REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Wzory umów, Umowa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Dokumentacja kosztów z najmu w ramach działalności i poza działalnością gospodarczą


Podatnik nie jest zobowiązany prowadzić ewidencji kosztów, gdy najem jest prowadzony jako osobne źródło, czyli poza działalnością gospodarczą. Wówczas, gdy najem jest prowadzony w ramach działalność gospodarczej – podatnik powinien dokumentować koszty w oparciu o stosowną ewidencję w postaci książki przychodów i rozchodów lub ewidencję środków trwałych. Zarówno w stosunku do najmu prowadzonego poza działalnością gospodarczą, jak i najmu w ramach działalności gospodarczej – wszelkie koszty z tytułu zakupionych usług lub towarów powinny zostać udokumentowane przez podatnika w postaci dowodu zapłaty, rachunku oraz faktury.

Jakich wydatków podatniki nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów przy najmie?

Podatnik prowadzący najem powinien ustalić, jakie wydatki może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Kontrowersja wywołana na tym tle, czy wydatki można zaliczyć do kosztów najmu, czy też nie - często powoduje spór pomiędzy podatnikiem a urzędem skarbowym.

Czy odszkodowanie i kary umowne zaliczane są do przychodów związanych z najmem?


Zarówno kary umowne, jak i odszkodowania są przychodami związanymi z najem. Natomiast owe kary umowne i odszkodowania nie są przychodem z najmu.

Czy czynsz z tytułu najmu zaliczany jest do źródeł przychodu?


Źródła przychodu zarówno w stosunku do najmu prywatnego, jak i najmu prowadzonego w ramach działalności gospodarczej są w obydwu przypadkach takie same. Przychodami z tytułu najmu jest czynsz uiszczany przez najemcę. Natomiast w skład czynszu nie wchodzą opłaty licznikowe.

REKLAMA

Amortyzacja lokalu mieszkalnego w oparciu o wartość rynkową

Maria Kamińska wynajmuje mieszkanie spółdzielcze o łącznej powierzchni 50 mkw. Mieszkanie zostało zakupione w połowie lat siedemdziesiątych. Pani Maria Kamińska – jako podatnik dokonała zamówienia u biegłego do spraw wyceny nieruchomości, który po dokonaniu stosownej opinii ustalił cenę metra kwadratowego w wysokości 6 tyś zł. W jaki sposób Pani Maria Kamińska powinna dokonać obliczenia wartości początkowej lokalu mieszkalnego oraz obliczyć roczny.

Czy można dokonać amortyzacji pomieszczeń w oparciu o wartość rynkową?


Pan Marcin Kowalski wynajął dwa pokoje w swoim 50 metrowym lokalu mieszkalnym o wartości łącznej 300 tyś. zł. W lokalu mieszkalnym jeden pokój ma powierzchnię 20 mkw, a drugi 10 mkw. Czy podatnik może dokonać amortyzacji w stosunku do części lokalu w oparciu o wartość rynkową?

Czy można dokonać amortyzacji wynajętego garażu?


Zarówno w stosunku do lokali mieszkalnych, jak i budynków – odpisów amortyzacyjnych dokonuje się na podstawie stawki rocznej w wysokości 1,5 proc. Jednakże według obowiązujących stawek na podstawie ogólnych zasad amortyzacji – podmiot wynajmujący garaż podziemny ma możliwość skorzystania ze stawki 4,5 proc. rocznie.

Kiedy można zastosować amortyzację uproszczoną?


Stosując uproszczoną amortyzację zarówno w stosunku do lokali mieszkalnych, jak i budynków lub spółdzielczych praw do nieruchomości – podatnik nie ma obowiązku prowadzić stosownej ewidencji środków trwałych. Przy zastosowaniu metody uproszczonej w ramach amortyzacji części lokalu mieszkalnego – odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych.

REKLAMA

Czy istnieje możliwość amortyzowania wynajętych pomieszczeń?


Istnieje możliwość określenia wartości początkowej środków trwałych w wysokości równej stosunkowi wynajmowanej powierzchni użytkowej do łącznej powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego.

W jaki sposób należy określić wartość początkową przy kredycie bankowym?


Wówczas, gdy podatnik nie jest w stanie określić wartości początkowej środków trwałych – bierze się pod uwagę wysokość ustaloną przez powołanego przez niego biegłego, przy uwzględnieniu ceny rynkowej.

Jakie prawa nie podlegają amortyzacji?


W polskim systemie podatkowych ustawodawca szczegółowo w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych wyróżnia prawa nie podlegające amortyzacji. Wynajmujący posiada uprawnienie do amortyzacji całości lub części własnej nieruchomości niezależnie od prawa przysługującego lub rodzaju nieruchomości. Według ogólnej skali podatkowej – w odniesieniu do opodatkowania najmu – amortyzacja obciąża wysokość opłacanego podatku we właściwym terminie.

Amortyzacja praw nabytych nadających się do gospodarczego wykorzystania


Amortyzacji podlegają prawa nabyte (spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego) nadające się do gospodarczego wykorzystania oraz inne prawa niezależnie od przewidywanego okresu używania (utworzenie spółki, wyposażenie spółki).

Jakie składniki majątkowe podlegają amortyzacji?


W polskim systemie prawnym istnieje wiele składników majątkowych, które podlegają amortyzacji. Ustawodawca w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych w sposób szczegółowy określa, jakie składniki majątkowe podlegają, a jakie nie podlegają amortyzacji.

Na co zwrócić uwagę podpisując umowę z agencją nieruchomości?

Chcąc zlecić profesjonalistom znalezienie dla nas odpowiedniego mieszkania, można powierzyć to zadanie agencji nieruchomości. Co warto wiedzieć, zanim złożymy podpis na umowie?

Dlaczego warto oznaczyć miejsce wykonania zobowiązania z umowy?

Określenie miejsca, w którym ma dojść do spełnienia świadczenia, do którego druga strona zobowiązała się w umowie, może nam pomóc w dochodzeniu naszych praw.

W jaki sposób należy rozliczyć amortyzację z tytułu nieruchomości?


Wynajmujący posiada uprawnienie do amortyzacji całości lub części własnej nieruchomości niezależnie od prawa przysługującego (spółdzielcze prawo do nieruchomości) lub rodzaju nieruchomości (dom jednorodzinny, lokal mieszkalny). Na podstawie ogólnej skali podatkowej – w przypadku opodatkowania najmu – amortyzacja obciąża wysokość uiszczanego podatku.

Czy istnieje możliwość dokonania wyboru opodatkowania?


Według ogólnie panującej zasady w systemie podatkowym przychody uzyskane z tytułu najmu nieruchomości lub też rzeczy stanowiących współwłasność małżeńską powinny być wykazane przez każdego małżonka odrębnie.

Zobowiązanie podatkowe względem terenowych organów administracji państwowej

Wynajmujący dokonując pierwszy raz zawarcia umowy najmu powinien zgłosić o tym burmistrzowi, wójtowi lub prezydentowi miasta (w zależności od miejsca zamieszania) – jeżeli przedmiotem najmu jest nieruchomość przeznaczona na cele mieszkaniowe.

Obowiązek podatkowy względem organów podatkowych z tytułu najmu


Obowiązek podatkowy z tytuły najmu spoczywa względem zarówno właściwego miejscowo urzędu skarbowego, jak i terenowych organów administracji państwowej.

Poradnicze informacje potrzebne do zawarcia umowy najmu


Umowa najmu jest typem umowy cywilnoprawnej, gdzie wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz we wskazanym w umowie terminie.

Obowiązek podatkowy cudzoziemca z tytułu uzyskanych przychodów


Osoby fizyczne nie mające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, a przy tym podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zwolnienie podatkowe w ramach najmu


Pani Maria Nowak zamierza skorzystać ze zwolnienia podatkowego podatkiem dochodowym od osób fizycznych proporcjonalnie do czasu wykonywania czynności, które zostały opodatkowane podczas całego roku. Podatniczka uzyskała przychód z wynajmu w roku podatkowym w wysokości 5.000 zł. Czy Pani Maria Nowak może skorzystać z owego uprawnienia?

Czy sprzedaż nieruchomość podlega opodatkowaniu?


Pan Marek Kowalski prowadzi działalność gospodarczą w ramach najmu lokalu mieszkalnego. Pan Kowalski dokonał wpisu działalności gospodarczej do ewidencji środków trwałych w 24. 11. 1980 roku, a następnie dokonał amortyzacji. Jednakże po dziesięciu latach (15 marca 2001 roku) wycofał się ze środków trwałych, ponieważ zrezygnował z prowadzenia działalność w ramach najmu nieruchomości i zajął się prowadzeniem działalności gospodarczej w zakresie usług pośrednictwa sprzedaży pojazdów mechanicznych. W 15 marca 2008 roku dokonał sprzedaży nieruchomości w wysokości 350000 zł. Czy Pan Marek Kowalski zobowiązany będzie do wykazania kwoty w przychodach z działalności gospodarczej z tytułu sprzedaży powyżej wskazanej nieruchomości?

Jakie przychody z najmu w ramach działalności podlegają opodatkowaniu?


Przychody uzyskane z najmu w ramach działalności gospodarczej to przychody należne, a nie faktycznie otrzymane. Za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku.

Opodatkowanie najmu prywatnego a najmu w ramach działalności gospodarczej


Obowiązek podatkowy z tytułu najmu w ramach działalności gospodarczej powinien być wypełniany raz w roku – pomimo tego, iż w umowie najmu były inne postanowienia. Przychody uzyskane z najmu to przychody należne, a nie faktycznie otrzymane. Podatek w formie ryczałtowej od uzyskanych przychodów ewidencjonowanych wynika z zeznania. Ryczałt jest podatkiem należnym za dany rok podatkowy.

Czy najem można prowadzić w formie działalności gospodarczej?

Najem można prowadzić w ramach działalności gospodarczej, gdyż spełnia on wszystkie najważniejsze cechy. Najem jest przede wszystkim działalnością o charakterze zarobkowym, usługowym oraz wykonywany w sposób zorganizowany.

Jakie wydatki z tytułu najmu można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?


Zgodnie z podstawową zasadą zawartą w systemie podatkowym, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zabezpieczenia źródła przychodów. Wyjątek od powyżej wskazanej reguły dotyczy kosztów nie stanowiących kosztów podatkowych wskazanych w ustawie PIT.

Czy można zrezygnować z podatku płaconego kwartalnie?


Podatnik, który uprzednio złożył we właściwym miejscowo urzędzie skarbowym oświadczenie o wyborze ryczałtu uiszczanego kwartalnie – ma możliwość zrezygnowania z podatku płaconego kwartalnie.

Czy istnieje możliwość uiszczania podatku kwartalnie?


Podatnik osiągający dochody z tytułu umowy
najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy i innych umów o podobnym charakterze, a przy tym nieprowadzący pozarolniczej działalności gospodarczej w tymże zakresie – ma możliwość dokonywania rozliczeń kwartalnych.

Stawka liniowa przy najmie prowadzonym poza działalnością gospodarczą

Jeżeli najem jest prowadzony poza działalnością gospodarczą podatnik nie może skorzystać ze stawki liniowej, gdyż najem jest prowadzony jedynie na cele mieszkaniowe. W wyjątkowych sytuacjach – można go potraktować jako działalność gospodarczą – jednakże na życzenie podmiotu wynajmującego.

Jak należy ustalić przychód w formie ryczałtowej?


Pani Marta Kowalska jako właścicielka lokalu mieszkalnego wynajęła nieruchomość w oparciu o ryczałtową formę opodatkowania od uzyskiwanych przychodów. W umowie najmu został ustalony czynsz w wysokości 1000 zł uiszczany do 5 dnia każdego miesiąca. Jednakże lokator nie zapłacił czynszu za dwa miesiące w ustalonym terminie. Czy w takiej sytuacji Pani Marta Kowalska ma obowiązek odprowadzić podatek?

W jaki sposób należy rozliczyć ryczałt ewidencjonowany?


Marta Nowak wynajmuje od 01.01.2010 roku lokal mieszkalny. Otrzymuje ona od najemcy miesięcznie czynsz w wysokości 2000 zł. Za cały rok podatkowy Marta Nowak uzyskała przychody w wysokości 24 000 zł. W jakiej wysokości miesięcznie powinna ona odprowadzać ryczałt.

Jaką formę opodatkowania powinni wybrać małżonkowie?


Mąż wraz z żoną są właścicielami nieruchomości, którą zamierzają wynajmować. Małżonkowie chcą skorzystać z opodatkowania ryczałtem. Jednakże chcą, aby podatek został odprowadzany tylko przez męża. Czy jest to możliwe?

Czy można zrzec się opodatkowania po dokonaniu wyboru formy ryczałtowej?


Podatnik posiada uprawnienie do zrzeczenia się z formy opodatkowania poprzez złożenie stosownego oświadczenia o zrzeczeniu się z uprzednio wybranej formy. W owym oświadczeniu należy określić datę oraz miejsce sporządzenia oświadczenia, oznaczyć strony oświadczenia – zarówno wnioskodawcę, jak i stosowny urząd skarbowy, treść oświadczenia oraz podpis wnioskodawcy.

Jak napisać poprawnie oświadczenie o wyborze formy opodatkowania?


Poszczególne etapy postępowania w zakresie wyboru odpowiedniej formy opodatkowania zależą przede wszystkim od tego, czy rozpoczynamy dopiero usługi najmu lub czy w dalszym ciągu kontynuujemy już prowadzoną działalność gospodarczą.

Opodatkowanie najmu prywatnego


W wyniku zmiany nowelizacyjnej w dniu 1 stycznia 2010 r. wprowadzono jeden sposób opodatkowania najmu. Uprzednio istniały dwie stawki opodatkowania 8,5 proc. i 20 proc. Obecnie podatnicy niezależnie od przychodów z tytułu najmu stosują tylko jedną stawkę w wysokości 8,5 proc.

Uprawnienia najemcy zawarte w umowie najmu rzeczy


Sporządzenie postanowień dotyczących uprawnień najemcy w umowie najmu rzeczy ma istotne znaczenia zarówno dla podmiotu wynajmującego, jak i najemcy. W przypadku powstania ewentualnych sporów – strony będą mogły odnieść się do postanowień umownych i na tej podstawie egzekwować swoje obowiązki oraz żądać przysługujących im uprawnień.

Obowiązki najemcy z tytułu umowy najmu rzeczy


Precyzyjnie określenie w umowie najmu rzeczy obowiązków najemcy ma istotne znaczenia zarówno dla podmiotu wynajmującego, jak i najemcy. Wówczas, gdy powstaną spory – strony będą mogły odwołać się do postanowień umownych i na tej podstawie egzekwować swoje obowiązki oraz żądać przysługujących im uprawnień.

Prawa wynajmującego zawarte w umowie najmu rzeczy

Na mocy zawartej umowy najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się uiszczać wynajmującemu umówiony czynsz we wskazanym w umowie terminie. Czynsz uzgodniony w umowie najmu może być oznaczony w pieniądzach lub w świadczeniach innego rodzaju.

Jakie obowiązki spoczywają na wynajmującym rzecz z tytułu najmu?


W przypadku zniszczenia rzeczy, za które najemca nie ponosi odpowiedzialność - wynajmujący zobowiązany jest przywrócić rzecz do stanu poprzedniego.

Warunki dokonania wypowiedzenia umowy w ramach najmu rzeczy


Wynajmującemu przysługuje prawo do dokonania wypowiedzenia umowy najmu bez zachowania terminów wypowiedzenia wówczas, gdy dopuszcza się zwłoki z zapłatą czynszu za co najmniej dwa pełne miesiące lub bez zgody wynajmującego dokonuje zmian w najętej rzeczy – które są sprzeczne z umową oraz z jej przeznaczeniem lub naraża rzecz na uszkodzenie.

Istotne postanowienia zawarte w umowie najmu rzeczy


W umowie najmu rzeczy należy oznaczyć datę i miejsce jej zawarcia, określić strony (wynajmującego i najemcy), treść umowy oraz podpisy stron. Wówczas, gdy wynajmującym jest przedsiębiorca – umowie najmu rzeczy – należy podać nazwę przedsiębiorstwa, numer z rejestru przedsiębiorców, ewentualnie w razie konieczności podmioty reprezentujące firmę.

Co należy rozumieć przez umowę najmu rzeczy


Przedmiotem umowy najmu mogą być rzeczy ruchome oraz nieruchomości lub części składowe rzeczy. Jednakże poniżej zostaną poddane rozważaniom tylko rzeczy ruchome w ramach umowy najmu.

Czy warto opodatkować najem ryczałtem?

Najemca uiszcza czynsz podatnikowi w wysokości 1000 zł miesięcznie z tytułu najmu. Podatnik wybrał formę opodatkowania ryczałtem. Od wysokości płaconego czynszu podatnik odprowadza podatek w wysokości 8,5 proc., co stanowi 85 zł miesięcznie. Czy forma opodatkowania wybrana przez podatnika jest korzystna?

Czy wydatki na remont lokalu można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu?


Podatnik dokonał remontu lokalu mieszkalnego, który wynajmuje najemcy, przy tym chce wydatki poniesione na remont lokalu zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Czy podatnikowi przysługuje taka możliwość?

Czy dzierżawa gruntu podlega opodatkowaniu w ramach działalności gospodarczej?


Podatnik wydzierżawia grunty rolne dzierżawcy o powierzchni 18 ha. Dzierżawca uiszcza regularnie czynsz roczny z tytułu dzierżawy owych gruntów rolnych wyłącznie na cele działalności rolnej. Jakiej formie opodatkowania podlega podatnik?

Co zrobić, gdy przy zawarciu umowy kontrahent nas oszuka?

Samochód okazał się starszy, niż zapewniał sprzedawca? Kupiony obraz to kopia, a nie oryginał? Przepisy prawa cywilnego dają możliwość uchylenia się od skutków umowy, która została zawarta w związku z tym, że zostaliśmy wprowadzeni w błąd.

Jak sporządzić umowę darowizny samochodu? – cz. 2

Oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego, niemniej jednak sporządzenie całej umowy w formie pisemnej również będzie ważne, jeżeli świadczenie przyrzeczone zostanie spełnione. Jak sporządzić umowę darowizny?

Jak sporządzić umowę darowizny samochodu? – cz. 1

Oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego, niemniej jednak sporządzenie całej umowy w formie pisemnej również będzie ważne, jeżeli świadczenie przyrzeczone zostanie spełnione. Jak sporządzić umowę darowizny?

Co warto wiedzieć o darowiźnie samochodu?

Darowizna nie jest jednostronną czynnością dokonywaną przez darczyńcę, lecz dwustronną umową. Oświadczenie darczyńcy powinno być dokonane w formie aktu notarialnego. Określone podmioty będą zwolnione z podatku od darowizn.

REKLAMA