REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

2024: w styczniu nie lokata, ale obligacje skarbowe dają realny zarobek na oszczędnościach. Co proponuje minister finansów

2024 rok można rozpocząć od ulokowania oszczędności na 3-4 lata z zyskiem gwarantowanym przez Skarb Państwa
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Znamy już styczniową ofertę obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa. Te kupowane na dłużej niż rok dają niemal stuprocentową pewność zysku – nie tylko zachowania wartości kapitału, co przy wysokiej inflacji w odniesieniu do najbezpieczniejszych instrumentów finansowych jest niemal niemożliwe, ale i realnego zarobku. Od siedmiu lat nie gwarantują tego najlepsze lokaty i w 2024 roku raczej to się nie zmieni.

Zaczynamy już za kilkadziesiąt godzin nowy 2024 rok, po którym spodziewamy się spadku inflacji i wzrostu dochodów. Odwrócić się więc powinien trend - przy wysokiej inflacji czerpać musieliśmy niejednokrotnie z oszczędności, by zbilansować bieżące wydatki; teraz powinno z bieżących dochodów wystarczyć i na nie, i na odbudowanie oszczędności.

REKLAMA

W piątek 29 grudnia, jak zwykle w ostatni roboczy dzień miesiąca Główny urząd Statystyczny poda szybki szacunek inflacji w ostatnim miesiącu 2023 r. Nie można raczej spodziewać się jej radykalnego spadku więc listopadowy poziom – 6,6% pozostaje wciąż aktualny. Pod tym kontem więc analizujemy ofertę obligacji oszczędnościowych proponowaną na styczeń 2024 roku przez ministra finansów.

Te obligacje gwarantują wartość kapitału plus konkretny zysk

Ministerstwo Finansów przyznaje, że oprocentowanie obligacji oszczędnościowych oferowanych do sprzedaży w styczniu dostosowuje do zmian zachodzących na rynku finansowym. Jednak nie są to zmiany radykalne i dotyczą obligacji krótkoterminowych.
Te, które nazywane są ciągle antyinflacyjnymi, choć w początkach wprowadzenia przed inflacją nie chroniły, teraz dają ku temu możliwość.

W styczniu oprocentowanie obligacji stałoprocentowych 3-miesięcznych wynosić będzie 3,00% w skali roku – oprocentowanie bez zmian, a 3-letnich 6,50%.

Nowe oprocentowanie 1-rocznych obligacji zmiennoprocentowych wyniesie 6,15%, a 2-letnich 6,40% w pierwszym miesięcznym okresie odsetkowym. Pozostałe obligacje, w pierwszym okresie odsetkowym, oprocentowane będą odpowiednio: 6,65% dla 4-latek oraz 6,90% dla 10-latek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

6- i 12-letnie obligacje rodzinne przeznaczone dla beneficjentów programu „Rodzina 500 plus” oprocentowane będą odpowiednio 6,85% i 7,15% w pierwszym roku.

REKLAMA

Oprocentowanie obligacji 1-rocznych i 2-letnich zmienia się co miesiąc. Jest wyliczane jako suma stopy referencyjnej Narodowego Banku Polskiego i marży, która pozostaje bez zmian i wynosi w przypadku instrumentów oferowanych w styczniu 0,00% dla obligacji 1-rocznych oraz 0,50% dla 2-letnich.

Oprocentowanie obligacji 4-letnich ulega zmianie co roku i jest wyliczane na podstawie sumy wskaźnika inflacji z ostatnich 12 miesięcy oraz niezmienionej marży w wysokości 1,25%. Ten sam mechanizm oprocentowania obowiązuje również dla obligacji 10-letnich, jednak w tym przypadku niezmieniona marża wynosi 1,50%.

Bez zmian pozostają również preferencyjne marże dla obligacji rodzinnych, których oprocentowanie wyliczane jest według tych samych zasad co w przypadku 4- i 10 latek i wynoszą odpowiednio: 1,75% dla obligacji 6-letnich oraz 2,00% dla 12-letnich.

Obligacje czteroletnie: gwarantowana premie trzy lata z rzędu

O ile obligacje trzyletnie są z lekkim ryzykiem, o tyle czterolatki mają już przez trzy lata gwarantowane zyski, które daje marża dodawana do wskaźnika inflacji.

REKLAMA

Obligacje trzyletnie są bowiem obligacjami o oprocentowaniu stałym wynoszącym 6,50% rocznie. W pierwszym roku oprocentowanie jest naliczane od wartości 100 zł, a w kolejnych latach od wartości powiększonej o odsetki za poprzedni rok (tzw. kapitalizacja odsetek). Odsetki są wypłacane po zakończeniu oszczędzania.
Ich dodatkowym atutem są więc odsetki od odsetek czyli kapitalizacja nie mająca miejsca w przypadku innych.

Z kolei obligacje czteroletnie są obligacjami, których oprocentowanie oparte jest o inflację. Oprocentowanie w pierwszym roku oszczędzania wynosi 6,65%. W kolejnych latach oprocentowanie jest równe inflacji i stałej marży wynoszącej 1,25%. Odsetki są wypłacane po każdym roku oszczędzania.

Te dwa produkty kupione w styczniu 2024 r. z pewnością dadzą oszczędzającym realny zysk.

Obligacje skarbu państwa: nowe możliwości odliczeń w PIT

– W styczniu zdecydowaliśmy się na niewielką obniżkę oprocentowania obligacji oszczędnościowych, dostosowując je do bieżącej sytuacji na rynku finansowym. Obniżeniu ulega oprocentowanie obligacji o zapadalności od 1 roku i powyżej, przy jednoczesnym zachowaniu atrakcyjnych marż w kolejnych okresach odsetkowych oraz preferencji dla segmentu detalicznego względem rynku hurtowego – komentuje Jurand Drop, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów.

Styczeń przyszłego roku przyniesie możliwość skorzystania z nowych limitów zakupu obligacji w ramach kont: IKE-Obligacje oraz IKZE-Obligacje. 

W 2024 roku limit dla Konta IKE-Obligacje wyniesie 23 472,00 zł, umożliwiając zakup 234 sztuk obligacji detalicznych. Po spełnieniu warunków ustawowych, od zysku wypracowanego w tego rachunku nie jest pobierany tzw. podatek Belki.
Z kolei na Konto IKZE-Obligacje w przyszłym roku będzie można wpłacić w sumie 9 388,80 zł, co odpowiada 93 sztukom obligacji. W przypadku osób prowadzących działalność pozarolniczą, maksymalna wysokość wpłat wyniesie 14 083,20 zł, co przekłada się na możliwość zakupu 140 sztuk obligacji.

– Warto podkreślić, że można mieć jednocześnie konta: IKE-Obligacje oraz IKZE-Obligacje, bądź tylko jedno z nich, a oferta obligacji detalicznych jest w pełni gwarantowana przez Skarb Państwa. Instrumenty oszczędnościowe to najbezpieczniejsza forma gromadzenia kapitału – dodaje Jurand Drop, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w ordynacji podatkowej od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR. Ponad 50 różnych zmian w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

800 plus w 2025 i 2026 r. - termin na wniosek do ZUS

800 plus w 2025 i 2026 r. - nowy okres świadczeniowy rozpoczyna się 1 czerwca. Kiedy najlepiej złożyć elektroniczny wniosek do ZUS? Termin zapewniający ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego niedługo mija.

Żołnierze do premiera: Mamy prawo do drugiej emerytury obok tej mundurowej. Każdy z nas ma na koncie w FUS składki powiększane corocznie o wskaźnik waloryzacji

Mundurowi, którzy rozpoczęli służbę przed 1999 r. nie mają prawa - nawet w przypadku 25 lat pracy cywilnej i odprowadzania składek z tego tytuł do ZUS - do emerytury cywilnej pobieranej obok mundurowej. Inną sytuację prawną mają mundurowi, którzy rozpoczęli służbę po 1999 r. - mają prawo do drugiej emerytury z tytułu składek wypracowanych z pracy w cywilu po zakończeniu służby. W grudniu 2024 r. żołnierze wysłali w tej sprawie list do premiera D. Tuska.

Obowiązkowe odpisy i dobrowolne zwiększenia na ZFŚS. Ile wynoszą w 2025 r. i w jakim terminie je wpłacić?

Do 31 maja 2025 r. pracodawca tworzący zakładowy fundusz świadczeń socjalnych musi wpłacić na rachunek funduszu kwotę stanowiącą co najmniej 75 proc. równowartości dokonanych odpisów. Pozostałą kwotę dokonanych odpisów i zwiększeń należy przekazać na rachunek bankowy ZFŚS w terminie do 30 września 2025 r. Jaka jest wysokość odpisów i zwiększeń na ZFŚS w 2025 r.?

REKLAMA

Nie będzie zakazu używania kominków. Na pewno? MKiŚ odpowiada na kontrowersje dotyczące programu Czyste Powietrze

Nowe zasady programu „Czyste Powietrze”, które mają na celu poprawę jakości powietrza i zwiększenie efektywności energetycznej budynków, wzbudzają kontrowersje. Zmiany wprowadzone przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska, w tym kwestie dotyczące kominków i źródeł ciepła, stały się przedmiotem gorącej dyskusji. W odpowiedzi na te kontrowersje, minister Krzysztof Bolesta zapewnia, że nie wprowadzi się zakazu używania kominków, a zmiany w regulaminie są wynikiem szerokich konsultacji społecznych i ekspertów. Problemem pozostaje jednak interpretacja zapisów przez urzędników, co budzi obawy o przyszłość bezpieczeństwa energetycznego Polaków.

Banki likwidują bankomaty. Czy koniec gotówki staje się faktem na naszych oczach?

Banki zaczynają likwidować bankomaty. To zaś rodzi sprzeciw społeczeństwa i niepokoi Rzecznika Praw Obywatelskich, który zwraca uwagę na ryzyko wykluczenia finansowego. Może to wpłynąć szczególnie na osoby starsze i mieszkańców wsi – ale nie tylko. Jakie jeszcze konsekwencje rodzi dalsze ograniczanie gotówki, które postępuje już od pewnego czasu?

Podatek migracyjny: 20 tys. euro za każdą nieprzyjętą osobę. Czy Polska go zapłaci, czy będą kary?

Pakt migracyjny Unii Europejskiej, który wejdzie w życie w 2026 roku, nakłada na państwa członkowskie obowiązek przyjmowania migrantów lub płacenia tzw. „podatku migracyjnego” w wysokości 20 tys. euro za każdą nieprzyjętą osobę. Polska, pomimo apeli Brukseli, konsekwentnie odmawia implementacji tych przepisów, co może doprowadzić do poważnych konsekwencji finansowych i politycznych. Jakie będą efekty tego stanowiska?

Nie każda wdowa z rentą rodzinną dostanie rentę wdowią. Dlaczego? ZUS: tak jest w przepisach

Renta wdowia to możliwość pobierania dwóch świadczeń jednocześnie, przykładowo emerytury oraz renty rodzinnej po zmarłym współmałżonku. Korzystniejsze świadczenie ZUS wypłaci od lipca 2025 r. pełnej wysokości, a drugie w wymiarze 15 proc. Okazuje się jednak, że nie każda wdowa i każdy wdowiec, którym ZUS wydał decyzję o przyznaniu renty rodzinnej „załapie się” na dobrodziejstwo wynikające z renty wdowiej.

REKLAMA

Kiedy uczeń jest nieklasyfikowany?

Uczeń nieklasyfikowany - co to właściwie oznacza? Kiedy uczeń może być nieklasyfikowany? Jaka jest podstawa prawna nieklasyfikowania?

Komu przysługuje renta wdowia i w jakiej wysokości? ZUS zaprasza na dyżur telefoniczny

Od 1 lipca 2025 r. osoby owdowiałe będą mogły pobierać swoją emeryturę oraz powiększyć ją o część renty rodzinnej po zmarłym małżonku. Alternatywnie będą mogły pobierać rentę rodzinną wraz z częścią swojej emerytury. Jak starać się o rentę wdowią odpowiedzą eksperci ZUS podczas dyżuru telefonicznego.

REKLAMA