REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Wykroczenie, Pracodawca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Śmierć pracownika a obowiązki pracodawcy

Śmierć pracownika wywołuje szereg obowiązków po stronie jego pracodawcy. Jakie to obowiązki i w jaki sposób są spełniane?

Dobre i złe nawyki związane z przywiązaniem do pracy

Nadużywanie pojęcia pracoholizmu wprowadza spore zamieszanie. Pracoholizm, który jest zjawiskiem niebezpiecznym, myli się z zaangażowaniem, co powoduje, że trudno jest określić, czy dotyka nas problem pracoholizmu, czy po prostu jesteśmy osobami zapracowanymi.

Rozwój poprzez innowacje – opis praktyk

Innowacyjność odgrywa kluczową rolę we wszelkich sferach działalności firmy i nie ogranicza się tylko do produktów, usług czy rozwiązań technologicznych. Krytycznym zagadnieniem dla innowacyjnych organizacji są profesjonalne i nowatorskie rozwiązania w zakresie pozyskiwania i zarządzania ludźmi, będącymi zasobem spółki oraz jednym z głównych czynników decydujących o przewadze konkurencyjnej na rynku. W takich firmach jak JTI Polska czy Netia innowacyjność rozpatrywać można w kilku wymiarach.

Outsourcing funkcji personalnych sposobem na kryzys

Wydzielenie funkcji personalnych na zewnątrz może pomóc firmie w redukcji kosztów i przydać się szczególnie w czasach spowolnienia gospodarczego. Nie powinno to być jednak jedynym powodem, dla którego wybierzemy takie rozwiązanie.

REKLAMA

Maleją nierówności dochodowe

Nierówności dochodowe w Polsce stopniowo maleją. Obecnie wynoszą 31,1 proc. Eksperci zapowiadają dalsze równanie poziomów wynagrodzeń.

Jak utrzymywać konstruktywne relacje z pracownikami?

W atmosferze niepokoju o przyszłość finansową świata trudno znaleźć firmę, w której nie byłoby presji na wynik, lęku o pozycję rynkową i strachu przed nieoczekiwaną zmianą w gospodarce. Trzeba szukać nowych, niepewnych sposobów przetrwania. Taka atmosfera sprzyja stresującym sytuacjom, wzmaga poczucie zagrożenia i odbija się na relacjach między pracownikami, a przede wszystkim między menedżerami a ich podwładnymi. Wtedy właśnie konieczne są podstawowe zasady przywództwa.

Jakie kary za wypalanie traw?

Wiosną wielu rolników decyduje się na wypalanie suchych, pozimowych traw. Działanie to nie jest korzystne dla gleby, jak również stanowi poważne zagrożenie pożarowe. Co grozi osobie wypalającej trawę na łące?

Praca tymczasowa na umowy śmieciowe

40 proc. Polaków uważa, że praca tymczasowa to wygodna forma zatrudnienia. 60 proc. uważa, że tymczasowe zatrudnienie nie wiąże się z gorszym traktowaniem pracowników - wynika z badania Start People.

REKLAMA

Kadra zarządzająca zakładem pracy - podział stanowisk

Często powstają wątpliwości, na podstawie których przepisów ustaw czy aktów wewnętrznych należy rozróżniać, kto w spółce kapitałowej pełni funkcję pracownika zarządzającego, a kto kierownika wyodrębnionej komórki organizacyjnej.

Kto należy do kadry zarządzającej zakładem pracy

Osobami zarządzającymi w spółkach kapitałowych są co do zasady członkowie zarządu, którzy mogą być równocześnie pracownikami. Z kolei to, kto jest kierownikiem wyodrębnionej komórki organizacyjnej spółki, powinno wynikać ze statutu bądź innego aktu tworzącego daną jednostkę organizacyjną.

Dokumenty składane pracodawcy, które wpływają na wysokość wynagrodzenia netto

Pracownik, który został zatrudniony na podstawie umowy o pracę, w momencie zatrudnienia wypełnia dla pracodawcy szereg dokumentów, które umieszczane są w teczce osobowej pracownika. Część z nich ma wpływ na wysokość wynagrodzenia netto, dlatego warto pamiętać m.in. o pewnych uprawnieniach, z których można skorzystać, aby na konto wpływała wyższa wypłata. Poniżej została przedstawiona lista dokumentów, które wpływają na wynagrodzenie netto.

Otwarcie zawodów

Trwają prace rządu nad otwarciem niektórych zawodów regulowanych. Zmiany mogą przynieść nawet 100 tys. nowych miejsc pracy.

Czym jest stres organizacyjny i jak sobie z nim radzić?

Z badań Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy wynika, że stres związany z pracą znalazł się na drugim miejscu wśród problemów, na które uskarżają się pracownicy. Dotyka on około 28 proc. pracowników. Jak organizacja oddziałuje na pracownika w zakresie jego dobrostanu psychicznego? Jak każdy z nas może radzić sobie ze stresem?

Najważniejsze zmiany w kodeksie pracy 2012

Przedstawiamy najważniejsze zmiany kodeksu pracy w roku 2012. Sprawdź jakie zmiany czekają pracodawców i pracowników.

Polacy szanują pracodawcę

Ponad 80 proc. Polaków odczuwa szacunek wobec swojego pracodawcy, ponad 70 proc. twierdzi, że prywatne firmy tworzą więcej miejsc pracy niż przedsiębiorstwa państwowe - wynika z badań GfK Polonia.

Prawie trzy czwarte niepełnosprawnych nie pracuje

Prawie trzy czwarte niepełnosprawnych nie pracuje; ponad połowa utrzymuje się głównie z renty - wynika z informacji rządu na temat realizacji w 2010 r. postanowień Karty Praw Osób Niepełnosprawnych. Przedstawił ją posłom wiceszef MPiPS, Jarosław Duda.

MPiPS pracuje nad programem aktywizacji zawodowej młodych osób

Jeszcze w tym roku Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej rozpocznie pilotaż nowego programu, mającego za zadanie aktywizację na rynku pracy osób młodych - zapowiedział szef resortu Władysław Kosiniak-Kamysz.

Jak pracodawca musi pomóc pracownikowi przejść na rentę?

Przepisy nakładają na pracodawców obowiązek pomocy pracownikom przy przechodzeniu na rentę. Chodzi tutaj przede wszystkim o pomoc w kompletowaniu dokumentów niezbędnych do przyznania renty, ale także o wydawanie zaświadczenia o zatrudnieniu i wynagrodzeniu.

Czym jest emerytura firmowa?

Emerytura firmowa jest świadczeniem wypłacanym w ramach pracowniczych programów emerytalnych. Zapewnia ona dodatkowe finansowe zabezpieczenie emeryta. Mogą z niej skorzystać tylko te osoby, które przystąpiły do PPE.

Inicjatywy z zakresu zarządzania wiedzą – opis praktyk

Wszechobecność informacji wymusza zajęcie się nią w sposób systemowy wewnątrz organizacji. Dla jednych jest to moda, dla innych konieczność. W dzisiejszych czasach, aby wiedzę, na której zależy organizacji, móc efektywnie pozyskiwać, przekazywać i stosować w praktyce, niezbędne jest profesjonalne podejście do zarządzania tym obszarem. W jaki sposób skutecznie zarządzać wiedzą, które metody sprawdzają się najlepiej i jak przy tym osiągać efekty biznesowe – prezentujemy na przykładzie firm Bank Pekao SA, Deloitte Advisory oraz Grupa ITI.

Czy pracodawca może przeprowadzić szkolenie bhp przez Internet?

Przepisy dopuszczają możliwość przeprowadzania przez pracodawcę szkoleń bhp przez Internet. Dotyczy to jednak tylko szkoleń okresowych dla wybranej grupy pracowników. Osoby zatrudniane na stanowiskach robotniczych nie mogą skorzystać ze szkolenia w formie elektronicznej.

Czy potrafisz zarządzać swoim czasem w pracy?

Efektywne zarządzanie czasem w pracy odgrywa jedną z kluczowych ról na gruncie zawodowym. Dowiedz czy potrafisz zarządzać swoim czasem w pracy.

Mandat zimową porą za rozgrzewanie samochodu

Wielu kierowców pozostawia włączony silnik, zajmując się w tym czasie odśnieżeniem samochodu. Niewielu jednak wie, że takie zachowanie może grozić mandatem.

Stopa bezrobocia w styczniu wyniosła 13,2 proc.

W styczniu, po raz kolejny wzrosła liczba bezrobotnych. Stopa bezrobocia w styczniu wyniosła 13,2 proc. wobec 12,5 proc. w grudniu - poinformował w czwartek GUS.

Propozycje zmian w czasie pracy

7 lutego 2012 r. w siedzibie Pracodawców RP odbyła się debata „Problemy ze stosowaniem przepisów o czasie pracy. Propozycja zmian”. Zdaniem uczestników obowiązujące przepisy dotyczące czasu pracy są przestarzałe i nie odpowiadają dzisiejszym potrzebom firm.

Metody komunikacyjne w pracy mediatora

Postawa i doświadczenie życiowe mediatora oraz to, jakim jest człowiekiem, decyduje o tym, czy strony mu zaufają. Czy to wystarczy? Niestety, nie. Potrzebuje jeszcze dwóch „drobiazgów”: wiedzy teoretycznej i praktycznej (znajomości struktury procesu mediacji i doświadczenia w przewidywaniu dynamiki relacji w konflikcie) oraz ogromnej sprawności w zakresie komunikacji. Sprawność ta polega na używaniu określonych narzędzi komunikacyjnych w odpowiednich momentach, czyli wtedy, gdy strony będą chciały z danej sugestii mediatora skorzystać.

Pracownik 50+

Pracownik, któremu do emerytury brakuje mniej niż cztery lata jest chroniony przez prawo pracy przed zwolnieniem lub zmianą warunków umowy. Dla zatrudniającego jedynym sposobem rozstania się z pracownikiem jest wówczas porozumienie stron lub rozwiązanie umowy z przyczyn uzasadniających zwolnienie bez zachowania okresu wypowiedzenia.

Kiedy można dostać karę za palenie w piecu?

Wiele domów jednorodzinnych w Polsce jest ogrzewanych przez samych właścicieli. Osoby tak ogrzewające swój dom powinny pamiętać, że nie wszystko może być spalone w piecu, a za spalenie niektórych tworzyw można zostać ukaranym grzywną. Czego nie można palić w piecu?

Jakie kary za palenie papierosów w miejscach publicznych?

Duża część społeczeństwa uzależniona jest od palenia papierosów. Nałóg ten poza konsekwencjami zdrowotnymi może przysporzyć palaczowi dodatkowe koszty związane z grzywną za palenie w miejscu publicznym. Za co można dostać wskazaną grzywnę?

Jak zapewnić efektywność programów mentoringowych?

Firmy, które planują wdrożenie sformalizowanych programów mentoringowych, oczekują zapewnienia ich efektywności oraz optymalnego przebiegu. Często pojawiają się pytania dotyczące uczestników procesu. Jak zdefiniować rolę podopiecznego w procesie mentoringowym i co jest najważniejsze na poziomie postawy, kompetencji podopiecznego? Jak przygotować pracowników do pełnienia funkcji mentorów oraz jakie kompetencje powinni posiadać?

Co można zyskać, rozwijając w pracownikach poczucie wartości i pewności siebie?

Rozwijanie w innych poczucia wartości i pewności siebie przynosi firmie wiele korzyści: pracownicy są mocniej zaangażowani w pracę, są bardziej samodzielni, czując się doceniani i bezpieczni są w stanie naprawiać własne błędy, a także są gotowi uczyć się nowych umiejętności. Dzięki temu organizacje są lepiej przygotowane do działania w trudnych warunkach. To inwestycja, która przynosi wymierne rezultaty.

Świadczenia z zfśs a zajęcia komornicze

O tym, czy pracodawca może dokonać potrąceń z wypłacanego pracownikowi świadczenia z funduszu świadczeń socjalnych, decyduje treść pisma otrzymanego od komornika. Pismo to powinno wskazywać wszystkie świadczenia podlegające zajęciu.

Jak utworzyć fundusz socjalno-bytowy

Działalność socjalna pracodawców nie ogranicza się tylko do zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Pracodawcy, którzy nie tworzą zfśs i nie wypłacają pracownikom świadczeń urlopowych, prowadzoną przez siebie działalność socjalną mogą zorganizować w dowolny sposób, np. tworząc fundusz socjalno-bytowy.

Zawarcie porozumienia wyjątkowego w sprawie delegowania pracowników

Pracodawca, który chciałby oddelegować swoich pracowników do pracy w innym kraju Unii Europejskiej, ale nie spełnia ogólnych warunków dla zachowania polskiego ustawodawstwa delegowanych pracowników, może wnioskować o zawarcie porozumienia wyjątkowego na podstawie przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady WE nr 883/2004. Dzięki temu uniknie formalności związanych z obowiązkiem ubezpieczenia pracowników w innym kraju UE.

Umowa o pracę tylko na czas nieokreślony

Komisja Europejska chce, by umowy czasowe zostały zastąpione umowami o pracę na czas nieokreślony. Polska jest rekordzistą w Unii Europejskiej, jeśli chodzi o ilość pracowników zatrudnianych na podstawie umowy na czas określony.

Umowa zlecenie - kiedy tylko podatek, a kiedy składki ZUS

Pracodawca zlecający wykonanie określonych czynności na podstawie umowy zlecenie powinien pamiętać, aby w momencie podpisywania umowy pozyskać od zleceniobiorcy oświadczenie, na podstawie którego będzie w stanie określić jakie zobowiązania wobec ZUS i urzędu skarbowego będzie musiał uregulować.

Kiedy można dostać mandat na parkingu?

Na wielu parkingach i drogach osiedlowych można dostać mandat za niestosowanie się do przepisów ruchu drogowego. Warunkiem jest jednak właściwe oznakowanie takiego terenu. Kiedy istnieje możliwość otrzymania mandatu na parkingu?

Zakaz dyskryminacji przyszłych pracowników w czasie rekrutacji

Ze zjawiskiem dyskryminacji możemy się spotkać już w procesie rekrutacji przyszłych pracowników. Przepisy zakazują jednak jakiejkolwiek dyskryminacji, a w przypadku naruszenia zasady niedyskryminowania, pracodawca zapłaci odszkodowanie.

Wypalenie zawodowe - w jaki sposób mu zapobiegać?

Być może przeżywasz już objawy wypalenia – od dłuższego czasu odczuwasz silne zmęczenie (fizyczne i psychiczne), nadmiernie dystansujesz się od swoich obowiązków i osób, z którymi współpracujesz, nie układają się Twoje relacje zawodowe, nabierasz przeświadczenia, że nie jesteś kompetentnym pracownikiem, a do tego masz wrażenie, że jesteś sam ze swoimi problemami? Jeżeli tak, to warto zapoznać się z zamieszczonymi niżej wskazówkami.

Jak uelastycznić czas pracy pracownika?

Sposobów uelastycznienia czasu pracy pracownika jest wiele. Pracodawca może wprowadzić ruchome godziny czasu pracy, indywidualny rozkład czasu pracy bądź też naprzemienne godziny pracy.

Inne niż zarobki sposoby motywacji pracowników

Sposobów motywacji pracowników jest wiele. Oprócz oferowania wysokich zarobków pracodawca może pochwalić pracownika, wysłać go na szkolenie lub dać możliwość awansu. Należy pamiętać, że zmotywowany pracownik to efektywny pracownik.

Czy pracownik może żądać wydania polecenia służbowego na piśmie

Kierowniczka działu księgowości naszej firmy zleciła pracownicy swojego działu wykonanie części pilnej pracy za inną pracownicę, która wzięła 3 dni urlopu na żądanie. Pracownica poprosiła o wydanie tego polecenia na piśmie i odmówiła wykonania ustnego polecenia. Czy kierowniczka powinna na piśmie zlecić swojej podwładnej wykonanie innej pracy?

Zasady opłacania składek na ubezpieczenie wypadkowe

Składka na ubezpieczenie wypadkowe w całości opłacana jest przez pracodawcę. Nie jest ona jednak jednakowa dla wszystkich pracodawców.

Kto może otrzymać prawo jazdy na tramwaj?

Tramwaje to obok autobusów najpopularniejszy środek komunikacji publicznej w wielu miastach w Polsce. Do ich obsługi potrzebna jest rzesza tramwajarzy. Jak zdobyć prawo jazdy na tramwaj?

Umowa zlecenie a umowa o dzieło - czym się różnią?

Świadczenie pracy, obok zatrudnienia na podstawie stosunku pracy między pracodawcą a pracownikiem, może mieć miejsce także na podstawie stosunków cywilnoprawnych, w tym w ramach tych najpopularniejszych to jest umowy zlecenia bądź umowy o dzieło. Jakie są podstawowe różnice pomiędzy tymi umowami?

Instrukcja BHP chroniona prawem autorskim

Utworami w rozumieniu prawa autorskiego są również dzieła wykonane w godzinach naszej pracy. Często to pracownikom należą się prawa autorskie do takich utworów. Może to dotyczyć instrukcji BHP.

Spór z pracownikiem: zawarcie ugody czy droga sądowa?

Pracownik i pracodawca, między którymi zaistniał spór, powinni dążyć do jego polubownego rozwiązania. Jeśli jednak nie jest to możliwe, stronom pozostaje droga sądowa. Przed wstąpieniem na ścieżkę procesową warto wiedzieć, jakie warunki trzeba spełnić, by móc dochodzić swoich praw przed sądem pracy, a także kto i w jakim zakresie może reprezentować stronę w postępowaniu.

2012 – niełatwy dla przedsiębiorców

Od dłuższego czasu fora internetowe aż huczą od prognoz gospodarczych na 2012 rok. Większość z nich nie napawa optymizmem – przedsiębiorcy i pracownicy obawiają się tego, co przyniesie rok.

W jaki sposób zmniejszyć liczbę punktów karnych w 2012 roku?

Rok 2012 jest ostatnim rokiem, w którym istnieje możliwość zmniejszenia ilości punktów karnych zdobytych w wykroczeniach drogowych. Od 2013 roku możliwość ta zostanie zniesiona.

O czym powinieneś pamiętać będąc na stoku

Będąc na stoku narciarskim musimy przestrzegać określonych zasad. Nietrzeźwi na stoku mogą narazić się nie tylko na grzywny ale także na olbrzymie pozwy odszkodowawcze.

REKLAMA