REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Zamówienia publiczne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak wybrać wykonawcę w zamówieniu publicznym?

Decydując się na ogłoszenie zamówienia publicznego musimy być świadomi, że dążymy do wyboru najlepszej oferty. Jak zrobić to najskuteczniej? Podpowiadają nie tylko normy krajowe, lecz również unijne. Jakie kryteria wyboru zastosować? Przeczytaj poniższą poradę.

Czy można ogłosić zamówienie na towary etyczne?

Instytucja zamawiająca może chcieć zakupić towary, które przyczyniają się do zrównoważonego rozwoju (zwane dalej „etycznymi towarami handlowymi”). W takim przypadku może uwzględnić w specyfikacjach przetargowych odpowiednie aspekty, ale nie może wymagać, aby produkty miały specyficzną etykietę/certyfikat potwierdzające etyczność handlu. Dlaczego?

Jak stosować warianty przy zamówieniach publicznych?

Zamawiający może przed ogłoszeniem zamówienia prowadzić dyskusje z oferentami. Mogą one ułatwić przeprowadzenie postępowania. Podobnie rzecz ma się w przypadku wariantów ofert. Jak je wykorzystać, aby uprościć procedurę?

Jak stosować specyfikacje funkcjonalne lub dotyczące osiągów?

Dyrektywy odnoszące się do zamówień publicznych umożliwiają instytucjom zamawiającym dokonanie wyboru pomiędzy specyfikacjami opartymi na standardach technicznych lub na wymaganiach dotyczących osiągów, bądź funkcjonalnych. Na które się zdecydować? Jak je stosować?

REKLAMA

Jak formułować specyfikacje techniczne?

Po zdefiniowaniu przedmiotu zamówienia instytucja zamawiająca musi przełożyć go na szczegółowe, wymierne specyfikacje techniczne, które można zastosować bezpośrednio w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Jak radzić z ich formułowaniem?

Na czym polega przetarg nieograniczony?

Przetarg nieograniczony to jeden z trybów udzielenia zamówienia publicznego określony w ustawie Prawo zamówień publicznych. Na czym on dokładnie polega?

Jak dokumentowane jest postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego?

Regulacja dotycząca dokumentowania postępowań znajduje się w rozdziale 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych. Dwa podstawowe dokumenty, które zamawiający powinien sporządzić to protokół postępowania o udzielenie zamówienia oraz sprawozdanie roczne o udzielonych zamówieniach. Poniżej przedstawiona zostanie charakterystyka obu tych dokumentów.

Na czym polega aukcja elektroniczna?

Na wstępie należy zwrócić uwagę na pewne zawiłości związane z samym terminem „aukcja elektroniczna”. Otóż przed nowelizacją prawa zamówień publicznych, która nastąpiła z dniem 25 maja 2006 r., pojęciem aukcji elektronicznej określony był odrębny tryb udzielania zamówień publicznych, w którym wykonawcy zgłaszający swoje oferty składali je za pomocą formularza umieszczonego na stronie internetowej. Obecnie tryb ten, zgodnie z prawem zamówień publicznych nosi nazwę licytacji elektronicznej.

REKLAMA

Na czym polega przetarg ograniczony?

Ustawa Prawo zamówień publicznych określa tryby udzielania zamówień publicznych. Jednym z nich jest przetarg ograniczony. Na czym on polega?

Jak funkcjonuje Urząd Zamówień Publicznych?

Ustawa Prawo zamówień publicznych wskazuje organy, które są właściwe w sprawach dotyczących zamówień publicznych. Jednym z nich jest Urząd Zamówień Publicznych (UZP). Jak on funkcjonuje? Jakie są jego uprawnienia, a jakie obowiązki?

Uzupełnianie i wyjaśnianie dokumentów w przetargu

Możliwość uzupełnienia dokumentów w przetargach publicznych i wyjaśnienia ich treści to cenny instrument w rękach stron postępowania o udzielenie zamówienia. Dzięki niemu znacznie mniejsza jest liczba wykluczanych wykonawców i odrzucanych ofert – a w konsekwencji unieważnionych postępowań.

Uzupełnianie i wyjaśnianie dokumentów w przetargu

Możliwość uzupełnienia dokumentów w przetargach publicznych i wyjaśnienia ich treści to cenny instrument w rękach stron postępowania o udzielenie zamówienia. Dzięki niemu znacznie mniejsza jest liczba wykluczanych wykonawców i odrzucanych ofert – a w konsekwencji unieważnionych postępowań.

Czym są zamówienia publiczne?

Podmioty publiczne, czyli m. in. jednostki samorządu terytorialnego, występują w obrocie gospodarczym również jako nabywcy towarów i usług. W tym celu zawierają z innymi przedsiębiorcami umowy, które dotyczą wykonania zamówienia publicznego. Czym ono jest i jaki jest tryb udzielania takiego zamówienia? Przeczytaj.

Co zrobić gdy zamawiający zatrzyma wadium? - opinia UZP

Jak uzyskać informację o wynikach postępowania w kontekście trybu zapytania o cenę?

Zapytanie o cenę jest jednym z nieprzetargowych trybów udzielania zamówień publicznych. W jaki sposób można w jego ramach uzyskać informację dotyczącą wyników postępowania? Przeczytaj poradę eksperta.

Czym jest zamówienie dodatkowe i uzupełniające w robotach budowlanych?

Udzielenie zamówienia publicznego w trybie zamówienia z wolnej ręki uzależnione jest od zaistnienia okoliczności ściśle określonych w ustawie Prawo zamówień publicznych. Jakie wymogi stawia ustawodawca?

Czy można uzupełnić dokumenty ofertowe? – informacja z banku

Zamawiający żądał złożenia informacji z banku o posiadanych środkach finansowych lub zdolności kredytowej na kwotę min. 900.000 PLN. Natomiast wykonawca przedłożył informację z banku, że stan środków zamyka się w kwocie sześciocyfrowej. Czy zamawiający ma wezwać o uzupełnienie powyższego dokumentu, czy o jego wyjaśnienie?

Jakie zmiany czekają zamówenia publiczne?

W dniu 1 grudnia 2010 roku do Marszałka Sejmu został wniesiony projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych. Modyfikacja miałaby polegać na dodaniu punktu 1a do art. 24 obecnego brzmienia aktu prawnego. Objętościowo ta zmiana nie jest duża, lecz merytorycznie stanowi kolejną przesłankę do wykluczenia niesolidnej firmy z obrotu. Na czym ona polega i kiedy będzie miała zastosowanie?

Zatrzymanie wadium przez zamawiającego

Problem zatrzymania wadium przez zamawiającego pojawia się, gdy wykonawca w odpowiedzi na wezwanie uzupełnia dokumenty, które zdaniem zamawiającego są niewłaściwe. W takiej sytuacji niektórzy zamawiający zatrzymują wadium wraz z odsetkami (na podstawie art. 46 ust. 4a Pzp). Jak poradzić sobie z taką sytuacją? Przeczytaj poradę eksperta.

Nowy protokół postępowania o udzielenie zamówienia publicznego

Od 11 grudnia 2010 r. obowiązuje rozporządzenie określające wzory protokołów sporządzanych w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego. Po prawie roku – kiedy to zostały znowelizowane przepisy o zamówieniach publicznych – zamawiający mogą nareszcie wykorzystywać wzory dostosowane do nowych regulacji prawnych.

Czy zamówienia publiczne są dostępne dla innowacyjnych firm?

Współpraca zamawiającego z instytucjami odpowiedzialnymi za rozpoznawanie ofert oraz kierowanie się odpowiednim stosunkiem ceny do jakości – stosowanie tych zasad w zamówieniach publicznych pozwoli na korzystanie z nich firmom innowacyjnym. Co powinien zrobić zamawiający, aby wśród wykonawców mogli znaleźć się przedsiębiorcy drażający nowe rozwiązania?

Jak funkcjonuje system zamówień publicznych?

Przekazanie na rzecz organów administracji publicznej środków pieniężnych, które nie są ich własnością, wymaga funkcjonowania zabezpieczenia przed niewłaściwym ich wydatkowaniem. Rolę taką ma pełnić system zamówień publicznych. Jak funkcjonuje?

Czy zamówienia publiczne są przyjazne dla małych przedsiębiorców?


Ustawa Prawo zamówień publicznych statuuje zasadę równego traktowania wszystkich podmiotów na rynku. Czy oznacza to, że w praktyce zamówienia są przyjazne również dla małych firm?

Czy wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o zamówienie publiczne?

Wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o zamówienie publiczne w formie konsorcjum. Czym ono jest? Przeczytaj.

Czy zamówienie publiczne można podzielić na części?

Podział zamówienia publicznego na części jest dopuszczalny tylko w przewidzianych przez prawo sytuacjach. Powody gospodarcze, technologiczne czy związane ze zdolnością finansową zamawiającego stanowią jedynie niektóre z nich.

Kto uczestniczy w zamówieniu publicznym?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami w systemie zamówień publicznych uczestniczyć mogą różne podmioty. Będzie to więc każda osoba fizyczna, prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej. Praktyka wprowadza jednak pewne ograniczenia. Kto więc faktycznie może być zamawiającym, a kto wykonawcą?

Jakie bariery napotyka sektor MŚP przy zamówieniach publicznych?

Sektor małych i średnich przedsiębiorców nie posiada żadnych preferencji w przystępowaniu do zamówień publicznych. Dodatkowo, obowiązujące przepisy stawiają przed nim szereg barier dostępowych. W jaki sposób firmy mogą sobie z nimi poradzić?

Jakie są tryby udzielania zamówień – negocjacje z ogłoszeniem?

Ustawa Prawo zamówień publicznych nakłada na zamawiającego liczne obowiązki oraz nadaje mu nie mniej uprawnień. Zasadniczym przywilejem zamawiającego jest możliwość wyboru trybu postępowania.

Jakie są zasady doboru kryteriów oceny w zamówieniach publicznych?

Cena, a może koszty eksploatacji, długość gwarancji lub termin wykonania? Jakie kryteria oceny stosowane są w przypadku zamówień publicznych? Przeczytaj.

Jakie są kompetencje komisji przetargowej?


Komisja przetargowa jest jedynie zespołem pomocniczym kierownika zamawiającego, powołanym do oceny spełnienia przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego oraz do badania i oceny ofert. Po ostatniej nowelizacji Pzp nie zawiera zapisu, iż komisja przetargowa jest powołana do przygotowania i przeprowadzenia postępowania.

Jak określić wymagania techniczne sprzętu komputerowego - przedmiot zamówienia

Decydując się na kupno komputera lub podobnych urządzeń zwracamy szczególną uwagę na parametry techniczne. Z podobną sytuacją mamy do czynienia na gruncie zamówień publicznych, których przedmiotem, oprócz usług czy robót budowlanych, może być również sprzęt komputerowy. W jaki sposób zamawiający powinien oznaczyć dotyczące go wymagania techniczne?

Jakie są prognozy dla rynku zamówień publicznych?

Biuletyn Zamówień Publicznych co miesiąc publikuje kilkanaście tysięcy ogłoszeń. Sezon zimowy, jak co roku, przynosi ze sobą okresowy spadek. Jak wyglądał rok 2010 i co czeka firmy w kolejnym, 2011?

Czym jest cena i szacunkowa wartość zamówienia

W systemie zamówień publicznych funkcjonują dwa bardzo często niewłaściwie stosowane przez zamawiających jak i wykonawców pojęcia - cena i szacunkowa wartość. Oba pojawiają się w formularzu ogłoszenia o udzieleniu zamówienia.

Jaki jest termin związania ofertą

Ustawodawca w art. 85 Pzp przyznaje wykonawcy uprawnienia do samodzielnego przedłużenia terminu związania ofertą jak i zamawiającemu, który może wystąpić z takim wnioskiem do wykonawcy. Upływ terminu związania ofertą jest w praktyce bardzo częstą przyczyną unieważnienia postępowań.

Czy można zmienić kosztorys inwestorski

W przypadku pojawienia się dodatkowych okoliczności po czasie kiedy został przygotowany kosztorys a nie wszczęto jeszcze postępowania kosztorys inwestorski powinien zostać powtórnie przeszacowany. Konieczne jest uzupełnienie go o poszczególne ilości, które omyłkowo nie zostały zapisane w obmiarze. Jego treść powinna być zgodna z projektem budowlanym.

Czy na fakturze zaliczkowej powinna być wpisana dokładna nazwa towaru będącego przedmiotem transakcji


Z treści faktury zaliczkowej powinno wynikać, jaki konkretnie towar jest przedmiotem zamówienia lub umowy.

Jak uzyskać informację o postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego – cz. I

Opublikowanie ogłoszenia o zamówieniu w sposób i w terminach określonych w przepisach ustawy Pzp ma na celu umożliwienie pozyskania niezbędnych informacji przez wszystkie zainteresowane podmioty.

Jak uzyskać informację o postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego – cz. II

Poza obowiązkami wskazanymi w części pierwszej artykułu, zamawiajacy wszczynając postępowanie powinien zamieścić ogłoszenie o zamówieniu w miejscu publicznie dostępnym w swojej siedzibie (np. na tablicy ogłoszeń) oraz na stronie internetowej. Przy czym należy zaznaczyć, że treść ogłoszeń zamieszczanych w siedzibie zamawiającego oraz na stronie internetowej nie może zawierać innych informacji (dodatkowych, rozszerzających) niż zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych lub przekazane UOPWE.

Jakie należności może pokryć zabezpieczenie należytego wykonania umowy?

Zabezpieczenie należytego wykonania umowy spotyka się w obrocie stosunkowo często. Czy można je wykorzystać do pokrycia roszczeń wynikających z niewykonania lub nienależytego wykonania zamówienia? Można. Przeczytaj jak to zrobić.

Kto nie może być wykonawcą w postępowaniu o udzielenie zamówienia

Status wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego może uzyskać podmiot, który zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t. j. Dz. U. 2010 r., Nr 114, poz. 759) – ubiega się o udzielenie zamówienia publicznego, złożył ofertę lub zawarł umowę w sprawie zamówienia publicznego. Kto nie kwalifikuje się do uzyskania tego statusu?

Kto może uzyskać status wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia

Status Wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego może uzyskać podmiot, który zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t. j. Dz. U. 2010 r., Nr 114, poz. 759) – ubiega się o udzielenie zamówienia publicznego, złożył ofertę lub zawarł umowę w sprawie zamówienia publicznego.

Unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego

Czynność unieważnienia postępowania w razie wystąpienia określonych przesłanek to zadanie zamawiającego. Zaniechanie przez niego tej czynności wywołuje określone prawem konsekwencje. Dlatego warto przybliżyć przesłanki stanowiące podstawę unieważnienia – w szczególności te, które uległy zmianie w wyniku ostatnich nowelizacji systemu Prawa zamówień publicznych.

Jak prawidłowo opisać przedmiot zamówienia

Przez zamówienia publiczne należy rozumieć umowy odpłatne zawierane między zamawiającym a wykonawcą, których przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane. Na udzielenie zamówienia składa się szereg warunków do spełnienia nie tylko po stronie wykonawcy, ale również zamawiającego, zwłaszcza odpowiedni opis przedmiotu zamówienia.

Jakie dokumenty są składane w postępowaniu przez spółki cywilne


Oferty składane przez dwa lub więcej podmioty występujących wspólnie w tym spółki cywilne winny spełniać wymagania odnoszące się do dokumentów składanych na potwierdzenie wymagań zawartych w art.24 Pzp: wykonawcy występujący wspólnie jak również wspólnicy spółki cywilnej ustanawiają Pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo do reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy.

Na czym polega uzupełnianie dokumentacji w postępowaniu

Zgodnie z dyspozycją art.26 ust.3 ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2010 r. nr 113, poz.) zamawiający zobowiązany jest do wezwania wykonawcy do uzupełnienia dokumentacji przetargowej. Przepis ten jednak nie może byś stosowany w pojęciu ogólnym i nie dotyczy wszystkich przypadków uzupełnienia dokumentacji w postępowaniu.

Tajemnica przedsiębiorstwa oraz dokumenty zastrzeżone w ofercie przetargowej - porada

Wykonawca może w swojej ofercie zastrzec informacje, które stanowią tajemnicę jego przedsiębiorstwa. Informacji tej, zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy Pzp, zamawiający nie może ujawnić.

Zamówienia publiczne do 14 000 euro

Odbiurokratyzowanie postępowań przy zamówieniach o wartości poniżej 14 000 euro ma charakter formalny. Dotyczy braku obowiązku spełniania wymogów związanych z prowadzeniem procedur przetargowych i innych trybów (niekonkurencyjnych), powoływania komisji przetargowej, prowadzenia dokumentacji czy też stosowania odpowiednich formularzy.

Najczęstsze błędy samorządów w zamówieniach na usługi bankowe

Samorządy coraz powszechniej udzielają zamówień na różnego rodzaju kredyty. Standardem stały się zamówienia na bankową obsługę budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Niestety, przy prowadzeniu tych postępowań pojawia się wiele wątpliwości, a analiza specyfikacji istotnych warunków zamówienia pokazuje, że o błędy nie jest trudno.

Zaliczka w zamówieniach publicznych

Nowym rozwiązaniem w systemie zamówień publicznych jest możliwość wypłacania wykonawcom zaliczek na wykonanie zamówienia publicznego. Wprowadzenie do systemu zamówień publicznych możliwości zaliczkowania ponoszonych przez wykonawców wydatków ma się przyczynić do sprawniejszej realizacji zadań i samej umowy w sprawie o udzielenie zamówienia publicznego.

Zaliczka w zamówieniach publicznych

Nowym rozwiązaniem w systemie zamówień publicznych jest możliwość wypłacania wykonawcom zaliczek na wykonanie zamówienia publicznego. Wprowadzenie do systemu zamówień publicznych możliwości zaliczkowania ponoszonych przez wykonawców wydatków ma się przyczynić do sprawniejszej realizacji zadań i samej umowy w sprawie o udzielenie zamówienia publicznego.

REKLAMA