić najwyższy podatek turystyczny w Europie

Katalonia podwoi od przyszłego roku podatek turystyczny, który może wynieść nawet do 15 euro za noc w Barcelonie. Jeśli rozwiązanie wejdzie w życie, stolica Katalonii będzie miastem z najwyższym podatkiem turystycznym w Europie, wyprzedzając Paryż i Rzym.

REKLAMA

Komunikat ZUS: Nie będzie można uzyskać informacji w sprawach dotyczących zasiłków i świadczeń emerytalno-rentowych

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w Centrum Kontaktu Klientów nie będzie można uzyskać informacji w indywidualnych sprawach dotyczących zasiłków i świadczeń emerytalno-rentowych.

Jak rozliczyć VAT w transakcjach łańcuchowych. Przypadek, gdy towar jest wywożony z Polski

Osoba prowadząca spółkę A z siedzibą w Holandii, będąca czynnym podatnikiem VAT UE w Holandii, ale zarejestrowana też do VAT UE w Polsce, zleca polskiej firmie B (produkcyjnej) wykonanie mebli. Polski kontrahent B, aby ograniczyć koszty transportu, dokonuje dostawy za pośrednictwem firm transportowych bezpośrednio do C (trzeciego podmiotu) w Unii, ale też do C1 – poza Unię. Firma B wystawi fakturę dla firmy A z 23% VAT za dostawę mebli (i doliczy też koszt usługi transportu), z jej polskim numerem VAT. Firma A rozliczy transakcję netto w Holandii z uwzględnieniem odpowiedniej stawki VAT, a VAT naliczony odlicza w Polsce. Czy tak powinna wyglądać taka transakcja?

REKLAMA