REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Wniosek, Gmina

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czy przedszkola mogą pobierać opłaty za zajęcia

Gminy będą mogły pobierać opłaty za przebywanie dzieci w przedszkolach publicznych. Takie uprawnienie wynika z nowelizacji ustawy o systemie oświaty, która wchodzi w życie 1 września 2010 r.

Regionalna Izba Obrachunkowa

Regionalne izby obrachunkowe są państwowymi organami nadzoru i kontroli gospodarki finansowej, które prowadzą również działalność informacyjną i szkoleniową w zakresie spraw budżetowych. Od 2000 r. na trenie kraju jest 16 Regionalnych Izb Obrachunkowych.

Rekrutacja w przedszkolu narusza prawa rodziców

Przedszkola nie będą już mogły żądać przedstawienia druków RMUA czy PIT na potwierdzenie tego, że rodzice płacą podatki w danej gminie. Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych stwierdził, że takie procedury za bardzo ingerują w prywatność.

Jak tworzone są nowe gminy

Terytorium Polski podzielone jest na 2479 gmin, z czego 1576 to gminy wiejskie, 597 to gminy wiejsko – miejskie, 306 to gminy miejskie. Wszelkie zmiany dotyczące ilości jednostek samorządu terytorialnego następują z dniem 1 stycznia.

REKLAMA

Zameldowanie na pobyt czasowy trwający ponad trzy miesiące

Pobytem czasowym jest przebywanie bez zamiaru zmiany miejsca pobytu stałego w innej miejscowości pod oznaczonym adresem lub w tej samej miejscowości, lecz pod innym adresem. W tym samym czasie można mieć jedno miejsce zameldowania na pobyt czasowy trwający powyżej 3 miesięcy.

Prawidłowe uchwały Rady Gminy

Uchwała jest podstawą formą podejmowania decyzji przez kolegialny organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, jakim jest Rada Gminy. Przedstawiamy praktyczne wskazówki jak powinno wyglądać jej przygotowanie i redagowanie.

Jak będzie wyglądał nowy dowód osobisty

Od 1 stycznia 2011 r. będą wydawane nowe dowody osobiste. Dokument będzie miał postać karty, w której zostanie umieszczony elektroniczny nośnik danych z miejscem na podpis elektroniczny. Dowód będzie umożliwiał wgląd w rejestry publiczne. W pierwszej kolejności otrzymają go osoby, którym wydano dokument tożsamości w 2001 roku.

Zameldowanie cudzoziemca na pobyt czasowy

Co do zasady, cudzoziemcy mający zamiar przebywać na terytorium RP są zobowiązani wykonać obowiązek meldunkowy. Zameldowania na pobyt czasowy może być dokonane na czas nie dłuższy niż określony w wizie, umowie o ruchu bezwizowym lub zezwoleniu na zamieszkanie na czas oznaczony.

REKLAMA

Kiedy trzeba zameldować się na pobyt stały

Pobytem stałym jest zamieszkanie w określonej miejscowości pod oznaczonym adresem z zamiarem stałego przebywania. Miejscem pobytu stałego osoby zatrudnionej na statku żeglugi śródlądowej, zamieszkałej stale na statku, jest miejscowość, w której ma siedzibę przedsiębiorstwo żeglugowe zatrudniające tę osobę.

Zameldowanie w drodze decyzji administracyjnej

Co do zasady organ gminy prowadzący ewidencję ludności jest obowiązany na podstawie zgłoszenia dokonać zameldowania przez zarejestrowanie danych dotyczących osoby i miejsca jej pobytu. W sytuacji, gdy zgłoszone dane budzą wątpliwości, o dokonaniu zameldowania organ rozstrzyga w drodze decyzji.

Zameldowanie cudzoziemca na pobyt stały

Cudzoziemiec, który chce przebywać na terenie naszego kraju ma obowiązek zameldować się w gminie właściwej ze względu na jego miejsce zamieszkania.

Jak przebiega wymeldowanie w drodze decyzji administracyjnej

Jeżeli opuszczasz miejsce pobytu stałego lub czasowego na ponad dwa miesiące, masz obowiązek wymeldować się, a następnie zameldować się w miejscu, do którego sięudajesz.

Gmina o statusie uzdrowiska lub obszaru ochrony uzdrowiskowej

Gmina, której uda się uzyskać status uzdrowiska albo status obszaru ochrony uzdrowiskowej, uzyskuje świadectwo potwierdzające właściwości lecznicze znajdujących się na jej obszarze naturalnych surowców i klimatu. Przyciąga to turystów i w związku z tym przynosi zyski. W Polsce istnieje obecnie około 44 uzdrowisk.

Diety sołtysów a podatek dochodowy

Urząd gminy kwartalnie wypłaca sołtysom diety, ustalone uchwałą Rady Miejskiej, za czynności wykonywane w ramach ich obowiązków (tzn. z tytułu uczestnictwa w sesjach rady i spotkaniach organizowanych przez burmistrza). Kwoty te obejmują również zwrot kosztów dojazdów do urzędu i zwrot kosztów za używanie prywatnego telefonu dla celów sołectwa.

Jak wnioskować o przyznanie renty strukturalnej

Procedura ubiegania się o przyznanie renty strukturalnej nie jest skomplikowana. Wystarczy pobrać ze strony internetowej formularz wniosku, wypełnić go, a następnie przekazać do biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Przywóz broni i amunicji z zagranicy

Przywóz broni i amunicji do Polski może nastąpić wyłącznie na podstawie zaświadczenia wydawanego przez konsula RP. Przepisy te dotyczą zarówno obywateli polskich jak i cudzoziemców. Szczególna regulacja obowiązuje obywateli państw członkowskich posiadających europejską kartę broni palnej, która uprawnia do przywozu broni bez potrzeby ubiegania się o powyższe zaświadczenie.

Dofinansowanie odbudowy zniszczonych przez powódź gminnych zasobów mieszkaniowych

We wrześniu gminy będą mogły ubiegać się o dofinansowanie odbudowy zasobów mieszkaniowych zniszczonych w wyniku powodzi.

Zagubienie książeczki wojskowej

Każdy kto zagubił książeczkę wojskową zobowiązany jest poinformować o tym komendanta wojskowej komendy uzupełnień.

Odpady ulegające biodegradacji w gminnej gospodarce odpadami

Gminy mają obowiązek ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania do nie więcej niż 75% wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r.

Wzmożona liczba gwałtów w okresie wakacyjnym

Wakacje to czas wypoczynku, beztroski i zabawy. Policja jednak apeluje o ostrożność i zdrowy rozsądek, szczególnie młodych kobiet, podkreślając, że to właśnie latem dochodzi do największej liczby przestępstw na tle seksualnym.

Jak wykupić mieszkanie należące do gminy

Jeżeli podpisałeś z gminą umowę najmu mieszkania komunalnego na czas nieokreślony możesz wykupić lokal należący do gminy na określonych przez ustawodawcę warunkach. Gmina sprzedając mieszkania może stosować wysokie bonifikaty oraz rozkładać cenę lokalu na raty.

Komu przysługuje lokal komunalny w Warszawie

Lokal komunalny jest to mieszkanie przyznawane przez gminę osobom o stosunkowo niskich dochodach, których nie stać na wynajęcie bądź kupno własnego mieszkania. Niestety przepisy dotyczące ich przyznawania nie są jednolite, każda gmina przyznaje mieszkania według ustalonych przez siebie kryteriów.

Co to jest Ewidencja Działalności Gospodarczej

Przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą po uzyskaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców, dla osób fizycznych właściwym rejestrem jest ewidencja działalności gospodarczej. Ewidencja jest rejestrem jawnym, co oznacza, że każdy zainteresowany może zapoznać się z informacjami w niej zawartymi.

Czy znasz zasady wydawania dowodów osobistych

Dowód osobisty to dokument poświadczający obywatelstwo polskie, stwierdzający tożsamość osoby oraz uprawniający obywateli polskich do przekraczania granic państw członkowskich Unii Europejskiej. Dowód osobisty obowiązana jest posiadać każda osoba, która ukończyła 18 rok życia. Zasady wydawania dowodów osobistych reguluje ustawa z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych.

Jak wyrobić dowód tymczasowy?

Co do zasady dowód osobisty wydawany jest tylko osobom pełnoletnim. Ustawodawca przewidział jednak możliwość wyrobienia dowodu tymczasowego obywatelom polskim, którzy ukończyli 13 rok życia. Dowód tymczasowy jest ważny 5 lat od daty jego wydania. Dokument ten umożliwia przekraczanie granic krajów Unii Europejskiej.

Wysokość podatków i opłat gminnych w 2010

Gmina ustalając corocznie wysokość opłat lokalnych oraz podatków powinna brać pod uwagę ich maksymalną wysokość ustalaną przez Ministra Finansów. Górne granice stawek oparte są o wskaźnik wzrostu cen detalicznych towarów i usług konsumpcyjnych.

Jak wybieramy wójta

Wójt pełni funkcje organu wykonawczego gminy. Wybierany jest w wyborach powszechnych, równych, bezpośrednich, w głosowaniu tajnym. Kadencja wójta trwa cztery lata, licząc od dnia wyboru i ustaje z dniem upływu tego terminu.

Jak odwołać wójta

Odwołać wójta wybranego w drodze demokratycznych wyborów można na kilka sposobów, ale nie jest to proste. Z inicjatywą odwołania ma prawo wystąpić rada gminy lub mieszkańcy. Odwołanie następuje w formie referendum.

Rządowe propozycje zmiany zasad naliczania janosikowego

Ministerstwo Finansów przygotowało propozycje zmiany systemu naliczania wpłaty do budżetu państwa dla wszystkich szczebli samorządu terytorialnego.

Większe wsparcie dla ofiar przemocy w rodzinie

Po kilku latach funkcjonowania ustawy z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie konieczne były jej zmiany, aby skutecznej walczyć z tym zjawiskiem. Obecna nowelizacja wprowadza m.in. zakaz stosowania kar cielesnych, wzmacnia ochronę ofiar przemocy oraz kładzie szczególny nacisk na profilaktykę, a także zmianę świadomości społeczeństwa.

Co grozi dłużnikowi alimentacyjnemu

Nawet gdy w obowiązku alimentacyjnym rodzica wyręczy Fundusz Alimentacyjny, nie oznacza to, że może on spać spokojnie. Zgodnie z prawem nierzetelny rodzic powinien zwrócić gminie dług wraz z odsetkami.

Czy wójt może poprawić wydaną decyzję

Decyzja wójta, prezydenta czy starosty po doręczeniu nie może być zmieniana. Jak jednak samorządowiec, jako organ I instancji, może zmienić własną decyzję? Samokontrolę wydawanych aktów można zastosować w ściśle określonych przypadkach.

Limity finansowe dla komitetów wyborczych

Komitetów wyborczych uczestniczących w wyborach samorządowych dotyczą ograniczenia i limity odnoszące się zarówno do pozyskiwania, jak i do wydatkowania środków finansowych.

Limity finansowe dla komitetów wyborczych

Komitetów wyborczych uczestniczących w wyborach samorządowych dotyczą ograniczenia i limity odnoszące się zarówno do pozyskiwania, jak i do wydatkowania środków finansowych.

Jak uzyskać stwierdzenie zasiedzenia nieruchomości?

Stwierdzenie zasiedzenia sąd wydaje w formie postanowienia na posiedzeniu niejawnym. Uczestniczyć muszą wszystkie zainteresowane osoby.

Innowacyjne projekty w administracji

W latach 2007-2013 Europejski Fundusz Społeczny (EFS) daje administracji publicznej w Polsce szansę na zmianę jakościową realizowanych usług i podejmowanych inicjatyw. W ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, finansowanego z EFS wsparcie udzielane jest w ramach dziesięciu priorytetów.

Jak opodatkować koszty szkolenia radnego

Czy koszt szkolenia, w którym uczestniczył radny, stanowi dla niego nieodpłatne świadczenie? Jeśli tak, to czy jest ono objęte zwolnieniem przedmiotowym? Czy urząd miasta powinien potrącić zaliczkę na podatek dochodowy?

Gminy przeprowadzą remonty dworców kolejowych

Już wkrótce gminy będą mogły przejmować i następnie remontować dworce kolejowe. Chce tego Rada Ministrów, która przyjęła już odpowiedni projekt ustawy.

Porządkowanie zniszczeń powodziowych

W Małopolsce nadal trwają prace nad usunięciem skutków powodzi. W trzech powiatach jest już prowadzona akcja odkomarzania. W miejscach gdzie jest to możliwe osuszane są budynki.

Pomoc tylko w miejscu ostatniego miejsca zameldowania

Gmina może odmówić bezdomnemu wsparcia finansowego, jeżeli jego ostatnim miejscem zameldowania na pobyt stały była inna gmina.

Kiedy gmina kontroluje dotacje przyznane placówkom oświatowym

Kontrolowanie realizacji dotacji w placówkach oświaty wymaga zastosowania właściwych procedur. Żeby taka kontrola mogła mieć miejsce, konieczna jest odpowiednia uchwała rady gminy.

Aktualna sytuacja powodziowa - 11 czerwca

Przez tereny województwa kujawsko-pomorskiego przechodzi obecnie fala kulminacyjna na Wiśle. Na Odrze fala kulminacyjna dotarła do województwa lubuskiego. Służby cały czas zabezpieczają wały przed przeciekaniem.

Nowy system płatności unijnych

Od 1 stycznia 2010 r. obowiązują nowe zasady uruchamiania środków europejskich, które różnią się od poprzedniego systemu. Wprowadziła je ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Jak napisać wniosek dowodowy?

Konstrukcja wniosku dowodowego nie jest skomplikowana. Aby napisać taki wniosek niezbędne jest zawarcie w jego treści dwóch elementów: formalnych (oznaczenie strony, podanie sygnatury oznaczenie adresata pisma, data i podpis wnoszącego pismo) oraz merytorycznych (tj. określających jaki dokładnie dowód ma być przeprowadzony i na jaką okoliczność). Istotne jest to, iż strona nie musi podawać podstawy prawnej swojego wniosku.

Dowód osobisty utracony w powodzi

Szkolenia z zarządzania kryzysowego

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji ogłosiło konkurs na unijne dopłaty do szkoleń z zarządzania kryzysowego. Uczestnikami mogą być urzędy niebędące częścią administracji rządowej. Do podziału jest 20 mln zł.

Powodzianie skorzystają z uproszczonych procedur

Odbudowa zniszczeń po powodzi będzie prostsza. Prezes Rady Ministrów podpisał nowelizację rozporządzenia, dzięki której usuwanie skutków niszczycielskiej powodzi będzie znacznie odformalizowane.

Kontrola zarządcza – nowy obowiązek dla samorządów

Są pieniądze dla gmin poszkodowanych w powodzi

Szef Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji Jerzy Miller wystąpił do Ministra Finansów Jacka Rostowskiego o 43,5 mln złotych z rezerwy celowej budżetu państwa dla samorządów poszkodowanych przez powódź.

Wybory: wymagania wobec członków komisji

24 grudnia 2009 r. weszły w życie nowe rozwiązania prawne dotyczące m.in. głosowania przez pełnomocnika i powołania komisji obwodowych. Dlatego warto zapoznać się z zasadami organizacji wyborów samorządowych w 2010 r., a w szczególności z tymi, które określają, kto może kandydować do obwodowej komisji wyborczej.

REKLAMA