REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

ZUS, Przedsiębiorca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Kiedy Inspekcja Handlowa może kontrolować przedsiębiorcę?

Państwowa Inspekcja Handlowa, nazywana także Inspekcją Handlową, jest państwowym organem kontroli powołanym do ochrony i praw konsumentów oraz interesów gospodarczych państwa uregulowanym w ustawie z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (Dz.U. 2009 r., Nr 151, poz. 1219 z późn. zm.). Pozostając w ramach struktury Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest jednym z najważniejszych organów kontroli występujących w polskim systemie prawnym posiadającym szeroki zakres zadań.

Jak wysokie są podatki dla firm w Polsce?

Jak opodatkowanie prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce plasuje się na tle europejskiej konkurencji? Jak się okazuje nie jest aż tak wysokie jak w innych państwach członkowskich.

Ulgi podatkowe dla przedsiębiorcy - porada

Przedsiębiorca może wykorzystywać ulgi podatkowe jedynie w ograniczonym zakresie. Wiele zależy od formy opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej oraz innych uzyskiwanych dochodów.

Zasada Pareto w praktyce, na przykładzie analizy stanów magazynowych i ich wpływu na płynność finansową i rentowność firmy

Vilfredo Pareto, wybitny włoski ekonomista i socjolog, pod koniec XIX wieku zauważył, że 80% majątku Włoch jest w posiadaniu 20% obywateli tego kraju. To cenne spostrzeżenie. Jednak Pareto nie zdawał sobie sprawy jak cenne, nie tylko dla Włoch, ale dla reszty ludzi i wielu dyscyplin naukowych w ogóle, jeśli tylko pokusić się o dalej idące uogólnienia. Blisko 50 lat później Joseph Juran, amerykański teoretyk zarządzania, emigrant rumuński, w swoich badaniach nad jakością, użył sformułowania „zasada Pareto” wobec różnych zjawisk, które analizował, zauważając powtarzającą się regułę. Na przełomie XX i XXI wieku Richard Koch, absolwent uniwersytetu w Oxfordzie, w swoich opracowaniach spopularyzował tę zasadę akcentując jej praktyczne znaczenie między innymi w sferze działań gospodarczych.

REKLAMA

Jak dokonać korekty raportu ZUS RSA?

Dokonujemy sprawdzenia dokumentacji rozliczeniowej za poprzedni rok. Jeden z wykrytych błędów dotyczy pracownika, któremu wypłacaliśmy zasiłek chorobowy. Pomyłka wkradła się do raportu ZUS RSA, natomiast raport ZUS RCA sporządzony został poprawnie. Czy za tę osobę należy ponownie złożyć obydwa poprawne raporty oraz uwzględniającą zmiany deklarację ZUS DRA? Czy wcześniej powinniśmy wyzerować raport RCA, aby potem złożyć go ponownie z kolejnym kompletem korekt?

Ustalanie podstawy emerytury osoby pracującej za granicą

Osoby, które pracowały za granicą, nie mogą zwykle liczyć na uwzględnienie uzyskanych tam zarobków w podstawie wymiaru emerytury przyznawanej przez ZUS. Jednak ZUS może w zamian za lata pracy za granicą uznać pracę w Polsce w innym okresie.

ZUS zaprasza na bezpłatne szkolenie

Osobom fizycznym łatwiej o przekształcenie w spółkę kapitałową

Przedsiębiorcy - osoby fizyczne łatwiej przekształcą się w jednoosobowe spółki kapitałowe. Nowe przepisy pozwolą ominąć wiele formalności związanych z likwidacją działalności gospodarczej i tworzeniem spółki kapitałowej od nowa.

REKLAMA

Jak nie zapłacić podatku kupując samochód firmowy?

Jednorazowa amortyzacja to sen niejednego przedsiębiorcy. Pozwala zakupiony do firmy samochód w całości zaliczyć w koszty, tuż po jego nabyciu. W rezultacie podatek można obniżyć do minimum lub… nie płacić go w ogóle. Jak to zrobić? Przeczytaj.

Za co odpowiada menedżer floty?

Twoja firma zdecydowała się na zmianę metod zarządzania flotą samochodową i sięgnęła po usługi zewnętrznych podmiotów? Nie zapomnij o roli jaką będzie ogrywał teraz menedżer floty oraz o odpowiedzialności z nią związanej.

Godziny pracy ZUS w dniach 22 kwietnia i 2 maja br.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ogłosił komunikat w sprawie godzin pracy w dniach 22 kwietnia i 2 maja br.

Przesłanki nieważności umowy o udzielenie zamówienia publicznego

Prawo zamówień publicznych zawiera katalog okoliczności, których zaistnienie powodować może stwierdzenie nieważności umowy w sprawie udzielenia zamówienia publicznego. Jakie to okoliczności? Przeczytaj.

Od kiedy umowa o udzielenia zamówienia zostaje uznana za nieważną?


Sankcją wadliwości umowy w sprawie udzielenia zamówienia jest tzw. nieważność względna (unieważnialność). Możliwe jest wyznaczenie konkretnego momentu, w którym umowa ta staje się nieważna i tym samym nie wywołuje skutków prawnych. Jaki to moment? Przeczytaj.

Względna nieważność umowy o udzielenie zamówienia - porada


Tak zwana "duża nowelizacja" ustawy Prawo zamówień publicznych zmieniła charakter nieważności umowy w sprawie udzielenia zamówienia. Początkowo bezwzględna, obecnie względna. Jakie znaczenie ma zmiana dla przedsiębiorców?

Kiedy można odrzucić ofertę w zamówieniach publicznych?

Prawna dopuszczalność odrzucenia oferty przez zamawiającego uzależniona jest od spełnienia określonych warunków. O jakich przesłankach mowa? Przeczytaj. 

Na czym polega home banking?

Home banking został stworzony z myślą o udostępnieniu klientom usług bakowych w domu. Miał stanowić udogodnienie dla nowoczesnych ludzi. Dlaczego jednak, w dobie Internetu, korzystają z niego niemal wyłącznie firmy? Analityk serwisu Comperia.pl tłumaczy, z jakich powodów popularność tej formy bankowości elektronicznej spada z roku na rok.

ZUS zaprasza na bezpłatne szkolenie

Jakie pułapki podatkowe przy sprzedaży firmowego auta?

Masz zamiar sprzedać samochód, którego używasz do prowadzenia firmy? Jeśli uda ci się zawrzeć umowę to od dochodu zapłacisz podatek. Korzystniejszym rozwiązaniem może być darowizna, w szczególności na rzecz kogoś z najbliższej rodziny.

Jak wygląda ochrona oznaczeń na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego?

Zakładając działalność gospodarczą, nawet jeżeli jest to jednoosobowa działalność gospodarcza oznaczamy ta działalność nazwą i logiem/logotypem lub samym nazwiskiem (firmą).  W związku z tym, pojawia się pytanie, czy musimy rejestrować znak towarowy w Urzędzie Patentowym i ponosić w związku z tym dodatkowe koszty, aby mieć ochronę prawną na nasze oznaczenie?

Wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w 2012 r.

Minimalne wynagrodzenie za pracę w 2012 r.

Rada Ministrów przyjęła założenia do budżetu na 2012 rok. Wynika z niego, że od 1 stycznia minimalna płaca wzrośnie co najmniej do kwoty 1461 zł.

CFM coraz popularniejszy w Polsce

Rynek CFM w Polsce jest stosunkowo młody, jednak konsekwentnie rośnie. Na koniec ubiegłego roku 13,8 tys. firm korzystało z outsourcingu floty samochodowej. W sumie było to ponad 132 tys. aut.

Kiedy możliwe jest przesyłanie emerytury za granicę?

Emeryt, któremu przysługuje emerytura na terytorium naszego kraju, otrzymuje ją nawet po zmianie kraju zamieszkania. Jednak, by Zakład Ubezpieczeń Społecznych przesyłał emeryturę na zagraniczny rachunek bankowy, emeryt musi złożyć o to wniosek.

Kiedy Państwowa Inspekcja Pracy może kontrolować przedsiębiorcę?

Państwowa Inspekcja Pracy (PIP) jest instytucją powołaną do sprawowania nadzoru i kontroli przestrzegania prawa pracy, w szczególności przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy (przepisów BHP), a także przepisów dotyczących legalności zatrudnienia i innej pracy zarobkowej. Kiedy i na jakiej podstawie może kontrolować przedsiębiorcę?

Najem dla początkującego przedsiębiorcy - porada

Większość osób rozpoczynających działalność gospodarczą nie dysponuje pomieszczeniem, w którym firma może być prowadzona. Wiąże się to z koniecznością zawarcia umowy najmu. W praktyce wybór lokalizacji i zawarcie umowy o odpowiedniej treści est najważniejszą decyzją dla każdego nowego przedsiębiorcy.

Ile można zarobić na świętach wielkanocnych, czyli jajcarski biznes

Przedświąteczny okres to żniwa dla właścicieli przemysłowych i przydomowych kurników. Rośnie popyt, a razem z nim ceny. Jeśli myślisz, że sprzedaż to rzecz prosta – mylisz się. Handel jajkami to bardzo delikatny biznes.

Jak założyć firmę remontowo-budowlaną? - formalności

Założenie firmy budowlanej nie wiąże się z koniecznością uzyskania koncesji, licencji lub zezwoleń. W związku z tym właścicielem firmy budowlanej może być zarówno osoba bez wykształcenia kierunkowego jak również inżynier budownictwa. Na tym rynku wiele ekip działa w szarej strefie. Jest to jednak często jedynie etap przejściowy – do czasu zdobycia kontaktów w branży. Działanie w szarej strefie uniemożliwia ubieganie się o dotacje, jak również wystawianie faktur. Ekspert opisuje, jakie kroki należy przedsięwziąć, aby założyć firmę remontowo – budowlaną.

Jak założyć firmę remontowo-budowlaną? - pomysł

W dzisiejszych czasach większość osób wchodzących na rynek pracy, bądź też powracających po dłuższym okresie braku aktywności zawodowej, nie ma szans na etat. W tej sytuacji jedynym rozwiązaniem dla wielu osób jest samodzielne zorganizowanie sobie miejsca pracy, poprzez założenie działalności gospodarczej.

Jak założyć firmę remontowo-budowlaną? - biznesplan

Firma remontowo - budowlana i dobry biznesplan to podstawa. Jeśli jesteś w trakcie zakładania swojej firmy remontowo – budowlanej lub zamierzasz ją założyć, z pewnością słyszałeś o potrzebie sporządzenia biznesplanu. Słowo to odmieniane jest przez wszystkie przypadki, m.in. w kontekście dotacji z Urzędu Pracy oraz w instytucjach finansowych, które udzielają pożyczek i kredytów przedsiębiorcom, nie tylko początkującym.

Jak założyć firmę remontowo-budowlaną? - zatrudnianie pracowników

Każdy kto wykonuje pracę zarobkową, również w firmie remontowo – budowlanej, chciałby pracować na podstawie umowy o pracę. Jednak ta forma zatrudnienia nie jest pożądana z punktu widzenia przedsiębiorcy. Ekspert radzi jakie umowy warto zawierać z pracownikami prowadząc firmę remontowo-budowlaną.

Poradnik dla firm remontowo-budowlanych: rękojmia

Jeżeli prowadzisz lub dopiero zamierzasz otworzyć firmę remontowo-budowlaną niniejszy poradnik pomoże Ci przezwyciężyć trudności związane z gąszczem przepisów oraz wynikającymi z nich skomplikowanymi obowiązkami. W tej części ekspert podpowiada jak poradzić sobie z regulacjami dotyczącymi rękojmi.

Sprostowanie informacji ZUS RMUA

ZUS zaprasza na bezpłatne szkolenia

Na co zwrócić uwagę przy warunkach udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia?


Ustawa nowelizująca Prawo zamówień publicznych z dnia 2 grudnia 2009 r. wprowadziła zmiany w zakresie warunków udziału w postępowaniu. Jakie nowe rozwiązania przyjął ustawodawca? Na co zwrócić szczególną uwagę?

Na kim spoczywa ciężar dowodu w postępowaniu o udzielenie zamówienia?

Spełnienie warunków umożliwiających wzięcie udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, w razie potrzeby udowodnić musi wykonawca. Jakie reguły rządzą ciężarem dowodu w przypadku zamówień publicznych? Przeczytaj.

Jakie są warunki udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia?

Warunki udziału w postępowaniu odnoszą się do właściwości podmiotowej wykonawcy. Od ich spełnienia uzależniony jest udział wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.

Poradnik dla firm remontowo-budowlanych: prawa i obowiązki stron umowy o dzieło

Ekspert wyjaśnia jak poradzić sobie z kwestiami dotyczącymi materiału, z którego dzieło ma zostać wykonane; skutkami nierozpoczęcia prac w umówionym terminie, a także uprawnieniami zamawiającego do żądania zmiany sposobu wykonania dzieła. Firmy remontowo-budowlane w praktyce często mają do czynienia z prawami i obowiązkami stron umowy o dzieło innymi niż określone w przepisach dotyczących rękojmi.

Jakie nowe zasady zawieszania działalności gospodarczej?

W Sejmie uchwalił nowelizację ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. Zmiany dotyczą między innymi zasad zawieszania działalności gospodarczej. System zawieszania prowadzenia działalności gospodarczej czeka mała rewolucja.

Jakie zasady dostępu do danych w CEIDG?

1 lipca 2011 r. ruszy CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej). To centralny rejestr przedsiębiorców - osób fizycznych, który zastąpi prowadzone dotąd przez poszczególne gminy ewidencje. Na jakich zasadach możliwy będzie dostęp do rejestru? Przeczytaj.

Jakie są skutki ogłoszenia orzeczenia KIO w procesie udzielania zamówienia?

Dotychczas Krajowa Izba Odwoławcza podczas ogłaszania orzeczenia odczytywała zarówno sentencję, także uzasadnienie. Nowelizacja z dnia 2 grudnia 2009r. wprowadziła jednak zmiany w procedurze. Jak orzekanie przebiega obecnie?

Poradnik dla firm remontowo-budowlanych - ustalenie sposobu wynagrodzenia

Osoby prowadzące firmy remontowo-budowlane najczęściej zawierają umowy o dzieło. Jest to umowa na podstawie której przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła, a zamawiający do zapłaty wynagrodzenia. W niniejszym cyklu nie będę jednak omawiał wszystkich przepisów dotyczących tejże umowy, ale skoncentruję się na tych, których stosowanie może okazać się najbardziej przydatne w momentach krytycznych, kiedy dochodzi do sporu z zamawiającym.

Jaką drukarkę wybrać, aby druk był tani?

Koszty funkcjonowania biuro mogą sięgać nawet 5% wszystkich wydatków firmy. W obniżeniu ich poziomu pomóc może wybór taniej w eksploatacji drukarki. Na jakie urządzenie powinien zdecydować się mały przedsiębiorca?

Nowe zasady rozliczania obrotu złomem - porada

Działając niejako w dobrej wierze, ustawodawca – począwszy od 1 kwietnia tego roku – zdecydował się wprowadzić nowe zasady rozliczania obrotu złomem na gruncie podatku od towarów i usług. Celem tych zmian jest bowiem eliminacja patologii w sektorze, które polegały między innymi na dokonywaniu fikcyjnych transakcji lub były dokonywane z wykorzystaniem tzw. firm „słupów”.

Informacja podsumowująca składana przez nabywcę - porada

W przypadku dokonywania wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów może dochodzić do sytuacji, w których dostawca nie spełnił wszystkich warunków formalnych w państwie rozpoczęcia wysyłki lub transportu. Jak powinien się w tej sytuacji zachować nabywca?

Obowiązek opłacania składki na Fundusz Emerytur Pomostowych - porada

Zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy o emeryturach pomostowych, składka na Fundusz Emerytur Pomostowych powinna być opłacana za okres od 1 stycznia 2010 r. za pracownika, który urodził się po dniu 31 grudnia 1948 r. oraz wykonuje prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze.

Do 30 kwietnia br. trzeba sprawdzić i skorygować dokumenty rozliczeniowe złożone w ZUS za 2010 r.

Płatnicy składek mają obowiązek sprawdzić do końca kwietnia 2011 r., czy dane zawarte w imiennych raportach miesięcznych przekazanych do ZUS za 2010 r. są prawidłowe. Jeśli w tych raportach zostały wykazane nieprawidłowe informacje, płatnik musi złożyć w ZUS komplet korygujący – tj. poprawnie wypełniony raport wraz z deklaracją rozliczeniową.

Jakie są zasady nakładania kary finansowej w procesie udzielania zamówień publicznych?

Ustawą nowelizującą Prawo zamówień publicznych wprowadzono nową instytucję prawną w postaci kary finansowej nakładanej przez Krajową Izbę Odwoławczą (sąd okręgowy). Kara finansowa nakładana jest w dwóch wysokościach – do 10% i do 5% wartości wynagrodzenia wykonawcy przewidzianego w zawartej umowie.

Jaka forma reklamy zainteresuje klientów?

Problem z dzisiejszą reklamą jest prosty - mało jest rzeczy, których ludzie jeszcze nie widzieli, a którymi dadzą się w łatwy sposób zaskoczyć. To, co jeszcze wczoraj było atrakcyjne i skuteczne – jutro staje się banalne, wręcz ignorowane przez klientów. Ekspert radzi jakie nowe pomysły mogą zainteresować współczesnego klienta.

Jak rozpoznawane jest odwołanie w procesie udzielenia zamówienia?

Nowelizacja Prawa zamówień publicznych dokonana ustawą z dnia 2 grudnia 2009 r. wprowadziła liczne zmiany w systemie środków ochrony prawnej. Modyfikacje wynikały przede wszystkim z konieczności dostosowania obowiązujących przepisów do regulacji unijnych. Jakie zmiany dotyczyły zasad rządzących rozpoznawaniem odwołania?

Jak starać się o środki na inwestycje - minireportaż

Produkcja szyb to nie taka prosta sprawa jak mogłoby się wydawać. Wyciąć, wstawić w ramy, skleić i gotowe. Tak naprawdę jest to jednak skomplikowany i złożony proces, wymagający zaawansowanej technologii, a ta kosztuje. Przeczytaj historię podkrakowskiej firmy, której udało się uzyskać unijne dofinansowanie.

REKLAMA