REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Zakładanie działalności, Księgi rachunkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Wzory umów niezbędne przedsiębiorcy

Przedsiębiorca w swojej działalności zawiera najróżniejsze umowy. Prezentujemy sprawdzone wzory umów, które przydadzą się każdemu prowadzącemu działalność gospodarczą.

Prokura

Prokura nie ma nic wspólnego z prokuraturą (oprócz podobnej nazwy). Prokura jest bowiem specjalnym rodzajem pełnomocnictwa, którego może udzielić przedsiębiorca wpisany do rejestru przedsiębiorców KRS (w praktyce - spółki prawa handlowego).

Spółka komandytowa

Spółka komandytowa jest jedną ze spółek osobowych, która pozwala zwolnić niektórych (lecz nie wszystkich wspólników) od odpowiedzialności za jej zobowiązania. Wprowadza również dwie kategorie wspólników – komplementariuszy i komandytariuszy.

Czym tak naprawdę jest firma - czyli jak wybrać nazwę dla przedsiębiorcy

Przepisy kodeksu cywilnego poprzez „firmę” rozumieją nazwę pod jakim działa przedsiębiorca – zarówno osoba fizyczna jak osoby prawne.

REKLAMA

Spółka jawna

Spółka jawna jest najprostszą konstrukcyjnie spółką prawa handlowego. Nawet jej definicja kodeksowa jest lakoniczna: „Spółką jawną jest spółka osobowa, która prowadzi przedsiębiorstwo pod własną firmą, a nie jest inną spółką handlową”.

Spółka partnerska

Spółka partnerska jest jedną ze spółek osobowych prawa handlowego- przeznaczoną dla przedstawicieli wolnych zawodów. Jej konstrukcja pozwala zminimalizować odpowiedzialność wspólników za zobowiązania powstałe w wyniku wykonywania zawodu przez pozostałych partnerów.

Spółka cywilna

Spółka cywilna jest najpopularniejszą formą współpracy kilku przedsiębiorców. Nie wymaga zachowania wielu formalności – przykładowo nie wymaga zgłoszenia do KRS. W odróżnieniu jednak od spółek prawa handlowego (regulowanych w KSH) spółka cywilna nie jest oddzielnym podmiotem prawa – jest jedynie umową łączącą wspólników. Ma to duże znaczenie w zakresie odpowiedzialności wspólników za zobowiązania powstałe podczas prowadzenia działalności.

Kwiaciarnia - Biznes plan

W planowaniu każdej działalności gospodarczej niezbędne będzie przygotowanie dobrego biznes planu. Bezwzględnie pomoże Ci to w dalszych działaniach, a jeśli masz zamiar ubiegać się o kredyt, biznes plan będzie od Ciebie wymagany, jako jeden z niezbędnych do przedstawienia bankowi dokumentów.

REKLAMA

Gospodarstwo agroturystyczne - rejestracja

Inaczej wygląda sytuacja w przypadku rolników (nie muszą rejestrować działalności gospodarczej) a inaczej w przypadku osób niebędących rolnikami.

Wydatki strukturalne w pytaniach i odpowiedziach

Jednostki budżetowe same zmagają się z problemem kwalifikowania i ewidencją wydatków strukturalnych, a przy tym mają dużo wątpliwości w prawidłowym postępowaniu z tymi wydatkami.

ZUS zwróci ci gotówkę za koszty przejazdu

Jak informuje Rzecznik Prasowy ZUS od 4 marca osoby wzywane do ZUS będą otrzymywać w całości w gotówce zwrot kosztów przejazdu.

Jak podpisać dobrą umowę leasingową?

Leasing opłaca się większości firm. Często ma więcej zalet niż kredyt. Ale jak wybrać najlepszą ofertę leasingową dla swojej firmy?

Wysokość składek ubezpieczeniowych przedsiębiorcy w 2009 roku

Przedstawiamy informacje uzyskane w ZUS odnośnie wysokości i zasad ustalania składek na ubezpieczenia społeczne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Jak zgłaszać i wyrejestrowywać z ZUS prowadzących działalność gospodarczą i osoby współpracujące

Osoba prowadząca pozarolniczą działalność i osoba z nią współpracująca, podobnie jak inne osoby podlegające obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, podlegają zgłoszeniu do ubezpieczeń społecznych oraz ubezpieczenia zdrowotnego na formularzu ZUS ZUA.

Jak założyć działalność gospodarczą?

Zarejestrowanie własnej działalności gospodarczej nie jest trudne. Wystarczy wypełnić i złożyć wniosek do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej CEIDG. W jaki sposób założyć działalność gospodarczą?

Likwidacja spółki z o.o. na podstawie decyzji wspólników

Czy proces likwidacji spółki z o.o. musi być zgłoszony w KRS? Czy może wystarczy sporządzić protokół likwidacji już po sprzedaży materiału i wykazać dwa konta "Rachunek bankowy" i "Kapitał własny". Spółka nie ma środków trwałych, spłaciła wszystkie swoje zobowiązania, nie ma też należności. Bez zgłoszenia do KRS procedura byłaby krótsza.

Jak prawidłowo przeprowadzić likwidację środków trwałych

Środki trwałe używane są w każdym profilu działalności, ale największe znaczenie mają w jednostkach prowadzących działalność wytwórczą. Z biegiem czasu ulegają one zużyciu lub zniszczeniu. W związku z brakiem celowości dalszego używania jednostka powinna dokonać likwidacji środka trwałego.

Komu przysługuje wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków

Jak należy ująć w księgach rachunkowych wynagrodzenie za terminowe wpłacanie podatków i wykonywanie zadań związanych z ustalaniem oraz wypłatą świadczeń z ubezpieczenia chorobowego?

Jak ustalić zmianę stanu produktów

Jak należy ustalać zmianę stanu produktów? Na czym polega zamknięcie kręgu kosztowego?

Mazury dla przedsiębiorczych

W północno-wschodniej Polsce pierwsze konkursy o fundusze UE już się zakończyły. Spóźnialscy mają jeszcze szansę powalczyć o pieniądze na inwestycje w październiku 2008 oraz w 2009 roku.

Pomoc regionalna na inwestycje początkowe dla przedsiębiorców

Generalną zasadą, we wszystkich Regionalnych Programach Operacyjnych, w ramach których przedsiębiorcy mogą się ubiegać o dofinansowanie jest to, że o środki UE można ubiegać się tylko na tzw. inwestycje początkowe (lub nowe inwestycje).

Pozyskiwanie funduszy UE - z doradcą czy samodzielnie?

Gdy stajemy do wyścigu po unijne pieniądze zawsze pojawia się pytanie – korzystać z usług wyspecjalizowanej firmy (i płacić)? Czy też może przygotować wniosek samodzielnie (i zaoszczędzić pieniądze)?

Cztery kroki po fundusze

Chcesz pozyskać fundusze pomocowe UE dla swojej działalności ale nie wiesz od czego zacząć? Jeżeli tak, to ten tekst jest dla Ciebie.

Fundusze są dla ludzi

Pozyskiwanie funduszy europejskich nie jest dziedziną wiedzy tajemnej. Przy odrobinie wysiłku każdy może spróbować swoich sił na tym polu. Trzeba też posiąść sporą dawkę wiedzy. Zacznijmy od podstawowych pojęć i wiadomości.

Jak sprawdzić klienta?

Nie kupisz telefonu komórkowego, nie dostaniesz kredytu, a jeśli jesteś przedsiębiorcą, nie będzie chętnych do współpracy z tobą - to sankcje za zaleganie z opłatami i wpis do rejestru Biura Informacji Gospodarczej.

Jaki rachunek dla startujących przedsiębiorców?

Coraz lepsza jest oferta banków dla mikroprzedsiębiorców rozpoczynających działalność gospodarczą. Sprawdź szczegóły.

Ubezpieczmy korzystnie firmę

Działalność gospodarcza, a tym samym finanse firm - zwłaszcza małych i średnich przedsiębiorstw - są narażone na różnego rodzaju ryzyka spowodowane czynnikami losowymi lub zewnętrznymi. Wpływ na to ma również coraz większa specjalizacja przedsiębiorstw oraz działanie na rynkach niszowych. Warto zatem pomyśleć o korzystnym pakiecie ubezpieczeń. Towarzystwa ubezpieczeniowe oferują wiele nowych produktów. Wśród nich znajdują się ubezpieczenia pakietowe, w tym również branżowe.

Jakie korzyści daje kredyt kupiecki?

Kredyt kupiecki, zwany również handlowym lub towarowym, udzielany jest przez sprzedawcę kupującemu i ma formę odroczonego terminu płatności. Jest to pozabankowa forma finansowania działalności gospodarczej.

Rozliczenia międzyokresowe czynne i bierne na przełomie roku

Jak prawidłowo zarachować w księgach faktury na koszty pośrednie, np. czynsz, telefony, obsługę prawną? Faktury są wystawione w starym roku obrotowym, a płacone w nowym. Czy księgowanie poprzez konta rozliczeń międzyokresowych jest prawidłowe, czy też fakturę należy zarachować na właściwym koncie kosztów operacyjnych w dniu poniesienia?

Jak prawidłowo zaewidencjonować zobowiązania warunkowe

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością wzięła w leasing operacyjny sprzęt komputerowy. Musiała jako zabezpieczenie podpisać weksel własny in blanco. Wyraziła zgodę, że weksel będzie mógł opiewać maksymalnie na wysokość wszystkich niezapłaconych przez nią rat leasingu. Spółka płaci regularnie wszystkie raty i jest mało prawdopodobne, że weksel kiedykolwiek będzie musiał być wykorzystany. Czy wobec tego, można nie ujmować go w księgach? Jeżeli tak, to czy jeżeli minął już prawie rok od podpisania umowy, tworząc zobowiązanie warunkowe, jego wartość można pomniejszyć o zapłacone już do tej pory raty?

Co warto wiedzieć o leasingu?

Lesing jest popularny m.in. dlatego, że jest łatwo dostępną metodą pozyskania kapitału nie tylko przez firmy mające już jakąś historię gospodarczą, ale również przez firmy młode, dopiero stawiające pierwsze kroki na rynku. Młoda firma w zasadzie ma nikłe szanse na pozyskanie środków finansowych z banku z uwagi na brak tzw. historii kredytowej (zbyt krótko działa, np. krócej niż rok).

Jak zaksięgować wymianę części wyposażenia środka trwałego

W wyniku awarii/uszkodzenia straciliśmy część wyposażenia jednego ze środków trwałych. Naprawa uszkodzonego elementu jest nieopłacalna. Ponieważ bez tego wyposażenia środek trwały nie może spełniać swojej funkcji, uzupełniliśmy je w tym miesiącu. Jak to zaksięgować? W księgach mam wartość środka trwałego w wysokości 15 tys. zł, w całości umorzoną. Ciężko oszacować, jaką część środka trwałego stanowią uszkodzone elementy. Wartość zakupionego wyposażenia to 5 tys. zł. Czy należy ująć ją bezpośrednio w koszty w miesiącu zakupu, czy muszę zwiększać wartość środka trwałego?

Jak zaksięgować rozchód materiałów

Jeżeli przy ewidencji materiałów spółka korzysta ze stałych cen ewidencyjnych, musi rozliczyć różnicę między przyjętą wartością a ceną faktycznie zapłaconą. Do księgowania takich rozliczeń należy skorzystać z konta zespołu 3 „Odchylenia od cen ewidencyjnych”.

Składki na ubezpieczenie grupowe na życie - jak ewidencjonować w księgach rachunkowych?

Spółka opłaca za swoich pracowników dodatkowe ubezpieczenie grupowe na życie. Kwota składki na ubezpieczenie doliczana jest do wynagrodzenia pracowników jako dodatkowy składnik niestanowiący podstawy ustalania obowiązkowych składek na ubezpieczenia społeczne, podlegający jedynie opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Czy ten sposób postępowania jest prawidłowy? Jak właściwie zaksięgować taką listę płac?

Niespłacone pożyczki z funduszu socjalnego - jak ewidencjonować w księgach rachunkowych?

Nasza spółka udzieliła pracownicy pożyczki na cele mieszkaniowe z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Pożyczka została udzielona w grudniu 2004 r. w kwocie 3000 zł na okres 30 miesięcy. Pracownica spłaciła 8 miesięcznych rat, po czym uzyskała zezwolenie na roczny urlop bezpłatny. Po zakończeniu urlopu bezpłatnego nie stawiła się do pracy. Po bezskutecznych próbach skontaktowania się z pracownicą (prawdopodobnie wyjechała za granicę) nasz zakład pracy rozwiązał z nią umowę o pracę. Od tego czasu minął rok. Co należy w tej sytuacji uczynić z pożyczką? Czy ulega przedawnieniu? Czy zaksięgować jej umorzenie, czy może raczej dokonać odpisu aktualizacyjnego?

Jak rozliczać w księgach rachunkowych odszkodowanie za uszkodzone mienie

Nasza spółka prowadzi działalność budowlaną i jest ubezpieczona od odpowiedzialności cywilnej z tytułu szkód, jakie w trakcie wykonywania robót mogą powstać w mieniu osób trzecich. Za uszkodzone mienie wypłacamy odszkodowanie lub też pokrywamy koszty jego naprawy. Następnie otrzymujemy od ubezpieczyciela gwarantowane polisą kwoty odszkodowań. Czy w związku z faktem, że wypłaconych kwot nie zaliczamy do kosztów uzyskania przychodu, otrzymany od ubezpieczyciela zwrot poniesionych przez nas wydatków nie będzie przychodem podatkowym? Proszę o przedstawienie sposobu ujęcia wymienionych operacji w księgach rachunkowych spółki.

Remonty wynajmowanych pomieszczeń - jak księgować?

Wynajęliśmy innej spółce pomieszczenia biurowe i magazynowe na potrzeby działalności gospodarczej. W umowie najmu najemca zobowiązał się do remontów i adaptacji pomieszczeń, w tym wymiany stolarki, podłóg, okien, instalacji grzewczych, urządzeń sanitarnych, budowy oddzielnego wejścia.

Odszkodowanie za uszkodzone mienie - jak ująć w księgach rachunkowych

Nasza spółka prowadzi działalność budowlaną i jest ubezpieczona od odpowiedzialności cywilnej z tytułu szkód, jakie w trakcie wykonywania robót mogą powstać w mieniu osób trzecich. Za uszkodzone mienie wypłacamy odszkodowanie lub też pokrywamy koszty jego naprawy. Następnie otrzymujemy od ubezpieczyciela gwarantowane polisą kwoty odszkodowań. Czy w związku z faktem, że wypłaconych kwot nie zaliczamy do kosztów uzyskania przychodu, otrzymany od ubezpieczyciela zwrot poniesionych przez nas wydatków nie będzie przychodem podatkowym?

Programy księgowo-rachunkowe - jak wykazać w księgach rachunkowych

Spółki prowadzące księgi rachunkowe za pomocą komputera mogą korzystać z programów dostępnych na rynku lub wytworzyć program finansowo-księgowy we własnym zakresie.

REKLAMA