Polacy sięgający po oszczędności dla regulowania bieżących wydatków nie są wyjątkiem, wielu Europejczyków w tym celu bierze chwilówki i dodatkowo zadłuża się na inne sposoby
REKLAMA
REKLAMA
- Większość konsumentów wywiązuje się z miesięcznych zobowiązań, choć nie wszystkim umożliwiają to bieżące dochody
- Zadłużeni konsumenci patrzą w przyszłość coraz bardziej optymistycznie
- Spłata zobowiązań przez konsumentów: Europa Południowa płaci w terminie, Północ sięga po chwilówki
- Konsumenci doceniają wsparcie sztucznej inteligencji przy spłacie zobowiązań, chcą jednak większych gwarancji bezpieczeństwa danych
.Pomimo poprawy wskaźników makroekonomicznych, 37% Europejczyków zadłuża się, by mieć środki na życie, taki jest główny wniosek z raportu Intrum European Consumer Payment Report.
REKLAMA
Większość konsumentów wywiązuje się z miesięcznych zobowiązań, choć nie wszystkim umożliwiają to bieżące dochody
REKLAMA
Tegoroczny raport European Consumer Payment Report (ECPR), opublikowany przez Intrum, pokazuje, że choć sytuacja materialna mieszkańców Starego Kontynentu ulega poprawie, ich poczucie bezpieczeństwa finansowego pozostaje niskie z powodu wysokich i niestabilnych cen oraz kosztów kredytów.
W ramach badania, 20 tys. respondentów z całej Europy zapytano o nawyki płatnicze, ocenę ich aktualnej i przyszłej sytuacji finansowej. Sprawdzono także, na ile akceptujemy asystę sztucznej inteligencji przy korzystaniu z usług finansowych.
Ogólny poziom kluczowych wskaźników ekonomicznych w strefie euro uległ poprawie. Odnotowano niewielki wzrost PKB (o 0,2%) w drugim kwartale 2024 roku . Równocześnie Europejski Bank Centralny obniżył poziom stóp procentowych, mając na celu pobudzenie aktywności ekonomicznej.
Inflacja w Europie zbliża się do celu 2%, po wcześniejszych szczytach wynoszących 11% w strefie euro i Wielkiej Brytanii zaledwie dwa lata temu. Zmiany te przyczyniają się do poprawy warunków finansowych, ułatwiając konsumentom regulowanie miesięcznych zobowiązań.
Zadłużeni konsumenci patrzą w przyszłość coraz bardziej optymistycznie
Raport Intrum ECPR pokazuje, że Europejczycy są obecnie bardziej pewni, że będą mogli opłacać swoje rachunki na czas.
Jak wyjaśnia Krzysztof Krauze, prezes Intrum w Polsce, aż 74% respondentów zadeklarowało, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy realizowało wszystkie swoje opłaty terminowo, co stanowi najwyższy wynik od 2019 roku.
– Jednak podchodzimy do tych wyników z ostrożnością. Zjawisko wynika częściowo z poprawy warunków makroekonomicznych w Europie i choć jest to pozytywny trend, sytuacja materialna europejskich konsumentów pozostaje niestabilna ze względu na utrzymujące się wysokie ceny, koszty kredytowe i zmienność cen energii – mówi Krzysztof Krauze.
– Wiele osób opłaca rachunki planowo, jednak często jest to wynik przystosowania się do życia za mniejsze pieniądze niż przed pandemią, która wymusiła na konsumentach zmianę codziennych nawyków i sprawiła, że musieli nauczyć się lepiej radzić sobie z presją finansową – dodaje prezes Intrum w Polsce.
Spłata zobowiązań przez konsumentów: Europa Południowa płaci w terminie, Północ sięga po chwilówki
Dokładniejsze spojrzenie na zdolność do terminowego regulowania opłat w Europie pokazuje duże różnice między poszczególnymi regionami. Kraje południowoeuropejskie zdecydowanie przodują w tej kwestii – aż 9 na 10 respondentów z Hiszpanii i 85% z Portugalii deklaruje, że respektuje terminy płatności.
Z kolei w krajach nordyckich, takich jak Norwegia, Dania i Finlandia, tylko około 2/3 konsumentów płaci bez opóźnień.
Powyższe różnice wynikają z wyższych kosztów kredytów i większej zmienności stóp w krajach nordyckich.
Ponadto część respondentów korzysta z kart kredytowych i chwilówek, aby dotrwać do następnej wypłaty. Według raportu takie rozwiązania są nadal powszechne – 37% konsumentów zadłuża się, by pokryć podstawowe wydatki.
REKLAMA
Dynamiczne zmiany w gospodarce i rozwój technologii mają znaczący wpływ na finansową codzienność młodszych Europejczyków. Z raportu wynika, że aż 30% millenialsów nie opłaca rachunków na czas, co stanowi duży kontrast w porównaniu do pokolenia boomerów, gdzie ten wskaźnik wynosi jedynie 16%.
Wysoki poziom aktywności młodych konsumentów w mediach społecznościowych i innych kanałach online sprawia, że łatwiej dotrzeć do nich z przekazem reklamowym i tym samym są oni bardziej podatni na działania marketingowe. W efekcie częściej przekraczają swoje budżety, popadając w problemy finansowe.
Konsumenci doceniają wsparcie sztucznej inteligencji przy spłacie zobowiązań, chcą jednak większych gwarancji bezpieczeństwa danych
Nowoczesne technologie, takie jak sztuczna inteligencja, coraz mocniej zaznaczają swoją obecność w finansach osobistych. Co czwarta osoba przyznaje, że preferowałaby kontakt z botem AI przy ustalaniu planów spłat zadłużenia, ponieważ pozwala to uniknąć stresu i dyskomfortu związanego z rozmową o tak kłopotliwych kwestiach.
Chociaż technologia oferuje nowe możliwości w zarządzaniu finansami, konsumenci nadal pozostają ostrożni w jej ocenie, obawiając się o bezpieczeństwo swoich danych.
To sygnał dla firm, że w miarę rozwoju sztucznej inteligencji w usługach finansowych, konieczne będzie zapewnienie przejrzystości algorytmów oraz ochrony danych osobowych, aby konsumenci czuli się pewnie w korzystaniu z nowych technologii i mieli zaufanie do proponowanych rozwiązań.
W firmie finansowej każdego dnia mają miejsce kontakty kontakt z setkami tysięcy ludzi z różnych środowisk i o zróżnicowanej sytuacji materialnej.
– AI, sztuczna inteligencja, odpowiednio zaimplementowana, może zbliżać firmy do dłużników, umożliwiając bardziej empatyczną, a jednocześnie skuteczną komunikację – uważa Krzysztof Krauze.
– Dzięki zdolności do analizy ogromnych ilości danych w czasie rzeczywistym, AI może wspierać personalizację kontaktu z dłużnikiem. Pozwala to stworzyć przekaz dopasowany do sytuacji finansowej każdego klienta, oferując bardziej elastyczne i spersonalizowane rozwiązania – przyznaje prezes Intrum w Polsce.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.