REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Teraz zapłacisz 10-krotnie wyższy podatek, jeśli na czas nie złożysz deklaracji IN-1. Nowy obowiązek dla parkujących samochody w garażu wielostanowiskowym

Wszystkie pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów w budynkach mieszkalnych będą opodatkowane jednakową stawką podatku
Wszystkie pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów w budynkach mieszkalnych będą opodatkowane jednakową stawką podatku
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rząd zaakceptował projekt ustawy o zmianie ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej. Po zmianie prawa, w ustawie doprecyzowane zostaną zasady opodatkowania podatkiem od nieruchomości garaży w budynkach mieszkalnych. Pomieszczenie przeznaczone do przechowywania pojazdów uznawane będzie za część mieszkalną budynku.

Po zmianie, wszystkie pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów w budynkach mieszkalnych (niezajęte na działalność gospodarczą) będą opodatkowane jednakową stawką podatku. Oznacza to dla nich niższy podatek od nieruchomości.
Jednak na współwłaścicieli garażu wielostanowiskowego w budynku mieszkalnym będzie nałożony nowy obowiązek. W 2025 roku będą musieli złożyć deklarację IN-1. Bez dopełnienia tego obowiązku zapłacą w 2025 roku dziesięciokrotnie wyższy podatek od nieruchomości niż osoby, które taką deklarację złożą w terminie.
Na szczęście według ostatecznej treści projektu, obowiązek ten nie dotyczy osób, które aktualnie są posiadaczami takich stanowisk lub staną się nimi do końca 2025 r.

REKLAMA

Jaki podatek od garażu, a jaki od miejsca postojowego w 2025 roku

W celu ujednolicenia opodatkowania garaży wielostanowiskowych znajdujących się w budynkach mieszkalnych projekt przewiduje również opodatkowanie garaży wielostanowiskowych w budynkach mieszkalnych stawką stosowaną do budynków mieszkalnych.
W związku z regulacją skutkującą opodatkowaniem od 1 stycznia 2025 r. stanowiącego lokal wyodrębniony prawnie garażu wielostanowiskowego w budynku mieszkalnym stawką stosowaną do opodatkowania budynków mieszkalnych osoby fizyczne będące w dniu poprzedzającym dzień wejścia w życie ustawy współwłaścicielami takiego lokalu, złożyły właściwemu organowi podatkowemu informację o nieruchomościach i obiektach budowlanych, w terminie do dnia 31 stycznia 2025 r.

Zmiany w podatku od nieruchomości: kto musi złożyć nową deklarację IN-1 w 2025 roku

W myśl bowiem przepisów Ordynacji podatkowej, w przypadku ustalenia zobowiązań podatkowych, które zgodnie z odrębnymi przepisami ustalane są corocznie, jeżeli stan faktyczny, na podstawie którego ustalono wysokość zobowiązania podatkowego za poprzedni okres, nie uległ zmianie, nie wszczyna się formalnie postępowania podatkowego i nie doręcza stronie postanowienia o wszczęciu postępowania. Odnosi się to również do podatników podatku od nieruchomości.
Co do zasady więc w 2025 r. podatnicy tego podatku, którzy przed 1 stycznia 2025 r. złożyli informacje na podatek od nieruchomości, a nie nastąpiło w ich przypadku zdarzenie mające wpływ na wysokość opodatkowania, nie muszą ponownie składać w 2025 r. informacji IN-1.

Nowy podatek od garaży wielostanowiskowych w 2025: na czym polegają zmiany

REKLAMA

Ostatecznie w projekcie przesłanym do Sejmu treść art. 5 została przeredagowana i brzmi ona tak:
Art. 5. 1. Osoby fizyczne, z wyłączeniem osób fizycznych, o których mowa w art. 6 ust. 11 ustawy zmienianej w art. 2, które przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy złożyły informację, o której mowa w art. 6 ust. 6 ustawy zmienianej w art. 2, z tytułu przysługującej im odrębnej własności lub współwłasności lokalu stanowiącego pomieszczenie przeznaczone do przechowywania pojazdów w budynku mieszkalnym, nie mają obowiązku złożenia takiej informacji z tego tytułu w 2025 r.
2. W przypadkach, o których mowa w ust. 1, do postępowania w sprawie ustalenia wysokości zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości, przepisy art. 165 § 5 pkt 1 i art. 200 § 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 i 2760 oraz z 2024 r. poz. 879) stosuje się odpowiednio.

Oznacza to w praktyce przesądzenie braku obowiązku składania w 2025 r. informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych IN-1 w związku ze zmianą wynikającą z projektowanego art. 2 pkt 1 lit. b, skutkującą zmianą w wysokości opodatkowania miejsc przeznaczonych do przechowywania pojazdów w budynkach mieszkalnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Proponowany art. 5 jest konsekwencją zmiany kwalifikacji wyodrębnionych prawnie lokali użytkowych – garaży wielostanowiskowych oraz garaży jednostanowiskowych w budynkach mieszkalnych: z części pozostałej na część mieszkalną budynku. Rozwiązanie to będzie skutkować zmianą w zakresie wysokości stawki podatku od nieruchomości, stosowanej dla opodatkowania omawianych miejsc przeznaczonych do przechowywania pojazdów, które w stanie prawnym obowiązującym do końca 2024 r. są opodatkowane stawką określoną w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. e, a od 1 stycznia 2025 r. będą opodatkowane stawką określoną w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. a upol.

Celem przepisu jest uniknięcie wątpliwości co do obowiązku złożenia w 2025 r. informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych IN-1 przez osoby fizyczne będące właścicielami lub współwłaścicielami lokalu będącego pomieszczeniem przeznaczonym do przechowywania pojazdów w budynku mieszkalnym, tj. lokalu, w odniesieniu do którego następują zmiany w wysokości opodatkowania od 1 stycznia 2025 r. (ust. 1 projektowanego art. 6). Projektowany przepis przesądza o braku obowiązku składania informacji IN-1 obejmującej własność lub współwłasność lokalu garażowego, o ile do końca 2024 r. zostanie złożona informacja w tym przedmiocie.

Przepis umożliwi organom podatkowym wydanie decyzji na podatek od nieruchomości na 2025 r. z tytułu przysługiwania własności takich miejsc do przechowywania pojazdów – zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 165 § 5 pkt 1 i art. 200 § 2 pkt 1, tj. bez konieczności formalnego wszczęcia postępowania oraz bez obowiązku wyznaczenia stronie terminu do wypowiedzenia się w sprawie zebranego materiału dowodowego (ust. 2 projektowanego art. 6). Złożenie informacji IN-1 nie będzie konieczne dla dokonania prawidłowego wymiaru wysokości zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości po wejściu w życie projektowanej zmiany w opodatkowaniu miejsc do przechowywania pojazdów, ponieważ organy podatkowe będą już posiadały informacje o nieruchomościach i obiektach budowlanych, w których jest wykazana powierzchnia użytkowa garaży. Ponadto rozwiązanie to zapobiegnie wzrostowi kosztów obsługi i opóźnieniu dokonania wymiaru podatku w 2025 r. wynikającemu z konieczności obsługi składanych informacji IN-1. W następnych latach podatkowych wymiar podatku od nieruchomości będzie dokonywany zgodnie z procedurą przewidzianą w Ordynacji podatkowej.

Tak więc osoby, które do końca 2024 r. staną się właścicielami lub współwłaścicielami lokalu będącego pomieszczeniem przeznaczonym do przechowywania pojazdów w budynku mieszkalnym nie mają obowiązku składania deklaracji IN-1.

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

Oprocentowanie lokat i kont oszczędnościowych: koniec grudnia 2024 r. [ranking] Średnio ok. 4-5 proc. ale zdarza się i 8 proc.

5,53% - tyle wynosi aktualnie (koniec grudnia 2024 r.) średnie oprocentowanie najlepszych lokat i rachunków oszczędnościowych – wynika z danych zebranych przez HREIT. To nieznacznie mniej niż miesiąc temu. Nadal można dostać nawet 8% na lokacie. Czy wiosną 2025 roku spadną stopy procentowe NBP a razem z nimi oprocentowanie depozytów bankowych?

Czy MOPS wypłaci kilka zasiłków jednocześnie? [Wyrok NSA]

Naczelny Sąd Administracyjny w jednym z ostatnich wyroków podkreślił, iż pomoc społeczna zależy nie tylko od potrzeb osoby ubiegającej się o świadczenie, ale także od aktualnej sytuacji finansowej ośrodka pomocy społecznej. 

REKLAMA

Działalność socjalna: Do 31 grudnia 2024 r. należy sporządzić korektę odpisu na ZFŚS

Do końca 2024 r. należy sporządzić korektę odpisu na ZFŚS. Pracodawca, opierając się na faktycznej liczbie zatrudnionych pracowników, powinien ponownie obliczyć wysokość odpisu na ZFŚS, skorygować go i odpowiednio pomniejszyć lub zwiększyć stan tego funduszu.

Nowy obowiązek: Czujniki dymu i czadu w mieszkaniach, wynajmowanych domach, pokojach oraz miejscach noclegowych. Przepisy weszły już w życie

Od 23 grudnia 2024 r. obowiązują przepisy nakładające obowiązek posiadania czujki dymu i czadu w pomieszczeniach i lokalach mieszkalnych. Obowiązkowe czujki dymu to reakcja na tragiczne statystyki dotyczące pożarów i zatruć.

Wypadek przy pracy. Czym jest? Obowiązki pracodawcy

Podczas wykonywania obowiązków służbowych, zdarzyć się może wypadek. Czum jest wypadek przy pracy? Jakie obowiązki ciążą na pracodawcy w związku z wypadkiem przy pracy pracownika? Przez jaki czas powinien przechowywać dokumentację?

Wyższe odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy rolniczej (1431 zł), a także wyższy zasiłek chorobowy (25 zł) zakłada projekt rozporządzenia resortu rolnictwa

Wyższe odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy rolniczej (1431 zł), a także wyższy zasiłek chorobowy (25 zł) zakłada opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji projekt rozporządzenia resortu rolnictwa.

REKLAMA

Od 1 stycznia 2025 r. zaczną obowiązywać e-Doręczenia. Z rejestrowanego doręczenia elektronicznego będą musieli korzystać także przedsiębiorcy

Ministerstwo Cyfryzacji przypomina, że od 1 stycznia 2025 r. zaczną w Polsce powszechnie obowiązywać e-Doręczenia. Korespondencję w tej formie będą musiały prowadzić przede wszystkim urzędy i instytucje publiczne, jednak konieczność stosowania doręczeń cyfrowych dotyczy również części przedsiębiorców.

Kto dostanie rentę z tytułu niezdolności do pracy w drodze wyjątku?

Dla osób, które nie spełniają wymaganych warunków do uzyskania renty przepisy przewidują specjalny tryb ubiegania się o świadczenie. Wprawdzie decyzja Prezesa ZUS ma charakter uznaniowy, jednak jej granice są restrykcyjnie określone przez przepisy.

REKLAMA