REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Black Friday. Ponad 63% Polaków zamierza skorzystać w tym roku z zakupowego szaleństwa. Na jakie rabaty będą polować? Jaką kwotę planują wydać?
Zaczął się jeden z najgorętszych okresów dla handlu i logistyki, a to oznacza, że zapotrzebowanie na pracowników jest w tym czasie o 20 proc. wyższe niż w pozostałych miesiącach. Pracodawcy i pracownicy chętnie korzystają z mieszanego modelu zatrudnienia. Kto chętnie zatrudni się dorywczo?
Black Friday i Cyber Monday to doskonałe okazje na zrobienie przedświątecznych zakupów. I to planuje wykorzystać aż 78% Polaków. Na co będą polować najczęściej?
Codzienne zakupy wciąż są bardzo kosztowne, ale można zauważyć spadek dynamiki wzrostu cen. W październiku br. ceny detaliczne poszły w górę średnio o 8,1% rdr. To pierwszy jednocyfrowy wzrost w relacji rocznej od wielu miesięcy. Co z listy codziennych zakupów wciąż utrzymuje się w TOP 10 drożyzny? A co potaniało?
REKLAMA
UE jest coraz bliżej rozwiązania problemu odpadów z opakowań. Nowe przepisy mają być przyjęte jeszcze przed końcem kadencji europarlamentu
Czy konsumenci z USA bardziej obawiają się przedświątecznych wzrostów cen niż Polacy? Gdzie oczekują największych podwyżek?
Świąteczna gorączka w handlu już się rozpoczęła. Wielu konsumentów już teraz rozgląda się za świątecznymi prezentami, część zostawia zakupy na ostatnią chwilę. Są i tacy, którzy planują nabyć prezenty podczas Black Friday i Cyber Monday.
5 listopada to niedziela handlowa czy niedziela z zakazem handlu, sklepy otwarte czy zamknięte. Wykaz niedziel handlowych 2023, które sklepy mogą być otwarte w każdą niedzielę, co z zakupami na stacji benzynowej, na dworcu? Czy otwarcie przy sklepie biblioteki, punktu informacji turystycznej lub wypożyczalni sprzętu sportowego pozwala na handel w niedziele objęte zakazem handlu? Co grozi za handel w niedzielę niehandlową? Wszystkie te i im podobne pytania mogą już bardzo szybko stracić na aktualności.
REKLAMA
5 listopada to niedziela handlowa czy niedziela z zakazem handlu, sklepy otwarte czy zamknięte. Wykaz niedziel handlowych 2023, które sklepy mogą być otwarte w każdą niedzielę, co z zakupami na stacji benzynowej, na dworcu? Czy otwarcie przy sklepie biblioteki, punktu informacji turystycznej lub wypożyczalni sprzętu sportowego pozwala na handel w niedziele objęte zakazem handlu? Co grozi za handel w niedzielę niehandlową? Wszystkie te i im podobne pytania mogą już bardzo szybko stracić na aktualności.
Codzienne zakupy. Polityka promocji w sklepach wymusza na oszczędnych konsumentach coraz częstsze odwiedzanie placówek. Wciąż średnia długość przebywania w sklepie to niecałe 10 minut. Gdzie najchętniej Polacy robią zakupy?
Codzienne zakupy. Analiza prawie 73 tys. cen detalicznych wskazuje, że we wrześniu codzienne zakupy były droższe średnio o ponad 10% w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. Wciąż bardzo drogie są dodatki spożywcze, a co można kupić taniej niż przed rokiem?
Wybory a inflacja. Ponad 67% Polaków obawia się wzrostu inflacji po wyborach. Czy te obawy są uzasadnione? Eksperci deklarują, że nie istnieje jeden pewny scenariusz powyborczy.
Jak ankietowani widzą ceny swoich koszyków zakupowych? Czy sympatie polityczne mogą zaburzyć obraz realnej sytuacji w sklepach?
Kupujemy coraz więcej sezonowego asortymentu. Chociaż Halloween nie jest w Polsce bardzo popularne, to i tak napędza koniunkturę. Produkty dostępne są na wyciągniecie ręki czy kliknięcie myszą. Dużą rolę w sprzedaży odgrywają media społecznościowe.
Jakie zwyczaje zakupowe mają konsumenci kupujący zdrową żywność? Co jest pierwszy kryterium wyboru produktu? Czy ważniejsza jest cena czy skład? Czy nawyki zmieniły się pod wpływem inflacji?
Chociaż dynamika wzrostu cen spada to eksperci nie są zgodni co do tego czy ten trend się utrzyma. Zbyt wiele jest czynników, które utrudniają prognozy. Co mają do tego obietnice wyborcze?
Codzienne zakupy. Czy wreszcie można kupować taniej? Niekoniecznie. Dynamika wzrostu cen spada, ale to nie oznacza, że w sklepach jest taniej. Największy wzrost cen odnotowała chemia gospodarcza. Co jeszcze najbardziej drenuje kieszenie Polaków?
Dynamika wzrostu cen spada, ale czy w sklepach jest taniej? Raczej produkty wciąż drożeją, tylko wolniej. Czy w związku z suszą rolniczą i cenami energii jesienią znów czeka nas fala wzrostu cen podstawowych produktów? Eksperci analizują.
Ceny pieczywa. Dynamika wzrostu cen znów przyspiesza. W lipcu zanotowano wzrosty o ponad 20% rdr. Czy pieczywo dodatkowo zdrożeje, gdy przestanie obowiązywać "tarcza"?
Czy zakupy na targowisku są droższe niż w sklepach sieciowych? Kto wybiera codzienne zakupy na bazarkach? Co najbardziej opłaca się kupować? Czy targowiska mogą być konkurencją dla supermarketów?
W lipcu codzienne zakupy rdr. zdrożały średnio o 15,5%, a same art. żywnościowe i napoje bezalkoholowe – o niespełna 15%. Widać, że dynamika wzrostu cen spada, ale w sklepach wciąż jest drogo. Co kosztowało najwięcej, a co potaniało w ostatnich tygodniach? Jakie są prognozy?
Promocje w sklepach. Analiza ponad miliona akcji promocyjnych wykazała, że w I półroczu br. w gazetkach największych na rynku formatów było o kilkanaście procent mniej promocji niż rok wcześniej. Gdzie jest najmniej okazji do oszczędzania? Ile na tym stracili konsumenci?
Inflacja zmieniła zachowania zakupowe konsumentów. Na co teraz zwracają uwagę podczas podejmowania decyzji konsumenckich? Co kupują, a z czego rezygnują?
Jak Polacy wydają swoje pieniądze? Jakie są ich preferencje zakupowe? W kategoriach takich jak zabawki, gry i sprzęt elektroniczny dominują zakupy online. Ponadto prawie połowa badanych przyznaje, że obecny kryzys gospodarczy wpłynął na ich wydatki, skłaniając do oszczędzania.
Codzienne zakupy. W czerwcu br. zakupy w sklepach były droższe średnio o ponad 18% rdr. Tak wynika z analizy przeszło 78 tys. cen detalicznych. Jakie prognozy na najbliższe miesiące mają eksperci?
Masło coraz tańsze. Ostatnio art. tłuszczowe potaniały jako jedyne ze wszystkich analizowanych kategorii. Spadek był niewielki, bo o niecałe 4% rdr., ale wcześniej tłuszcze mocno drożały, bo nawet o blisko 50% rdr. Zatem co będzie dalej? Zdania ekspertów są podzielone.
Zakupy - Polacy robią je coraz częściej, średnio o ponad 10% częściej niż przed rokiem. W związku z czym ruch w sklepach urósł o przeszło 9% rdr. dla całego rynku. Zauważalny jest też wzrost przeciętnej częstotliwości wizyt przypadających na jednego kupującego.
Wzrost cen. Jak wynika z analizy blisko 80 tysięcy cen, w maju br. zakupy były droższe średnio o 19,9% rdr. Uwzględniając tylko żywność i napoje bezalkoholowe, wzrost wyniósł 18,4% rdr. Co zdrożało najmocniej? Czy ceny zaczną spadać?
Sklepy convenience cieszą się największym ruchem w ciągu całego dnia. Jednak, podobnie jak supermarkety, są najbardziej oblegane o godz. 16.00. Z kolei 17.00 należy do dyskontów, a 18.00 – do hipermarketów, które są wybierane głównie wieczorami. A w jaki dzień tygodnia Polacy najczęściej robią zakupy?
Obserwacja zachowań ponad 360 tys. konsumentów wykazała, że w I kwartale br. o 15% rdr. wzrosła częstotliwość odwiedzania dyskontów, hipermarketów i supermarketów.
W kwietniu codzienne zakupy w sklepach były droższe średnio o ponad 20% rdr. Dynamika wzrostu cen spada, ale dwucyfrowe podwyżki wciąż utrzymują się w sklepach. To oznacza, że ceny będą dalej rosły, tylko wolniej niż do tej pory. I taki stan może potrwać nawet przez najbliższych 5 lat.
Już ponad 90% Polaków przyznaje, że korzysta z gazetek promocyjnych. Najczęściej deklarują to osoby, których miesięczne dochody netto sięgają od 5 tys. zł do 9 tys. zł. Poszukiwanie towarów w promocjach przestało już być domeną uboższych konsumentów.
Niektórzy ekonomiści liczyli na uspokojenie dynamiki wzrostu cen w sklepach. Tymczasem dane za zeszły miesiąc pokazują, że Polacy płacili za zakupy średnio o prawie 24% więcej niż rok wcześniej. Eksperci wyjaśniają, co m.in. stało za takim wzrostem.
Ruch w sklepach. Przed tegoroczną Wielkanocą o 5% zmalał ruch w wielkopowierzchniowych sklepach spożywczych w porównaniu do zeszłorocznego okresu przedświątecznego. Najmniej straciły dyskonty.
Jak wynika z najnowszego badania opinii publicznej, u czterech na pięciu Polaków obecna sytuacja, związana ze wzrostem cen w sklepach, wywołuje negatywne emocje, takie jak złość, lęk, strach czy nienawiść. Wyniki pokazują też, że połowa pobudzonych emocjonalnie rodaków ogranicza swoje zakupy. Konsumenci dosyć często winią polityków za drożyznę w sklepach. Dużo rzadziej obwiniają o nią sieci handlowe, producentów czy dostawców.
Jak wynika z najnowszego badania opinii publicznej, trzech na dziesięciu Polaków planuje zrobić przedświąteczne zakupy spożywcze na tydzień przed Wielkanocą. Co czwarty rodak miał je zrealizować na dwa tygodnie przed świętami. Z kolei czterech na pięciu respondentów zamierza nabyć produkty w promocjach. Według deklaracji uczestników sondażu, na decyzję o wyborze towaru szczególnie wpłynie cena. Zapowiada to ponad 74% badanych, a rok temu tak twierdziło przeszło 86% ankietowanych. W następnej kolejności liczyć się będzie jakość produktu oraz promocja. Te kwestie też są wskazywane rzadziej niż w 2022 roku.
Gdzie Polacy kupują mięso? Jak wynika z najnowszego raportu branżowego, 3 na 4 osoby kupują mięso w dyskontach. Natomiast blisko co trzeci respondent wybiera małe niezależne sklepy, np. osiedlowe. Nieznacznie mniej wskazań mają placówki wielkopowierzchniowe, w tym hipermarkety. Z kolei do rezygnacji z zakupu skłania ankietowanych głównie zły wygląd. On może sugerować, że produkt jest przeterminowany lub przechowywany w nieodpowiedni sposób. Ponadto zniechęca też cena. Według sondażu, Polacy zwracają również uwagę na to, w jakim opakowaniu kupują mięso.
Ile kosztuje etat w domu? Ile warta jest praca kobiety w domu? Ile należy się za sprzątanie, gotowanie, pranie, zakupy, opiekę nad dzieckiem? Pomimo nowych regualcji w prawie pracy i tzw. work-life balance - coraz bardziej rozwija się niewidzialna praca kobiet w domu. W sądzie w Hiszpanii sąd wycenił taką pracę kobiety na prawie milion złotych!
Droższa Wielkanoc. W tym roku na święta wielkanocne Polacy zamierzają wydać średnio 600 zł – wynika z Barometru Providenta. To o 64 zł więcej niż rok temu. Zakładany przez nas wzrost wydatków i tak jest niższy niż inflacja produktów żywnościowych, która w lutym br. przekroczyła 20 proc. Niektóre produkty, bez których nie wyobrażamy sobie Wielkiej Nocy, są nawet o 30 proc. droższe.
Ceny warzyw. Wzrosty cen warzyw coraz bardziej dają po kieszeniach Polakom. Przyczyną jest niekorzystny splot wielu okoliczności – od pogodowych i ekonomicznych po czysto polityczne. Rekordy bije np. cebula, której ceny rdr. poszły w górę o ponad 55%. Na dużym plusie jest też marchew ze wzrostem o przeszło 47% rdr. Ceny mogą spadać, ale dopiero latem. Jednak niczego nie można przewidzieć na 100%. Możliwe jest też, że pójdą jeszcze bardziej w górę. Jedno jest niemal pewne, że przed Wielkanocą warzywa raczej nie potanieją.
Osoba przed osiągnięciem pełnoletności nie ma zdolności do czynności prawnych, co wyklucza swobodę w zakupach. Prawo zakłada jednak wyjątki. W pewnych przypadkach można prawnie podważyć zakup dokonany przez niepełnoletniego.
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w lutym 2023 r. była niższa niż przed rokiem o 5%. W porównaniu ze styczniem br. spadła o 3,6% - podał GUS.
W kwietniu 2023 jest 5 niedziel. Czy któraś z nich to niedziela handlowa? Sprawdź!
Światowy Dzień Konsumenta jest świetną okazją, by pochylić się nad jednym z najważniejszych praw, którym dysponuje. To prawo do zwrotu zakupionego towaru i bycia nieprowadzanym w błąd przez sprzedawcę. Jednak, czy zwrot zawsze wchodzi w grę? Jak wygląda ten mechanizm, kiedy kupujemy w sklepach stacjonarnych? Jak oddać towar zakupiony online?
Downsizing w handlu. Jak podkreślają eksperci, ze względu na wysoką inflację, ostatnio mocno nasiliło się tzw. zjawisko downsizingu w handlu. I ten trend niestety będzie przyspieszał, bo obecnie producenci są w trudnej sytuacji. Celowo zmniejszają gramaturę opakowań. Jednocześnie znawcy tematu dodają, że wobec tego firmy powinny być bardziej transparentne, tj. wyraźniej i bardziej stanowczo komunikować na opakowaniach takie zmiany. Do tego eksperci wskazują, że obecnie nie ma mowy o oszustwie, jeśli na opakowaniu widnieje wymagana informacja. I dodają, że wina częściowo leży też po stronie konsumentów, którzy rzadko weryfikują gramaturę.
Drogie zakupy. Drożyna w sklepach kolejny miesiąc z rzędu nie odpuszcza. Z analizy ponad 70 tys. cen wynika, że w lutym zakupy były droższe średnio o blisko 21% rdr. Do tego każda z 17 badanych kategorii produktów zdrożała dwucyfrowo. Największą podwyżkę zanotował nabiał – o przeszło 30% rdr. W czołówce drożyzny widać też pieczywo i chemię gospodarczą. Ponadto znacząco poszły w górę ceny warzyw, produktów sypkich, mięsa, a także art. tłuszczowych. Komentujący te wyniki eksperci twierdzą, że przed tegoroczną Wielkanocą Polacy nie powinni spodziewać się wyhamowania dynamiki wzrostu cen w sklepach. Jednocześnie dodają, że wciąż jesteśmy przed szczytem drożyzny.
Oferowanie coraz lżejszych produktów, bez zmian ich cen, a często też – rozmiarów opakowań, tak się upowszechniło w dobie wysokiej inflacji, że jest już zauważalne dla zdecydowanej większości konsumentów. Niestety, najmniej świadomi tego typu praktyk wciąż pozostają seniorzy, bo np. niedowidzą. To właśnie ich najłatwiej jest wprowadzić w błąd. Z kolei UOKiK stoi na stanowisku, że producenci mogą dowolnie zmieniać gramatury, o ile rzetelnie informują o nich na opakowaniach.
Wyniki badania pracowni KANTAR Polska pokazują, jak w ostatnim roku zmieniła się struktura konsumencka. Wciąż największy udział mają rozważni i pragmatyczni shopperzy, którzy starają się jak najtaniej kupować markowe produkty. Ale ta grupa zmalała. Za to przybyło klientów z przymusu i cenoholików. I tylko te dwa segmenty, skupione na szybkim procesie zakupowym oraz cenie, zanotowały wzrosty. Oba mają ex aequo drugie miejsce w rankingu. Dalej są kolejno entuzjaści i ekocentryczni konsumenci. Zarówno klienci kupujący dla zabawy, jak i szukający ekologicznych towarów stracili na znaczeniu. Ubyło też świadomych koneserów, dla których cena nie gra roli. Zajęli przedostatnią pozycję w zestawieniu. Za nimi są domatorzy.
Główny Urząd Statystyczny zaprezentował informacje o handlu detalicznym w styczniu br. Jak się przedstawiają dane?
Co drożeje w sklepach? W styczniu br. zdecydowana większość najczęściej kupowanych przez Polaków produktów zdrożała rok do roku dwucyfrowo. Największy wzrost sięgnął blisko 60% i dotyczył ręczników papierowych. O prawie 50% poszły w górę ceny margaryny do pieczenia i papieru toaletowego. Do tego o ponad 45% podrożały banany, a o przeszło 40% – jaja. Niewiele poniżej tego poziomu wyniosły podwyżki cen proszku do prania i mydła w kostce. Pierwszą dziesiątkę drożyzny zamykają tak popularne art. spożywcze, jak kasza jęczmienna, majonez i płatki kukurydziane, z ponad 30-procentowymi podwyżkami.
REKLAMA