REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Zamówienia publiczne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Obowiązek zatrudniania na umowy o pracę przy zamówieniach publicznych

Nowelizacja Prawa zamówień publicznych, która weszła w życie 28 lipca 2016 r. wprowadziła m.in. obowiązek zatrudniania na etat, gdy spełnione są kryteria kodeksu pracy, upowszechnienie kryteriów pozacenowych i możliwość zlecania "spółkom-córkom" zadań bez przetargów (tzw. in-house).

Obowiązkowa umowa o pracę przy przetargach od 28 lipca br.

28 lipca br. weszła w życie nowelizacja Prawa zamówień publicznych wprowadzająca obowiązek zatrudniania na umowy o pracę przy zamówieniach publicznych, gdy spełnione są kryteria Kodeksu pracy.

Poprawienie omyłki a stopień zawinienia wykonawcy

Czy zamawiający może odmówić poprawienia omyłki w ofercie z tego powodu, iż wykonawca w znacznym stopniu przyczynił się do jej powstania? Czy istnieje podstawa prawna do takich działań?

Możliwość weryfikacji podmiotu trzeciego

W praktyce zdarzają się sytuacje, gdy podmiot trzeci nie ma statusu wykonawcy, a będzie uczestniczył w realizacji zamówienia. Czy zamawiający ma prawo do weryfikacji takiego podmiotu i żądania od niego określonych dokumentów?

REKLAMA

Ułatwienia w udzielaniu zamówień publicznych

Obowiązek zatrudniania na etat, ograniczenie możliwości korzystania z kryterium najniższej ceny przy przetargach publicznych zakłada m.in. nowela ustawy Prawo Zamówień Publicznych podpisana przez prezydenta.

Prawo zamówień publicznych - nowelizacja podpisana

Podpisana przez Prezydenta nowelizacja ustawy - Prawo zamówień publicznych ma na celu uelastycznienie oraz uproszczenia procedur. Nowe przepisy mają wejść w życie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Uzupełnienie braków formalnych oferty przed wezwaniem

Czy zamawiający jest zobowiązany wezwać do uzupełnienia braków formalnych oferty, jeżeli wykonawca samodzielnie już je uzupełnił?

Dla rozwoju e-administracji konieczna zmiana procedur

Polska w zakresie e-administracji w rankingu ONZ zajmuje 42. miejsce. Zdaniem Instytutu Jagiellońskiego konieczne są zmiany procedur zamówień publicznych.

REKLAMA

Złożenie oferty w ostatniej chwili

Czy za moment złożenia oferty należy uznać godzinę, o której wykonawca stawił się w siedzibie zamawiającego, czy też godzinę zarejestrowania oferty? Kiedy termin złożenia oferty zostaje dochowany?

Ile ofert na część zamówienia?

Czy wykonawca może złożyć więcej niż jedną ofertę na tą samą część zamówienia? Co powinien zrobić zamawiający w takiej sytuacji?

Nieścisłości w ofercie podstawą do jej odrzucenia?

Czy jeżeli za pośrednictwem swoich wyjaśnień wykonawca nie usunie niezgodności oferty, to należy ją odrzucić? Czy wszystkie niezgodności oferty muszą stanowić podstawę do jej odrzucenia?

Wyjaśnienie ceny oferty - procedura

Procedurę, jaką powinien stosować zamawiający, wyjaśniając cenę ofert omówiła w jednym z wyroków Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych. Co wynika z tego orzeczenia?

Ograniczenie in-house w zamówieniach publicznych

Wybór firmy odbierającej odpady ma odbywać się w przetargu, nie zaś w formie tzw. in-house. Sejm zaakceptował senacką poprawkę nowelizacji Prawa zamówień publicznych.

Skutki nowelizacji Prawa zamówień publicznych w zakresie kontraktów budowlanych

Obowiązująca od dwóch lat nowelizacja ustawy – Prawo zamówień publicznych miała zagwarantować zamawiającemu posiadanie wiedzy o wszystkich podmiotach realizujących roboty budowlane w roli podwykonawcy i warunkach rozliczeń z nimi. Jakie są faktyczne skutki tych zmian w obrocie?

Referencje składane przez wykonawcę - co powinny zawierać?

Jak powinna brzmieć treść składanych przez wykonawcę referencji? Czy powinny one zawierać informacje o wartości świadczonych usług?

Zamiar wprowadzenia w błąd zamawiającego

Czy zamawiający powinien wykazać zamiar wprowadzenia go w błąd przez wykonawcę? Czy samo ustalenie przekazania nieprawdziwych informacji wystarczy do wykluczenia wykonawcy?

Dodatkowe wymagania dla podmiotów zagranicznych

Czy zamawiający może żądać spełnienia różnych wymagań w zależności od tego czy wykonawca ma siedzibę w Polsce czy też za granicą? Czy takie żądanie stoi w sprzeczności zasadą równego traktowania wykonawców?

Wprowadzenie w błąd zamawiającego a wykluczenie wykonawcy

Kiedy zamawiający winien wykluczyć wykonawcę w przypadku wprowadzenia go w błąd? Czy konieczne jest udowodnienie świadomości wykonawcy, iż informacja podawana przez niego zamawiającemu jest nieprawdziwa?

Jednolity Europejski Dokument Zamówienia - elektronicznie lub papierowo

Jednolity Europejski Dokument Zamówienia od 18 kwietnia 2018 r. będzie mógł być przekazywany tylko w formie elektronicznej. Jakie informacje powinien zawierać formularz JEDZ?

Obowiązek zatrudnienia na umowę o pracę przy zamówieniach publicznych

Trwają dyskusje nad wprowadzeniem obowiązku zatrudniania na umowy o pracę przy zamówieniach publicznych. Obecnie projekt ustawy znajduje się na etapie podkomisji.

Zamówienia in-house – pojęcie, przepisy

Czym charakteryzują się zamówienia in-house? Czy pojęcie to funkcjonuje na gruncie ustawy Prawo zamówień publicznych?

Jednolity Europejski Dokument Zamówienia (JEDZ) - jak stosować?

Wykonawcy od 18 kwietnia 2016 r. mogą składać Jednolity Europejski Dokument Zamówienia (JEDZ) na formularzu, stanowiącym załącznik do Rozporządzenia wykonawczego KE (UE) 2016/7 z dnia 5 stycznia 2016 r. ustanawiającego standardowy formularz jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia. Urząd Zamówień Publicznych opracował specjalną instrukcję, dotyczącą korzystania z formularza.

Uproszczenia w zamówieniach publicznych

Projekt nowelizacji prawa zamówień publicznych zakłada uproszczenie i uelastycznienie procedur w zamówieniach publicznych. W projekcie przewidziano także odejście od kryterium najniższej ceny, ułatwienia dla małych i średnich firm oraz preferencje dla wykonawców zatrudniających na umowy o pracę. Zostanie także wprowadzony nowy tryb zamówienia – partnerstwo innowacyjne.

Zamówienia publiczne - jakie przepisy stosować od 18 kwietnia 2016 r.?

Urząd Zamówień Publicznych wyjaśnia, jakie przepisy należy stosować do postępowań wszczętych od 18 kwietnia 2016 r. Proces legislacyjny dotyczący rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw nie został jeszcze zakończony. Mając jednak na względzie opóźnienie we wdrożeniu ww. dyrektyw do porządku krajowego, w celu uniknięcia ryzyka popełnienia przez polskich zamawiających ewentualnych nieprawidłowości związanych z powyższym, w szczególności w zakresie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego oraz konkursów finansowanych ze środków UE oraz uwzględniając zasadę bezpośredniej skuteczności dyrektyw - w odniesieniu do postępowań o udzielenie zamówienia publicznego wszczynanych od dnia 18 kwietnia 2016 r. - Urząd Zamówień Publicznych wskazuje co następuje:

Konsorcjum jako forma współpracy gospodarczej

Konsorcjum, czyli umowa zawierana przy realizacji jednego celu, jest często wykorzystywaną formą współpracy gospodarczej. Umowa tego rodzaju najczęściej zawierana jest w sytuacji startu podmiotów w przetargu publicznym. Alternatywą dla konsorcjum może być spółka celowa z ograniczoną odpowiedzialnością.

Opis przedmiotu zamówienia sprzeczny z zasadami uczciwej konkurencji

Kiedy można skutecznie podnieść zarzut, iż opis przedmiotu zamówienia narusza zasady uczciwej konkurencji? Ustalenie, czy zamawiający pośrednio narusza zasadę uczciwej konkurencji, nie jest łatwe.

Liczba zatrudnionych pracowników jako kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty

Czy kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty może stanowić liczba zatrudnionych pracowników? Czy kryterium takie nie jest sprzeczne z zasadami uczciwej konkurencji?

Referencje w przypadku świadczenia usług

Co potwierdzają referencje w przypadku świadczenia usług? Czy referencje dowodzą, jakiego rodzaju usługi świadczył wykonawca oraz jaki był ich zakres?

Faktury elektroniczne w zamówieniach publicznych od 2018 roku

Od 2018 roku w zamówieniach publicznych pojawią się nowe przepisy przewidujące obowiązek wystawiania przez wykonawców i odbierania przez zamawiających ustrukturyzowanych faktur elektronicznych, związanych z realizacją zamówień publicznych, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. Planuje się wejście powyższego obowiązku dla zamawiających od dnia 26 listopada 2018 r., a dla wykonawców natomiast od dnia 1 listopada 2020 r.

E-faktury w zamówieniach publicznych

Ministerstwo Rozwoju planuje wprowadzenie e-faktur w zamówieniach publicznych na początku 2018 r. Zmiany podyktowane są koniecznością implementacji Dyrektywy 2014/55/UE o elektronicznym fakturowaniu w dostawach publicznych.

Zatrudniasz na etat - możesz liczyć na zamówienia publiczne

Pracodawcy, którzy zatrudniają na umowy o pracę i szanują prawa pracowników mogą być już w obecnym stanie prawnym preferowaniu przy udzielaniu zamówień publicznych. "Prospołeczna" nowelizacja ustawy a o zamówieniach publicznych mogła pomóc Poczcie Polskiej wygrać przetarg na dostawę przesyłek sądowych - mówi mec. Magdalena Maksimiuk z Kancelarii Czublun Trębicki.

Łatwiejszy dostęp do przetargów dla małych i średnich firm

Ułatwienia w dostępie do zamówień publicznych dla małych i średnich firm, większy nacisk na pozacenowe kryteria oceny ofert oraz zwiększenie roli komunikacji elektronicznej w procesie przetargowym, przewiduje projekt tzw. małej noweli Prawa zamówień publicznych, przyjęty przez rząd.

Przypisanie odpowiedzialności za naruszenie prawa zamówień publicznych

Za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania odpowiada kierownik zamawiającego. Jednak odpowiedzialność taką ponoszą też inne osoby w zakresie, w jakim powierzono im czynności w postępowaniu oraz czynności związane z przygotowaniem postępowania.

Prawo opcji przy udzielaniu zamówienia publicznego

W przypadku udzielania zamówienia publicznego, zamawiający ma możliwość rozszerzenia zamówienia podstawowego o dodatkowe zamówienie opcjonalne, którego zakres zostały określone w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Podpisując umowę z prawem opcji wykonawca nabywa roszczenie tylko do zamówienia podstawowego, a obowiązek wykonywania opcji zajdzie tylko w momencie, kiedy zamawiający się na to zdecyduje. Taki uprawnienie zamawiającego określane prawem opcji.

Konfederacja Lewiatan: więcej etatów dzięki klauzulom społecznym

Konfederacja Lewiatan podkreśla, iż zniesienie dyktatu najniższej ceny w zamówieniach publicznych oraz stosowanie klauzul społecznych przyczyniają się do wzrostu liczby osób zatrudnionych na etatach. Pracodawcy wskazują jednak, iż część instytucji nadal nie uwzględnia w budżetach płacy minimalnej.

Opłacona polisa - jaki dowód?

Czy wykonawca jest zobowiązany do przedłożenia opłaconej polisy ubezpieczeniowej? Czy wykonawca, który faktycznie zawarł umowę ubezpieczeniową, a nie posiada dokumentu potwierdzającego tą okoliczność powinien zostać wykluczony z postępowania?

Umowy o pracę w zamówieniach publicznych przedmiotem rozmów RDS

Tematem najbliższego spotkania Rady Dialogu Społecznego będzie stosowanie umów o pracę w zamówieniach publicznych, czyli tzw. klauzul społecznych.

Wybór najkorzystniejszej oferty - w jakim czasie?

W jakim czasie zamawiający powinien wybrać najkorzystniejszą ofertę? Czy może to zrobić w dowolnym dla siebie czasie?

Nowelizacja Prawa zamówień publicznych

Do połowy kwietnia 2016 r. Polska zobowiązana jest wdrożyć unijne dyrektywy o zamówieniach publicznych.

Sprawozdania o udzielonych zamówieniach w 2015 r.

Zgodnie z art. 98 ustawy Prawo zamówień publicznych roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach w roku 2015 należy przekazać w terminie do dnia 1 marca 2016 r. Zamawiający przekazują sprawozdania do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

Propozycje zmian w Prawie zamówień publicznych w 2016 r.

Uproszczenie i uelastycznienie procedur w zamówieniach publicznych, elektronizację zamówień publicznych, jak również zmiany w kontrolowaniu zamawiających przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych - zakłada przyjęty przez rząd projekt nowej ustawy – Prawo zamówień publicznych, przedłożony przez Urząd Zamówień Publicznych.

Regulamin udzielania zamówień publicznych o wartości poniżej 30 tys. euro - wzór

Prezes Urzędu Zamówień Publicznych przygotował wzór regulaminu udzielania zamówień publicznych o wartości nieprzekraczającej kwoty wskazanej w art. 4 pkt 8 ustawy Prawo zamówień publicznych. Dokument ma charakter wyłącznie przykładowy, a jego stosowanie jest dobrowolne. Zamawiający mogą modyfikować wzór regulaminu, dostosowując jego treść do swoich potrzeb.

Interes w uzyskaniu zamówienia

Wykazanie interesu przez potencjalnego wykonawcę nie pozbawia go jego posiadania również na późniejszych etapach postępowania. Okoliczności te zostały w sposób jednoznaczny uregulowane przez KIO w orzeczeniu z dnia 24 listopada 2014 r.

Zamówienia publiczne w sektorze zdrowia nie mogą być realizowane kosztem pacjentów

Podczas debaty zorganizowanej przez Związek Pracodawców Stratera Med.pt. „Równość w zamówieniach publicznych – mit czy rzeczywistość?" poruszono kluczowe kwestie dotyczące braku osiągnięć standardów gwarantujących zdrową konkurencję i przejrzystych zasad postępowania w Prawie zamówień publicznych. Podczas rozmowy podkreślono, że wciąż na marginesie pozostają zamówienia publiczne w obszarze usług zdrowotnych. Nie chcemy, aby niezdrowa współpraca szpitali i Wykonawców w obszarze zamówień publicznych miała negatywny wpływ na pacjentów – zaznacza Paweł Woźniak, Członek Zarządu Związku Pracodawców Stratera Med.

Zamówienie z wolnej ręki z przyczyn technicznych

Zastosowanie trybu z wolnej ręki uwarunkowane jest szczególnym charakterem danego zamówienia, jego specyficznymi cechami technicznymi powodującymi, że na rynku nie występuje więcej niż jeden podmiot, który mógłby wykonać zamówienie.

Udostępnienie SIWZ na stronie internetowej

Obowiązek udostępnienia specyfikacji na stronie internetowej zamawiającego należy rozumieć w ten sposób, że zamawiający powinien umożliwić wykonawcy złożenie prawidłowej oferty bez konieczności ubiegania się o wersję papierową specyfikacji. Każdy zainteresowany wykonawca oraz inne osoby mogą bowiem złożyć prośbę o jego udostępnienie w wersji elektronicznej bez konieczności wnioskowania do zamawiającego o przekazanie wersji papierowej specyfikacji.

Równość w zamówieniach publicznych w sektorze zdrowia – mit czy rzeczywistość?

Zapraszamy na debatę „Równość w zamówieniach publicznych w sektorze zdrowia – mit czy rzeczywistość?” która odbędzie się 2 grudnia 2015 roku o godz. 14.00 w Polskiej Agencji Prasowej w Warszawie. Głównym organizatorem jest Związek Pracodawców Stratera Med. Infor.pl jest patronem medialnym wydarzenia.

Warszawa stosuje kryteria społeczne w zamówieniach publicznych

Zarządzenie prezydent Warszawy z 1 września 2015 roku zaleca stosowanie wymogu zatrudnienia m.in. na umowę o pracę w przetargach o wartości powyżej 30 tys. euro na m.in. usługi gastronomiczne i cateringowe, utrzymanie zieleni, roboty budowlane oraz usługi związane z utrzymaniem czystości. Jest to rekomendowane także w pozostałych postępowaniach oraz w ogłoszeniach poniżej 30 tys. euro.

Zamówienia publiczne: Obsługa prawna jako usługa niepriorytetowa

Jeśli przedmiotem zamówienia publicznego jest świadczenie dla danej jednostki usług prawniczych przez radców prawnych, należy pamiętać, że usługi te zalicza się do usług niepriorytetowych.

Korzystanie z zasobów osób trzecich - jak udowodnić?

W jaki sposób skutecznie wykonawca winien udowodnić korzystania z zasobów osób trzecich?

REKLAMA