REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Znak towarowy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Ochrona znaków towarowych w prawie polskim

Czym jest znak towarowy? Jak działa mechanizm ochrony znaków towarowych przewidziany w prawie polskim?

Podobieństwo znaków towarowych

Ocenę prawdopodobieństwa wprowadzenia w błąd należy oprzeć na całościowym wrażeniu wywieranym przez znaki. Podobieństwo znaczeniowe może bowiem występować pomimo odmienności graficznej i fonetycznej porównywanych znaków.

Przeszkody w rejestracji znaku towarowego (cz. 2)

Warto wiedzieć jakie są przeszkody w uzyskaniu prawa ochronnego na znak towarowy i tak stworzyć nasz znak, aby ich uniknąć, ponieważ uzyskanie prawa ochronnego znacznie podnosi wartość przedsiębiorstwa.

Przeszkody w rejestracji znaku towarowego (cz.1)

Zgodnie z prawem własności przemysłowej na znak ochronny może być udzielone prawo ochronne, jeżeli nie zachodzą przeszkody rejestracji. Jakie są przeszkody rejestracji i czym jest zdolność odróżniająca znaku?

REKLAMA

Czym jest znak towarowy?

Znak towary jest symbolem pozwalającym odróżnić towary jednego przedsiębiorstwa od towarów innej firmy. Ma on duże znaczenie dla reklamy produktu lub usługi i znacznie podnosi wartość przedsiębiorstwa.

Wspólnotowy znak towarowy

Od momentu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej możemy dokonywać rejestracji znaków towarowych w Urzędzie Harmonizacji Rynku Wewnętrznego. Ochrona zgłoszonych tam znaków towarowych rozciągać się może na terytorium całej wspólnoty.

Kim jest Rzecznik Patentowy?

Zawód rzecznika patentowego jest mało znany w Polsce. Jest to zawód z długą tradycją i ugruntowaną pozycją w świecie. Rzecznik patentowy świadczy profesjonalną pomoc w sprawach własności przemysłowej.

Znak „Euro 2012” zastrzeżony

Wykorzystywanie znaku towarowego „Euro 2012” bez zezwolenia uprawnionego jest niezgodne z prawem, łamie przepisy ustawy prawo własności przemysłowej i stanowi czyn nieuczciwej konkurencji.

REKLAMA

Deklaracja zgodności

Przez deklarację zgodności należy rozumieć oświadczenie producenta lub jego upoważnionego przedstawiciela stwierdzające na jego wyłączną odpowiedzialność, że wyrób jest zgodny z zasadniczymi wymaganiami.

Spór o markę Budweiser

Trybunał Sprawiedliwości UE orzekł w sporze pomiędzy czeskim i amerykańskim browarem o prawo do znaku towarowego Budweiser, którym sygnowane są popularne piwa.

Umowa licencyjna - WZÓR UMOWY

W umowie licencyjnej Licencjodawca upoważnia Licencjobiorcę do korzystania z zastrzeżonego znaku towarowego. Umowa wykorzystywana przy prowadzeniu działalności gospodarczej.

Jak sprawdzić, czy zagraniczny kontrahent może korzystać z zawieszenia poboru akcyzy?

Wysyłka towarów w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, a w szczególności wysyłka do nieznanego (niesprawdzonego dotychczas „w boju”) kontrahenta zagranicznego wywołuje czasami niepokój, który wzrasta, w szczególności w przypadku wysyłki towarów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Podstawowy niepokój wywołuje obawa o „zaginięcie” przesyłki, które to nieszczęście jest zwielokrotniane przez brak odpowiednich potwierdzeń (dokumentów) dla celów podatkowych (VAT i akcyza).

Jak amortyzować znaki towarowe?

Przepis art. 16b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawy o CIT) obejmuje zamknięty katalog wartości niematerialnych i prawnych, które podlegają amortyzacji. Składniki majątkowe, które nie zostały wymienione w tym katalogu, nie mogą być amortyzowane, chyba że są środkami trwałymi.

Jak wygląda ochrona oznaczeń na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego?

Zakładając działalność gospodarczą, nawet jeżeli jest to jednoosobowa działalność gospodarcza oznaczamy ta działalność nazwą i logiem/logotypem lub samym nazwiskiem (firmą).  W związku z tym, pojawia się pytanie, czy musimy rejestrować znak towarowy w Urzędzie Patentowym i ponosić w związku z tym dodatkowe koszty, aby mieć ochronę prawną na nasze oznaczenie?

Euro 2012: czy możemy rejestrować domeny z takim znakiem towarowym?

Rejestrując domeny ze znakiem towarowym Euro 2012 musimy mieć świadomość, że narażamy się na roszczenie z tytułu naruszenia prawa ochronnego na znak towarowy. Nie ma tutaj znaczenia, czy domeny są pisane z małych liter czy są połączone w jeden wyraz.

Do Polski trafia coraz więcej podróbek towarów luksusowych

Wartość podrobionych towarów, które co roku zatrzymuje Służba Celna, szacuje się na setki milionów złotych. Wzrasta import podróbek towarów luksusowych do Polski

Umowa franchisingu

Na podstawie umowy franchisingu organizator sieci zobowiązuje się do udostępnienia podmiotowi korzystającemu z franchisingu (uczestnikowi sieci) korzystania przez czas określony lub nieokreślony z oznaczenia jego firmy, godła, emblematu, symboli, patentów, wynalazków, znaków towarowych, wzorów użytkowych, zdobniczych, know-how, koncepcji i techniki prowadzenia określonej działalności gospodarczej.

Urząd Patentowy

Urząd Patentowy to centralny organ administracji rządowej w sprawach z zakresu własności przemysłowej. Urząd podlega Radzie Ministrów. Nadzór nad jego działalnością sprawuje z ramienia Rady Ministrów minister właściwy do spraw gospodarki. Prezes Rady Ministrów, w drodze rozporządzenia, nadaje statut Urzędowi Patentowemu, w którym w szczególności określi organizację, strukturę i zasady kierowania Urzędem oraz podział kompetencji, z uwzględnieniem statusu ekspertów, urzędników służby cywilnej i innych pracowników.

Znak towarowy

Znak towarowy to każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa. Może być nim w szczególności wyraz, rysunek, ornament, kompozycja kolorystyczna, forma przestrzenna, w tym forma towaru lub opakowania, a także melodia lub inny sygnał dźwiękowy. Są to także znaki usługowe.

Jak oceniane jest podobieństwo znaków towarowych?

Jedną z przesłanek odmowy rejestracji znaku towarowego przez Urząd Patentowy RP jest jego identyczność lub podobieństwo do znaku towarowego zarejestrowanego lub wcześniej zgłoszonego dla identycznych lub podobnych towarów, jeżeli jego używanie może spowodować wśród odbiorców błąd polegający w szczególności na skojarzeniu między znakami. Mowa tutaj o tzw. konfuzyjnym podobieństwie znaków.

Kiedy dochodzi do naruszenia znaków towarowych w Internecie?

W jaki sposób może dojść do naruszenia znaków towarowych w Internecie? Z jakimi przypadkami wykorzystywania cudzych znaków towarowych można się spotkać w Internecie?

Jakie roszczenia za naruszenie znaku towarowego w Internecie?

Ochrona prawna znaków towarowych zagwarantowana jest również w Internecie. Sprawdź, jakie uprawnienia przysługują Ci, gdy ktoś umieszcza Twój znak towarowy w witrynie internetowej.

Czy warto rejestrować znak towarowy?

Jedną z decyzji, jaką podejmujesz rozpoczynając swój biznes jest wybór oznaczenia, które będzie Cię identyfikować na rynku. Takim oznaczeniem może być np. słowo, grafika, czy połączenie tych elementów. Przy wyborze oznaczenia często kierujesz się tym, aby wywoływało ono u potencjalnego klienta odpowiednie skojarzenia z do towarami lub usługami oferowanymi przez Twoją firmę. Musisz jednak wiedzieć, że wybrane oznaczenie może być znakiem towarowym, zaś posługując się nim możesz w pewnych okolicznościach skorzystać z ochrony praw do tego znaku. Jakie korzyści zyskasz z rejestracji znaku towarowego?

Jakie roszczenia można wysunąć w stosunku do znaków towarowych?

Przedsiębiorca prowadząc działalność gospodarczą może korzystać z ochrony dla znaków towarowych i oznaczeń geograficznych (faktu pochodzenia danej rzeczy lub usługi z miejsca o szczególnych właściwościach), jeżeli są one zarejestrowane. Fakt naruszenia tych dóbr determinuje czynności mające na celu ich zaniechanie.

Jak wspólnie używać znaków towarowych?

O wspólne prawo ochronne ubiegają się głównie współpracujący między sobą przedsiębiorcy, którzy współpracują między sobą na podstawie zawartej wcześniej umowy o współpracy. Przedsiębiorcy tacy wspólnie zgłaszają znak towarowy do rejestracji.

Czym grozi umieszczenie ® obok znaku niezarejestrowanego?

Tylko znaki towarowe zarejestrowane, czyli takie na które zostało udzielone prawo ochronne, mogą zostać oznaczone przez przedsiębiorców symbolem ®. Przedsiębiorca, który nie zarejestrował swojego oznaczenia może go natomiast oznaczyć symbolem ™.

Jakie są koszty rejestracji znaków towarowych w Urzędzie Patentowym?

Rejestracja znaku towarowego może być dokonana na rzecz przedsiębiorstwa i tylko dla towarów będących przedmiotem jego działalności gospodarczej. Rejestrując znak towarowy przedsiębiorca może wybierać pomiędzy procedurą krajową, regionalną (europejską) i międzynarodową.

Jak rozliczyć koszty rejestracji znaku towarowego w Urzędzie Patentowym

Spółka dysponuje własnym znakiem towarowym (nie został nabyty). Spółka poniosła koszty rejestracji znaku towarowego. Jak je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu? Jednorazowo, czy proporcjonalnie?

Czy można amortyzować znak towarowy nie objęty prawem ochronnym

Amortyzacji podatkowej może podlegać tylko znak towarowy, na który zostało udzielone prawo ochronne w rozumieniu ustawy Prawo własności przemysłowej. Tak interpretują przepisy NSA i sądy administracyjne.

Czym jest wzór przemysłowy i jego ochrona?

Zgodnie z definicją ustawową wzoru przemysłowego stanowi on „nową i posiadającą indywidualny charakter postać wytworu lub jego części nadaną mu w szczególności poprzez cechy linii, konturów, kształtów, kolorystykę, strukturę lub materiał wytworu oraz przez jego ornamentację” (Art. 102 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej).

AdWords-y zgodne z prawem UE

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dawniej ETS) uznał w wyroku z 23 marca 2010 r. (w sprawach połączonych od C 236/08 do C 238/08), że Gogle świadcząc usługę AdWords nie narusza prawa znaków towarowych, umożliwiając reklamodawcom nabywanie słów kluczowych odpowiadających znakom towarowym ich konkurentów. Jednak zdaniem Sądu reklamodawcy nie mogą za pomocą takich słów zlecać Google zamieszczania reklam, które nie pozwalają internautom łatwo domyślić się, z jakiego przedsiębiorstwa pochodzą reklamowane towary lub usługi.

System INTRASTAT - czyli nie ma ceł ale trzeba informować o obrocie towarowym między krajami UE

Przedsiębiorcy dokonujący importu i eksportu towarów z krajami UE mają obowiązki informacyjne związane z funkcjonowaniem systemu INTRASTAT.

Znak towarowy

Znak towarowy - każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, odróżniające towary jednego przedsiębiorstwa od towarów innego

Wizja firmy jako część planowania strategicznego

Wizja firmy często odzwierciedla marzenie jej właściciela. Jednocześnie podnosi stopień ambicji w planowaniu strategicznym i ułatwia ocenę relacji między celami firmy, a jej bieżącą wydajnością.

Jak chronić dobra osobiste?

Problem ochrony dóbr osobistych dotyczy zarówno osób fizycznych jak i osób prawnych. Przedsiębiorcy (zarówno indywidualni jak i spółki) powinni szczególnie znać zasady tej ochrony, bo brak reakcji na naruszanie tych dóbr może doprowadzić do utraty renomy niezbędnej dla funkcjonowania na każdym rynku.

Prawidłowa amortyzacja kupionego znaku towarowego

Jesteśmy spółką, która od początku roku wchodzi w skład grupy międzynarodowej i w związku z tym raportuje zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej. Obecnie trwają rozmowy na temat zakupu przez naszą spółkę znaku towarowego. Jak należy zakwalifikować kupiony znak? Czy należy go amortyzować?

REKLAMA