REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Już prawie wszyscy klienci sklepów kupują żywność w promocji. Co trzeci robi to w sposób planowy

Klienci coraz częściej kupują żywność w promocjach, reperując w ten sposób domowy budżet
Klienci coraz częściej kupują żywność w promocjach, reperując w ten sposób domowy budżet
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Promocje artykułów spożywczych zyskują na znaczeniu w budżetach domowych, zwłaszcza rodzin o średnich dochodach i w średnim wieku. To efekt kalkulacji – kupując w ten sposób można w skali miesiąca zmniejszyć wydatki nawet o kilkaset złotych.

Jednak sama wiedza o tym nie wystarczy, trzeba mieć odpowiednie zasoby finansowe, by poza bieżącymi potrzebami sfinansować zakup zapasów. Powrót inflacji i kolejna fala wzrostu cen żywności sprawia, że promocyjne zakupy w najbliższym czasie z pewnością zyskają kolejne grono stałych amatorów takiej opcji.

REKLAMA

Żywność w promocyjnej cenie: oferty przyciągają coraz skuteczniej klientów do sklepów

REKLAMA

Obecnie 29,7% konsumentów regularnie kupuje w promocjach 20-40% żywności. Głównie tak twierdzą osoby w wieku 25-34 lat, zarabiające 7000-8999 zł netto miesięcznie, z wyższym wykształceniem.
Nieco ponad rok temu powyższe wskazanie dotyczyło 28,8% konsumentów, zatem nastąpił wzrost. Teraz 23,2% respondentów nabywa w promocjach 10-20% zakupów żywnościowych, a 18,2% badanych – 40-60%.
Z kolei 1,8% uczestników sondażu uważa, że wszystko kupuje okazyjnie. Natomiast tylko 0,3% ankietowanych nie sięga po żaden art. spożywczy w promocji.

Łącznie 93,5% rodaków przyznaje, że w jakiejś formie korzysta z rabatów i potrafi określić ich udział w zakupach żywnościowych. Zeszłoroczny wynik wyniósł 90,5%.
Według badania UCE RESEARCH i Grupy BLIX, zrealizowanego na potrzeby projektu „BLIX AWARDS – Wybór Konsumentów”, 29,7% Polaków regularnie nabywa w promocjach 20-40% zakupów żywnościowych, robionych w sklepach.
– Fakt, że tak deklaruje trzech na dziesięciu konsumentów, wynika głównie z presji inflacyjnej oraz rosnących kosztów życia. Polacy coraz częściej korzystają z promocji, aby zrównoważyć swoje budżety, zwłaszcza osoby o niższych dochodach, które są bardziej wrażliwe na zmiany cen – komentuje Marcin Lenkiewicz z Grupy BLIX.

Żywność w promocyjnych cenach: wzrost zainteresowania zakupami to efekt lepszej edukacji finansowej

Powyższa deklaracja częściej dotyczy mężczyzn niż kobiet. W ten sposób odpowiadają przede wszystkim osoby w wieku 25-34 lat, z miesięcznym dochodem netto 7000-8999 zł i z wyższym wykształceniem. Zazwyczaj tak twierdzą mieszkańcy miast liczących od 200 tys. do 499 tys. ludności.
– Mężczyźni oraz osoby w wieku 25-34 lat zaczynają wyróżniać się rosnącą świadomością finansową i dbałością o budżet domowy. Konsumenci z wysokimi dochodami i wyższym wykształceniem mogą umieć lepiej planować zakupy i korzystać z dostępnych promocji w sposób strategiczny – tłumaczy ekspert.

– Z kolei mieszkańcy większych miast mają łatwiejszy dostęp do szerokiej gamy ofert promocyjnych – wyjaśnia Marcin Lenkiewicz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W badaniu przeprowadzonym w sierpniu ub.r. konsumenci również najczęściej wskazywali 20-40%. Wówczas dotyczyło to 28,8% ankietowanych.
Z kolei Łukasz Moszyński z Grupy BLIX zwraca uwagę na fakt, iż wzrost odsetka rdr. może być efektem intensywnej wojny cenowej między dyskontami w Polsce, która wzmocniła znaczenie promocji w strategiach zakupowych rodaków.
W ostatnim roku detaliczni sprzedawcy znacznie zwiększyli swoje inwestycje w komunikację promocyjną, co zaowocowało większą świadomością konsumentów dotyczącą dostępnych ofert.
– Również rosnąca popularność aplikacji z gazetkami, które intensywnie promują korzystanie z narzędzi do wyszukiwania okazji, ma tutaj duże znaczenie – dodaje Łukasz Moszyński.

Zakupy z promocji: klienci coraz lepiej rozpoznają niuanse ofert

REKLAMA

Jeszcze inny aspekt takich decyzji zakupowych Polaków uwypukla Piotr Biela z Grupy BLIX.
– Ogólny trend wskazuje na to, że promocje odgrywają dużą rolę w decyzjach zakupowych. Dla pewnej grupy konsumentów są absolutną koniecznością. Jest to prawdopodobnie związane z trudniejszą sytuacją ekonomiczną i poszukiwaniem maksymalnych oszczędności – mówi ekspert.
– W dzisiejszych czasach robienie zakupów wyłącznie w promocjach jest trudne, ale nie jest niemożliwe, zwłaszcza z pomocą aplikacji promocyjnych. Natomiast całkowite unikanie rabatów jest raczej rzadkością i dotyczy osób mniej wrażliwych na cenę – dodaje Piotr Biela.

Jak wykazało badanie, 93,5% respondentów korzysta w jakiejś formie z promocji i potrafi określić, jaki stanowią odsetek zakupów żywnościowych. W ubiegłorocznym sondażu wynik wyniósł 90,5%.
Zdaniem Łukasza Moszyńskiego, wzrost liczby osób potrafiących precyzyjnie określić, jaki odsetek zakupów realizują w promocjach, sugeruje, że Polacy stają się coraz bardziej świadomymi graczami na rynku.
Konsumenci nauczyli się nie tylko korzystać z prostych promocji, jak np. „2 za 1”, ale też analizować bardziej złożone mechanizmy rabatowe, jak zniżki lojalnościowe, kupony czy oferty ograniczone czasowo.

Widać efekt rosnącej świadomości cenowej konsumentów oraz bardziej przemyślanego podejścia do zakupów. Coraz więcej Polaków nie tylko korzysta z promocji, ale również potrafi świadomie zarządzać swoimi wydatkami.
– Świadczy to o ich pogłębiającej się wiedzy na temat różnych strategii zakupowych. Konsumenci stają się biegli w różnicowaniu promocji i dopasowywaniu ich do swoich potrzeb – dodaje Piotr Biela.

Jak przewiduje Marcin Lenkiewicz, najbliższe tygodnie zdecydowanie będą sprzyjały osobom nastawionym na promocje ze względu na zbliżający się okres intensywnych okazji zakupowych w IV kw. roku. Sezon zaczyna się od tematycznych zakupów związanych z Halloween, a następnie przechodzi w Black Friday.
To daje sieciom handlowym doskonałą okazję do intensyfikacji działań promocyjnych, nie tylko na elektronikę, ale również na artykuły spożywcze. W grudniowym, przedświątecznym szale zakupowym konsumenci będą jeszcze bardziej poszukiwać promocji, aby obniżyć koszty zakupów.

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Brytyjską Royal Mail kupi w 2025 r. czeski miliarder. Jest zgoda rządu, który zachowa złotą akcję

Władze Wielkiej Brytanii wyraziły zgodę na zakup poczty brytyjskiej Royal Mail przez czeskiego miliardera Daniela Krzetinskiego, który wcześniej był m.in. właścicielem francuskiego dziennika "Le Monde" - poinformowała 16 grudnia 2024 r. agencja Reutera. W ramach umowy rząd zachowa złotą akcję Royal Mail.

Emeryci pytają ZUS: Dlaczego nie informowaliście nas, że pomniejszycie nam emeryturę? Nie mieliśmy komputerów, dostępu do Internetu

Emeryt pyta się za naszym pośrednictwem ZUS dlaczego w sierpniu 2018 roku – kiedy już 5 lat działała zasada pomniejszania emerytalne o kwoty wypłacone za okres emerytury wcześniejszej - dlaczego żaden z pracowników ZUS nie poinformował go przy wyborze wcześniejszej emerytury na podstawie art. 184 ustawy emerytalnej, jakie są tego konsekwencje. 

Dostępność 2025: Umowy i regulaminy też powinny być dostępne. Na czym to polega i jak to osiągnąć?

Tworzenie przyjaznych dokumentów prawnych jest coraz popularniejsze. Stosują je urzędy, wdrażają firmy telekomunikacyjne i ubezpieczeniowe, banki, czy też agenci rozliczeniowi. O tym jak zadbać o dostępność umów i regulaminów oraz o tym, że dla wielu firm takie działanie będzie obowiązkowe, rozmawiamy z dr Anną Partyką-Opielą, radczynią prawną specjalizującą się w obszarze compliance oraz ekspertką od tworzenia zrozumiałych dokumentów prawnych.

Najlepsze prezenty pod choinkę 2024: do 300 zł, kupowane w promocji i online, co zwiększy mocno wartość w stosunku do wydanej kwoty

Polacy są dosyć skrupulatni w planowaniu zakupów i wybierają się do sklepów z wyprzedzeniem. Dotyczy to także zakupy prezentów pod choinkę. Mają też konkretną strategię, jeżeli chodzi o ceny. Na upominki dla bliskich Najczęściej przeznaczają kilkaset złotych.

REKLAMA

Kasowy PIT od 2025 roku. Dla kogo? Jak to działa? Co przedsiębiorcy powinni wiedzieć o nowych przepisach

Od 1 stycznia 2025 r. część przedsiębiorców będzie mogła skorzystać z nowej metody rozliczania podatku dochodowego. Mowa o metodzie kasowej (tzw. kasowy PIT). Na czym polega ta metoda i jak będą się rozliczać podatnicy, którzy ją wybiorą?

Stawka VAT 25% w 2025 roku? Wigilijna opowieść podatkowa

Rzeczywisty deficyt budżetu państwa przekroczy w 2025 roku 300 mld zł – prognozuje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Skąd rząd weźmie pieniądze na pokrycie tego deficytu? Czy w kolejnych latach czekają nas podwyżki podatków? Np. podstawowej stawki VAT?

Jeszcze w grudniu możesz zaoszczędzić na podatku. Ale czy wiesz jak? Nie uda się tylko przedsiębiorcom. Oni muszą poczekać

Rozliczający się wspólnie małżonkowie mogą obniżyć zaliczkę na podatek za grudzień. Niestety nie wszyscy. Pracownicy mają lepszą sytuację, niż przedsiębiorcy. Sprawdź, ile ty zapłacisz urzędowi skarbowemu.

Świadczenie wspierające 2025: niższy limit punktów (od 78). Minimalne i maksymalne kwoty świadczenia

Już obecnie osoby z niepełnosprawnością, które ukończyły 18 lat, mogą ubiegać się o świadczenie wspierające. Świadczenie to jest przyznawane w celu częściowego pokrycia wydatków związanych z zaspokojeniem ich szczególnych potrzeb życiowych. Dla osób z najwyższą punktacją wsparcie przysługuje już od 1 stycznia 2024 r. Natomiast - jak informuje ZUS - od 2025 roku osoby z niższym limitem punktów będą miały prawo do świadczenia wspierającego.

REKLAMA

Które szkoły zorganizują opiekę nad uczniami w przerwie świątecznej? Sprawdź, czy placówka twojego dziecka ma taki obowiązek

Przerwa świąteczna 2024/2025 to w wielu placówkach aż 15 wolnych dni. Uczniowie się cieszą, ale niektórzy rodzice mają kłopot. Czy szkoły zorganizują opiekę nad najmłodszymi uczniami? Sprawdź, czy placówka twojego dziecka ma taki obowiązek i czy będziesz mógł liczyć na wsparcie.

Średnio 17 858 zł za m² mieszkania w Warszawie - 8 732 zł za m² pod Warszawą W innych miastach podobnie. Spokój za miastem z wygodnym dojazdem, a w bonusie niższa cena

Coraz większa liczba rodaków myśli poważnie o mieszkaniu z dala od miejskiego zgiełku, ale wciąż w zasięgu wygodnego dojazdu do dużych miast. Co napędza ten rosnący trend, który zaczyna definiować rynek nieruchomości w Polsce?

REKLAMA