REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Znak towarowy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Podobieństwo znaków towarowych - dwa równoległe paski mogą się kojarzyć z logo adidasa

1 marca 2018 r. Sąd Unii Europejskiej orzekł, że adidas może sprzeciwić się rejestracji jako unijnego znaku towarowego dwóch równoległych pasków na bucie. Zgłoszone w tej sprawie znaki towarowe stwarzają ryzyko czerpania nienależnej korzyści z wcześniejszego znaku towarowego przedstawiającego trzy równoległe paski na bucie.

Odmowa rejestracji znaku towarowego musi być odpowiednio uzasadniona

8 marca 2018 r. Sąd UE stwierdził nieważność odmowy zarejestrowania graficznego znaku towarowego zawierającego symbole walut „€” i „$” jako unijnego znaku towarowego. EUIPO nie uzasadnił bowiem wystarczająco swej decyzji odmownej. Wyrok zapadł w sprawie T-665/16 Cinkciarz.pl sp. z o.o./ EUIPO.

Darowizna znaku towarowego na rzecz spółki cywilnej a VAT

Darowizna z majątku osobistego wspólnika spółki cywilnej do tejże spółki stanowi czynność opodatkowaną VAT po stronie podatnika.

Limit kosztów w CIT przy wydatkach na usługi niematerialne i opłaty licencyjne od 2018 roku

Rząd chce od 2018 roku wprowadzić do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o CIT) nowe przepisy ustalające limit wysokości kosztów uzyskania przychodów związanych z umowami o usługi niematerialne (np. umowy licencyjne, usługi doradcze, zarządzania i kontroli) oraz związanych z korzystaniem z wartości niematerialnych i prawnych (np. ze znaków towarowych). Limit będzie dotyczył wydatków poniesionych na rzecz podmiotów powiązanych lub podmiotów mających miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd w raju podatkowym (tj. kraju lub terytorium stosującym tzw. szkodliwą konkurencję podatkową). Doprecyzowane ma też zostać pojęcie „nabycia” wartości niematerialnej i prawnej.

REKLAMA

Optymalizacje podatkowe z wykorzystaniem znaków towarowych i spółek osobowych - informacja Szefa KAS

30 sierpnia 2017 r. na stronie internetowej Ministerstwa Finansów (mf.gov.pl) została opublikowana informacja szefa Krajowej Administracji Skarbowej, zwracająca uwagę, że pewne sytuacje darowizn znaków towarowych na rzecz spółek osobowych mogą zostać uznane za unikanie opodatkowania. Podmioty składające wnioski o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej, zawierające opisany w tej informacji schemat działania, powinny liczyć się z możliwością uzyskania odmowy wydania interpretacji przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej i mogą zostać zastosowane przepisy o przeciwdziałaniu unikaniu opodatkowania.

Renomowany znak towarowy w prawie polskim i orzecznictwie europejskim

Jak wykazać renomę danego znaku oraz jakie korzyści są z tym związane omawia Kamil Trzaskoś, prawnik z kancelarii KG LEGAL KIEŁTYKA GŁADKOWSKI – SPÓŁKA PARTNERSKA.

Zarejestrowany znak towarowy – wybrane aspekty amortyzacji podatkowej

W podatkach dochodowych, jeżeli podatnik wytworzył we własnym zakresie i zarejestrował znak towarowy, który jest używany w prowadzonej działalności gospodarczej np. jako logo, baner, hasło, to nie ma możliwości amortyzowania go. Choć przepisy art. 22g ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032 ze zm., zwana dalej „ustawą o PIT”) i art. 16g 1 pkt 2 o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., zwana dalej „ustawą o CIT”) wskazują na wartość początkową w postaci kosztu wytworzenia, to jednak w utartej praktyce organy skarbowe nie uznają amortyzacji własnego znaku towarowego po jego rejestracji. Oznacza to zatem, że aby doszło do jego amortyzacji, podatnik taki będzie musiał ten znak zbyć w jakiś sposób. Nie każdy może się okazać opłacalny czyli gospodarczo lub ekonomicznie uzasadniony.

Jak zarejestrować znak towarowy w 2017 r.?

Procedura rejestracji znaku towarowego jest uregulowana w ustawie Prawo własności przemysłowej. Warto wiedzieć jakie zmiany w tej sprawie weszły w życie w 2016 r. i jak ułatwiły przedmiotową rejestrację.

REKLAMA

Znaki towarowe i ich ochrona

Znak towarowy jest chroniony prawem, jeżeli został zarejestrowany w odpowiednim urzędzie ds. własności przemysłowej. Czy brak licencji oraz prawa ochronnego z rejestracji pozbawia znak towarowy jakiejkolwiek ochrony?

Umowa licencyjna na znak towarowy - prawa i obowiązki stron umowy

W przypadku umowy licencyjnej na używanie znaku towarowego, strony umowy same mogą kształtować swoje prawa i obowiązki, m.in. kwestię wysokości i sposobu liczenia opłat licencyjnych. Jakie są główne prawa i obowiązki licencjodawcy oraz licencjobiorcy?

Ambush marketing – reklama bazująca na skojarzeniu z chronionym znakiem towarowym

Ambush marketing związany jest z najważniejszymi międzynarodowymi wydarzeniami, które przyciągają uwagę wielomilionowej publiczności na całym świecie. Zjawisko to oznacza zasadzkę, pułapkę, podstęp marketingowy. Ambush marketing pojawia się w momencie, gdy podmioty, które nie zawarły umów licencyjnych na posługiwanie się zastrzeżonym znakiem towarowym związanym z imprezą, wplatają w swoją reklamę takie treści, które wywołują skojarzenie z ową imprezą.

Kiedy ująć w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych znaki towarowe w procedurze rejestracji

Jeżeli znaki towarowe znajdują się w procedurze rejestracji w Urzędzie Patentowym spółka będzie uprawniona do ujęcia ich w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w miesiącu, w którym zostaną one zarejestrowane w Urzędzie Patentowym, tzn. wydana zostanie decyzja o udzieleniu spółce praw ochronnych na przedmiotowe znaki.

Podsumowanie zmian w prawie w kwietniu 2016 r.

Przedstawiamy podsumowanie najważniejszych zmian w polskich przepisach prawnych, które miały miejsce w kwietniu 2016 r. Zmiany dotyczą regulacji w zakresie prawa handlowego, prawa własności przemysłowej, opłat sądowych oraz prawa ochrony konkurencji i konsumentów.

Szybsza i tańsza rejestracja znaków towarowych

Szybszą rejestrację znaków towarowych dzięki zmianie systemu rozpatrywania zgłoszeń przez Urząd Patentowy przewiduje nowelizacja przepisów dotyczących własności przemysłowej, która wchodzi w życie 15 kwietnia 2016 r. Ustawie towarzyszyć będzie rozporządzenie obniżające opłaty rejestracyjne.

Znaki towarowe - nowe przepisy w 2016 r.

23 marca 2016 r. weszły w życie przepisy nowego Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2424 z 16 grudnia 2015 r., które zmienia przepisy dotyczące wspólnotowych znaków towarowych. Czego konkretnie dotyczą zmiany?

Rewolucyjne zmiany w rejestracji znaków towarowych

Obecnie procedura rejestracyjna znaków towarowych trwa średnio rok. W kwietniu po nowelizacji przepisów Urząd Patentowy będzie badał wyłącznie spełnienie bezwzględnych przesłanek. Nie będzie natomiast sprawdzał każdego zgłoszenia pod kątem kolizji z prawami innych osób, a obowiązek ten w praktyce spadnie na właścicieli wcześniejszych znaków.

Szybsza rejestracja znaków towarowych od 16 kwietnia 2016 r.

Nowelizacja Prawa własności przemysłowej, która wejdzie w życie 16 kwietnia 2016 r. przyniesie znaczne przyśpieszenie procedury rejestracji znaków towarowych, która obecnie trwa średnio jeden rok. Po wejściu w życie nowych przepisów Urząd Patentowy będzie badał wyłącznie spełnienie bezwzględnych przesłanek. Natomiast Urząd Patentowy nie będzie się zajmował sprawdzaniem każdego zgłoszenia pod kątem kolizji z prawami innych osób - obowiązek ten w praktyce spadnie na właścicieli wcześniejszych znaków. Zatem przedsiębiorcy będą zmuszeni monitorować rynek oraz przede wszystkim nowo zgłaszane rejestracje, co może dla nich wiązać się z koniecznością poniesienia dodatkowych kosztów.

Skutki podatkowe wydzierżawienia prawa do znaku towarowego

Za przychody z praw majątkowych uznaje się takie wpływy, w których bezpośrednim źródłem jest prawo majątkowe. Jeśli natomiast mamy do czynienia z dzierżawą praw majątkowych (w tym prawa do znaku towarowego), wtedy bezpośrednim źródłem przychodów jest właśnie dzierżawa. A to otwiera pole do objęcia ich podatkiem zryczałtowanym ze stawką 8,5%.

Łatwiejsza rejestracja znaków towarowych od 2016 roku

Ułatwienia w rejestracji znaków towarowych, w tym skrócenie czasu i obniżenie kosztów procedury rejestracyjnej, to główne skutki nowelizacji Prawa własności przemysłowej, którą podpisał prezydent Andrzej Duda. Nowelizacja wejdzie w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia, a więc już w 2016 roku.

Jak ustalić podstawę opodatkowania czynności wniesienia aportem prawa do znaku towarowego

Zamierzam wnieść do spółki aportem prawa własności intelektualnej w postaci praw ochronnych do znaku towarowego, praw do jego uzyskania, a także praw ochronnych do wzorów przemysłowych i użytkowych oraz praw do ich uzyskania. Co powinno stanowić podstawę opodatkowania tej transakcji na potrzeby VAT?

Obowiązek podatkowy przy wniesieniu aportem znaków towarowych

Kiedy powstanie obowiązek podatkowy z tytułu wniesienia przez firmę aportem praw do znaków towarowych?

Uproszczenie procedury rejestracji znaków towarowych

Uproszczenie procedury rejestracji znaków towarowych zakłada nowelizacja Prawa własności przemysłowej, do której kilkanaście poprawek zaproponował w piątek Senat.

Amortyzacja podatkowa znaków towarowych - jak to zrobić?

Znak towarowy, zgodnie z definicją zawartą w ustawie Prawo własności przemysłowej, to każdy symbol, który można przedstawić w sposób graficzny, który nadaje się do oznaczania towarów lub usług danego przedsiębiorstwa. To dość szeroki zakres: mieszczą się w nim wyrazy, litery, liczby, kolory, forma przestrzenna, ornamenty, a także połączenia tych elementów. Co ciekawe, znakiem towarowym może być także melodia, sygnał dźwiękowy, a nawet zapach. Znak towarowy stanowi część majątku firmy i według art. 22b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pod pewnymi warunkami może podlegać amortyzacji.

Udzielanie patentów na wynalazki będzie prostsze

Prezydent podpisał nowelę Prawa własności przemysłowej, która reguluje udzielanie patentów na wynalazki, przyznawanie praw ochronnych na wzory użytkowe i znaki towarowe. Zmiany ponadto upraszczają procedury postępowania przed Urzędem Patentowym, co w znacznym stopniu usprawni komunikację pomiędzy stronami a Urzędem.

Jak zarejestrować znak towarowy

Rejestracja znaku towarowego ma na celu uzyskanie prawa ochronnego polegającego na ustanowieniu wyłącznego prawa na używanie go w działalności zarobkowej lub zawodowej. Przedsiębiorca rejestrując znak towarowy musi spełnić określone prawem wymogi. Urząd Patentowy przeprowadzi procedurę administracyjną i wyda decyzję o udzieleniu prawa ochronnego albo o jego odmowie.

Prawa autorskie i znaki towarowe można darować bez podatku

Przekazanie prawa do własności intelektualnej w drodze darowizny nie podlega opodatkowaniu – wynika z interpretacji podatkowej. A pod pojęciem praw do własności intelektualnej rozumie się prawa autorskie i pokrewne, prawa do projektów wynalazczych, wzorów zdobniczych oraz – jak w sprawie poruszonej w interpretacji – prawa do znaków towarowych.

Kolizje między firmą, oznaczeniem przedsiębiorstwa i znakiem towarowym - cz. IV

Rozpoczynając działalność gospodarczą, bądź wprowadzając produkt na rynek należy zachować szczególną ostrożność sprawdzając, czy oznaczenia, które mają wyróżniać przedsiębiorcę i jego towary na rynku, nie są już wykorzystywane przez konkurentów. Pomiędzy firmą, oznaczeniem przedsiębiorstwa i znakiem towarowym niejednokrotnie występuje kolizja.

Oznaczenia towarów i ochrona znaków towarowych - cz. III

Znaki towarowe służą odróżnianiu towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa. Znakiem towarowym może być w szczególności wyraz, rysunek a także melodia lub inny sygnał dźwiękowy. Ochrona znaków towarowych możliwa jest nie tylko w przypadku znaków, na które zostało udzielone prawo ochronne, ale również w przypadku znaków towarowych niezarejestrowanych.

Funkcje znaku towarowego

Znaki towarowe używane przez przedsiębiorców w obrocie gospodarczym realizują określone funkcje, np. funkcję oznaczenia pochodzenia, czyli skutecznie odróżniającą go od produktów lub usług konkurencyjnych.

Czy porównywarki cenowe mogą używać cudzych znaków towarowych

Gdy właściciel Ceneo.pl został pozwany przez Immergas z uwagi na m.in. naruszenie prawa ochronnego udzielonego na jego znak towarowy branża e-commerce mocno się zaniepokoiła. Gdyby bowiem okazało się, że Sąd przyznałby rację Immergas, wówczas umieszczanie przez porównywarki cenowe znaków towarowych odnoszących się do produktów byłoby niedopuszczalne.

Informacja o kraju pochodzenia tylko na niektórych produktach

Komisja Europejska oceniła, że koszty umieszczania na etykietach niektórych produktów żywnościowych informacji o kraju pochodzenia mogą przewyższać korzyści z takiego rozwiązania. Wobec tego uznano, że najlepszym rozwiązaniem byłaby dobrowolność umieszczania takiej informacji.

Znaczenie znaku towarowego dla przedsiębiorcy

W Polsce po roku 1989 w gospodarce wolnorynkowej prawo do znaku towarowego zyskało istotne gospodarcze znaczenie. Zwiększyła się liczba towarów i usług. Powstał jednolity rynek w ramach Wspólnoty Europejskiej. Liczba krajów, podlegających zasadom wolnego rynku, znacznie się rozszerzyła.

Zróżnicowany charakter znaku towarowego

Znaki towarowe realizują określone funkcje w obrocie gospodarczym. Klasyfikacja znaków towarowych w oparciu o poszczególne kategorie prawne pozwala na spełnianie tych funkcji. Każdy znak towarowy posiada cechy wspólne, które pozwalają na stwierdzenie, że jest on dobrem niematerialnym. Wśród znaków towarowych widoczne jest duże zróżnicowanie. Pozwala to na właściwe dopasowanie decyzji związanych z używaniem znaku towarowego do indywidualnych potrzeb przedsiębiorcy.

Znaczenie listu zgody w postępowaniu o rejestrację znaku

W obrocie gospodarczym dochodzi bardzo często do zawierania pomiędzy przedsiębiorcami listów zgody, których przedmiotem jest udzielenie przez uprawnionego z wcześniejszego znaku towarowego zgody na rejestrację znaku późniejszego. Problematyczne jest jednak znaczenie listu zgody w postępowaniu o rejestrację znaku. Na gruncie prawa polskiego tego rodzaju listy zgody nie mają wpływu na wynik postępowania o udzielenie prawa ochronnego do znaku późniejszego.

Koniec z metkowaniem towarów

25 lipca 2014 r. wchodzą w życie nowe regulacje dotyczące informowania o cenach towarów i usług. Zmniejszą się wymogi związane z oznaczaniem produktów. Pozwoli to również na zmniejszenie kosztów punktów handlowych, a jednocześnie wzrosną kary za uchylanie się od obowiązków.

Wygląd sklepu jako znak towarowy

Wygląd sklepu może być znakiem towarowym - takie stwierdzenie wynika z oceny Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dokonanej w wyroku o sygn. akt C-421/13. Zdaniem TS UE odróżniający wystrój i układ sklepu detalicznego może być zastrzeżony jako znak towarowy.

Używanie cudzego znaku towarowego – licencje

Zawieranie umów licencyjnych to ostatnio dość powszechne zjawisko. Dla licencjodawców toruje ogromną szansę na zdobycie nowych rynków zbytu, osiągnięcie globalnego sukcesu poprzez rozbudowę marki oraz podreperowanie budżetu firmy przez dochody płynące z udzielenia upoważnienia do korzystania ze znaku. Czym dokładnie jest licencja? Czy możemy zastrzec w umowie określony sposób korzystania z naszego znaku? Ile kosztuje licencja? Czas poznać odpowiedzi.

Czy warto zarejestrować domenę podobną do Twojej konkurencji?

Sukcesy innych firm to cenne źródło inspiracji. Jednak w przypadku domen inspiracja nie powinna być zbyt daleko posunięta. Podobny adres internetowy może oznaczać utratę ruchu na stronie lub problemy z prawem.

Co grozi za naruszenie znaku towarowego?

Niestety, brak świadomości w sferze prawa własności przemysłowej wśród przedsiębiorców jest wciąż widoczny. Przedsiębiorcy bagatelizują i nie analizują wymyślonych przez siebie nazw, haseł promujących czy symboli, nierzadko uważając, że są one nowe, innowacyjne i wcześniej niezasłyszane. To najczęściej popełniany błąd. Wielu z nas nie zdaje sobie sprawy, że wszystkie te elementy mogą podlegać ochronie. Nazwa wymyślona przez Kowalskiego również. Zdajmy sobie wreszcie sprawę z tego, że ochrona nie dotyczy tylko symboli wielkich, renomowanych marek, a konsekwencje naruszenia znaku towarowego mogą nas kosztować nie tylko sporo nerwów i czasu, ale także pieniędzy.

Najczęściej spotykane symbole własności intelektualnej

Wiele marek obecnych na rynku, opatrzonych jest pewnymi symbolami. Najczęściej jest to R wpisane w okrąg bądź drukowane litery TM i SM. Przy okazji publikacji periodyków dostrzec można z kolei jeszcze inne oznaczenie – literę C w kółku. Warto odpowiedzieć sobie na pytanie co te symbole tak naprawdę oznaczają. W tym zakresie pokutuje bowiem wiele błędnych interpretacji.

Ile kosztuje zastrzeżenie nazwy firmy w Polsce?

Chcesz zastrzec nazwę swojej firmy, ale obawiasz się kosztów? Bezpodstawnie. Ochrona nazwy nie jest luksusem, na który stać tylko największe marki. Zastrzeżenie tego cennego składnika przedsiębiorstwa można uzyskać już od kwoty 1000,00 zł. Warte swojej ceny, prawda?

Co może być znakiem towarowym ?

Myśląc o znaku towarowym, większości z nas nasuwa się rysunek czy logo znanej marki w formie charakterystycznego napisu. Nic bardziej mylnego ! Jak się okazuje, rejestracji i ochronie podlegać może również czerwona podeszwa butów, zapach świeżo skoszonej trawy, melodia, ton czy etykieta. Czym właściwie jest znak towarowy ?

Przedsiębiorcy zobowiązani do oznaczania towarów „made in”

Przedsiębiorcy są przeciwni oznaczaniu produktów krajem pochodzenia, gdyż nie zwiększy to ochrony towarów przed ich podrabianiem oraz wytwarzaniem produktów niebezpiecznych spoza UE. Przedsiębiorcy uważają, że oznaczenie „made in” nie zwiększy bezpieczeństwa, a konsumentów wprowadzi w błąd.

Ochrona znaku towarowego

W obrocie gospodarczym powszechnie stosowane są znaki towarowe. Znaki towarowe oznaczają produkty lub usługi konkretnego przedsiębiorcy i dzięki nim można odróżnić produkty poszczególnych przedsiębiorców. Czy warto chronić znaki towarowe?

Koszty autorskie można uwzględnić także przy premii

Koszty uzyskania przychodu w wysokości 50% przychodu można zastosować również do wypłacanych premii za przeniesienie autorskich praw majątkowych o ile premia ma ścisły związek ze stworzonym dziełem.

Zmiany w VAT od 1 kwietnia 2013 r. - dostawy wewnątrzwspólnotowe oraz transport lotniczy

Od 1 kwietnia 2013 r. obowiązują zmiany w zakresie rozliczania VAT od wewnątrzwspólnotowych dostaw oraz przewozu w transporcie międzynarodowym.

Używanie znaku towarowego w orzecznictwie TS

Usługodawca, który zajmuje się jedynie napełnianiem puszek na zlecenie i według wskazówek podmiotu trzeciego (zleceniodawcy), nie używa znaku towarowego. Usługodawca ten tworzy jedynie techniczne warunki niezbędne do tego, by ten podmiot trzeci (zleceniodawca) mógł używać oznaczenia podobnego do chronionego znaku towarowego.

Używanie znaku towarowego - orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE

Trybunału Sprawiedliwości UE orzekł, że dyrektywę o znakach towarowych należy interpretować w ten sposób, że usługodawca zajmujący się na zlecenie i według wskazówek podmiotu trzeciego napełnianiem opakowań – dostarczonych mu przez podmiot trzeci, który uprzednio umieścił na nich oznaczenie identyczne z oznaczeniem chronionym jako znak towarowy lub do niego podobne – sam nie dokonuje w odniesieniu do tego oznaczenia używania, które może zostać zakazane.

Kongres "Wyroby medyczne"

Cooper Conferences serdecznie zaprasza na Kongres "WYROBY MEDYCZNE" 24.01.2013 r. Hotel InterContinental, Warszawa.

Podrabiane towary - odpowiedzialność prawna

W przypadku podrabianych towarów mamy do czynienia z dwoma rodzajami odpowiedzialności, na jaką naraża się podmiot naruszający uprawnienia wynikające z ochrony znaków towarowych.

REKLAMA