Szokująca statystyka. Tylko czterech na stu Polaków jest dumnych z poziomu rozwoju Polski

REKLAMA
REKLAMA
- Polacy głośno narzekają, a po cichu na nietuzinkowe sposoby zmieniają świat
- Poziomu rozwoju Polski najbardziej nie doceniają młodzi Polacy
Tendencja do doszukiwania się negatywnych aspektów we wszystkim i skłonność do porzucania planów bez realizacji to kwestie, które, jak sami uważamy, jako Polacy najczęściej mamy sobie do zarzucenia. Tymczasem jako kraj mamy wiele powodów do dumy i wnosimy istotny wkład w rozwój UE.
Jednak pozytywne cechy, takie jak energia do działania, ambicja i zdolność osiągania zamierzonych celów, dostrzegają u Polaków przede wszystkim osoby powyżej 60 roku życia. Aż 84 proc. przedstawicieli tzw. pokolenia baby boomers uważa, że Polska ma duży potencjał rozwojowy, w pozostałych grupach wiekowych ten odsetek jest niższy.
Dane pochodzą z badania przeprowadzonego na potrzeby kampanii We Did It In Poland, promującej polskie osiągnięcia. W sumie jednak zaledwie 4 proc. Polaków jest dumnych z poziomu rozwoju kraju.
REKLAMA
Polacy głośno narzekają, a po cichu na nietuzinkowe sposoby zmieniają świat
Polki i Polacy pytani o przekonania na temat swoich współobywateli najczęściej zgadzają się, że wyróżnia ich skłonność do narzekania (36 proc. odpowiedzi) – wynika z reprezentatywnego badania przeprowadzonego na potrzeby kampanii We Did It In Poland, która ma na celu promowanie polskich osiągnięć w kraju i za granicą.
Jednocześnie jednak 29 proc. badanych przyznaje, że Polacy mają energię do działania, a 27 proc., że potrafią osiągnąć założone cele. Taki sam odsetek zwraca uwagę na fakt, że Polacy są obecni na światowych rynkach (z kolei 15 proc. sądzi, że działają głównie lokalnie). Tyle samo respondentów uważa, że nasi współrodacy osiągają założone cele, a 26 proc. jest zdania, że mamy duże ambicje. Według 24 proc. ankietowanych Polacy mają nietuzinkowe pomysły.
Co ciekawe, niemal taki sam odsetek badanych wyraża opinię, że Polacy zmieniają świat (20 proc. odpowiedzi), i że nic nie wnoszą do świata (19 proc. odpowiedzi). Również po 19 proc. sądzi, że Polacy robią plany, ale ich nie realizują, oraz że podążają za schematami.
Poziomu rozwoju Polski najbardziej nie doceniają młodzi Polacy
REKLAMA
Dostrzeganie potencjału rozwoju Polski rośnie wraz z wiekiem badanych.
Aż 84 proc. badanych z generacji tzw. baby boomers (powyżej 60 roku życia) jest przekonanych, że nasz kraj ma duży potencjał rozwojowy. Wśród ankietowanych z generacji X (od 44 do 59 lat) jest to 75 proc., a w pokoleniach Y (28-43 lata) i Z (18-27 lat) już 66 proc.
Aż 55 proc. najmłodszych badanych uważa, że pod względem rozwoju Polska pozostaje w tyle za innymi krajami Europy. Wśród respondentów z pokoleń Y i X ten odsetek spada do 40 proc., a w najstarszej badanej grupie – do 33 proc.
Przedstawiciele pokolenia baby boomers również częściej przypisują Polakom energię, ambicję i zdolność osiągania zamierzonych celów. Młodsi badani postrzegają Polskę raczej przez pryzmat bierności i rezygnacji.
Za poczuciem dumy z Polski stoi głównie poczucie tożsamości narodowej (25 proc. odpowiedzi) oraz docenianie dziedzictwa historycznego (22 proc. odpowiedzi).
Dumnych z poziomu rozwoju kraju jest tylko 4 proc. badanych, a osiągnięcia współczesnych Polaków wskazują pojedyncze osoby (poniżej 1 proc.).
Wśród powodów do dumy z Polski (odczuwanego w sumie przez 56 proc. badanych) wymieniane są również piękno kraju, umiejętność jednoczenia się, bohaterowie narodowi, życzliwość ludzi, bezpieczeństwo i bogata kultura.
Z kolei wśród powodów do poczucia wstydu badani wskazują m.in. kłótnie i konflikty, zacofanie, podziały i brak współpracy czy brak rozwoju kraju.
– Polacy mają swój udział w tworzeniu wielu innowacyjnych rozwiązań oraz pionierskich technologii, które realnie zmieniają świat. Dlatego powinniśmy doceniać nasze osiągnięcia i mówić o nich z dumą. W ten sposób możemy zmotywować przyszłe pokolenia, inspirując je do wiary we własny potencjał i sukces – komentuje Rafał Modrzewski, CEO i współzałożyciel ICEYE.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA