REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Wierzytelności, Nieruchomości

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Z jakich metod amortyzacji może skorzystać podatnik?

Podatnik w najmie może zastosować te same zasady amortyzacyjne jak w ramach działalności gospodarczej.  Podatnik może zastosować wiele metod amortyzacji, tj. metoda amortyzacji jednorazowej, metoda liniowa, metoda uproszczona w odniesieniu do budynków i lokali mieszkalnych, metoda indywidualna dla środków trwałych używanych lub ulepszanych, metoda degresywna. Poniżej zostanie omówiona metoda amortyzacji uproszczonej w stosunku do lokali mieszkalnych i budynków oraz lokalu mieszkalnego nabytego w drodze spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz metoda amortyzacji degresywnej w odniesieniu do wszelkich urządzeń oraz maszyn lub samochodów ciężarowych.

Złoto i srebro – wieczny symbol bogactwa

Dzisiaj za złoto w kontraktach terminowych, notowanych na nowojorskiej giełdzie, płacono więcej niż w poniedziałek. W kwietniowych kontraktach cena złota opiewała na 1.434,50 dolarów. Również ceny srebra poszły w górę – kontrakty terminowe, wygasające w tym miesiącu, warte były 38,59 dolarów każdy.

Jak budownictwo mieszkaniowe zmieniło się na wiosnę?

W marcu rozpoczęto dwa razy więcej budów niż w lutym. Zdaniem ekspertów tak dobry wynik zawdzięczamy m.in. sezonowemu ożywieniu. Czy 27-proc. wzrost liczby wydanych pozwoleń na budowę dobrze rokuje na przyszłość?

Gdzie można kupić apartament z „Rodziną na swoim”?

Czy w ramach programu „Rodzina na swoim” będzie można kupić apartament? Nie we wszystkich miastach 1 kwietnia wzrosły limity cen w RnS. Spadły one w Łodzi, Białymstoku i Olsztynie. Eksperci ostrzegają jednak, że w parlamencie trwają prace nad ograniczeniem programu, co w konsekwencji mogłoby wykluczyć z niego mieszkańców Katowic, Lublina, Poznania i Wrocławia.

REKLAMA

Dlaczego małżonkom z intercyzą trudniej jest dostać kredyt hipoteczny?

8 banków utrudnia zaciągnięcie kredytu hipotecznego rozwodnikom i osobom, które podpisały intercyzę. Czy powstała w ten sposób rozdzielczość majątkowa zwalnia nas z ponoszenia odpowiedzialności za długi byłego partnera bądź partnerki? Eksperci finansowi uważają, że niekoniecznie.

Jak uniknąć strat przy odbiorze mieszkania od dewelopera?


Jeśli zdecydowaliśmy się na kupno nowego mieszkania to czeka nas jego odbiór od dewelopera, żeby uniknąć strat trzeba mieć podstawową wiedzę z zakresu budownictwa. Jeśli przeoczymy nawet najmniejsze usterki w stolarce możemy narazić się na dodatkowe koszty, nawet kilkanaście tysięcy złotych. Dlatego warto rozważyć możliwość skorzystania z pomocy fachowca, której koszt będzie dużo niższy, niż ewentualne poprawki już na nasz koszt.

Czy mieszkanie może mieć wielkość pokoju a dom mieszkania?


W starych kamienicach można znaleźć mieszkania o powierzchni 14 metrów kwadratowych, również deweloperzy decydują się na takie rozwiązania. Z podobną sytuacją możemy się spotkać w przypadku domu. Powierzchnia najmniejszego domu może odpowiadać powierzchni mieszkania nawet dwupokojowego.

Kiedy opłaca się wycofać wniosek o kredyt hipoteczny i jak to zrobić?

Banki często wprowadzają promocje, w ramach których istnieje możliwość dostania kredytu na preferencyjnych warunkach. Czy można wycofać wniosek kredytowy po przyznaniu kredytu i skorzystać z lepszej oferty w tym samym banku? Ekspertka finansowa podpowiada, co zrobić, żeby zaoszczędzić nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych na kredycie hipotecznym.

REKLAMA

„Apartamenty Biskupin” we Wrocławiu


Biskupin należy do najciekawszych osiedli Wrocławia. Jest położony we wschodniej części miasta, otoczony jest piękną, przedwojenną architekturą. Integrer uzyskał pozwolenie na budowę, powstanie tam dziewięć apartamentów. Tym samym pojawi się możliwość zamieszkania w tej urokliwej dzielnicy.

Z jakich powodów kupujemy mieszkania lub zamieniamy posiadane nieruchomości na inne?

Co drugi Polak planuje kupno lepszego niż posiadane mieszkania– zauważyli eksperci. Jedna osoba na dwadzieścia chce zamienić posiadane lokum na tańsze. Na co zwracamy uwagę przy wyborze nowej nieruchomości?

Czy warto wnieść wkład własny przy zakupie mieszkania?

W niektórych bankach można uzyskać ofertę kredytu na sto procent wartości nieruchomości. W związku z tym wiele osób staje przed dylematem, czy wnieść kilkunastoprocentowy wkład własny, czy może lepiej zatrzymać te pieniądze i zaciągnąć kredyt na 100%.

W jakich przypadkach można stosować metodę indywidualną przy amortyzacji?


Podatnicy mogą możliwość indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne dla używanych lub ulepszonych
środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji danego podatnika. Stawki indywidualne podatnik może zastosować do lokali mieszkalnych, lokali użytkowych oraz budynków.

Jaka jest różnica w zastosowaniu metody jednorazowej amortyzacji a metody linowej?


Reguły na podstawie, których dokonuje się amortyzacji zarówno w najmie, jak i w ramach prowadzonej
działalności gospodarczej są takie same. Poniżej zostanie opisana różnica pomiędzy metodą jednorazowej amortyzacji a metodą liniową.

Kiedy prowadzenie ewidencji środków trwałych jest obowiązkowe?


Wówczas, gdy najem nie będzie prowadzony w ramach
działalności gospodarczej – podatnik zobowiązany będzie do dokonywania dokumentacji w oparciu o ewidencję środków trwałych. Oznacza to, iż odpisy amortyzacyjne – dla których nie jest prowadzona stosowna ewidencja środków trwałych lub wartości zarówno prawnych, jak i niematerialnych – nie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

Sposoby określania wartości początkowej w ramach najmu środków trwałych


Istnieją różne możliwości określania wartości początkowej w ramach najmu środków trwałych. Poniżej zostaną omówione najbardziej popularne sposoby ustalania wartości początkowej.

Jakie środki trwałe można amortyzować w najmie?


Zgodnie z ogólną zasadą w systemie podatkowym uważa się, iż w najmie można amortyzować tylko i wyłącznie wynajmowane środki trwałe. Natomiast wszelkie świadczenia z tytułu usług najmu nie mogą podlegać amortyzacji.

Dokumentacja kosztów z najmu w ramach działalności i poza działalnością gospodarczą


Podatnik nie jest zobowiązany prowadzić ewidencji kosztów, gdy najem jest prowadzony jako osobne źródło, czyli poza działalnością gospodarczą. Wówczas, gdy najem jest prowadzony w ramach działalność gospodarczej – podatnik powinien dokumentować koszty w oparciu o stosowną ewidencję w postaci książki przychodów i rozchodów lub ewidencję środków trwałych. Zarówno w stosunku do najmu prowadzonego poza działalnością gospodarczą, jak i najmu w ramach działalności gospodarczej – wszelkie koszty z tytułu zakupionych usług lub towarów powinny zostać udokumentowane przez podatnika w postaci dowodu zapłaty, rachunku oraz faktury.

Jakich wydatków podatniki nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów przy najmie?

Podatnik prowadzący najem powinien ustalić, jakie wydatki może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Kontrowersja wywołana na tym tle, czy wydatki można zaliczyć do kosztów najmu, czy też nie - często powoduje spór pomiędzy podatnikiem a urzędem skarbowym.

Czy kaucja zabezpieczająca z tytułu najmu jest przychodem do opodatkowania?

Czy odszkodowanie i kary umowne zaliczane są do przychodów związanych z najmem?


Zarówno kary umowne, jak i odszkodowania są przychodami związanymi z najem. Natomiast owe kary umowne i odszkodowania nie są przychodem z najmu.

Czy czynsz z tytułu najmu zaliczany jest do źródeł przychodu?


Źródła przychodu zarówno w stosunku do najmu prywatnego, jak i najmu prowadzonego w ramach działalności gospodarczej są w obydwu przypadkach takie same. Przychodami z tytułu najmu jest czynsz uiszczany przez najemcę. Natomiast w skład czynszu nie wchodzą opłaty licznikowe.

Amortyzacja lokalu mieszkalnego w oparciu o wartość rynkową

Maria Kamińska wynajmuje mieszkanie spółdzielcze o łącznej powierzchni 50 mkw. Mieszkanie zostało zakupione w połowie lat siedemdziesiątych. Pani Maria Kamińska – jako podatnik dokonała zamówienia u biegłego do spraw wyceny nieruchomości, który po dokonaniu stosownej opinii ustalił cenę metra kwadratowego w wysokości 6 tyś zł. W jaki sposób Pani Maria Kamińska powinna dokonać obliczenia wartości początkowej lokalu mieszkalnego oraz obliczyć roczny.

Najlepsze kredyty hipoteczne w marcu 2011 r. – porada

W marcu rynek kredytów hipotecznych uległ zasadniczym zmianom, w porównaniu z lutym. Eksperci zauważyli, że wśród nowych ofert pojawiły się kuszące hasła, takie jak marża 1 proc. i prowizja 0 proc. Czy te slogany mają jednak przełożenie na niższy koszt kredytowania?

Czy można dokonać amortyzacji pomieszczeń w oparciu o wartość rynkową?


Pan Marcin Kowalski wynajął dwa pokoje w swoim 50 metrowym lokalu mieszkalnym o wartości łącznej 300 tyś. zł. W lokalu mieszkalnym jeden pokój ma powierzchnię 20 mkw, a drugi 10 mkw. Czy podatnik może dokonać amortyzacji w stosunku do części lokalu w oparciu o wartość rynkową?

Dlaczego Polacy płacą mniej za mieszkanie na parterze?

Jeden nabywca na ośmiu skłonny jest zapłacić o 40 tys. zł więcej za mieszkanie, byle nie mieszkać na parterze. Cztery razy mniej klientów niechętnie zapatruje się na poddasza. Eksperci zwracają uwagę na fakt, że właśnie tam często znajdują się najładniejsze mieszkania. Jakie ma to przełożenie na cenę?

Ile kosztuje ubezpieczenie kredytu hipotecznego?

Jak drogie są polisy od ryzyka spłaty? Eksperci radzą, żeby zrobić dokładną symulację kosztów ubezpieczenia przez cały okres kredytowania. Nawet, jeżeli bank proponuje nam niską marżę i prowizję, dodatkowe opłaty mogą być ukryte w wartości ubezpieczenia, która obliczana jest z dokładnością do dwóch, a nawet trzech miejsc po przecinku i zmienia się wraz z wielkością zadłużenia.

Czy można dokonać amortyzacji wynajętego garażu?


Zarówno w stosunku do lokali mieszkalnych, jak i budynków – odpisów amortyzacyjnych dokonuje się na podstawie stawki rocznej w wysokości 1,5 proc. Jednakże według obowiązujących stawek na podstawie ogólnych zasad amortyzacji – podmiot wynajmujący garaż podziemny ma możliwość skorzystania ze stawki 4,5 proc. rocznie.

Kiedy można zastosować amortyzację uproszczoną?


Stosując uproszczoną amortyzację zarówno w stosunku do lokali mieszkalnych, jak i budynków lub spółdzielczych praw do nieruchomości – podatnik nie ma obowiązku prowadzić stosownej ewidencji środków trwałych. Przy zastosowaniu metody uproszczonej w ramach amortyzacji części lokalu mieszkalnego – odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych.

Czy istnieje możliwość amortyzowania wynajętych pomieszczeń?


Istnieje możliwość określenia wartości początkowej środków trwałych w wysokości równej stosunkowi wynajmowanej powierzchni użytkowej do łącznej powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego.

W jaki sposób należy określić wartość początkową przy kredycie bankowym?


Wówczas, gdy podatnik nie jest w stanie określić wartości początkowej środków trwałych – bierze się pod uwagę wysokość ustaloną przez powołanego przez niego biegłego, przy uwzględnieniu ceny rynkowej.

Jakie prawa nie podlegają amortyzacji?


W polskim systemie podatkowych ustawodawca szczegółowo w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych wyróżnia prawa nie podlegające amortyzacji. Wynajmujący posiada uprawnienie do amortyzacji całości lub części własnej nieruchomości niezależnie od prawa przysługującego lub rodzaju nieruchomości. Według ogólnej skali podatkowej – w odniesieniu do opodatkowania najmu – amortyzacja obciąża wysokość opłacanego podatku we właściwym terminie.

Amortyzacja praw nabytych nadających się do gospodarczego wykorzystania


Amortyzacji podlegają prawa nabyte (spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego) nadające się do gospodarczego wykorzystania oraz inne prawa niezależnie od przewidywanego okresu używania (utworzenie spółki, wyposażenie spółki).

Jakie składniki majątkowe podlegają amortyzacji?


W polskim systemie prawnym istnieje wiele składników majątkowych, które podlegają amortyzacji. Ustawodawca w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych w sposób szczegółowy określa, jakie składniki majątkowe podlegają, a jakie nie podlegają amortyzacji.

Gdzie mieszkać w Warszawie?

Szukając taniego mieszkania w stolicy, zmuszeni będziemy iść na kompromis – niska cena zwykle idzie w parze z małym metrażem lub usytuowaniem daleko od centrum i dojazdami w korkach. To jaką lokalizację wybierzemy, zależeć będzie od naszych priorytetów i możliwości nabywczych.

Jak wyglądają limity cen w programie „Rodzina na Swoim”?

W drugim kwartale 2011 roku zostaną zmienione limity cen w programie „Rodzina na Swoim”. W większości miast zostaną one zwiększone. Jednak nie wszędzie tak będzie, w Łodzi, Białymstoku i Olsztynie limity te spadną. Parlament podjął prace mające na celu wprowadzenie zmian w programie „Rodzina na Swoim”, mogą one doprowadzić do zamrożenia programu w niektórych miastach, na przykład w Katowicach, w Lublinie, w Poznaniu i we Wrocławiu.

Czy opłaca się zamienić mieszkanie na dom?

Za dom pod Warszawą trzeba przeciętnie zapłacić 699 tys. zł. Zdaniem ekspertów tyle wynosi średnia cena ofertowa. Jak kształtowały się ceny ofertowe domów rok temu?

W jaki sposób należy rozliczyć amortyzację z tytułu nieruchomości?


Wynajmujący posiada uprawnienie do amortyzacji całości lub części własnej nieruchomości niezależnie od prawa przysługującego (spółdzielcze prawo do nieruchomości) lub rodzaju nieruchomości (dom jednorodzinny, lokal mieszkalny). Na podstawie ogólnej skali podatkowej – w przypadku opodatkowania najmu – amortyzacja obciąża wysokość uiszczanego podatku.

Czy istnieje możliwość dokonania wyboru opodatkowania?


Według ogólnie panującej zasady w systemie podatkowym przychody uzyskane z tytułu najmu nieruchomości lub też rzeczy stanowiących współwłasność małżeńską powinny być wykazane przez każdego małżonka odrębnie.

Zobowiązanie podatkowe względem terenowych organów administracji państwowej

Wynajmujący dokonując pierwszy raz zawarcia umowy najmu powinien zgłosić o tym burmistrzowi, wójtowi lub prezydentowi miasta (w zależności od miejsca zamieszania) – jeżeli przedmiotem najmu jest nieruchomość przeznaczona na cele mieszkaniowe.

Obowiązek podatkowy względem organów podatkowych z tytułu najmu


Obowiązek podatkowy z tytuły najmu spoczywa względem zarówno właściwego miejscowo urzędu skarbowego, jak i terenowych organów administracji państwowej.

Poradnicze informacje potrzebne do zawarcia umowy najmu


Umowa najmu jest typem umowy cywilnoprawnej, gdzie wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz we wskazanym w umowie terminie.

Obowiązek podatkowy cudzoziemca z tytułu uzyskanych przychodów


Osoby fizyczne nie mające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, a przy tym podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zwolnienie podatkowe w ramach najmu


Pani Maria Nowak zamierza skorzystać ze zwolnienia podatkowego podatkiem dochodowym od osób fizycznych proporcjonalnie do czasu wykonywania czynności, które zostały opodatkowane podczas całego roku. Podatniczka uzyskała przychód z wynajmu w roku podatkowym w wysokości 5.000 zł. Czy Pani Maria Nowak może skorzystać z owego uprawnienia?

Czy sprzedaż nieruchomość podlega opodatkowaniu?


Pan Marek Kowalski prowadzi działalność gospodarczą w ramach najmu lokalu mieszkalnego. Pan Kowalski dokonał wpisu działalności gospodarczej do ewidencji środków trwałych w 24. 11. 1980 roku, a następnie dokonał amortyzacji. Jednakże po dziesięciu latach (15 marca 2001 roku) wycofał się ze środków trwałych, ponieważ zrezygnował z prowadzenia działalność w ramach najmu nieruchomości i zajął się prowadzeniem działalności gospodarczej w zakresie usług pośrednictwa sprzedaży pojazdów mechanicznych. W 15 marca 2008 roku dokonał sprzedaży nieruchomości w wysokości 350000 zł. Czy Pan Marek Kowalski zobowiązany będzie do wykazania kwoty w przychodach z działalności gospodarczej z tytułu sprzedaży powyżej wskazanej nieruchomości?

Jakie przychody z najmu w ramach działalności podlegają opodatkowaniu?


Przychody uzyskane z najmu w ramach działalności gospodarczej to przychody należne, a nie faktycznie otrzymane. Za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku.

Czy najem można prowadzić w formie działalności gospodarczej?

Najem można prowadzić w ramach działalności gospodarczej, gdyż spełnia on wszystkie najważniejsze cechy. Najem jest przede wszystkim działalnością o charakterze zarobkowym, usługowym oraz wykonywany w sposób zorganizowany.

Jakie wydatki z tytułu najmu można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?


Zgodnie z podstawową zasadą zawartą w systemie podatkowym, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zabezpieczenia źródła przychodów. Wyjątek od powyżej wskazanej reguły dotyczy kosztów nie stanowiących kosztów podatkowych wskazanych w ustawie PIT.

Dlaczego do końca drugiego kwartału 2011 r. będziemy budować mniej mieszkań?

Dlaczego w lutym 2010 r. oddano do użytkowania o 13,8 proc. mniej lokali niż w analogicznym okresie rok temu, a roczna dynamika spadku wzrosła do ponad 13,2 proc. z 12,3 proc. w styczniu? Eksperci podkreślają, że w zeszłym miesiącu klienci mieli do dyspozycji 8,5 tys. nowych mieszkań, zaś w ciągu ostatnich 12 miesięcy przybyło 131 tys. nieruchomości mieszkaniowych, 20 tys. mniej niż w poprzednim roku.

Czy można szybko i dobrze sprzedać mieszkanie?

Na rynku panuje stabilizacja, mimo tego, to kupujący stawiają warunki. Sprzedający narażeni są na straty zwłaszcza, gdy liczy się dla nich czas, by szybko sprzedać mieszkanie. Ważne, by wiedzieli o kilku rzeczach, które mogą zaważyć o sukcesie w sprzedaży, czy okresie w jakim uda im szybko dokonać transakcji.

Niższe koszty utrzymania mieszkania, mogą dać więcej ciepła

Kierując się wyborem nowego mieszkania zwracamy uwagę na lokalizacje, otoczenie, standard budynku, czy jego funkcjonalność. Jednak od jakiegoś czasu coraz częściej z nas zwraca uwagę na koszty utrzymania lokalu. Szukamy korzystnych rozwiązań ocieplenia budynku, czy zużycia wody, które w przyszłości przełożą się na niższe rachunki.

REKLAMA